recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAD T757 – hvad nu?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAD T757 – hvad nu?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
danishdrummer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2009
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danishdrummer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAD T757 – hvad nu?
    Sendt: 05-September-2021 kl. 14:27
Jeg har ovenstående surround-receiver, som jeg indtil videre har været mægtig glad for, men nu har jeg opgraderet resten af systemet til 4K, som man ikke kan sende igennem T757. Hifiklubben tilbyder at udskifte MDC-modulet med et nyt, 4K-kompatibelt ét af slagsen, men det koster 2500 kr. Mit korte spørgsmål er, om det er dét værd at bruge penge på for en efterhånden 10 år gammel receiver? Eller om der efterhånden er godt nok entry-level kram til, at det ville give mening at købe nyt?

Det der gør svaret lidt sværere at nå frem til, er følgende:

Jeg har kun et 5.1-setup, da rummet, jeg spiller op, ikke er meget over 12 kvm. Jeg har ikke nogen intentioner om at opgradere til 7.1 foreløbig. Så mit spørgsmål var så, hvis jeg skulle købe nyt, om der stadig findes nogen surround-receivere, som er dedikeret eksklusivt til et 5.1 setup? Den eneste nyere 5.1-receiver, jeg har kunnet finde, er Denon AVR-S650H, som dog næsten lyder for billig til at være sand. Jeg går ud fra, at jeg vil blive skuffet over lyden fra den sammenlignet med min T757? Eller har teknologien overhalet min gamle krabat? Denonen har jeg fundet til 3500 kr., så det sætter jo også prisen for en opgradering af min gamle receiver lidt i perspektiv, at der kun er 1000 kr. mellem en opdatering af gammel og noget helt nyt.

Det, der taler for at købe nyt, er, at det har generet mig, at T757 ikke kan bearbejde med DSD, men jeg er i tvivl om, om det igen er ubegrundet irritation fra min side (jeg lader min Oppo decode det og sender det ud som PCM). Men altså, ville I købe nyt eller opgradere det gamle?

Jeg kan se, at T757'ere går for omkring 2500 på brugtmarkedet, så værdien er faldet til omkring 20%, siden jeg købte. Det gør mig selvfølgelig endnu mere loren ved at bruge 2500 på at "lappe" den aldrende receiver.

Hvad siger I?
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2021 kl. 16:00
Jeg er selv tidligere ejer af en t757 (og t777). Jeg var rigtig glad for dem - elskede simpelthen lyden og savnede aldrig alt muligt gøgl man alligevel forsøger at fjerne så meget man kan.

Jeg ville klart gå efter en t758 v3, ikke alene pga 4k, men i høj grad pga DIRAC eq og blu-os streaming indbygget.
Ift til tidligere nad filosofi, så syntes jeg faktisk man få rigtig meget for pengene i den model.

Ihvertfald ville jeg ikke smide 2500kr efter et 4k modul alene. Lad os sige du sælger den til 2000kr og går med overvejelser om opgradering af nuværende til 2500kr - det er 4500kr. T758v3 er tit i demo mm til 7500kr, der er ikke såååå langt op syntes jeg
Til top
danishdrummer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2009
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danishdrummer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2021 kl. 16:48
Det kunne være en løsning, men det ville jo kræve mindst to heldige terningsslag: 1. At jeg overhovedet fik solgt en ikke 4K-kompatibel receiver i 2021 og 2. At jeg fandt en demo-T758'er.

Som nævnt så er mit rum også så småt, at jeg tror, det vil være meget begrænset, hvad jeg opnår med DIRAC, og musik-streaming gør jeg mig ikke rigtig i, så... Jeg glemte at skrive, at hovedoversagen til at skifte, er, at min NVidia Shield kun har en HDMI-udgang, så jeg kan ikke splitte billede og lyd og køre 4K-signalet uden om receiveren, sådan som jeg gør det med min UHD-afspiller. Eller dvs., det kan jeg godt, men så bliver alle mine streaming surround-spor pakket ned i stereo via S/PDIF, enten via min projektor eller via en splitter. (med mindre jeg har overset et trick?)

Jeg undersøgte, om man kan købe VM130-boardet et andet sted end Hifiklubben og selv montere det (så vidt jeg kan se ser det ikke sværere ud end at skifte et kort i en stationær pc, så det tør jeg godt, men det billigste sted jeg har fundet, koster den 1800, så det er jo ikke vanvittigt, hvad man sparer...
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2021 kl. 17:23
køb en Sony Str dn1080 i Elgiganten, test den en uges tid og vent så til den kommer på tilbud - hvis du synes om den :-)

Har den selv og blev frarådet af folk herinde at opgradere til en Nad da det “kun” var til film brug
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2021 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af danishdrummer danishdrummer skrev:

..
Jeg glemte at skrive, at hovedoversagen til at skifte, er, at min NVidia Shield kun har en HDMI-udgang, så jeg kan ikke splitte billede og lyd og køre 4K-signalet uden om receiveren, sådan som jeg gør det med min UHD-afspiller. Eller dvs., det kan jeg godt, men så bliver alle mine streaming surround-spor pakket ned i stereo via S/PDIF, enten via min projektor eller via en splitter. (med mindre jeg har overset et trick?)
Ikke noget jeg har erfaring med, men vil en UHD HDMI audio extractor i stil med denne:
https://www.av-cables.dk/hdmi-extractor/delock-hdmi-audio-extractor-4k-uhd-30h.html
ikke kunne klare det, med 5.1 lyd ud via S/PDIF?
Mvh. JørgenT
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2021 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af danishdrummer danishdrummer skrev:

Det kunne være en løsning, men det ville jo kræve mindst to heldige terningsslag: 1. At jeg overhovedet fik solgt en ikke 4K-kompatibel receiver i 2021 og 2. At jeg fandt en demo-T758'er.

Som nævnt så er mit rum også så småt, at jeg tror, det vil være meget begrænset, hvad jeg opnår med DIRAC, og musik-streaming gør jeg mig ikke rigtig i, så... Jeg glemte at skrive, at hovedoversagen til at skifte, er, at min NVidia Shield kun har en HDMI-udgang, så jeg kan ikke splitte billede og lyd og køre 4K-signalet uden om receiveren, sådan som jeg gør det med min UHD-afspiller. Eller dvs., det kan jeg godt, men så bliver alle mine streaming surround-spor pakket ned i stereo via S/PDIF, enten via min projektor eller via en splitter. (med mindre jeg har overset et trick?)

Jeg undersøgte, om man kan købe VM130-boardet et andet sted end Hifiklubben og selv montere det (så vidt jeg kan se ser det ikke sværere ud end at skifte et kort i en stationær pc, så det tør jeg godt, men det billigste sted jeg har fundet, koster den 1800, så det er jo ikke vanvittigt, hvad man sparer...

Tjaee men demoerne er der nærmest hele tiden. Om en t757 kan sælges tør jeg heller ikke spå om. 1500kr tænker jeg dog den kan indbringe
Til top
danishdrummer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2009
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danishdrummer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2021 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af danishdrummer danishdrummer skrev:

..
Jeg glemte at skrive, at hovedoversagen til at skifte, er, at min NVidia Shield kun har en HDMI-udgang, så jeg kan ikke splitte billede og lyd og køre 4K-signalet uden om receiveren, sådan som jeg gør det med min UHD-afspiller. Eller dvs., det kan jeg godt, men så bliver alle mine streaming surround-spor pakket ned i stereo via S/PDIF, enten via min projektor eller via en splitter. (med mindre jeg har overset et trick?)
Ikke noget jeg har erfaring med, men vil en UHD HDMI audio extractor i stil med denne:
ikke kunne klare det, med 5.1 lyd ud via S/PDIF?

Det var netop den løsning, jeg oprindeligt lænede mig op ad, men det viser dig, at det er lidt et snydeprodukt. Den supporter kun "alle populære" 2.0 og 5.1 formater, men den sender kun stereoformat ud, ligegyldigt hvordan jeg indstiller min Shield. Jeg har siden læst mig til på nettet, at hvis den enhed, man sender HDMI-videosignalet ud til, kun kan modtage 2.0-lyd, så sender den også dette signal ud via S/PDIF. Hvis det passer giver det 0 mening, for selvfølgelig kan min projektor kun spille 2.0 lyd, og hvis jeg skal tilslutte HDMI-kablet til en enhed, der kan modtage et 4K/surroundsignal, hvad pokker skulle jeg så købe splitteren for til at starte med? Det eneste formål skulle i så fald være, hvis man ville sende signalet til to forskellige receivere på én gang. Eller noget.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2021 kl. 19:30
Ah, surt Dead
Mvh. JørgenT
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2021 kl. 05:56
Der er jo ikke noget i vejen for at tage en receiver hjem, der kan håndterer 7.1

Du fortæller den bare at den ikke skal benytte mere end dine nuværende højttalere og så retter decoderen ind efter det. Det er ikke sådan at man kun kan bruge dem til et 7.1 højttalersetup. Den slags tilpasser man bare sine behov.

Husk iøvrigt lige på, at en udskiftning MDC modulet også kræver en softwareændring. Så du skal lige have adgang til den del også, hvis du selv vælger at skifte boardet.
Til top
danishdrummer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2009
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danishdrummer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2021 kl. 06:10
Takker mht. MDC. Der ER vitterlig næppe noget at spare.

Jeg ved godt, at en 7.1-receiver sagtens kan sættes op som 5.1, det har jeg jo nu. Spørgsmålet var, om der stadig laves 5.1-receivere, som er dedikeret til dét. Altså, som er bedre udrustet til downsampling af 7.1-signal, osv. Det er klart, at selve receiveren ikke skyder nogen kalorier i retning af de to ekstra kanaler, så længe man ikke tilslutter noget, så det var ikke sådan, jeg mente.
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2021 kl. 15:03
Jeg tvivler på at du vil kunne finde en ny receiver til den pris (2500 kr. ), som du vil blive tilfreds med at høre på. 


Til top
danishdrummer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-August-2009
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danishdrummer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2021 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Jeg tvivler på at du vil kunne finde en ny receiver til den pris (2500 kr. ), som du vil blive tilfreds med at høre på. 

Det gør jeg bestemt også selv. Det var derfor jeg spurgte til, om der findes nogle dedikerede 5.1-receivere i dag, som har knap mange bells & whistles som de kæmpe 7.1'ere, som jeg ikke har brug for, da mit rum er alt for småt. Jeg havde selv fundet Denon AVR-S650H, der på papiret netop ligner en totalt nedskrællet 5.1-udgave af AVR-X2700H'eren, og den findes til omkring 4000 kr. Så spørgsmålet var, om teknologien har rykket sig inden for de sidste 10 år, så den nu nogenlunde ville kunne konkurrere med min gamle T757, eller om det er helt ude i hampen?

Jeg købte i sin tid NAD'en, fordi den var berygtet for at håndtere musik / stereo lige så godt, som den håndterer film/surround. Der kunne jeg godt frygte, at historien bliver en anden med Denon'en.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu