recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS, medie-center og sammenhængen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS, medie-center og sammenhængen

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
jacobjp Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Marts-2010
Status: Offline
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Emne: NAS, medie-center og sammenhængen
    Sendt: 11-Marts-2010 kl. 16:05

Jeg håber, at jeg har valgt rigtigt i forhold til forum. Jeg er så småt ved at få øjnene op for, hvordan noget af det nyere elektronik kan gøre en husstand ganske meget mere spændende. Pt. afspejler ’den elektroniske husstand’ dog, at jeg på ingen måde har de nørd-evner, jeg med faste mellemrum ønsker mig:

 

- 3 computere: en stationær (640 GB, 2x2 GB ram, Athlon x2 processor), en klassisk bærbar (desværre ikke hdmi-udgang), og en notebook. Windows XP er som udgangspunkt styresystem.

- Internet via standard trådløs router fra Telenor - hastighed kan nemt øges (hvor meget har jeg brug for?)

 

- Mirai 32” fladskærm i stuen (HD-Ready). Udskiftes når vi flytter

- Viasat-signal leveres pr. parabol, med en gammel modtagerbox (dvs. minus HD og optager-funktion)

 

- Nintendo wii (ingen Xbox eller PS3)

 

- Ipod Nano og Ipod clasic med tilhørende dockingstation (men nok mindre relevant, så længe det ikke er Iphone eller Ipod Touch).

 

De to nøgleord, der for tiden inspirerer mig er NAS (Network-attached storage) og Mediecenter. Og det der udfordrer mig er i høj grad kombinationen af de to dele – introduktioner til dem er ofte separate på nettet, men samtidig virker det oplagt at samtænke de to dele. Der er, så vidt jeg kan se, uanede muligheder, og det er nok vigtigt, at ønskelisten bliver skåret til – og kommer til at matche evnerne (og pengepungen) i en vis udstrækning. Men – for at starte et sted – brutto-ønskelisten er lang og ser ud som følger:

 

- Film, musik og dokumentlager: Pladsen er ved at være sparsomme på de eksisterende PCere og den gamle eksterne harddisk. Vil derfor gerne have løst pladsproblemer (1 tetabyte bør klare det i noget tid), hvortil der kan gemmes trådløst fra alle husets PCere

 

- Streaming-mulighed fra Internet: Man bliver lidt kulret, når man har set 8-10 afsnit af Pagten på en bærbar. Det ville squ være nice at kunne smide youtube-klip, viasat on demand og udsendelser fra dr.dk op på fladskærmen – let og nemt.

 

- Samle husets DVD-samling på en harddisk og have direkte adgang til dem på fladskærm i stuen

 

- Printeradgang: direkte fra alle PCere i huset

 

- Download-manager:Bit-torrent. Rart at spare på strømmen når der indimellem hentes lidt

 

- Raid-backup. Men hvis prisen er for krydret, så er det nok som jeg godt kunne finde at vente lidt med at slutte til. Men relativt vigtigt, at der er mulighed for at føje det til i NAS.

 

- Adgang til husets musiklager: Pt. ønskes adgang fra fladskærmen (især ved fester og lignende) – men på sigt må en Iphone/Ipod touch gerne kunne hente trådløst fra lageret.

 

- Optage signal fra TV til harddisk (hvis muligt – jeg kan frygte at parabol og gammel receiver box fucker det op)

 

 - Fjernadgang til diverse dokumenter mv: Jeg kan godt frygte, at det bliver for komplekst at sætte op (ved fx ikke om jeg har en fast IP-adresse) og i så fald kan jeg godt undvære, men fuck hvor er det irriterende at mangle en fil man har arbejdet på hjemmefra, når man sidder på arbejde.

 

- Fotolager med fjernadgang: Det vil være rart – på et lukket site – at kunne dele billeder med familie og venner online. Såvidt jeg fornemmer, så kræver det mindre end decideret fjernadgang til sin PC og er (måske?) sågar en indbygget funktion i nogle NAS.

 

Det var en lang liste, og i wonderland ville jeg også ønske, at den kunne fungere som harddisk til wii, hoste hjemmesider, låse adgang til dele af harddisken og give mulighed for opsætning af video-overvågning. Men det er vigtigt at holde det relativt simpelt – jeg ved dog ikke, hvilke af ovenstående kompleksitets-ønsket vil påvirke.

 

Jeg har søgt relativt omfattende, men jeg har ikke fundet det helt oplagte sted i forhold til en guide, der leder mig hen i retning af ovenstående ønsker. Det er oplagt, at der er brug for en NAS, af hensyn til mange af punkterne – men hvilken og hvad skal man være opmærksom på? Jeg har fx set skrevet andre steder, at nøglen er, at NAS'en skal være "med uPnP baseret videostrøm efter DLNA standarden", for at man kan streame fra nas og til fladskærm. Holder det?

Derudover skal der vel noget andet til for at lave koblingen til fladskærmen. Jeg har derfor kigget lidt på Boxee Box, der dog vel først er programsat til sommer - det er liidt lang ventetid. Derfor har jeg kigget videre på Networked Media Tank (fx HDX1000), som prismæssigt dog ikke appellerer voldsomt til mig :) Popcorn Hour eller måske nærmere Xtreamer (bør man i så fald vente på XtreamerPro, der snart kommer?) ligger prismæssigt der, hvor jeg er (i kraft af, at jeg er novice på det her område).

 

Jeg håber på lidt input, henvisninger og hjælp fra en (eller flere) venlige sjæle. Mulighederne er voldsomt spændende i det her, men jeg har som sagt ikke selv kunnet finde de store forkromede overvejelser om, hvad man her skal vælge her. Og hvorledes man sikrer sig, at tingene ender med at tale sammen.

 

Mvh Jacob

Til top
Dynamitleo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-August-2008
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2010 kl. 16:38
Jeg går selv med mange af de samme tanker som dig. Jeg er igang med at spare sammen til følgende NAS server, som har fået rigtig gode anmeldelser rundt omkring på nettet. Den vil kunne leve op til rigtig mange af dine krav angående Film, musik, dokumentlager, Bit-torrent kilent, Raid-backup og så skulle den vist også være strømbesparende. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=564875

Der ud over venter jeg spændt på ankomsten af Boxee-Boksen som vil kunne streame DVD-film fra din NAS og diverse nettjenester, op på dit HD-tv med rigtig lækkert interface. Prøv eventuelt deres software på din PC, og søg efter mere information på Google. Jeg synes det virker rigtig lækkert. Læs desuden følgende link for at blive klogere på hvilke muligheder der er inde for mediacentersoftware: http://lifehacker.com/5462275/which-media-center-is-right-for-you-boxee-xbmc-and-windows-media-center-compared . Eneste anke ved Boxee for mit vedkommede er at jeg ikke selv kan finde ud af at redigere informationerne den giver om mine DVD'er. Den er fx ikke så god til danske film fx. Og så kan man ikke sortere film efter instruktør, hvad sker der for det?!

Der ud over er jeg efterhånden overbevist om hvordan mit musiklager skal håndteres og sendes ud af mine stuehøjtalere. Svaret er en Sonos  ZonePlayer ZP90 og en Ipod Touch. Se mere her og bliv overbevist: http://www.youtube.com/watch?v=KM47eFYLdhk Teknologi er imponerende i dag!

Og så lige en sidste bemærkning angående dit ønske om fjernadgang til diverse dokumenter. Det kan klares i dag gratis, med en virkelig lækker tjeneste kaldet Dropbox. http://www.dropbox.com/
Desværre bruger du ikke Windows 7 hvor du hurtigt og nemt kan gøre dit Dropboxmappe til din default Dokumentmappe (Mener dog også det kan lade sig gøre i XP) . Jeg har brugt det et år nu, og kan ikke leve uden. Alle dokumenter er up til date uanset hvilken af mine computere jeg bruger, og så er det så simpel at selv min mor ville kunne finde ud af det. Det er som sagt gratis, dog kune hvis du kan holde dig under 2GB.


Redigeret af Dynamitleo - 11-Marts-2010 kl. 16:39
Til top
jacobjp Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Marts-2010
Status: Offline
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2010 kl. 18:09
 
Først og fremmest tak for tippet om DropBox. Faktisk absurd, at jeg ikke har kigget på det før, da stort set alle mine studerende i efteråret (er ansat på det lokale universitet) flittigt har snakket om, hvor effektivt det er. Jeg har troet, at det forudsatte en aktiv handling, hver gang du gemmer et dokument - men det er jo ikke tilfældet. Det er super! :) Kombineret med al snakken om faste IP-adresser osv. - så tror jeg, at jeg med DropBox godt kan stryge de sidste to fjernadgangs-punkter på ønskelisten. Lurer også lidt på windows 7, så den del ka det tænkes løser sig selv.
 
Og Sonos Zoneplayer... Det ser squ ikke dårligt ud - men der skal også prioriteres. Så det får lov at vente. Pt er kvadratmeterne også begrænsede og med Ipod classic er al musikken i forvejen relativt samlet så... Men det er da bestemt i tankerne.
 
Jeg har faktisk - via anmeldelsen af den her på siden - haft kig på "QNAP TS-219P TURBO NAS". Men omvendt har jeg også kun set den som én ud af flere mulige emner. Jeg lagde egentligt ud med at lave en søgning på edbpriser på NAS-servere med upnp og minimum plads til to diske. De eneste i den søgning, som er så markant billigere, at man fristes... Det er "Iomega Storcenter Ix2-200 Network Storage" og "Synology Disk Station DS210J". Hvad er argumentet for, at Qnap er 700 og 900 mere værd. Hastighed er mit gæt, men jeg er som sagt ingen haj? Og er det i så fald hastighed i streaming, download eller generelt.
 
Har du gjort dig tanker om, hvad du vil smide i af harddiske?
 
Generelt bryder jeg mig ikke om at købe for billigt, og så stå 3 eller 6 måneder senere og fortryde det. Og jeg skifter ikke elektronik ud, som så mange andre: så der kan være god fornuftigt i dit forslag med 1-2 tilhørende harddiske. I så fald er jeg dog også overbevist om, at kæresten vil synes, at det er en rigtig god ide, at vente til Boxee Box kommer på markedet. Det jeg har kunnet finde er en forventet pris på omkring $200 og cirka 1.400 Dkr i Danmark. Ved vi noget mere præcist om, hvornår den kommer?
 
Det der nemt ville kunne få mig til at væbne mig med tålmodighed er, hvis blot jeg kunne få min bærbare til at køre som bindeled mellem en NAS og så fladskærmen. I så fald ville jeg kunne indkøbe NAS og begynde at putte DVD-samlingen derover på. Men jeg har ingen HDMI-udgang på den bærbare og jeg har, såvidt jeg kan vurdere, heller ingen DIV-udgang. Det, som jeg har, er en udgang med "15 små huller" (tre linier, der hver har 5 huller). Er det en billedudgang og kan den forbindes til HDMI-indgangen på fladskærmen? I så fald kunne jeg jo afprøve noget Boxee software herpå.
 
Hvis vi nu leger med din tanke om "QNAP TS-219P TURBO NAS", en eller to tilhørende harddiske, og en Boxee Box når den kommer... Hvad er forudsætningerne derudover i forhold til router og eventuelt andet udstyr? Mangler vi i så fald mere grej, eller bør det kunne håndtere det.
 
Det blev til lidt mange spørgsmål - men rart at få fældet nogle af tankerne ned. Og endnu engang tak for indlæg og tips. Er ovenstående en lidt voldsom spørgsmålsmængde - så bare tag dem af dem, som du lyster. Og hvem ved - det ku jo tænkes, at andre læser med og kommer på banen :)
Til top
Dynamitleo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-August-2008
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2010 kl. 21:11
Hvad er argumentet for, at Qnap er 700 og 900 mere værd. Hastighed er mit gæt, men jeg er som sagt ingen haj? Og er det i så fald hastighed i streaming, download eller generelt.

Jeg har desværre aldrig selv haft en NAS, og jeg er ingen haj inde for området, men hvis man spørger ”eksperterne” så siger de at QNAP er state of the art inden for privat hjemme Mediacenter setup. Du kan eventuelt løse denne test. Den kan i hvert fald være stærkt medvirkende til at overbevise dig. http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=14340

Har du gjort dig tanker om, hvad du vil smide i af harddiske?
Nej ikke specielt, tror jeg ville tage nogle Western Digital Caviar Green. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=707921&q=green&sp=all De skulle bruge meget lidt strøm fordi de du lukker ned når de ikke bruges. Hastighed er vist i hvert fald ikke noget man skal gå op i, det er ikke harddiskens hastighed der er flaskehalsen, det er dit netværk. Men tag ikke mit svar for gode vare, spørg en der ved noget sikkert inden du køber.

Ved vi noget mere præcist om, hvornår den kommer?
Nej, jeg har ingen ide.

Er det en billedudgang og kan den forbindes til HDMI-indgangen på fladskærmen?

Jeg fandt et VGA (udgangen på din bærbare) til HDMI kabel på ebay, kunne ikke finde noget der blev solgt i Danmark. http://cgi.ebay.co.uk/3M-HDMI-Male-to-SVGA-VGA-M-Converter-A-V-Cable-Lead-3-M_W0QQitemZ280473812205QQcmdZViewItemQQptZUK_Computing_CablesConnectors_RL?hash=item414d8abced Det er også meget billigere derinde, har selv købt kabler over Ebay flere gange, der er ingen moms i EU og porto er også lav. Så mangler du bare et audio kabel (Kan du også finde billigt på Ebay), da VGA ikke håndterer lyd. 

Hvad er forudsætningerne derudover i forhold til router og eventuelt andet udstyr?

Ja jeg ved faktisk ikke helt hvordan det forholder sig med streaming af DVD’er og trådløst net. Måske det kunne betale sig at køre med setupet med kabler, men jeg ved det ikke. Igen en ting du have ”eksperterne” til at svare på.
Jeg ved ikke hvor meget erfaring du har med at ligge dine dvd’er ind på din harddisk. Det er ikke altid lige simpelt.  Hvis du har mange DVD’er kunne det måske være en ide at investere i AnyDVD HD, det er ikke helt billigt, men skulle kunne fjerne alt kopibeskyttelse på dine lovligt indkøbte dvd’er. Jeg overvejer stærkt at købe en livstidslicens til ca 800kr.



Redigeret af Dynamitleo - 11-Marts-2010 kl. 21:41
Til top
Wuffer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2010 kl. 21:34
Uha int. tråd.
Går lidt med samme tanker, jeg har dog ikke brug for recorder funktionen.

Følger med Smile
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2010 kl. 22:03
Jeg vil først skynde mig at anbefale synology, udfra det du beskriver så er den åbenlys til formålet, og især photostation både i sin nuværende form.. men især i den nye opdaterede form under kommende system 2.3( testdrive http://www.synology.com/dan/products/demo/index.php ) som ikke er langt væk, den er relativ nem at sætte op så den kan tilgåes fra internettet (det er qnappen nu også).. jeg har både en qnap og synology.. og udfra brugerfladen finder jeg synologyen mest venlig... qnappen er en tand for nørdet for min smag... ikke desto mindre er det også en knaldgod NAS med en performance (og prisskilt) som gør det kun er de færreste som kan følge med...
 
Dog er synology på vej med nye servere og især deres nye modeller som kommer nu vil jeg mene performancemæssigt er så højt at de dække de fleste private hjem.. så er det kun om den skal være 2 bay eller 4 bay... jeg ville vælge 4bay både pga. pladsmulighederne... som altså bliver aktuelle især når du går fra dvd til blu ray... så rykker det altså på pladsen... også altså ikke mindst pga datasikkerheden (ikke at forveksle med backup!) går der en harddisk så mister du altså ikke dyrbar data... eller tidskrævende processor for at genskabe film ved kopiering osv.
 
mht stream.. jeg har selv 2 popcorn hour c-200 og 1 a-200 og de tapper alle fra samme bibliotek (1 stk Synology NAS ds409+ 5,3TB som der er backup af på en qnap ts409 turbo 3,8tb af vigtigste data) og det er altså fedt.. både at musik ligge på samme måde i hele huset.. og alle kan finde ud af det fordi alt fungerer ens fra rum til rum.... men alle kan også tilgå dataen enten via wifi/gigalan/internet og ikke mindst kan jeg dele udvalgte fotoalbum over internettet med min familie... enten i åben eller lukket form.. hvor de endda kan kommentere billederne (hvis jeg tillader dette) og ikke mindst i den nye version som er på vej.. den understøtter også filmklip samt brugerupload så du kan lave mapper hvor din familie kan lægge billeder til dig.. helt uden de behøves at have adgang til din server (photostation er en seperat apps der kører med egne logins og privilegier)
 
Min musik streames over lan som flacfiler i tabsfri kvalitet direkte til min receiver som har indbygget hmg(homemediagallery) så det klares derfra (pioneer sc-lc71)
 
Mine fotos kører jeg faktisk på min PS3 som jeg syntes er fabelagtig til lige præcist det... men andre enheder i huset kunne også bruges.
 
Optage og evt browse gør jeg ikke så meget i.. dvs browse sker på enten min bærbare eller min kones imac eller macbook... optage... kunne gøres fra maccube fed brugerinterface også over på NAS så alle andre enheder kan tilgå optagelserne... også har man en lækker computer tilsluttet til browser hvis man har lyst til det...
 
Bare lidt inspiration.. spørg endeligt løs hvis jeg vækkede nogle ideer
Mvh

René
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2007
Status: Offline
Point: 1023
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2010 kl. 23:00
jeg må også indrømer at der her er serdeles interesent tråd for mig også Clap.. jeg overvejer også at snart investere i NAS,harddiske,media afspiler,ruter ,kabler , samt opsetnning af der hele...
 
after jeg har besluttet mig at prøver der med rip af blu ray samt striming syns jeg bestemt at der er mange interesente muligheder...
jeg har købt en intern bluray drev samt en ekstern kabinet til den og er begyndt at ripe mine dvd og blu ray ... der tager ca 30 min at ripe 25 gb BD som jeg synes er ok..
jeg overvejer at køber dene ruter
hvad der angå NAS så har "rhsin" inlægs rund omkrig i forum indspireret mir at at investere i Synology (pg bruger venlighed)  plan var at bestile DS 209 men nu har jeg læst at der komer snart DS210+ meget snart  så jeg vænter på den Wink
 
først har jeg haft plan at købe WDTV Live men after jeg kune læse at den ikke kan hondtere HD lyd så er jeg næsten siker at der bliver popcorn c-200...
 
jeg er selv lidt usiker hvor i huset at jeg skal fordele og pladsere NAS,og ruter... jeg vil helst haver så lidt kabler rund som mulig... samt er jeg lidt usiker hvad krever kabel tilsluttning og hvad kan jeg nojes med WIFI...
 
PS: nu nevner  i at man kan bruger PC med hdmi til at strime og afspile rips ... jeg har selv en næstn ny bærbar med hdmi ( kan man så i den tilfelder undvere at købe popcorn ... ) og afspile der hele fra PC eller er en decederet media afspiler en most....
 
hvad skal der købes mære for at man kan draver nyte at gigabit forbindelse ?
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
jacobjp Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Marts-2010
Status: Offline
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2010 kl. 00:01


Tak for indlæggende - og tak for Ebay-tippet (handler ellers primært på amazon). Det kigger jeg lidt nærmere på.

I forhold til valg af NAS. Det er vigtigt, at den er relativ let at sætte op. Jeg er i bund og grund en sindig nordjyde, og næsten intet kan få mig ud af balance. Men PC-udstyr, der bevidst laver benspænd, når det skal igangsættes... Det er undtagelsen. Brugervenlighed "ja tak", men jeg kan godt vænne mig til at der måske mangler lidt af det intuitive i forhold til hverdagsbrug. Men - i forhold til fx. at vælge Synology DS209+II. Såvidt jeg kan se, så har QNAP'en der er foreslået upnp - hvilket jeg ikke lige umiddelbart kan se ved DS209+II. Er det fløjtende ligegyldigt eller...? Jeg vil jo, alt andet lige, gerne, at tingene selv kan finde ud af at snakke nogenlunde sammen.

I forhold til spørgsmålet om det pladsmæssige... Der vil jeg - ud fra min begrænsede viden - mene, at QNAP er rimeligt stillet, idet at der er let adgang til harddiskene. Generelt er spørgsmålet om pladsproblemer og hvorledes man skal forholde sig til det ganske interessant. Der skal altid iregnes en (relativt) ubekendt faktor, idet udviklingen gør, at plads løbende bliver billigere. Det gør, at det er svært at sige, hvad problematikken er, når problemet opstår.

Foto-delen er for mit vedkommende en rar lille bonus, som jeg gerne tager med. Men langt fra det vigtigste - så er squ stadig i tvivl, om vi snakker Synology eller QNAP. Andres forslag til, hvilke harddiske, der bør sættes i NAS er iøvrigt også velkomne.

Det lyder slet ikke ringe med opsætningen med popcorn hour, men... Du vil vel få præcis det samme med Boxee Box, når den kommer (bare til billigere penge - og skal gerne erkende, at det samlet hurtigt kommer til at se lidt krydret ud) - eller vel næsten også det sammen, hvis du kobler en Xtreamer til? Det jeg i særlig grad er på udkig efter her, er nogle overvejelser på tværs af de forskellige streamer-muligheder, der er til rådighed (med henblik på at kunne træffe et begrundet valg).

Og et sidste spørgsmål rhsin: Du virker til at have det hele oppe og køre, hvorfor du må være den rette at spørge. Udover en NAS, harddiske til at sætte i, og et apparat til at streame (det være sig popcorn hour, Xtreamer eller fx. Boxee Box)... Hvad har vi så ellers brug for? Kabler? Speciel Router? Andet? Jeg håber, at det er et lidt nemt spørgsmål for dig, som du kan svare på ved at kigge dig rundt omkring huset :)

Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2010 kl. 08:10
Hold da kæft en masse spørgsmål :)

1. vga til hdmi skal du ikke købe med mindre du har et specielt gfx (nogle få ati kort) der kan sende et digitalt signal ud af en ANALOG port.

2. Boxee er en smags sag. Men synes ikke man skal vælge det med mindre man synes godt om det sociale element i boxer, altså det med at dele hvad du har set og se hvad dine venner ser osv. Dog nice fjernbetjening/keyboard der følger med :) Udover det sociale element spiller de også utroligt meget på streaming content hvilket uden hulu her i danmark er lidt......

3. En printer kan vel sluttes til en NAS og så have trådløs adgang til den på den måde. Ellers kan man også købe printere med wlan hvis den alligevel trænger til udskiftning.

4. Ligegyldigt hvilken afspille du vælger vil jeg mene at den skal sidde på kablet netværk. 100/100 skulle være fint men hvis du vil ud og have ny router ville jeg da nok tage en med 1gbit ethernet så er du lidt fremtidssikret på den måde. Det er også dejligt at have høj hastighed på netværket hvis man skal flytte nogle store filer fram/tilbage fra NAS'en. Husk dog at dine computere også skal understøttet 1gbit hvis det er.

5.
Selv bruger jeg picasa til billeder+backup af billeder, man kan købe 20gb plads hos google for 5$ om året. På den måde kan du også dele dem med familie/venner. 

6. Valg af NAS vil jeg lade andre om at hjælpe dig med, selv ville jeg dog tage en med mindst 4 slots sådan man har plads til udvidelse, det kommer dog selvfølgelig an på om f.eks. 2tb vil være mere end du nogensinde får fyldt. 

7. Udsendelser fra dr.dk er udmildbart lidt besværlig, mener dog der er et script til xbmc der gør det muligt og da boxee er bygget på xbmc kan det være det virker i boxee også eller du kan få nogen til at ændre det så det virker. Ellers må det kunne lade sig gøre ved at podcaste udsendelserne ned eller downloade dem på en eller anden måde. 

8. er upnp på din NAS ikke ligegyldigt i forhold til boxee f.eks.? boxee skal vel selv have lov at scrape indholdet og så tilføjer man bare NAS som netværkssource nødagtigt som man ville have gjordt med den interne harddisk og så skulle det virker fint. 

9. WD green virker udmildbart som et meget fornuftigt valg. Har dog ladet mig fortælle at deres livtid er kortere end en "normal" 7200rpm harddisk, men kan ikke bekræfte det :) har selv en 1tb wd green og den har virket 24/7 i snart et år uden problemer.

10. ved ikke hvorfor jeg har sat tal ved mine svar.  
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2010 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af jacobjp jacobjp skrev:


Tak for indlæggende - og tak for Ebay-tippet (handler ellers primært på amazon). Det kigger jeg lidt nærmere på.

I forhold til valg af NAS. Det er vigtigt, at den er relativ let at sætte op. Jeg er i bund og grund en sindig nordjyde, og næsten intet kan få mig ud af balance. Men PC-udstyr, der bevidst laver benspænd, når det skal igangsættes... Det er undtagelsen. Brugervenlighed "ja tak", men jeg kan godt vænne mig til at der måske mangler lidt af det intuitive i forhold til hverdagsbrug. Men - i forhold til fx. at vælge Synology DS209+II. Såvidt jeg kan se, så har QNAP'en der er foreslået upnp - hvilket jeg ikke lige umiddelbart kan se ved DS209+II. Er det fløjtende ligegyldigt eller...? Jeg vil jo, alt andet lige, gerne, at tingene selv kan finde ud af at snakke nogenlunde sammen.

På upnp delen vil jeg sige om du vælger qnap eller synology... slutresultatet bliver det samme.. de kan begge servicere dnla/upnp kombatible enheder.. og lidt mere.. men læg især mærke til at enheder som rigtige nmt´r som popcornhour c-200 kører via nfs eller smb og derfor slet ikke bruger den feature fra serveren.. mange af c-200 kombatible formater kan kun afspilles via direkte netforbindelse som nfs/smb protokollen giver.
 
Men der er for mig ingen tvivl om på brugervenligheden syntes jeg Synologyen virker mere nem og sætte op... men begge vil kunne løse opgaven.. for i dagligdagen bruger du jo dataen fra dem på stort set samme måde... men webinterfaced på eks tilgang til dine filer fra internettet er lidt mere direkte og nem fra synologyen... og sådan er det faktisk med de fleste webservices fra de 2 
 
I forhold til spørgsmålet om det pladsmæssige... Der vil jeg - ud fra min begrænsede viden - mene, at QNAP er rimeligt stillet, idet at der er let adgang til harddiskene. Generelt er spørgsmålet om pladsproblemer og hvorledes man skal forholde sig til det ganske interessant. Der skal altid iregnes en (relativt) ubekendt faktor, idet udviklingen gør, at plads løbende bliver billigere. Det gør, at det er svært at sige, hvad problematikken er, når problemet opstår.
 
Har du plads i budgettet gå efter en 4bay.. det synes måske som overkill i starten... men tror du bliver glad for det på den lange bane.. især pga. datasikkerheden

Foto-delen er for mit vedkommende en rar lille bonus, som jeg gerne tager med. Men langt fra det vigtigste - så er squ stadig i tvivl, om vi snakker Synology eller QNAP. Andres forslag til, hvilke harddiske, der bør sættes i NAS er iøvrigt også velkomne.

Når du har valgt dit kabinet tjekker du på deres hjemmeside hvilke harddiske som er kombatible, også vælge du bare udfra det... det er såmænd nemt nok... med en 4 bay kunne man måske starte med 4 stk 1tb diske hvilket giver små 2,8TB dataplads med god datasikkerhed (ikke backup!!)
 
Det lyder slet ikke ringe med opsætningen med popcorn hour, men... Du vil vel få præcis det samme med Boxee Box, når den kommer (bare til billigere penge - og skal gerne erkende, at det samlet hurtigt kommer til at se lidt krydret ud) - eller vel næsten også det sammen, hvis du kobler en Xtreamer til? Det jeg i særlig grad er på udkig efter her, er nogle overvejelser på tværs af de forskellige streamer-muligheder, der er til rådighed (med henblik på at kunne træffe et begrundet valg).

Og et sidste spørgsmål rhsin: Du virker til at have det hele oppe og køre, hvorfor du må være den rette at spørge. Udover en NAS, harddiske til at sætte i, og et apparat til at streame (det være sig popcorn hour, Xtreamer eller fx. Boxee Box)... Hvad har vi så ellers brug for? Kabler? Speciel Router? Andet? Jeg håber, at det er et lidt nemt spørgsmål for dig, som du kan svare på ved at kigge dig rundt omkring huset :)

Ja du har brug for en router gerne sådan en som sani har foreslået... med gigalan på ethernetsiden, men du får nok også brug for en håndfuld gigalan switces så du lokalt i hvert enkelt rum kan udvide med flere stik... så du kører 1 ledning frem fra dit kontor til stuen og her har en gigalan switch stående som så giver dig eks 8 stik i stuen... og det kan du kopiere i de rum du nu føler behov for... også ikke mindst kabler.... i gigalan... cat 6 så har du gode kabler... cat 7 så er du sikret til 10 x gigalan i fremtiden... jeg smider selv cat 7 i væggene/loft og bruger cat 5-6 fra switch til enheden 

 


Redigeret af rhsin - 12-Marts-2010 kl. 09:15
Mvh

René
Til top
jacobjp Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Marts-2010
Status: Offline
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2010 kl. 18:03

Jeg vil godt være sikker på, at jeg har forstået spørgsmålet om dnla/upnp og nfs/smb. Hvis jeg trækker medie-filerne på NAS igennem fx popcorn hour… Så betyder det intet, om NAS er dnla/upnp – da popcorn hour benytter sig af nfs/upnp. Men hvad er så fordelen ved dnla/upn? Vil en NAS, der er dnla/upn kunne kobles direkte til fjernsynet – og her afspille NASens indhold (altså uden, at det går gennem en Networked Media tank)?

 Et lidt længere indlæg følger senere – måske i aften :)

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2010 kl. 18:29
Oprindeligt skrevet af jacobjp jacobjp skrev:

Jeg vil godt være sikker på, at jeg har forstået spørgsmålet om dnla/upnp og nfs/smb. Hvis jeg trækker medie-filerne på NAS igennem fx popcorn hour… Så betyder det intet, om NAS er dnla/upnp – da popcorn hour benytter sig af nfs/upnp. Men hvad er så fordelen ved dnla/upn? Vil en NAS, der er dnla/upn kunne kobles direkte til fjernsynet – og her afspille NASens indhold (altså uden, at det går gennem en Networked Media tank)?

 Et lidt længere indlæg følger senere – måske i aften :)

lige netop mht NAS kontra eks popcornhour´s produkter er det bedøvende ligegyldigt om NAS understøtter dnla eller ej.
 
dnla er en standard som "broadcaster" dit medieindhold over dit lokalnetværk efter bestemte standarder på kryds af mærker og enheder.
 
smb/nfs er simpel dataprotokol som primært handler og at transportere data fra a til b og omvendt.
 
dnla har nogle begrænsninger fra model/mærke til model/mærke af hvad den kan vide og afspille.... denne begrænsning har du ikke via smb/nfs... her er begrænsningen udelukkende i hvad kan en a/c-200 afspille.
 
hvis du feks har en dvd tsfolder liggende på din server kan du IKKE afspille denne på din popcorn via dnla... men du kan godt afspille samme ts folder via smb/nfs, fordi her tilgår du dataen direkte... hvor via dnla tilgår du dataen via serveren mediaserver... og med de begrænsninger de har mht formater osv.
 
Fordelen ved dnla er at du ikke behøves at logge dig ind på serveren med brugernavn og kodeord for at få adgang til dit fælles medieindhold... det kan frit afspilles på lokalnetværket.... hvor med smb/nfs er det begrænset af hvilke foldere du tilslutter dig på din popcorn
 
Håber det forklarede det lidt mere forståeligt for dig


Redigeret af rhsin - 12-Marts-2010 kl. 18:32
Mvh

René
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu