recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS, medie-center og sammenhængen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS, medie-center og sammenhængen

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
jacobjp Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Marts-2010
Status: Offline
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2010 kl. 18:44
Jeg ka godt mærke, at jeg skal fokusere lidt for at være med her - men jeg tror langsomt, at det begynder at sive ind. Det er altså forskellige måder, hvorpå NAS kan udsende informationer - og dnla-måden begrænser, så at sige, hvad modtager-delen kan gøre med de modtagne data. Sender NAS således en ts-folder via dlna... Så gør 'sendemåden' at fx. popcorn ikke kan afspille denne.
 
Det er ikke sikkert, at det er rigtigt skrevet i detaljen - men jeg tror, at jeg har fanget den.
 
Et spørgsmål i forlængelse heraf, som formentligt er ganske tåbeligt: kan en NAS på nogen måde afspille direkte på et TV, uden at der er en NMT som bindeled - fx via et kabel? Jeg ville som udgangspunkt have sagt klart nej, men unpn/dlna og smb/nfs snakken har gjort mig en kende i tvivl - så jeg skal bare bekræftes i, at det ikke lader sig gøre. Et simpelt nej er i så fald nok :)
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2010 kl. 18:59
i princippet jo via dnla, mit pioneer tv har indbygget et hmg (home media gallery) og den understøtter en lang række formater som den kan afspille... men typisk for disse afspillere er at de kan afspille specifikke filtyper og ikke foldere som bdmv(blu ray) eller ts foldere (dvd) hvilket du skal ud i en tidskrævende konvertering af dine film.. med mulighed for kvalitetstab og fejlindstillinger.... derfor foretrækker jeg at afspille mine film fra NAS som de altså lå på skiven.... og det kræver en lidt mere fleksibel afspiller som eks popcornhour c-200
 
Typisk tager det 25-30 minutter at kopiere en dvd over til nas, og en blu ray omkring det dobbelte.... man installerer et program som eks. anydvdhd på sin computer, og når man sætter en skive i sin computer så skanner den skiven, og efter lidt tid kan du copy-paste hele skiven over på din nas


Redigeret af rhsin - 12-Marts-2010 kl. 18:59
Mvh

René
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2007
Status: Offline
Point: 1023
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2010 kl. 19:15
hej rene ...
den bærbar man bruger til at ripe blu ray skiver med skal den være tilslutet nas med kabel eller kan jeg ripe mine skiver og koble min bærbar trådløs på nætverk
når jeg riper nu så riper jeg på en usb hard disk... men når jeg køber nas så skal filer dirakte på nas...
der er fordi jeg prøver at finde ud hvor mange kabler jeg skal haver rund omkrig
der er godt nok trals at jeg ikke tænkte på net cabler da vi fik byget vores nyt hus sidste år Angry, jeg lytete til elektriker som sagte at alt vil køre trodløs Dead


Redigeret af sani - 12-Marts-2010 kl. 19:17
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2010 kl. 20:03
sani: du kan godt køre trådløst, men det vil tage længere tid på dvd film.... måske 30-50%.. og blu ray vil det være meget langsommere... der skal kabel i.. ellers tager det alt for længe.
 
jeg har selv måttet trække ledning ind... men jeg har bare trukket 1 cat 7 ind i stuen og sat en gigalan switch i stuen også en forlænger ledning.. når jeg så ripper så trækker jeg bare lige kablet frem sålænge jeg gør det... ellers er det rullet sammen bag anlægget... det kunne du da også gøre
 
men du kan jo se hvad du kan rippe med .. jeg kører godt 4,5mb/sek når det er dvd, og 14,5 mb/sek når det er blu ray når jeg har ledning i... så giver det dig nok en fornemmelse af hvor meget du kan spare i tid
Mvh

René
Til top
jacobjp Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Marts-2010
Status: Offline
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2010 kl. 09:51

Jeg har brugt tiden på at begynde og sætte lidt tal på, hvad det her vil koste mig. Omkring der kom uff-fornemmelsen. Hvis man skal følge alle anbefalinger: en klasse router, store harddiske (gerne minimum 1½ tb), en af de nyeste og stærkeste NAS som gerne har 4 bay – og så øjensynligt en af de nye popcorn hour oveni. Så er jeg hurtigt – inden små skruer, kabler og porto – et hak over de 5 kilo.

I behøves ikke overbevise mig om, at ’du får også meget for pengene’ – men i et hjem med fællesøkonomi, så skal den bedre halvdel også gerne lokkes med :) og princippet i en NAS ka være lidt svært at sælge :) Derudover synes jeg faktisk, at  det begynder at blive lige krydret nok, da NAS og mediecenter er helt nye ord for mig – og vi snakker teknologi, med den udvikling, der ligger gemt heri. Af samme grund vil jeg godt tage det lidt i bidder.

 

Første step kunne være:

-       Køb og installation af windows 7 på husets PCere (+ DropBox)

-       + få ryddet op på eksisterende PCere. Samlet dokumenter mv.

 

Andet step (når grejet er bestilt hjem) kunne være:

-          Linksys Dual-Band Wireless-N Gigabit Router WRT320N                                              598,-

-          Harddisk (WD Caviar Green WD15EARS 1.5 TB)                                                         1.512,-

-          Synology Disk Station DS210J                                                                                      1.376,-

 

-          Samlet:                                                                                                                         3.486,-

 

Tredje step kunne så passende være min fødselsdagsgave om 1½-2 måneder :)

-          Popcorn Hour C-200                                                                                                   1.500,-

 

Bliver det et hit, så vil det fjerde step formentligt over tid virke meget legitimt:

-          Udskifte NAS til en med fire bay

-          To ekstra harddiske (eksisterende filmsamling er ikke blue-ray)

 

Der hvor der er sparet er selvfølgelig på selve NAS’en – og det er ud fra en konkret betragtning om, at jeg om fx 1-2 år vil kunne udskifte den uden at det har kostet mig fjollet meget. Og en ny NAS + 2 nye harddiske vil på det tidspunkt kunne gøre, at systemet bør være ganske godt opdateret. Harddiske, router og popcorn hour bør vel ikke lige blive forældet fra dag til dag.

Lyder ovenstående, som noget der kan køre sammen – og er produkterne velvalgte, når man tager prisen i betragtning? Jf. længere oppe i tråden, så har jeg været en del i tvivl om, hvorvidt popcorn hour er det rigtige valg – eller om fx boxee box eller andet produkt – er mere oplagt. Men prismæssigt er du jo ikke langt fra hinanden.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2010 kl. 10:20
jeg syntes det ser fint ud, dog har du sat prisen på c-200 for lavt den løber op i mindst 2k uden told og moms.
 
Til synologyen findes der software som virker lokalt som dropbox.. et arkivskab du bare smider data i, så havner det automatisk på en foruddefineret drev på din NAS.
 
Hvis der er nogle iPhones/iPod´s i huset.. er der også muligeheder for fælles itunes arkiv på nas hvis det ønskes
Mvh

René
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2010 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Dynamitleo Dynamitleo skrev:

Læs desuden følgende link for at blive klogere på hvilke muligheder der er inde for mediacentersoftware: http://lifehacker.com/5462275/which-media-center-is-right-for-you-boxee-xbmc-and-windows-media-center-compared .
 
Njaaa de går rimeligt i dybden med lige netop de 3 produkter, men de mangler helt klart 2 store "spillere" nemlig Mediaportal og DVBViewer, som også er stærke inden for modtagelse af TV.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
bclaus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2010 kl. 18:22
Hvis jeg stod i dit sted, købte jeg en med 4 bay fra starten... Så kan du løbende opgradere den med diske. Den koster en tusse mere, men så er der plads til udvidelse.
· Pioneer SC-LX72 · Pioneer BDP-LX52 · Miller & Kreisel K "White edition" (5.1) · Samsung PS50C7705
· Samsung SMT-H3126 · Logitech Harmony One · NAS - Qnap 219p · Clic møbel ·
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2010 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af bclaus bclaus skrev:

Hvis jeg stod i dit sted, købte jeg en med 4 bay fra starten... Så kan du løbende opgradere den med diske. Den koster en tusse mere, men så er der plads til udvidelse.

Men hvis den kan dække hans behov de næste 2 år, så er det vel også et udemærket køb. med 2 slots kan du alligevel have 4tb hvilket skulle være nok til et rimeligt stykke tid.
Til top
jacobjp Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Marts-2010
Status: Offline
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2010 kl. 16:57

Først og fremmest stor tak for alle indlæggene. Jeg kan forsikre om, at jeg læser dem alle (også gentagne gange) og går og summer meget over dem. Også derfor, at der indimellem går noget tid, før der er en reaktion. Her kommer dog et lidt langt indlæg, med mine overvejelser og tanker.

Det er muligt, at du foretrækker 4 bay, og at bruge de 1000 ekstra. Men får du for fx 2400 en 4-bay løsning, som du vil være tilfreds med X antal år ud i fremtiden? Køber du hus, lejlighed, bil eller lignende… Så kan man roligt betale lidt ekstra for at være sikker på, at man finder en løsning, der holder mange år ud i fremtiden. Men lad os være ærlig og sige, at i forhold til elektronik af denne slags… Så kan du ikke ’fremtidssikre dig’. Og lur mig om, at når jeg får brug for mere plads end der er i en 2 bay løsning (vær obs på, at filmsamlingen, der vil blive lagt på NAS ikke er i blueray-kvalitet)… Så er jeg så ment nok blevet utålmodig efter en mere kraftfuld NAS, grundet udviklingen på markedet.

Jeg går ud fra, at man kun bruger NAS’en til musik, film og dokumentfiler mv. Men at man typisk ikke installere sine programmer på den? Min bekymring – uden at vide noget om det – kunne her være, at man ellers ville få en meget lang reaktionstid, hvis man fx kører Microsoft office via NAS (uden at jeg ved om det overhovedet er muligt).

Tak for tippet med parallellen til dropbox på NAS, men jeg vil også gerne have adgangen til mine filer når jeg er på farten så… Dropbox frister mig nu alligevel.

 Der snakkes i tråden en del om spørgsmålet om trukne kabler: lige for at være sikker. Man kan streame fra NAS til fx popcorn hour eller boxee box (når den kommer) uden at have kabler? Men hvis muligt – så er det en fordel (især hvis det er store blueray filer/film). Og det vil være naturligt at placere NAS i nærheden af den PC, som man ripper filerne til.

 I skelner mellem god datasikkerhed og back-up. Jeg fornemmer, at det er en større – og tidligere afholdt – debat. Kan I linke til forskellen – og evt. lige gi et par korte ord med på vejen i forhold til, om vi snakker raid eller?

Må desværre erkende, at I har ret med prisen på popcorn hour c-200. Den står til $299 og $49 i fragt. Det er vel cirka 1.615,- for selve popcorn hour og 265,- i fragt. Er der nogen der har erfaringer med udgift til told/moms? For der er vel ingen muligheder for at købe og/eller få den sendt fra EU?

Tager jeg fejl eller: Det link i henviser til, det viser ligheder og forskelle mellem tre forskellige måder at håndtere filerne på. Boxee, Mediaplayer og xbmc. Men det er vel tre software-løsninger, der fx kan bruges, hvis man har en bærbar som et mellemled.  Tildels grundet prisen, men også efter at have set lidt på linket, som I henviser til… Jeg har ikke helt opgivet/afvist ideen om boxee box. Boxee virker overordnet til at være et produkt, der tales godt om. Og en løsning, der evt. kan styres via Android… Det vil ikke være en helt dårligt ting. Derudover er streaming fra net (fx dr.dk, viasatondemand osv) noget af det, som jeg skeler lidt til – og her virker boxee til at være godt med (softwaremæssigt).

Hvad er iøvrgt ’hardware produkterne’ indenfor nmt på markedet? Der er popcorn hour, der er boxee box (når den kommer) – men hvad mere?

 

Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2010 kl. 17:49

Men at man typisk ikke installere sine programmer på den? 

nej det vil man bestemt ikke. Den er kun til lager. Altså du kan selvfølgelig godt arbejde på et dokument der ligger på din nas f.eks. en word fil, men selve word vil man ikke have liggende der. Du kan dog godt kører mindre programmer hvor hele programmet kan være i rammene. Men altså reglen er ikke at kører programmer fra NAS. 

Man kan streame fra NAS til fx popcorn hour eller boxee box (når den kommer) uden at have kabler? Det kommer selvfølgelig an på hvordan udstyret placeres i forhold til hinanden men en rippet dvd kan nemt streames over trådløst netværk. Du har kig på en n-router og den burde også i teorien kunne klare at streame en fullhd film. Man opnår bare en bedre stabilitet med kabel og så går det selvfølgelig hurtigere at starte film/spole og sådan.  

Gi et par korte ord med på vejen i forhold til, om vi snakker raid eller? på en 2 slots NAS synes jeg ikke du skal kører dem i raid. med 2 harddiske har du så vidt jeg husker kun mulighed for raid 0 (som skriver halvdelen af en given fil til hver harddisk for at opnå hastighed) eller raid 1 (som skriver en given fil til begge harddiske så du har alle filer 2 gange for at opnå sikkerhed (mister så også 50% af den samlede plads))

hvis du købte en 4 slots kunne du evt kører raid5 hvor du med 4 harddiske kan lade en harddisk stå af og udskiftes uden datatab. 

 Er der nogen der har erfaringer med udgift til told/moms? For der er vel ingen muligheder for at købe og/eller få den sendt fra EU? du kan være heldig ikke at blive taget i tolden, men på sådan et forholdsvis dyrt produkt som det her er tror jeg du skal regne med at betale fragt. evt spørg hos popcorn om du kan få den giftwrapped :)

Hvad er iøvrgt ’hardware produkterne’ indenfor nmt på markedet? det er uendeligt mange noname boxes og så er der jo også mulighed for at bygge en selv, eller bare købe en computer og smække noget software på den. 

Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2010 kl. 19:16
Jeg har mistet en HDD på en 2 slots NAS (Synology 209+) og tro mig det var ikke sjovt, så nu kører jeg RAID 1. Ja det sucks at bruge en HDD men alternativet er virkelig slemmere.

Du skrev tidligere at det kan være svært at fortælle sin kæreste om fordelene ved en NAS. Har selv været igennem det samme, men da jeg fortalte at hun kunne se ALLE vores film på fladskærmen i stuen, UDEN at skulle lette sin røv, så faldt 5 øren LOL

Nu mangler jeg så bare lige den detalje at få købt en Popcorn og så lige selvfølgelig at få rippet filmene Embarrassed
Film samling(Opdateret den 26/11-09)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu