recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS, medie-center og sammenhængen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS, medie-center og sammenhængen

Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
jacobjp Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Marts-2010
Status: Offline
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 10:12
Endnu engang tak for inputtene. Også i forhold til at overtale ens bedre halvdel. Rådene er gode, men de er såment også allerede implementeret :) Det er sådan jeg er nået sålangt :P

Jeg kunne godt føle mig fristet til at køre Raid1 (altså spejling); i det mindste i starten. Med to harddiske af 1,5 tb er kapaciteten vel det der svarer til 1500 GB. Da jeg ikke har blueray i filmsamlingen i forvejen... Og en almindelig film vel typisk kan laves, således at den fylder <5 GB. Så vil jeg vel - selv med Raid1 kunne have 300 film. Kombiner det med, at der er noget virkelig crap i dele af samlingen - og jeg tænker her ikke kun på "Moulin Rouge" og andre film, der er målrettet en specifik kromoson-sammensætning.

Pointen er, at jeg under alle omstændigheder godt vil holde NAS'en bare lidt ordnet fra start af. Og selv hvis jeg kunne skrabe 300 film sammen... Så er det sikkert, at jeg ikke kan skrabe 300 gode film sammen :)

Kræver ripning af blueray en bestemt type DVD-drev i PCen? Mit bedste gæt er, at svaret er ja - men det skader jo ikke at spørge. Tror alligevel, at mit ene dvd-drev i PCen er stået af... Og når det skal skiftes... Så kan man jo lige så godt få byttet det ud med det rigtige.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af jacobjp jacobjp skrev:

Endnu engang tak for inputtene. Også i forhold til at overtale ens bedre halvdel. Rådene er gode, men de er såment også allerede implementeret :) Det er sådan jeg er nået sålangt :P

Altså min bedre halvdel har taget mod løsningen med kyshånd... da hun opdagede at så kunne ALLE film ryge ud af stuen.. = fri reol til hendes skrammel LOL

Jeg kunne godt føle mig fristet til at køre Raid1 (altså spejling); i det mindste i starten. Med to harddiske af 1,5 tb er kapaciteten vel det der svarer til 1500 GB. Da jeg ikke har blueray i filmsamlingen i forvejen... Og en almindelig film vel typisk kan laves, således at den fylder <5 GB. Så vil jeg vel - selv med Raid1 kunne have 300 film. Kombiner det med, at der er noget virkelig crap i dele af samlingen - og jeg tænker her ikke kun på "Moulin Rouge" og andre film, der er målrettet en specifik kromoson-sammensætning.

Pointen er, at jeg under alle omstændigheder godt vil holde NAS'en bare lidt ordnet fra start af. Og selv hvis jeg kunne skrabe 300 film sammen... Så er det sikkert, at jeg ikke kan skrabe 300 gode film sammen :)

4,5-6gb skal du påregne en alm dvd film optager af plads... blu ray mellem 30-45 gb... så går du i blu ray tanker... så kan du lissågodt springe højt for så får pladsen hurtigt ben og gå på.

Kræver ripning af blueray en bestemt type DVD-drev i PCen? Mit bedste gæt er, at svaret er ja - men det skader jo ikke at spørge. Tror alligevel, at mit ene dvd-drev i PCen er stået af... Og når det skal skiftes... Så kan man jo lige så godt få byttet det ud med det rigtige.

Du kræver ikke noget særligt drev for at rippe, eneste er særligt software som eksempelvis AnydvdHD som lige bryder kopisikringen.
Jeg købte et eskternt blu ray & dvd drev så jeg kan klare både dvd og blu ray.
Mvh

René
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2007
Point: 1023
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af jacobjp jacobjp skrev:

der der kræves er en Blu ray drev ....   men den kan også bruges som dvd samt cd drev også... jeg fik købt en før 2 uger siden og er stile og rolig begyndt at rippe mine bluray skiver med DVDfab (program er enkelt at bruger hel uden besvær og den kan bode ripe og komprimere ) men en blu ray skal naturligvis ikke kopprimeres Wink

Redigeret af sani - 15-Marts-2010 kl. 17:55
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 17:52
hej rhsin

i den anden tråd kune jeg  læse at den ruter som jeg tænker at kober nemelig den linksys WRT320N ... ikke kan køre 2.4 og 5ghz band samtid som din wrt610 ... hvor stor betydning har der i virklihed...og hvad går den ud på
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
Dylmer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Januar-2008
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 18:11
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

hej rhsin

i den anden tråd kune jeg  læse at den ruter som jeg tænker at kober nemelig den linksys WRT320N ... ikke kan køre 2.4 og 5ghz band samtid som din wrt610 ... hvor stor betydning har der i virklihed...og hvad går den ud på

Det er bare to forskellige bånd at køre sit trådløse net på.. Langt de fleste trådløse net kører 2,4 GHz (Alle kan så vidt jeg ved) og jo flere der er jo større er risikoen for "støj" på nettet som kan gå ud over rækkevidde og hastighed.. På de Linksys kan du så vælge at køre på 5GHz istedet hvor risikoen for "støj" er mindre, dog kræver det at fx din bærbare også kan køre på 5GHz for at komme på..

Med WRT320N kan du altså vælge ENTEN 2,4 eller 5 GHz. Hvis du vælger 5GHz kræver det at alt dit trådløse udstyr kan køre det, hvorimod med WRT610 kan du køre begge samtidig.. dvs hvis du fx har 2 bærbare hvoraf kun den ene understøtter 5 GHz kan du stadig bruge begge to..

Personligt har jeg ingen problemer med mit 2,4GHz, men der er heller ikke så mange naboer omkring mig som har WLAN..

Har selv haft kigget på WRT320N, en lækker lille sag, men droppede den dog da jeg har læst om flere med problemer med at få VPN-forbindelser igennem den..
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 18:22
Dylmer

hvad købte du så hvilke ruter ?

og til alle jer andre experter...

Kan Synology understøte scheduled on/off .. så jeg kan indstile den hvornår den skal sluker og vække igen hvis der bliver behov for det...?

Redigeret af sani - 15-Marts-2010 kl. 20:51
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 22:01
sani: mht routeren... tror ikke du får brug for dual band....

synology laver du fint en tænd sluk plan på.. på alle modeller.. men når den er er slukket så er den slukket... skal du bruge den så skal du ind og trykke på knappen på serveren.... (og på 1010+ har den også wake on lan... det mener jeg ikke de andre modeller har)
Mvh

René
Til top
Niels Ebbesen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Oktober-2009
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 08:00
Det lyder for mig som om han kan spare NAS'en, og så lægge 2 harddiske i PCH C-200 i stedet for. Med denne løsning er harddiskene hvor de skal bruges (de kan dårligere være tættere på), filmene kan også på denne på denne måde ryge ud af stuen, og man slipper for kabler ind til NAS'en, og for strømforbruget fra denne, samt dens konstante forsyning af indeklimaet med bl.a bromerede flammehæmmer-partikler.

Og eftersom han foretrækker at håndtere dokumenter i dropbox, så er det eneste han ikke kan få med denne løsning, sine musikfiler. Men selv de kan lægges på C-200'rens harddiske eller sættes til med et USB stik på denne. Og når først C-200 er oppe at køre vil han nyde at finde MP3-filer eller podcasts fra nettet via denne.

Jeg mener at det vigtigste for ham er at få C-200'en nu og så en 1,5 GB harddisk, som jeg har svært ved at se koster 1500 kr. (Den koster 768 kr her), så kan han altid udvide med en anden harddisk.

Med hensyn til hans ønske om

Printeradgang: direkte fra alle PCere i huset

Svar: En lexmark med WIFI til 499,-

Fotolager med fjernadgang:

Svar:Picasa, som jo understøttes af C-200

Så ser regnestykket således ud:(mit foreslåede budget i parentes)

Linksys Dual-Band Wireless-N Gigabit Router WRT320N                                              598,- (O kr, fordi han kan klare sig med det modem som han har i øjeblikket)
-          Harddisk (WD Caviar Green WD15EARS 1.5 TB)                                                         1.512,- (768 kr)
-          Synology Disk Station DS210J                                                                                     1.376,- (0 kr)(sparet strøm: -100 (skønsmæssigt)

-          Samlet:                                                                                                                        3.486,- (768,- kr) (668,- incl sparet strøm)

-          Popcorn Hour C-200    2.500,- (Købes nu) (nu samlet pris: 3.268,-) (3.168,- med sparet strøm første år, 3.068,- med sparet strøm 2. år osv.)                                                                                        

Redigeret af Niels Ebbesen - 18-Marts-2010 kl. 08:20
Til top
jacobjp Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Marts-2010
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 16:37

Tak for input. Det lyder gevaldigt spændende – fjern-printeradgang kan jeg nemt vente med (printer relativt begrænset – vi er kun to i husstanden). Og dit forslag vil fortsat løse mit pladsproblem til fulde. Ser jeg bort fra film, så når jeg aldrig mit maximum på den stationære – og sålænge husstanden ikke er større end det er tilfældet... Så er behovet for et fælles centralt filmlager, der kan tilgås fra flere forskellige fjernsyn jo begrænset. Jeg er dog på ingen måde i tvivl om, at når der engang kommer børn, og når engang de når en alder, hvor de vil have deres eget tv... At så er det en oplagt løsning med en central NAS og C-200 (eller hvad det hedder til den tid) ved hver skærm.

Men min pointe er egentlig, at din løsning ser spændede ud – selvfølgelig grundet det økonomiske perspektiv. Men derudover også ved, at musik-delen (jeg har ikke ipod touch / Iphone), dokumentdelen (dropbox virker super – det er sat op) og printerdelen (jf. ovenfor) godt kan vente. Eneste reellle minus, som jeg kan se, er derfor den manglende mulighed for raid/back-up. Men det er squ fair nok – og det drejer sig om film jeg har så...Det vil være noget spildt ’rip’-tid og ikke andet, hvis harddisken skulle ryge.

Men: I forhold til valg af harddisk... Såvidt jeg kan se, så er der mulighed for at isætte en 2½” harddisk inde i selve C200 – mens der også kan klikkes en 3½” harddisk ind i den forfra (den lette indstallering). Da 2½” harddiske – såvidt jeg ka se på edbpriser – typisk er relativt små (målt på TB)... Så virker det oplagt at købe et styk 3½” harddisk (da pris pr. tb er markant højere ved 2½” harddiske). Denne vil så skulle være enten 1.5 tb eller måske nærmere 2 tb (da det vil vær forholdsvist dyrt pr. tb at sætte en 2½” harddisk i).

Et spørgsmål i forlængelse heraf: skal jeg, af hensyn til lydniveau, være obs på at harddisken har et specielt højt omdrejningstal? Jeg har lidt svært ved at finde et rpm-tal for caaviar green, mens fx. Samsung SpinPoint F3EG Desktop Class HD203WI 2 TB har 5400 rpm, og Hitachi DeskStar 7K2000 2 TB har 7200 rpm (og de er kun marginalt dyrere end WD Caviar Green WD20EADS 2 TB). Det er en lidt anden problematik end harddiske til NAS, da denne kommer til at stå relativt tæt ved TV’et.

Jeg har set lidt nærmere på C-200 specifikationerne, og prøvet at greje mulighederne heri uden indkøb af NAS. Er det korrekt forstået, at jeg med indkøb af c-200 + en harddisk (som du foreslår) vil kunne gøre følgende:

-          Afspille de filer, der er på C200-harddisken direkte og uden buffer-problemer mv (da der går kabel fra c200 til fladskærmen)

-          Kunne gå på nettet på fladskærmen (via c200). Fx med det formål at se youtube-klip. Vel dog typisk kun meget begrænset brug heraf, da der vel ikke kan sluttes qwerty-tastatur/mus til? (er det nemt at navigere alene med fjernbetjeningen?)

-          Vil kunne bruge c-200 com bittorrent klient: dvs. slukke alle andre Pcere i huset, og stadig have en download-proces igang

-          Kunne tilgå c200 (og den tilhørende harddisk) trådløst fra min PC via mit eksisterende modem (Zyxel P2602HW/Trådløs (GP)) og 10M/1M bredbåndsforbindelse. Således, at jeg kan overføre film fra PC til C200

-           Evt. senere koble koble et eksternt blueray-drev til C200 (pt. Ikke aktuelt – hari kke en eneste blueray disk, men kan jo blive fremtiden)

Popcorn Hour har på deres hjemmeside nogle variationer af C-200. Det kan således fåes med MN-200 og/eller IRK-200. Det ser dog ikke ud til, at de samme modeller er på danske sider, så går ikke ud fra, at det er noget man skal være voldsomt obs på.

Indkøbsseddel, ser i så fald sådan her ud:

-          Popcorn Hour C200 (2.508,- inc. fragt v. køb i Danmark - DustinHome): 2.508,-

-          2 Tb harddisk til at placere i C200 (fx WD Caviar Green WD20EADS 2 TB): 1.047,-

-          HD til HD kabel (til at forbinde tv og C200): haves i forvejen

-          Andre kabler?

-          Andet?

Samlet pris 3.555 inc. fragt og alle delene er så købt i Danmark (fordel, hvis der skulle være defekte dele). Køb af egentlig NAS kan så gøres, når musikønsket bliver for stærkt. Eller at det bliver behov for at koble flere fjernsyn op til et centralt filmlager. Eller når/hvis at pladsproblemet ikke kan løses på to harddiske.

Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 18:23
Virker meget fornuftigt. WD green kan vidst skrue op og ned på rpm efter behov eller sådan noget... har en 1tb selv og den er rimeligt stille. 

Selv ville jeg dog bygge en computer istedet og bruge den.. Men det kræver man har mod og tid til at sætte det hele op. 

Et bud kunne være:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=647544 som så kræver en ekstern harddisk for ekstra kapacitet. eller hjemmebygget
mb: ASUS AT5NM10 636kr
Case: Compucase 8k01 339kr
RAM: Kingston ValueRAM 1x2GB 325kr 
HDD 2TB WD green 975kr

i alt: 2275 eller 2391 med fragt. For noget der med lidt opsætning kan afspille det samme som en popcorn.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 18:31
Jeg svarer lige på de ting, jeg kender til. så måske vi kan få Spawn - eller en anden kompetent person - indover.

Spawn har sagt at 5400 imdrejninger er rigeligt i en mediaplayer - det er et spørgsmål om varmeudvikling, - som man ikke ønsker for meget af. Men selvfølgelig hvis der kun er een harddisk i, så vil jeg tro at der er så meget luft i den rummelige kasse, at 7200 omdrejninger også kan gå uden problemer.

Selvfølgelig kan du afspille fra harddisken (eller fra diverse eksterne harddiske sluttet til de ialt 3 USB syil (2 udenpå. 1 indeni),

Du kan godt sætte tastatatur til C-200. Du kan se en liste over kompatible harddiske, drev og.. tastaturer på den wiki-side med information som Spawn flere gange har henvist til, og som der også er link til på Popcornhour.com. Men jeg er selv i tvivl om man kan downloade YouTube clip eller om man kun kan se dem. Det ville være interessant at høre Spawns mening herom.

Du kan ikke have 3½ tomme harddisk og BD-drev på samme tid. Det er enten eller, for de skal sidde i samme skuffe. Sådan har jeg ihvertfald forstået det. Men hvis du en gang får et BD-drev, så kan den 3½-tommes disk for eksempel sluttes til en NAS gennem et eksternt harddisk-kabinet.

Redigeret af Niels Ebbesen - 18-Marts-2010 kl. 19:29
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 19:02
Svar på foregående besked, som går ud på at bygge en compuer i stedet. Som spawn også har sagt, så er der meget der kan gå galt, og den skal hele tiden justeres, og den larmer hvis den skal stå i stuen. Det som vi ønsker er netop en nem og familie-venlig enhed som kan håndtere det meste, og her er Popcorn hour (på trods af det...lettere corny navn) et af de bedste bud pt, ja vel nok DET bedste.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu