|
NAS server skifter adresse ? |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |||
bubbleboy ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Juni-2013 Status: Offline Point: 802 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Der er intet i vejen med at allokere en ip i dhcp-scopet. Det er faktisk pointen med det. Når man taler om at bruge en ip uden for scope er det i forbindelse med opsættelse af statisk ip på klienterne.
|
|||
![]() |
|||
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4119 |
||
Du mener vel at man man. indtaster en IP-adresse, der ligger udenfor DHCP scopet. For ellers kan du komme ud for at 2 enheder får samme IP-adresse på netværket og så vil en af dem ikke virke.
|
|||
![]() |
|||
bubbleboy ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Juni-2013 Status: Offline Point: 802 |
||
Det vil ganske enkelt ikke ske. Kun computeren med den pågældende mac-adresse vil få den tildelt. Så medmindre flere enheder har samme mac-adresse... Edit: Pjat. Nu er vi ovre i statisk ip, ser jeg, så gælder jo andre regler. :) Redigeret af bubbleboy - 17-Juni-2017 kl. 09:52 |
|||
![]() |
|||
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4119 |
||
Det er jo fordi du giver din NAS .255, som er broadcast adresse. I et standard klasse C netværk der har 256 adresse fra .0 til .255, så er .0 selve netværket. .255 er en broadcast adresse. Valide IP-adresser er fra .1 til .254. Så du har givet din NAS en ikke valid adresse. Normalt ville man sætte DHCP serveren op på routeren til at administrerer et område af ipadresser: f.eks fra .010. til .100. Og hvis man så vil give sin NAS en fast IP-adresse, så vil det være fra .101 og op efter.
|
|||
![]() |
|||
||
Hvis du tildeler ip'en via routeren (reserverer adressen) skal den ikke ligge uden for 10-100.
Hvis du på klienten opsætter en statisk ip SKAL den ligge uden for 10-100. |
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19817 |
||
Mit råd:
Lad routeren køre så tæt på standard konfiguration som muligt og tildel NAS en fast IP adsresse på selve NAS. Så fungere alting også, hvis din router bliver resat. Klaus |
|||
![]() |
|||
||
Her er hvordan min router ser ud:
DHCP serveren i routeren uddeler adresser fra .050 til .150. Det er det man kalder DHCP-scopet.
Så DHCP serveren forventer at have fuld råderet over alle adresser mellem .50 og .150. Når du så giver noget udstyr på dit netværk manualet en IP-adresse, taster den ind på udstyret, så skal du bruger en adresser som ikke er mellem .50 og .150, f.eks .151 og derudaf. Samtidig kan du se at jeg har 4 enheder på mit netværk som kører DHCP, men jeg vil være sikker på at de har samme IP-adresse, hver gang de tændes. Dette gøres ved at der er reserveret en IP-adresse til hver af disse enheders MAC adresse |
|||
![]() |
|||
||
Om det er direkte forkert... Det ligger uden for hvad man forstår med at reservere en ip i dhcp-serverens scope.
|
|||
![]() |
|||
||
DHCP administrer fra .2 til 100, så kan den ikke give .101 til din NAS. Sæt routeren til at tildele din NAS .100, så virker det. Hvis du vil have en fast-adresse til NAS og du vil styre det via routeren og sætter din NAS til at kører DHCP så skal det være indefor Sopet .2 til .100. Hvis du derimod taster en fast adresse ind på din NAS, dvs. den kører ikke DHCP, så bruger du en adresse der ligger udenfor dit scope, f.eks .101.
|
|||
![]() |
|||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
||
Jeg har rettet tidligere indlæg ang. scope - havde fejlagtigt skrevet at allokering af fast IP på routeren skulle være med numre udenfor scope - det skal være indenfor - og hvis du eks. sætter statisk IP på selve NAS'en, så skal det være udenfor DHCP-serverens/routerens IP-scope - så man ikke risikerer at flere enheder får samme IP.
Et par fordele ved at tildele faste IP-adresser via routeren er at det er nemt og hurtigt at se oversigt og status over tilkoblede enheder på routeren og hvis man udskifter routeren med en ny model, så risikerer man ikke problemer med at få forbindelse til de tilkoblede enheder, hvis den nye router er sat op til at køre med et andet ip-segment (eks. fra 192.168.1.x til 10.x.x.x). |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |