recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS server - Stor / Mulighed for udvidelse ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS server - Stor / Mulighed for udvidelse ?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Seal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS server - Stor / Mulighed for udvidelse ?
    Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 11:17
Hej,

Jeg har kigget lidt på edbpriser, men syntes godt nok det er lidt en jungel mht. hvilken NAS jeg i mit tilfælde vil få størst udbytte af.

Skal man virkeligt op i 5-6000,- kr for at få fornemmelse af at man er lidt fremtidssikret mht. plads ?

Jeg vil gerne opnå at kunne rippe ca. 2000 gamle DVD'er jeg har, således at de også ligger på NAS og er fuldt tilgængelige, derudover vil jeg jo ligeledes gerne have plads til fremtidige filer af endnu større format end som DVD, nok nærmere det dobbelte pr. stk.

Hvis det er korrekt opfattet så vil 2000 x DVD format = 9 TB

Ser mange NAS med plads til 4 HD, men kun med max. 4TB pr. stk, i det tilfælde vil det give 7 TB plads til "fremtiden", selvom jeg ikke har erfaring med NAS, så føler jeg at 7 TB ikke er meget.


Så et par spørgsmål, hvis der er nogle der sidder med et svar derude:

1. Vil det sige jeg er tvunget til at gå efter NAS med minimum 6 HD slots for at opnå større kapacitet/fremtidssikret, eller kan man koble flere NAS sammen senere, hvis jeg eks. startede med en 4 slots nu ?

2. En NAS der pt. har 4TB som max pr. disk, er det permanent, eller kommer der normalt opdateringer til NAS således at de kan tage endnu større diske senere ?


EDIT:

3. Hvis man eks. ligger hele sit billede arkiv ind på en NAS, kan man så evt. lave en kode til nogle undermapper så ikke alle bare har adgang ?



OPDATERING 261014:

Tak for alle de svar og indlæg der er kommet, har været meget nytterig information iblandt! :)

Har brugt flere timer i dag på edbpriser.dk for så at granske nærmere hvad jeg evt. skal vælge (fandt dog først sent ud af at EDBpriser.dk tilsyneladende ikke har alle Synology's NAS servere med i deres oversigt hmmmmm og øv).

Men Synology har jeg valgt, ud fra tråde/brugere herinde, som bl.a. nævner et højt niveau af brugervenlighed, og da jeg er helt ny mht. NAS så passer det nok godt til mig :)


Jeg har umiddelbart fundet frem til 3 muligheder:


DS415+ // 4 Bays / 2,4 Ghz Quad Core / 6 GBps / maks 24 TB / Pris ca. 4200,-

DS 1813+ // 8 Bays / 2,13 Ghz Dual Core / 3 GBps / maks 48 TB / Pris ca. 6300,-

DS1513+ // 5 Bays / 2,13 Ghz Dual Core / 3 GBps / maks 30 TB / Pris 5300,-


På nuværende tidspunkt hælder jeg nok mest til DS415+, umiddelbart pga. de høje læse/skrivehastigheder som jeg kan forstå den har.

Jeg har så tanken om at starte op med 2 Western Digital 6TB diske.



Et par spørgsmål iht. ovenstående setup er så:

1:

Wolff sendte mig et link til tjek af Raid setup. Og når jeg lige prøver at ligge 2 x 6TB diske i en DS415+, ja så melder den umiddelbart ikke muligheden for at køre RAID 5 med kun 2 diske hvis jeg opfatter korrekt ? (jeg skal altså have minimum 3 x 6 TB til at starte med)

Til gengæld er der en mulighed med 2 diske i SHR mode, hvilket dog koster 50% af TB kapaciteten ? (hvis jeg igen opfatter korrekt)

Og hvad hvis jeg vælger SHR mode med 2 x 6 TB i starten (må så vente med at ligge alle DVD'er ind), men kan jeg så bare skifte alt over til RAID 5 når jeg engang så sætter en disk mere i ?


2:

Jeg kan dog også via det link Jacobask sendte mig, se at en evt. udvidelse til en DS415+ via en DX51X, ja det vil den kun fungere som ekstra lager, og altså ikke indgå i selve RAID setuppet.

Vil det sige at alle de diske man sætter i en DX51X tilkoblet DS415+, ja de data derpå vil ikke blive kørt med ind under det RAID setup man kører på DS415+ ? (altså risiko for at hvis disk/data på DX51X bliver defekt, så er de bare tabt ?)


3:
Syntes jeg læste i an anden tråd at de Synology modeller type PLAY, ja de kan også afvikle film direkte til en skærm, altså udenom en evt. mediafspiller - er det korrekt opfattet at det skal være en PLAY hvis man søger denne funktion også ?




Redigeret af Seal - 26-Oktober-2014 kl. 17:46
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 11:35
Husk at en disk ryger til RAID. Dvs 1/4 plads hvis du kører RAID 5. I fleste NAS'er kan du fx nu bruge 4 TB og senere opgradere til 6 eller måske 8 TB ved at skifte en disk af gangen og når alle er skiftet udvide pladsen.
Til top
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Seal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 11:42
Ok tak for meldingen, har aldrig kørt noget RAID opsætning før på PC heller, men smart at man kan "nøjes" med 1/4 af kapaciteten.

Jeg skal lige forstå når du skriver at man senere kan opgradere en 4TB disk til en 6TB eller større, er det så fordi at NAS'en også får en opdatering og dermed kan tage endnu større diske end som da man købte den - jeg kan se flere af dem siger maks. 4 TB lige nu ?
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 11:58
Producenten kan jo ikke skrive at NAS'en understøtter f.eks, 8TB HDD når de ikke findes endnu. Men typisk kan du sagtens smide større diske i efterhånden som de kommer i handlen, og de bliver testet af NAS producenten.
Du ser jo heller ikke denne type begrænsninger på et bundkort til PC

Min DS409+ understøtter jo f.eks 4TB HDD iflg Synology, men da den blev produceret mener jeg kun at man kunne få 1,5TB - måske 2TB


Redigeret af kim.t - 24-Oktober-2014 kl. 12:01
Til top
Peter90 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter90 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 11:58
Jeg mener QNAP (måske også synology) laver nogle NAS enheder hvor du senere kan tilslutte en eller flere NAS enheder som "slaver" til den første. Således at din RAID kan fordeles ud på fx 3 forskelige NAS enheder så disse optræder som en enkel enhed for dine computere samt afspillere.
Hvis jeg var dig ville jeg BESTEM have en eller form for RAID, så alt din arbejdstid med at rippe 2000 DVD 'er ikke er spildt :) 
Personligt er jeg ved at ombygge en ældre 8-bay QNAP lavet til et RACK skab (TS-809U), så den er lidt mere "stue-venlig" (Nye low-noise blæsere plus hjemmefusket kabinet).


Redigeret af Peter90 - 24-Oktober-2014 kl. 12:02
Hilsen Peter
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:


3. Hvis man eks. ligger hele sit billede arkiv ind på en NAS, kan man så evt. lave en kode til nogle undermapper så ikke alle bare har adgang ?

Jeg ejer en Synology, så mit svar gælder for deres produkt.

Jeg deler mine billeder fra NASen med hele familien via Synologys Photostation app. Når man opretter bruger til Photostation, er en del at processen, at definere hvilke mapper de har adgang til. Dvs. man ligger ikke en kode på mapperne, man opretter i stedet brugere med bestemte rettigheder.

Så det er bestemt muligt, det du ønsker.

Hvis du i stedet ønsker omgangskredsen skal have adgang til selve NASen, fungere det på samme måde. Man opretter brugere til de forskellige personer der skal have adgang og der igennem definere man hvad de har adgang til.


Redigeret af Silentbob - 24-Oktober-2014 kl. 12:08
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2008
Status: Offline
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 12:14
Synology har en udmærket Raid Beregner der er super let af forstå :)
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 12:31
Køb en Synology med plads til 4 diske og smid 4xWD Red 4TB i raid 5 - det giver effektivt omkring 12tb plads og den ekstra sikkerhed at én disk kan hoppe i havet uden at du mister data - hvis penge ikke er noget problem og oppetid en faktor, kan du evt. købe en ekstra 4tb disk, så du kan udskifte en evt. defekt disk med det samme og være kørende igen hurtigt.

Det vil tage dig noget tid at rippe alle dine DVD'er og når du har brugt en 6-8TB er diske med større kapacitet sandsynligvis faldet en del og du vil kunne udskifte de "små" diske on-the-fly og på den måde opgradere systemet. Ingen grund til at lave en dyr fremtidssikring, som kun tjener til at sikre dig mod et scenarie som måske opstår om 2 år - billigere at opgradere på dét tidspunkt.

Derudover kan en del af Synology's NAS'er fint tage 6TB diske og der er også kommet 8TB diske på markedet, som sikkert understøttes, men blot ikke er testet endnu.

Husk at RAID ikke er at forveksle med backup, hvor det klart kan anbefales at lave en (ekstern) backup af dine data.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 12:32
NB: Hvis din musik skal rippes, kan der ca. være 2.500CD'ere på 1TB - i tabsfrit format.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 12:36
Ved Synology kan du senere købe en dx51X som kan bruges til at udvide kapaciteten af dit eksisterende setup:

Bemærk dog at der er forskel på om diskene i DX51X kan indgå i det eksisterende raid eller "bare" som ekstra lager.
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 15:36
Der er også muligheden for selv at bygge en, har jeg selv gjort. 

Jeg fandt godt og billigt hardware, som jeg har sat en i kabinet med plads til 10 hdd. 
Jeg valgte at bruge windows 7 og flexraid, som jeg har været utrolig glad for. 

Men det er nok nemmere med en færdigbygget nas, da der ikke er lige så meget som man selv skal rode med. 

Jeg ville egentlig bare fortælle om denne mulighed også.
Til top
Peden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-December-2007
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 16:09
Jeg har selv to styk HP Microserver som jeg kun kan anbefale som alternative til NAS. Prismæssigt er det meget mere spændende, og fordi det er en "rigtig" computer er du total fleksibel.

Det er naturligvis noget der kræver mere viden, og mere roderi, men I længden er det en super fed løsning.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu