recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS server - Stor / Mulighed for udvidelse ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS server - Stor / Mulighed for udvidelse ?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 121
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Seal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Hvis behovet ikke er større end at få plads til nogle rippede DVD'er, så kan du bruge alle 4-disks NAS'er fra Synology fra de sidste 5-6 år - de dækker rigeligt fint behovet. Med en DS415+ kan du også sætte den op til at agere download-server, styre fotoalbummet, håndtere overvågningen, holde styr på backup af PC'erne i hjemmet og meget mere - den har afsindigt meget mere power end du efterlyser til blot at kunne streame nogle film - blot så du har en idé om egenskaberne for den løsning du strikker sammen.

Jo mere konkret regner jeg jo med at den NAS trods alt kommer til at arbejde med lidt af hvert:

DVD rips (ligge alt eksisterende ind)
Blue Ray Rips fremadrettet (eksisterende + fremadrettet det format only)
Musik Archive (eksisterende + fremadrettet)
Billede Archive (eksisterende + fremadrettet)

Så den kommer da til at dække lidt af hvert - har 7000 CD'er fra min tid som DJ (og 14.000 vinyler), men regner nu ikke med at rippe hele skidtet :o)

Tipsen: Ved du iøvrigt om DS415+ kan agere som mediaafspiller også, altså streame direkte til TV uden en mediaafspiller som WD/popcorn eller lign. imellem ?
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af Seal Seal skrev:

Tipsen: Ved du iøvrigt om DS415+ kan agere som mediaafspiller også, altså streame direkte til TV uden en mediaafspiller som WD/popcorn eller lign. imellem ?
Den kan agere DLNA-server og streame til enheder der understøtter dette - kvaliteten/brugervenligheden afhænger dermed af de klienter der skal modtage - men tvivler kraftigt på at det kan hamle op med de dedikerede mediestreamere. Derudover vil jeg tro at der kan installeres PLEX medie server på den, da den er baseret på en Intel Atom processor og så er der plads til lidt mere brugervenlighed - skulle fint kunne transcode 1080p indhold til andre opløsninger on-the-fly.
Til top
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Seal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 15:05

Den kan agere DLNA-server og streame til enheder der understøtter dette - kvaliteten/brugervenligheden afhænger dermed af de klienter der skal modtage - men tvivler kraftigt på at det kan hamle op med de dedikerede mediestreamere. Derudover vil jeg tro at der kan installeres PLEX medie server på den, da den er baseret på en Intel Atom processor og så er der plads til lidt mere brugervenlighed - skulle fint kunne transcode 1080p indhold til andre opløsninger on-the-fly.

Tak for infor Tipsen ;)

Nu du er så prompte med svar, så tillader jeg mig også lige at stille yderligt spørgsmål jeg mangler afklaring på:

Jeg kan vi Synology's side se at en evt. udvidelse til en DS415+ via en DX51X, ja da vil DX51X kun fungere som et ekstra lager, og altså ikke indgå i selve RAID setuppet.

Vil det sige at alle de diske man sætter i en DX51X tilkoblet DS415+, ja de data derpå vil ikke blive kørt med ind under det RAID setup man kører på DS415+ ? (altså risiko for at hvis disk/data på DX51X bliver defekt, så er de bare tabt ?)

eller hvordan skal jeg forstå det, er jo ret blank hvad det her angår ;)
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 15:17
Dér må jeg være dig svar skyldig - men det lyder som en rigtig konklusion! (Husk backup-løsning til dine data - specielt når der er så meget manuelt arbejde forbundet med at producere dem!)
Til top
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Seal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 15:28

Dér må jeg være dig svar skyldig - men det lyder som en rigtig konklusion! (Husk backup-løsning til dine data - specielt når der er så meget manuelt arbejde forbundet med at producere dem!)

Ok takker anyway ;)

Hmmm ja backup, det er så lidt en anden udfordring.

Har lige bestilt en sådan DS415+, samt 2 x 6TB WD diske (hvoraf 50 % jo så går til HSR)

Så tror jeg starter i det små, og venter med at rippe alle DVD til senere - Netop ud fra Backup opgaven, man skal jo reelt have indkøbt dobbelt så mange diske så, for evt. at kunne lave backup på diske man ligger i skabet..... der er vel ikke andre måder når vi taler så store mængder ?

Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Februar-2014
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 15:31
Som tidligere nævnt så er HPs MicroServer et godt alternativ til Syno...

Den billigste kan pt. fås til 2411 kr. http://www.edbpriser.dk/Search/General.aspx?q=hp%20proliant%20microserver%20gen8
Til top
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Seal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af TBK TBK skrev:

Som tidligere nævnt så er HPs MicroServer et godt alternativ til Syno...

Den billigste kan pt. fås til 2411 kr. http://www.edbpriser.dk/Search/General.aspx?q=hp%20proliant%20microserver%20gen8

Takker TBK, og du har sikkert ret i den vinkel du præsenterer for mig.

Jeg har dog valgt en Synology (er bestilt nu) ala jeg jo er helt nybegynder med NAS server, setup osv., så tænkte det nok var det letteste at gøre for en start.

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af mureren mureren skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Husk nu IKKE at åbne nogle porte i router eller firewall. Vi har lige set mange mennesker få deres data som gidsel, fordi der var sårbarheder i softwaren.

Ok ja, tak for info - hvad mener du i øvrigt at få ens data som gidsel, altså fordi data lækkes ud til andre som ikke skulle have haft dem ?

Han snakker vist om SynoLocker, som var software der blev lagt på Synology's produkter af en ondsindet 3. part (hacker). Men det er lun delvist korrekt at sige det skyldes sårbarheder i softwaren, det var i noget højere grad fordi brugerne ikke havde opdateret DSM, som er softwaren der styrer Synology's produkter.
Jeg ved ikke om man kan sige at det kun er delvist korrekt.
Sandheden er jo at et upatchet system og åbne porte med næsten sikkerhed ville gøre at man fik besøg af en bot som installerer SynLocker. Det var bare et spørgsmål om tid.

Men nu kan vi jo komme på den igen med ShellShock hullet, som en del af Synology's modeller også er sårbare overfor. Så er det bare at modificere SynLocker koden og så vil vi igen se en bølge af folk som mister date selvom de jo "lige" har opdateret for at yndgå den første SynLocker.

Lad nu være med at åbne huller fra internettet og ind imod sin NAS, hvis man ikke vil risikere at folk får fingre i data eller smadrer systemet. Exclamation

Slå Plug'n'play protokol fra på router og benyt VPN clienter for at få adgang til det interne netværk.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Seal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 19:35
Ok jeg skal da vist lige sikre mig hvad jeg gør, således jeg ikke nosser helt i det her i starten.

Men hvis jeg i starten udelukkende har interesse i at bruge min NAS internt her i huset så er det vel sikkert og ligetil ?

Og altså ingen behov for at gå på min NAS fra anden IP / lokation i verden - ja så har jeg vel heller ikke brug for at åbne porte osv ?
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2008
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2014 kl. 12:20
Nej. Ikke hvis det kun er inden for huset fire vægge.

Du bliver dog nød til at sætte nogle brugere op på den.
 Havde et værre hyr med kæresten der ikke helt kunne forstå at man ikke bare kunne smide et kabel i bæstet og *bang* så havde man adgang til ALT på nas'en gennem netværket, uden brugere... Blev faktisk kørt ud i at jeg skulle have noget at skjule! Pinch

Typisk... 

Redigeret af Wolff - 28-Oktober-2014 kl. 12:21
Til top
Munkieftw Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Februar-2013
Sted: Amager
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munkieftw Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2014 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Nej. Ikke hvis det kun er inden for huset fire vægge.

Du bliver dog nød til at sætte nogle brugere op på den.
 Havde et værre hyr med kæresten der ikke helt kunne forstå at man ikke bare kunne smide et kabel i bæstet og *bang* så havde man adgang til ALT på nas'en gennem netværket, uden brugere... Blev faktisk kørt ud i at jeg skulle have noget at skjule! Pinch

Typisk... 

Hahaha, kvinder...

Samsung - UE65ES8005U - Benq W1070 - Pioneer VSX-827-K - Synology DS1815+ - iPhone 6S - Philips Hue - Nvidia Shield TV
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2008
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2014 kl. 12:32
Har vi ikke alle sammen været der på et eller andet tidspunkt? ;)
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu