recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS til det digitale hjem (+SlimServer)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS til det digitale hjem (+SlimServer)

Besvar Besvar Side  <1 6789>
Forfatter
Besked
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2007 kl. 11:34

Kort og kort  Jeg har haft æren en gang at skulle benytte Synologys restore-funktion. Det tager nogen tid, men det virker nu meget fint.

Jeg tror ikke, at der er nogen væsentlig funktionalitetsmæssig forskel mellem det, NAS'erne kan og det, som WHS kan.

Jeg synes anmeldelsen viser, at der med WHS er skabt mulighed for at have en server derhjemme, uden at skulle have en udvidet ledvogtereksamen. Spørgsmålet er så, om WHS giver mere eller mindre end en NAS-løsning. Det er jo nok noget med temperament, for umiddelbart virker det som sagt som ret ens serviceydelser, de to platforme tilbyder.

Der skal nok være et marked for WHS, og kombineret med fx. en HTPC vil det måske nok være den stærkeste (og sikkert også dyreste) medieløsning.

Venligst
Søren

Redigeret af Breddam - 07-December-2007 kl. 11:35
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2007 kl. 11:41

Hvordan håndterer WHS Raid 5?

Er der ikke noget med, at det er en ny måde at håndtere diske på, som WHS har indført? Når diskene er hot swappable, må der være én eller anden Raid-funktion, men hvad sker der med den tredie og fjerde disk? Bliver Raid 1 ændret til Raid 5? Eller....

Venligst
Søren

Til top
PSSO Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2006
Sted: Denmark
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2007 kl. 12:42

Backup clienten tager pr. default en fuld backup af systemdisken og efterfølgende incremental backup (af ændringer siden sidste backup). Man kan så bestemme i hvor lang tid man ønsker backup af forskellige clienter. Så hvis man f.eks. sletter nogle billeder fra moster Gerda's famile fest og først opdager det en måned efter, så har man så mulighed for at restore de slettede billeder.

WHS er en Windows 2003 server med et mere "venligt" bruger interface.

Har p.t. kun en disk i min test server, men vender tilbage med et svar på hotswap og raid 1, 5 o.s.v.

WHS har også indbygget ISS, så man via en Windows Live account kan tilgå servere fra internettet. 

mvh PSSO
Til top
PSSO Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2007 kl. 14:10

Man kan læse meget mere om WHS på http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/windowsh omeserver/discover.mspx

Desværre er det ikke så teknisk. Om storage står der bare, at hvis man har mere end 1 disk, bliver data "sikret".
Om det er raid 1, 0+1 eller 5 og hardware eller software raid vil mange sikkert ikke bekymre sig om. Nu er det jo en home server hvor antallet af samtidige brugere nok vil være minimalt. WHS har support for 10 clienter.

mvh PSSO
Til top
DAPP Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 19-Februar-2007
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2007 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af PSSO PSSO skrev:

Backup clienten tager pr. default en fuld backup af systemdisken og efterfølgende incremental backup (af ændringer siden sidste backup). Man kan så bestemme i hvor lang tid man ønsker backup af forskellige clienter. Så hvis man f.eks. sletter nogle billeder fra moster Gerda's famile fest og først opdager det en måned efter, så har man så mulighed for at restore de slettede billeder.

Har p.t. kun en disk i min test server, men vender tilbage med et svar på hotswap og raid 1, 5 o.s.v.

WHS har også indbygget ISS, så man via en Windows Live account kan tilgå servere fra internettet. 

Du må meget undskylde, men det løber mig koldt ned af ryggen, når du siger ISS og tilgå serveren fra Internet.

I så fald vil jeg anbefale at du tilgår serveren via VPN, eller via PPTP VPN gennem en router app. såsom Monowall eller PFSense, og sætter "serveren" i DMZ (på et sep. subnet).

Gem dine vigtige filer på en anden maskine, eller ha en backup på dit lokale lan, i tilfælde af at en 9 årig hacker din Windows ISS service.
Til top
PSSO Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2007 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af DAPP DAPP skrev:

Oprindeligt skrevet af PSSO PSSO skrev:

Du må meget undskylde, men det løber mig koldt ned af ryggen, når du siger ISS og tilgå serveren fra Internet.

I så fald vil jeg anbefale at du tilgår serveren via VPN, eller via PPTP VPN gennem en router app. såsom Monowall eller PFSense, og sætter "serveren" i DMZ (på et sep. subnet).

Gem dine vigtige filer på en anden maskine, eller ha en backup på dit lokale lan, i tilfælde af at en 9 årig hacker din Windows ISS service.

Har du læst WHS dokumentationen igennem, nej ?
Og man behøver jo ikke, at kunne tilgå WHS fra "nettet" hvis man ikke er tryg ved opsætningen.

mvh PSSO
Til top
PSSO Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2007 kl. 16:07

Jeg har ikke selv tænkt mig at bruge WHS, men blot forsøgt, at gøre opmærksom på, at der findes andre (og bedre) muligheder end en NAS boks i forbindelse med Slimserver.

I forbindelse med Slimserver (SqueezeCenter) og diverse NAS bokse, vil jeg endnu henvise til forums.slimdevices.com, hvis man ønsker mere information om hvilke erfaringer andre har gjort sig.

mvh PSSO
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2007 kl. 23:43
Jeg tror ikke, at der er den store forskel på backup-metoden. Den er nu nok rimeligt analog.
Så hedder det vel IIS - ikke iss - men der er vel stadig ingen forskel i de tilbud, som den ene platform giver ift den anden, vel ?

Skændes behøver vi vel ikke at gøre...

Venligst
Søren
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2007 kl. 23:47
PSSO, der er vel ikke noget,d er tyder på, at WHS kører Slimserver eller Squeezecenter bedre, vel?
Det synes jeg ikke fremgår nogen steder....

Venligst
Søren
Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Juli-2006
Point: 1062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2007 kl. 00:09
Umiddelbart syns jeg jo at det giver god mening hvis whs kører slimserver mere flydende, har læst nogle steder at der skal en del ram til for at slæbe slimserver, og da whs jo "bare" er en forklædt PC har den en del mere muskler, ihvertfald har den større potentiale for det... 
Men som Breddam også siger, så er der ikke nogen (for mit vedkommende) nævneværdig forskel i hvad de forskellige tilbyder.

Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3
Hjemmebio
Til top
PSSO Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2007 kl. 09:45

Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

PSSO, der er vel ikke noget,d er tyder på, at WHS kører Slimserver eller Squeezecenter bedre, vel?
Det synes jeg ikke fremgår nogen steder....

Venligst
Søren

Som nævnt så er WHS en "forklædt" Windows 2003. Så den "kører" ikke Slimserver bedre eller dårligere end en almindelig Windows 2003, XP eller Vista.
Nu startede tråden jo med et spørgsmål om, hvad der ville være den bedste løsning til Slimserver sammen med muligheden for en nem backup løsning af husets PC'er og her mener jeg, at WHS stadig er en rigtig god løsning.

mvh PSSO
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2007 kl. 18:05
Og heller ikke bedre end en NAS blandt disse modeller: http://oinkzwurgl.org/ssods3

Venligst
Søren
Til top

Besvar Besvar Side  <1 6789>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu