recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS vs. MKV?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS vs. MKV?

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Emne: NAS vs. MKV?
    Sendt: 19-December-2009 kl. 22:14
Hey folkens.
(skal lige hurtigt siges jeg er ny her på sitet, så hvis jeg gør noget forkert, eller stiller dumme spørgsmål, then sorry! Tongue)
 
Nå! Det det hele handler om, er at jeg er ude for at lede efter en NAS lig. server, som skal ku præstere lidt, så hvis nogen af jer har nogen gode forslag så kom gerne med links, bare husk på, det skal være noget der kan skaffes i DK! Wink - brydes mig ej om at købe fra udlandet Ouch
 
Her er lidt om, hvad den gerne må kunne.

Have plads til MIN. 1TB harddisk, gerne mere. (installerede hdd's er ikke nødvendigt).
Skal ku understøtte DLNA/UPnP.
Skal ku køre trådløst, om det så skal være via ekstern netkort! (so be it!).
Skal helst ikke være jordens største strømsluger! (er dog ikke et krav).
Skal ku understøtte MKV filer, da den trods alt skal bruges til at streame film.
Skal ku arbejde sammen med PS3 på den ene eller anden måde!
Og Vigtigst af det hele, må ik koste en 1½ bondegård!
 
- Er ikke sikker på det var alt, men pt. kan jeg ik komme i tanke om mere.
Så er der som sagt forslag, sig endelig til! (PS3 Medie Server køre nemlig for langsomt, og hakker i afspilningen! Cry)
 
(Skal lige tilføjes, at hvis nogen af jer har forslag til evt. ekstra funktioner, som i selv er glade for, og ville mene jeg os ku blive det, lytter jeg gerne Big smile)


Redigeret af Muffeh - 19-December-2009 kl. 22:54
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2009 kl. 23:13
Hej Muffeh
 
Jeg kan ikke anbefale nogen NAS, men jeg blander mig alligevel, for der er nogen ting i din idé og dine krav der ikke rigtig spiller sammen
 
Som jeg læser det vil du streame mkv filer til en PS3 fra en NAS fordi din nuværende løsning med PS3 medie server kører for langsomt og hakker i afspilningen.
 
Dette løser du ikke ved at anskaffe en NAS, tværtimod.
 
1. En PS3 understøtter ikke afspilning af mkv, så du vil ikke kunne streame mkv fra en NAS til en PS3
2. Grunden til PS3 media server hakker er netop fordi en PS3 ikke understøtter afspilning af mkv og den derfor transcoder til et andet format live, hvilket kræver flere ressourcer end din server kan levere
3. En NAS vil ikke kunne transcode overhovedet grundet manglende CPU kraft, og da en PS3 ikke native kan afspille mkv, vil du altså slet ikke kunne streame mkv fra denne til en PS3
4. Trådløs duer slet ikke til streaming af HD video hvilket jeg formoder dine mkv er. Der skal kabling til.
 
Så hvis mit bud på hvad dit indlæg handler om er korrekt, så er du på vej til at forsøge at løse det med forkerte midler.
 
Hvis du skal streame til en PS3 er du nødt til at starte med at lave dine mkv filer om til et format som PS3 native forstår, så vil det streame uden problemer fra din nuværende løsning da PS3 media server så ikke skal transcode under afspilningen. Hvis du stadig er interesseret i en NAS er dette så også en mulighed, men altså kun hvis du ændrer dine filer fra mkv til noget andet.
 
Vil du slippe for at skulle ændre dine mkv filer, er et andet alternativ at anskaffe en ekstra media afspiller der native understøtter mkv og bruge denne istedetfor din PS3
 
 
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2009 kl. 23:23
Okey, jamen der lærte jeg da lidt om min PS3 :P (altid rart at lære noget nyt jo.)

men som sagt, vil jeg stadig gerne have en NAS som kan arbejde sammen med min PS3, så ku være jeg bare sku overveje Netgear DUO (kan ik huske hvad den præcist hedder, os ligemeget!) men den ene understøtter i hvertfald op til 2TB, så det ku være en ide! men så er mit spørgsmål bare, hvad skal jeg så ud at have fat i, for at ku streame evt MKV filer, fra en NAS server, så jeg kan se det på mit tv? og lige for sjov, Nogen forslag til en NAS server med trådløst internet som har N-Draft? (vil nemlig gerne ku have muligheden for at ku streame den ene og anden vej, blot via trådløst!) og jo, med en D-Link DIR-855 som kan køre med 300 Mbit/sek er det bestemt muligt, uden problemer! (problemet med min ps3, ligger bla. i at den ik kan køre meget mere end 108 mbit, da netkortet ik kan trække mere :() så, et godt forslag, til evt. MKV afspiller, der kan kables sammen med en NAS server, som kan køre trådløst, og samtidig kan fungere med min ps3? (altså, bare at NAS'en i sig selv kan samarbejde med ps3) dette BURDE da vel være muligt? og gerne links og pris ville være rart! ;)
Til top
Zagadka Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2009 kl. 00:55
Uden at have en PS3 selv kan jeg se et par ting i spawns svar som er forkerte eller kræver uddybning.
  1. Man streamer ikke MKV men indholdet af en MKV fil. MKV er et container filformat som indeholder et antal datastrømme som man kan streame. Men det der sker er at serveren læser filen og streamer indholdet til klienten uden nogle oplysninger om filformat på serveren.
  2. Problemet er nærmere at MKV filer der indholder HD video ofte har video kodet med x264 codec'et (open source implementation af H.264) som kræver en del ressourcer at dekode.
  3. Der findes NAS servere på markedet der har flere kræfter rent ressource mæssigt end man umiddelbart tror så hvis man endeligt skulle bruge en der kan transkode en videostrøm on-the-fly vil jeg ikke udelukke at du kan finde den. Til sammenligning har min QNAP TS-239 Pro en 1,6 GHz Intel Atom processor og 1 GB RAM og den koster lige omkring 3.000 kr. i Danmark.
  4. Teoretisk er trådløst fint til streaming, også af HD materiale. Med et typisk throughput på 22 Mb/s for 802.11g og 50-144 Mb/s for 802.11n er der ressourcer til transmissionen. Problemet er at der er tale om et netværk med delt medie (luften som medie for radiobølger) der sender i et frekvensområde med megen støj. Hvor "normal" datatrafik i langt de fleste tilfælde fint kan håndtere dette er streaming mere følsomt på dette område og derfor frarådes streaming over trådløse netværk ofte.
De klassiske bud på NAS servere er normalt Synology eller QNAP afhængigt af hvem man spørger. Prøv at kigge på de to mærker. Personligt vil jeg foreslå en QNAP NAS server, men mest fordi sådan en har jeg selv men også fordi TS-x39 serien bygger på en Intel Atom processor så udvalget af software til dem er marginalt større.
Panasonic TX-P42G10E
Panasonic DMR-BCT720
Oppo BDP-80
RikoMagic MK802IV med uoriginal firmware
Sony Xperia Z3
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2009 kl. 01:38
NAS'en er ligeglad med hvilken type data du smider på den!
Du kan ikke forvente at kunne køre 300Mbps trådløst lige meget hvilken løsning du får.
Hvis du når 108Mbps i "output" i dag, så er det meget mere end mange andre, og det må være uden kode på dit netværk.

Hvorfor kan du ikke koble NAS'en ind i din trådløse router med kabel? Dette vil altid være det bedste og hurtigste. 

Hvis det er et krav at din PS3 skal "afspille" MKV filer, så skal der noget seriøst hardware til og noget software, fordi at MKV filen skal "laves om" til en format PS3'en kan forstå mens du ser filmen.

Det nemmeste er at købe en NAS med mulighed for UPnP og NFS adgang, og dette kan stort set alle de "kendte" mærker. 
NFS protokollen kan blive nødvendigt ved 1080P høj bitrate film for at netværket kan streame hurtigt nok.
UPnP til din PS3 og alle mulige andre musik/video afspiller på dit netværk.
Der ud over køber du f.eks en Xstreamer til at se video fra. 

Køb denne NAS http://www.xtreamer.net/etrayz/overview.aspx
Begge har mulighed for wifi, men kablet er altid sikkersete valg.

Jeg har selv afspilleren, og er rigtig rigtig glad for den.
Jeg afspiller fra min Qnap ts-219P over kablet netværk,  via NFS til Xtreamer og via UPnP til min PS3 og min linksys by cisco musik afspiller.
De formater som PS3'en ikke naturligt kan afspille kan min NAS, eller de fleste andre NAS(99,9%). Dem kan den ikke gøre noget ved, og har kommer den anden afspiller ind i billedet.
 
Med den anden afspiller sat op kommer du ikke til at bruge din PS3 til video mere.

1 stk. Xtreamer with Free Antenna 99EUR

    1 stk. eTRAYz for New Customer 99EUR

    1 stk. WIFI USB Antenna 20 EUR

    + forsendelse 45EUR
    263 Euros = 1 957.01482 Danish kroner

    Håber det kan bruges
.....
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2009 kl. 01:57
Tak for de fine besvarelser, men er en af de stædige typer, der nægter at give op, og bare overlade tingene til andre, så derfor har jeg i mellemtiden siddet og søgt lidt, og det bliver til at jeg smækker en NETGEAR ReadyNAS Duo RND2110 på min Router (og ja, den kommer ganske rigtig på med kabel! ;)) og som sagt fandt jeg os selv "Xtreamer", og har fundet den i en dansk butik, og med antenne bliver det lige under 1200, hvilket er fint for mig! :) Xtreamer'en skal der så streames til via trådløst, og skal altså lige siges, at jeg køre med et gennemsnit af 244-300 mbit/sek på den trådløse forbindelse, MED WPA-PSK (WPA2) kode på! så har intet at klage over der! men ja, har siddet og tænkt over det, og det er blevet min endelige løsning, nu skal jeg så selvfølgelig bare om på den anden side af nytår, så der begynder at komme nogen penge ind igen :D (og jo, min PS3 vil stadig blive brugt til film, men kun DVD samt Blu-Ray film, resten af hvad jeg har liggende af film fra hdd osv, kommer til at køre via min NAS!)
- Men tusinde tak for hjælpen folkens, tror nok ik det sidste gang jeg har skrevet her inde. God jul! ;')
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2009 kl. 01:58
Oprindeligt skrevet af Zagadka Zagadka skrev:

Uden at have en PS3 selv kan jeg se et par ting i spawns svar som er forkerte eller kræver uddybning.
  1. Man streamer ikke MKV men indholdet af en MKV fil. MKV er et container filformat som indeholder et antal datastrømme som man kan streame. Men det der sker er at serveren læser filen og streamer indholdet til klienten uden nogle oplysninger om filformat på serveren.
  2. Problemet er nærmere at MKV filer der indholder HD video ofte har video kodet med x264 codec'et (open source implementation af H.264) som kræver en del ressourcer at dekode.
 
1. Det er altså helt skrup forkert det du skriver. Serveren gør ikke andet end severe filen til klienten, det er klienten der parser mkv containeren og sender video og audio strømmen indeni videre til sin dekoder. Det er ikke serveren der læser indholdet af filen, det er klienten. Vil du streame en mkv fil, så skal klienten kunne afspille mkv. Alternativt kan man lade serveren transcode til et filformat som klienten forstår live mens det afspilles, det er bl.a. det man gør med PS3 media server, men dette kræver selvfølgelig en del ressourcer af serveren.
 
2. Nej det er ikke problemet, en ps3 har ingen problemer med at dekode h264 som er standard video kompressions format der benyttes i bluray og andet - hvordan tror du ellers den afspiller bluray ?.
Men den forstår altså ikke mkv af den simple grund at Sony ikke vil have den skal, derimod forstår den godt m2ts containeren som benyttes til bluray hvilket den understøtter, derfor skal man flytte h264 videoen fra mkv containeren til en m2ts eller ts container hvis det skal kunne afspilles af en PS3
 
 
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2009 kl. 02:03
- by the way, et lille "off-topic" moment.
 
GLÆDER mig et eller andet sted, til den dag det lykkedes nogen at cracke PS3'ens software, så man kan pille ved det lige så meget som man kan hos PSP'en :D
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2009 kl. 02:08
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Tak for de fine besvarelser, men er en af de stædige typer, der nægter at give op, og bare overlade tingene til andre, så derfor har jeg i mellemtiden siddet og søgt lidt, og det bliver til at jeg smækker en NETGEAR ReadyNAS Duo RND2110 på min Router (og ja, den kommer ganske rigtig på med kabel! ;)) og som sagt fandt jeg os selv "Xtreamer", og har fundet den i en dansk butik, og med antenne bliver det lige under 1200, hvilket er fint for mig! :) Xtreamer'en skal der så streames til via trådløst, og skal altså lige siges, at jeg køre med et gennemsnit af 244-300 mbit/sek på den trådløse forbindelse,
 
Din trådløse hastighed bliver altså aldrig hurtigere end det svageste led i kæden. I dette tilfælde bliver det xtreameren som maksimalt streame op til 10Mbps med sit USB netkort. Det er fuldstændig ligegyldigt hvad de teoretiske specifikationer på N protocollen og din router så ellers er.
 
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2009 kl. 02:15
True true.
 
Så er det jo selvfølgelig jeg ikke kan lade være med at tænke, der findes ik en måde at komme forbi det på vel? altså, om der er anden trådløs netkort man kan koble på?
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2009 kl. 02:21
Nej, begrænsningen i maksimal hastighed fra et USB netkort på Xtreameren og lignende afspillere, skyldes ikke selve netkortet, men den meget lille og svage generelle CPU disse afspillere har.
Den eneste måde du kan "komme udenom" dette problem på er ved at sætte en trådløs bridge løsning op og så forbinde afspilleren med kabel til bridgen.  
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2009 kl. 02:23
Efter hvad jeg kan se så er NETGEAR ReadyNAS Duo RND2110  bygget på lidt ældre hardware. Jeg ville vælge en med bedre hardware og mindre strømforbrug.

Eneste fordel den har er at den kan købes med en HDD i, i de andre skal du selv montere den.



.....
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu