Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Emne: Ændre / Annullere køb Sendt: 14-Juli-2008 kl. 14:41 |
Kandersen skrev:
Henrik B. skrev:
Interessant problemstilling, som jeg gerne vil have lov at udvide:
Lad os sige, at en butik har 14 dages returret. Man køber - og betaler - en vare, som måske ikke er på lager. Den kommer så først 3 uger senere. Hvad så med returretten? Er den "druknet" i ventetiden? Altså, gælder de 14 dages returret fra betalings- (købs?) eller leveringstidspunktet?
M.h.t. garantien kan man jo bede om at få dem til at lave en kreditnota for den oprindelige faktura, og så udstede en ny faktura på afhentningsdagen - så er garantien i orden. Derudover kan man jo så være fræk, da man så på ny får 14 dages returret.
M.v.h.
|
Inden i får rodet en hel masse sammen:
1. 14 dages returret gælder KUN internethandel. Der er ingen som helst krav om returret fra en fysisk forretning. Dog er der fysisk forretninger som reklamere med dette. Dette skal betragtes som en ekstra service som forretningen SELV tilbyder.
2. Reklamationsret gælder ALLE former for handler. Der er ALTID 2 års reklamationsret på en vare, uanset hvor den er købt, (fysisk forretning eller internethandel).
3. Både 14 dages returret og reklamationsret starter FØRST den dag varen overdrages til forbrugeren, uanset hvornår handlen er gennemført/betalt, og uanset hvor den er udført, (fysisk forretning eller internethandel).
|
Lige en bemærkning til pkt. 3.
Det er fuldstændigt underordnet, om pakken evt. har været flere dage/uger eller år undervejs med posten. Det er først den dag pakken/varen overdrages til køberen, at nedtællingen starter!
|
|
|
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Sendt: 14-Juli-2008 kl. 14:39 |
HeartWare skrev:
Som nævnt ovenfor, så kommer det helt an på, hvad aftalen er.
Men jeg mener ikke, at man på nogen måde kan sige, at levering er foretaget, hvis forretningen ikke har den på lager på købstidspunktet.
Men har de den på lager (så du rent faktisk kunne have fået den med i hånden/bilen), og du frivilligt og på eget initiativ aftaler en senere fysisk overdragelse, så kommer det som sagt an på, hvad aftalens reelle ordlyd er... |
Det vil efter min overbevisning kræve, at køberen underskriver en aftale om, at varen er leveret, for ellers starter reklamationsret og returret først, når den bliver leveret. Det kan der ikke rykkes ved.
|
|
|
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Sendt: 14-Juli-2008 kl. 14:36 |
Henrik B. skrev:
Interessant problemstilling, som jeg gerne vil have lov at udvide:
Lad os sige, at en butik har 14 dages returret. Man køber - og betaler - en vare, som måske ikke er på lager. Den kommer så først 3 uger senere. Hvad så med returretten? Er den "druknet" i ventetiden? Altså, gælder de 14 dages returret fra betalings- (købs?) eller leveringstidspunktet?
M.h.t. garantien kan man jo bede om at få dem til at lave en kreditnota for den oprindelige faktura, og så udstede en ny faktura på afhentningsdagen - så er garantien i orden. Derudover kan man jo så være fræk, da man så på ny får 14 dages returret.
M.v.h.
|
Inden i får rodet en hel masse sammen:
1. 14 dages returret gælder KUN internethandel. Der er ingen som helst krav om returret fra en fysisk forretning. Dog er der fysisk forretninger som reklamere med dette. Dette skal betragtes som en ekstra service som forretningen SELV tilbyder.
2. Reklamationsret gælder ALLE former for handler. Der er ALTID 2 års reklamationsret på en vare, uanset hvor den er købt, (fysisk forretning eller internethandel).
3. Både 14 dages returret og reklamationsret starter FØRST den dag varen overdrages til forbrugeren, uanset hvornår handlen er gennemført/betalt, og uanset hvor den er udført, (fysisk forretning eller internethandel).
|
|
|
HeartWare
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
|
Sendt: 13-Juli-2008 kl. 18:52 |
Som nævnt ovenfor, så kommer det helt an på, hvad aftalen er.
Men jeg mener ikke, at man på nogen måde kan sige, at levering er foretaget, hvis forretningen ikke har den på lager på købstidspunktet.
Men har de den på lager (så du rent faktisk kunne have fået den med i hånden/bilen), og du frivilligt og på eget initiativ aftaler en senere fysisk overdragelse, så kommer det som sagt an på, hvad aftalens reelle ordlyd er...
Redigeret af HeartWare - 13-Juli-2008 kl. 18:53
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
|
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
|
Sendt: 13-Juli-2008 kl. 18:14 |
Interessant problemstilling, som jeg gerne vil have lov at udvide:
Lad os sige, at en butik har 14 dages returret. Man køber - og betaler - en vare, som måske ikke er på lager. Den kommer så først 3 uger senere. Hvad så med returretten? Er den "druknet" i ventetiden? Altså, gælder de 14 dages returret fra betalings- (købs?) eller leveringstidspunktet?
M.h.t. garantien kan man jo bede om at få dem til at lave en kreditnota for den oprindelige faktura, og så udstede en ny faktura på afhentningsdagen - så er garantien i orden. Derudover kan man jo så være fræk, da man så på ny får 14 dages returret.
M.v.h.
|
|
HeartWare
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
|
Sendt: 13-Juli-2008 kl. 17:36 |
Det kommer jo an på, hvad aftalen helt præcis er...
Hvis aftalen er, at kunden har købt varen, men at forretningen har tilbudt at opbevare den indtil d. 1/8, så er det jo en juridisk vurdering, der afgør om der er foregået levering iht. købeloven allerede på købstidspunktet, og at forretningen blot er et opbevaringssted i stil med et opmaganiseringshotel, eller om levering i juridisk forstand først foregår d. 1/8.
Men som sagt - jeg er ikke jurist (og det er du vist heller ikke ), og da vi ikke kender den nøjagtige aftale mellem kunde og forretning, så er det ikke muligt definitivt at sige, hvordan retstilstanden er...
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
|
jessmoeller
Junior bruger
Oprettet: 28-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
|
Sendt: 13-Juli-2008 kl. 15:41 |
HeartWare skrev:
HeartWare skrev:
Købet er afsluttet den dag du betalte for varen (og reklamationsretten starter også denne dag) | [QUOTE=jessmoeller]Reklamationretten starter først den dag varen er overdraget til køber | Korrekt - jeg mener dog, at overdragelsen er foregået på betalingstidspunktet [QUOTE]
Betalingstidpunkt og overdragelser er ikke nødvendigvis dete samme.
Trådstarter skriver selv at levering skal ske d. 1. august efter aftale med sælgeren. I henhold til Købelovens § 73, så sker overdragelse først på det tidspunkt
|
|
HeartWare
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
|
Sendt: 13-Juli-2008 kl. 15:17 |
HeartWare skrev:
Købet er afsluttet den dag du betalte for varen (og reklamationsretten starter også denne dag) |
jessmoeller skrev:
Reklamationretten starter først den dag varen er overdraget til køber |
Korrekt - jeg mener dog, at overdragelsen er foregået på betalingstidspunktet, men at forretningen efter overdragelsen har indvilliget i at opbevare varen for kunden (ligesom hvis kunden havde modtaget varen fysisk og indleveret den til et opmaganiseringsbureau).
Det skal dog siges, at jeg ikke er jurist, og derfor ikke kender de finere juridiske aspekter. Det kommer også an på præcis, hvordan handlen er foretaget og hvad der er aftalt...
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
|
jessmoeller
Junior bruger
Oprettet: 28-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
|
Sendt: 13-Juli-2008 kl. 14:09 |
HeartWare skrev:
Juridisk set kan du ikke. Købet er afsluttet den dag du betalte for varen (og reklamationsretten starter også denne dag), med mindre andet er aftalt.
|
Reklamationretten starter først den dag varen er overdraget til køber
Til trådstarter
Som mange andre ha været inde på, du har ikke mulighed for at annullere købet, da købet er sket i fysisk butik
Men start en dialog med forhandleren, det kan godt være at han er til at snakke med. Hvis en butik har en returretspolitik, så burde det være muligt
|
|
HeartWare
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
|
Sendt: 13-Juli-2008 kl. 13:30 |
Juridisk set kan du ikke. Købet er afsluttet den dag du betalte for varen (og reklamationsretten starter også denne dag), med mindre andet er aftalt.
At du først får den leveret (efter egen anmodning) på en senere dato ændrer ikke på dette.
Men mon ikke de er til at snakke med? Hvis det er en lagervare du har købt (og altså ikke en de har bestilt specielt hjem til dig), så bør det jo ikke betyde noget for dem. Men er den bestilt hjem til forretningen på baggrund af dit køb, så skal du ikke regne med, at du kan ophæve købet - prøv i stedet for at se om du kan få nedslag i prisen, evt. ved at få noget tilbehør gratis med fjernsynet (gode HDMI-kabler eller lign.)
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
|
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
|
Sendt: 13-Juli-2008 kl. 13:27 |
Med mindre butikken ønsker at yde denne service er det ikke noget du har krav på.
|
|
MJC1
Junior bruger
Oprettet: 21-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
|
Sendt: 13-Juli-2008 kl. 13:12 |
Jeg har betalt for varerne nede i en butik. Men da det drejer sig om et stort fladskærmstv, har jeg valgt først at få det leveret d. 1 august, da jeg flytter.
Nu fandt jeg så det samme tv 1500kr billigere et andet sted, og spørgsmålet er som om jeg ville kunne annullere købet hvis sælgeren ikke var til at snakke med.
|
|