recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - nødvendigt at male vægge/loft mørke?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketnødvendigt at male vægge/loft mørke?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1683
Direkte link til dette indlæg Emne: nødvendigt at male vægge/loft mørke?
    Sendt: 22-Februar-2011 kl. 12:50
Jeg har en dedikeret hjemmebio i kælderen med 100% mørklægning.
Vægge og loft er dog hvide, da jeg foretrække dette da rummet virker mindre indelukket.
Jeg har en nyerhvervet infocus in83 som kører med fuld iris på et 80" 1.2 gain lærred.
Jeg kom til at læse et par steder på nettet om at det næsten er en nødvendighed at have mørke/sorte matte vægge og loft.
Hvor meget betyder dette reelt når jeg i forvejen har fuld mørklægning. Jeg føler mig ikke generet af det men har selvfølgelig ikke prøvet alternativet.
Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 13:09
Et helt sort rum bliver meget hurtigt for dunkelt at opholde sig i, og man bliver fysisk træt fordi det er så mørkt. 
Personligt synes jeg heller ikke der er så meget at hente rent billedemæssigt såfrem dit lærrede ikke støder helt op til sidevæggene og loft.
Tror den bedste løsning er at male eller beklæde bagvæggen og sidevæggene en til halvanden meter ud fra bagvæggen i sort/grå farver.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 2351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 13:12
Hvorfor ikke lukke for iris?
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Point: 1683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 13:12
der er ca ½meter til væggen fra lærredskanten. Dog overvejer jeg lidt større lærred på et tidspunkt.
Tror det vil se sjovt ud kun at male noget af sidevæggene. Måske kunne jeg male loftet hvis jeg alligevel skal lyddæmpe på et tidspunkt
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 13:13
Nu har jeg ikke projektet og lærred, men har et 42" fladskærm i et lille rum med hvide vægge og det elske jeg, fordi væggene virker lidt lige som Phillips ambilight, så når der er noget meget rødt så er det også en tand rødt på væggene og når det er mørkt så er det mørkt.

Det er lidt cool
Til top
Bruger udmeldt 6 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Marts-2010
Sted: Danmark
Point: 412
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 15:18

Min holdning til dit indlæg er, jo mørkere desto bedre. Prøv at se de rigtige biografer, der er det hele mørkt.

Det er dog kun noget jeg vil anbefale, hvis du har et rum du KUN bruger til homecinema. Hvis der er bare EN anden aktivitet derinde, så skal der lidt "liv" i rummet, ifa. nogle andre farver på væggene. Ikke at de behøves være lyse.
Det kan også betyde temmelig meget for billedkvaliteten. Selvfølgelig alle flader lige rundt om lærredet er mest væsentlige, men det hvide, eller hvad farve det nu er, der er der omkring hvor du sidder, påvirker dig alligevel en smule. Så derfor synes jeg en mørk biograf er det fedeste.

Redigeret af Lexicon forever - 22-Februar-2011 kl. 15:21
Til top
Østergaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-December-2008
Point: 83
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af MrCeecar MrCeecar skrev:

Nu har jeg ikke projektet og lærred, men har et 42" fladskærm i et lille rum med hvide vægge og det elske jeg, fordi væggene virker lidt lige som Phillips ambilight, så når der er noget meget rødt så er det også en tand rødt på væggene og når det er mørkt så er det mørkt.

Det er lidt cool
På dette punkt kan TV og Projektor ikke sammenlignes.

Et TV har så meget lys at øjet har en tendens til at blive blændet hvis der er helt mørkt i rummet. Derfor giver Ambilight løsningen mening, da det tager en del af det stress som øjet udsættes for.

En projektor fungerer bedst hvis der er helt mørkt da der derved ikke er noget lys der bryder lyskeglen fra lyset kommer ud af projektoren og til det rammer lærredet. Lyse vægge vil reflektere det lys der rammer lærredet tilbage i lyskeglen og dermed forringe billedet.
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 16:36
Jeg kører med matsort bagvæg (der hvor lærredet er) og grå vægge.
Loftet er hvidt; men burde være gråt.
Gulvtæppet er gråt og vi har lagt et løst sort tæppe foran, bare dette sorte tæppe gør en forskel.
Ideelt set skal det være batcave til bio.
Derfra er det et kompromis, mener at sort bagvæg og hvidt lærred (der jo lyser op, også når det ikke er i brug) er udmærket også til (lidt) andre ting.
Matgrå vægge synes jeg ligeledes er til at leve med, ligesom gulv og loft med fordel kan dæmpes med gråt.
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 16:38
MrCeecar - ambilight har en funktion når billedarealet er forholdsvis lille.
Ved en projektor reflekterer hele lærredet billedet og du har ikke brug for at få øjet til at blænde ned.
Til top
Peter49 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Juni-2008
Point: 256
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 16:49
Jeg mener også et sort biorum, hæver kvaliteten af billedet betragtelig. CSN lavede min bio, og prøvede at overtale mig til at få gjort noget ved de hvide vægge. Jeg var dog så imponeret over billedet på det tidspunkt, at jeg mente det ikke betød så meget. Jeg havde på det tidspunkt en
JVC hd100 og et 104" Stewart Sudietek 130.

Da jeg købte en JVC hd990, (Christians demo model), og stadig samme lærred, fik han mig ovebevist om nu skulle der ske noget.
Han har beklædt vægge og loft med sort Molton, og lagt sorte gulv tæpper. Det er en forskel der vil noget, det er alle pengene værd.

Jeg oplever absolut ingen træthed ved at se film nu, kun et meget bedre billede, og en større indlevelse i filmene.

MVH Peter
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Point: 4265
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 17:26
Har en kammerat der valgte en løsning hvor bagvæggen med lærred blev malet sort, et stykke hen af sidevæggene malte han sort og resten af rummet gråt.
Han lavede en fed skilningseffekt mellem gråt og sort(et lyn af en art), som man ikke ligger mærke til under film, men som ser skide godt ud når vi sidder og får en drink i baren.
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 23:41

Jeg synes at en mørk front væg fokuserer blikket super godt. Jeg har tidligere haft et system med en sort front væg og har netop været igang med en ny opstilling og har igen malet frontvæggen mørk, dog koksgrå denne gang.

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu