Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 09:10 |
MrCeecar skrev:
Nu har jeg ikke projektet og lærred, men har et 42" fladskærm i et lille rum med hvide vægge og det elske jeg, fordi væggene virker lidt lige som Phillips ambilight, så når der er noget meget rødt så er det også en tand rødt på væggene og når det er mørkt så er det mørkt.
Det er lidt cool |
Hver sin lyst...
Alt andet lige, så giver det en stor forbedring af kontrasten i billedet, at have mørke vægge. Men der er jo en mellemvej, der er ingen der siger det skal være enten hvidt eller helt sort. Jeg er tilhænger af grå vægge. Det giver en kæmpe forbedring af billedet i forhold til hvide, uden at det er så klaustrofobisk at være i som knaldsorte vægge.
Iøvrigt, hvis man er bange for at rummet skal blive ubehageligt at være i, så giver mørke vægge en helt ny dimension: Du kan rent faktisk vælge at have dæmpet, direkte belysning i den ende af rummet hvor du sidder, uden at det påvirker billedet, fordi lyset med mørke vægge og lofter ikke ender på lærredet (det er vigigt at det er direkte lys, dvs. spots). Hvis man går dén vej, så kan du faktisk ende med at have MERE lys dér hvor du sidder, og samtidig bedre billede. Men det kræver at man tænker sig om mht. lys-installationen.
|
|
submaniac
Super bruger
Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 09:55 |
Otto J skrev:
MrCeecar skrev:
Nu har jeg ikke projektet og lærred, men har et 42" fladskærm i et lille rum med hvide vægge og det elske jeg, fordi væggene virker lidt lige som Phillips ambilight, så når der er noget meget rødt så er det også en tand rødt på væggene og når det er mørkt så er det mørkt.
Det er lidt cool |
Hver sin lyst...
Alt andet lige, så giver det en stor forbedring af kontrasten i billedet, at have mørke vægge. Men der er jo en mellemvej, der er ingen der siger det skal være enten hvidt eller helt sort. Jeg er tilhænger af grå vægge. Det giver en kæmpe forbedring af billedet i forhold til hvide, uden at det er så klaustrofobisk at være i som knaldsorte vægge.
Iøvrigt, hvis man er bange for at rummet skal blive ubehageligt at være i, så giver mørke vægge en helt ny dimension: Du kan rent faktisk vælge at have dæmpet, direkte belysning i den ende af rummet hvor du sidder, uden at det påvirker billedet, fordi lyset med mørke vægge og lofter ikke ender på lærredet (det er vigigt at det er direkte lys, dvs. spots). Hvis man går dén vej, så kan du faktisk ende med at have MERE lys dér hvor du sidder, og samtidig bedre billede. Men det kræver at man tænker sig om mht. lys-installationen. |
Den sidste tanke der, kan jeg sælge til konen tror jeg! Hun vil nemlig gerne have lidt lys på når vi ser film så hun i det mindste kan finde sin kaffekop:)
Hvad med generel betragtning omkring glansen i malingen? Jeg mener almindelig hvid vægmaling typisk har lidt glans i, det kan man da undvære så? måske det kan afhjælpe lidt uden at gå ud over "looket" i sin hvide stue.
|
|
Nikodk
Guld medlem
Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 11:11 |
aerik skrev:
Har en kammerat der valgte en løsning hvor bagvæggen med lærred blev malet sort, et stykke hen af sidevæggene malte han sort og resten af rummet gråt.
Han lavede en fed skilningseffekt mellem gråt og sort(et lyn af en art), som man ikke ligger mærke til under film, men som ser skide godt ud når vi sidder og får en drink i baren. | enig med dette kompromis - jeg har valgt samme løsning, og umiddelbart fungerer det rigtig godt. Jeg har så 3 rækker indbygningsspots i mit loft, som jeg kan tænde uafhængigt, så jeg kan tænde bag i rummet, hvis der er nogen, der gerne vil have lidt lys under filmen.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 11:21 |
submaniac skrev:
Hvad med generel betragtning omkring glansen i malingen? Jeg mener almindelig hvid vægmaling typisk har lidt glans i, det kan man da undvære så? måske det kan afhjælpe lidt uden at gå ud over "looket" i sin hvide stue. |
Brug glans 5 - det er den matteste som er til at holde. du kan godt få glans 0, men det er umuligt at holde rent. Men stadigvæk, den skal være mørkere end hvid for at det flytter noget...
|
|
Rasmusdc
Guld medlem
Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 11:33 |
jeg har malet mine vægge sådan en Oliven farve og brugt tapet i mørke nuancer bag lærred, har dog bibeholdt hvide lofter for at løfte rummet lidt... kan ses i signatur, det hjalp MEGET på kontrasten..
skal siges det hvide mørklægnings gardin er byttet med et sort, det hjalp sjovt nok også UTROLIGT meget...
jeg synes den halve løsning var hvad jeg kunne lave, og stadig acceptere rummet til hverdag, da vi tit sidder i lys og spiller fifa på tv skærmen..
men et helt mørkt rum er altid bedst, og som otto siger, så behøver det jo ikke være SORT... sort er tit grimt på vægge, især fordi alle nuance forskelle er så tydelige med en sort farve.
|
|
|
TommyBoy
Guld medlem
Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 12:01 |
prøv noget sjovt når i ser film, gå ud af sofaen og stil dig oppe ved siden af lærredet og kik ned mod sofa og loft og vægge,
nu kan man meget tydeligere se hvor meget lys der kastes direkte ud
og ind-direkte..
det er jo kun alt det ind direkte som man ønske at få reduseret.
sort er genialt til dedikerede bio løsninger
alle varianter af grå er markant bedre end hvidt,
alle andre farver har jo en tendens til at farve det lys som det reflektere,
hvilket ikke er ønsket i en bio, derfor de grå nyancer som ikke ændre på farven,
men kun niveauet.
min hjemme bio er også stue, derfor bruger jeg flere typer grå,
alt efter hvad jeg vil opnå, det sjove er at det ser fedt ud at kombinere det lidt,
fekt kan forvæg med foredel være en del nyancer mørkere, og væge og loft andre.
leg dog med det, maling er det billigste man kan experimentere med :-)
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
|
.FTH'
Guld medlem
Oprettet: 23-Maj-2009
Sted: København
Point: 819
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 13:18 |
Skide godt med alle de fremragende råd her i tråden.
PS. Noget der ville være fedt var, hvis jer der har lavet sådan en mørkere-væg-løsning. Gad at poste nogle billeder af jeres løsning, for lidt inspiration ville jo ikke skader.
Redigeret af .FTH' - 23-Februar-2011 kl. 13:18
|
JVC - Quality Screen - XTZ - ONKYO - Parasound - PS3
|
|
TommyBoy
Guld medlem
Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 13:54 |
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
|
TBC1
Guld medlem
Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2002
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 15:56 |
henningdalgaard skrev:
Jeg har en dedikeret hjemmebio i kælderen med 100% mørklægning. Vægge og loft er dog hvide, da jeg foretrække dette da rummet virker mindre indelukket. Jeg har en nyerhvervet infocus in83 som kører med fuld iris på et 80" 1.2 gain lærred. Jeg kom til at læse et par steder på nettet om at det næsten er en nødvendighed at have mørke/sorte matte vægge og loft. Hvor meget betyder dette reelt når jeg i forvejen har fuld mørklægning. Jeg føler mig ikke generet af det men har selvfølgelig ikke prøvet alternativet.
|
Hvis du har en dedikeret hjemmebio i kælderen, så syntes jeg i den grad bare at du skal se af at få malet sort. Jeg har selv sort "klæde" (i form af lydisolering) hele vejen rundt om mit lærred, og det har øget billedkvaliteten markant. Jeg har en BlackWing 2 (tweaked JVC HD100), og jeg blev positivt overrasket da jeg kom hjem efter en demo af de nye lækre JVC X3/7/9, som mine fingre ellers klør efter pga muligheden for så at spille computerspil i 3D, for jeg havde faktisk stadig endog meget tilsvarende billedkvalitet hjemme på min "gamle" D-ILA projektor" (bortset fra 3D mulighederne), og selv om kontrast niveauet faktisk er blevet øget med især X7/9 ...Det forhold tilskriver jeg helt klart den ret gennemførte mørklægning i min stue Sagt på en anden måde så vil jeg mene fra mine indtryk derom,at det betyder så meget, at køber du en f.eks. en X3 og bruger den i et rum uden reflektioner, så får du mere dynamik og kontrast ud af den, end hvis du køber en X9 og bruger den i et rum med reflektioner fra hvide flader. (undtaget i dette eksempel er naturligvis forskellene i farve kalibreringsmuligeder i softwaren modellerne imellem, og det man kan få ud af det, ...jeg taler udelukkende dynamik og kontrast) Det er også vigtigt at få loftet med Nu vil jeg ikke ligefrem fremhæve min egen stue som noget design eksempel (det er snarere "nørd uden hæmninger og W.A.F. får frit spil"). Men hvis jeg kan tillade mig at dæmpe reflektioner og dække 2 vinduer af i min stue, så burde du også kunne slippe afsted med at male lidt sort i dit dedikerede rum i nede i kælderen. Jeg vil for min part mene at det betaler sig. Naturligvis bliver det vigtigere jo højere kontrast niveau projektoren i brug nu har. Det ville f.eks i mine øjne være helligbrøde at købe D-ILA projektion, og så ikke udnytte den gode kontrast optimalt, ved at undlade at indrette rummet ordentligt. ...Så skal man i hvertfald aldrig købe f.eks. en X9'er, da det så nærmest ville være spild af penge, da men ellers ikke ville kunne udnytte den optimalt. Her er et par billeder, hvor du kan se afdækningen som også gælder loftet de vigtige første 2 meter ud fra lærredet
Redigeret af TBC1 - 23-Februar-2011 kl. 16:28
|
|
Bruger udmeldt 6
Super bruger
Oprettet: 19-Marts-2010
Sted: Danmark
Point: 412
|
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 16:26 |
Jeg har malet mit loft med en refleksfri loftmaling glans 3, farvekode sort.
Redigeret af Lexicon forever - 23-Februar-2011 kl. 16:26
|
|
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
|
Sendt: 24-Februar-2011 kl. 00:06 |
Nu har jeg lige fået stillet mit udstyr op og fået billede på. Jeg må nok sige, at jeg er glad for løsningen med den mørke front væg. Billedet kommer bare ekstremt meget i fokus eneste fejl er, at jeg ikke længe har gjort det.
|
|
henningdalgaard
Guld medlem
Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Point: 1683
|
Sendt: 24-Februar-2011 kl. 08:57 |
Mange gode input. Kunne godt finde på at lave noget sort på et tidspunkt. Loftet kunne evt være troldtekt eller anden lydisolering. Og så måske noget sort tæppe på væggen. Så slipper jeg for at male igen. Er det skumgummi du selv har brugt?
|
|