|
Nem, gratis synkronisering af én fil, mellem 3 pc. |
Besvar ![]() |
Side <1 5678> |
Forfatter | ||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvad vil du så gøre hvis den ene har fri og den anden laver noget på sine dokumenter, næste dag vælger den anden at lave noget på sine dokumenter imens den anden har fri. Fantastisk løsning, så står man med 2 ændrede dokumenter som har samme navn, hvilket medfører at den enes rettelser bliver overskrevet. ![]() Derfor har man servere som alle tilgår og laver sit arbejde på. I stedet for at det ligger på én eller andens computer i.
|
||
![]() |
||
Boost ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-September-2008 Sted: Hedehusene Status: Offline Point: 271 |
|
Men med dropbox eller sugarsync ligger dokumentet jo ikke kun på den enes computer, men ude i skyen. Så når den ene har fri arbejder han jo bare med dokumentet som han plejer. Det bliver så gemt i skyen og når den anden møder på arbejde, arbejder han videre på det der er gemt i skyen.
|
||
Panasonic TX-P50ST50Y
openElec 5.08 på Lenovo M83 tiny Yamaha RX-V473 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Netop! Jeg tror ikke Cyberguyen er helt med på, hvordan disse cloud-løsninger fungerer akkurat som den serverløsning han selv skitserer.
![]() M.v.h.
|
||
![]() |
||
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
|
Jeg tror jeg er rimeligt enig med Boost og Henrik B. Jeg tror ikke det scenarie som Cyberguyen stiller op, vil ske, med det setup og den anvendelse som jeg forestiller mig. Lad os belyse det med nogle eksempler og se på hvilke systemer, der enklest, smartest og simplest - og gerne gratis - kan klare dette.
Eksempel 1. Jeg har lavet et regneark, med en liste over materialepriser. Jeg har ikke gjort det fuldstændigt færdigt eller sat alle priserne ind, fordi jeg ikke ligger inde med alle priserne. Min kollega i Lithauen, som arbejder med indkøb osv. skal gøre det færdigt. Jeg ønskede et system, som gør det enklere og hurtigere at beregne materialeprisen for et byggeprojekt. Som det er nu, kan jeg f.eks. bliver nødt til at spørge kollegaen i Lithauen: "Hvad er det nu 1 m3 C24 tømmer koster". Og vente på svar på det. I regnearket har jeg også beregnet materialeprisen for en række standard elementer, såsom beton sandwich elementer - baseret direkte på enhedspriserne i materiale pris listen. Så hvis min kollega ændrer en enhedspris, så ændres materialeprisen for det pågældende element også automatisk. Tanken er at dette regneark skal ligge på min computer, kollegaens computer i Lithauen og efterhånden også på min chefs computer. Og skal synkroniseres, hver gang der sker en ændring (hver gang min kollega retter i regnearket og trykker "gem"). Sådan at når jeg eller min chef åbner regnearket, så har vi til hver en tid opdaterede priser at arbejde med. Synkroniseringen vil her primært være ét-vejs - fra Lithauen og ud, men det kan jo også være at jeg går ind og laver noget i regnearket - tilføjer et nyt element, ændrer i opbygningen af et element el.lign. Og det skal så selvfølgelig opdateres på de to andres computere. Eksempel 2. Tegningsfiler fra vores tegneprogram. Jeg har en assistent i Lithauen - en anden kollega - som laver tegninger. Det er stort set sådan at jeg laver 3D konstruktions model og hun laver produktionstegninger. Men hun arbejder også i 3D og jeg laver også visse tegninger - primært "arkitekt" tegninger eller projekt tegninger. At holde disse projekter og tegninger opdateret, sådan at jeg altid har alle tegninger, har aldrig kørt særligt godt. Så det har været noget med at uploade tegningerne til ftp-serveren, tjekke om jeg har tegninger hun burde have og omvendt plus at forsøget at sikre at tegninger ikke bliver slettet / eller overskrevet, som ikke skulle slettes / overskrevet. Selve 2D tegningerne har et filnavn, med et projekt nummer og et tegningsnummer. Tegningsnummeret er 3-cifret og kan være 001, 002.... op til 999. Men det kan også hedde T01, T02.... op til T99 - Hvor T er forbogstavet på mit navn (eller for den sags skyld forbogstavet for et projekt). Sådan at vi hver især kan lave tegninger, der er uden risiko for at blive overskrevet - arbejdstegninger - indtil vi beslutter at nu er tegningen færdig og om den hører med til projektet - hvorefter den så omdøbes til et rigtigt nummer. Det betyder også at vi i et projekt kan have mere end 999 tegninger, hvis det skulle være nødvendigt. Mit filsystem er bygget op således: Jeg har en mappe, der hedder "Arbejde", herunder mapper der hedder "2007", "2008" osv.... "2013". Og herunder de enkelte projekter i mapper, der hedder "1) Projekt 1", "2) Projekt 2" - selvfølgelig med et projektnavn i stedet for Projekt 1 osv. - men hvor 1, 2, osv. er projektets nummer rækkefølge. Projekt 1 i 2012, vil have projekt nummeret 12101 (jeg starter altid på 101). Nøjagtigt samme mappe struktur har jeg under den mappe der hedder D:\2) Dietrich's project\Projekt, som under den mappe der hedder D:\1) Arbejde. "Dietrichs" er navnet på det tegneprogram vi arbejder med. I mit e-mail program gentager jeg nøjagtigt samme mappe struktur. Nå men i hvert fald, så skal hele D:\2) Dietrich's project\Projekt i princippet synkroniseres med min assistents computer i Lithauen. Hun har ganske vist ikke samme filsystem / mappe struktur, men det kan hun evt. få. Det kunne vi jo lave engang jeg er i Lithauen. Det ville måske nok være nemmest, hvis hun har samme struktur, sådan at vi bare kan synkronisere hele mappen. Men måske er det bedre at synkronisere på projektbasis. Åbne mappen 2011, beslutte at det og det projekt skal synkroniseres - højreklikke på projektets mappe, vælg synkronisér med XYZ. Nu forstår I måske lidt mere hvorfor jeg ikke vil have lavet om på mit filsystem. Alternativet ville være at der var en mappe der (for at bruge det som eksempel) hedder DropBox eller SugarSync - og i den mappe flytte hele D:\2) Dietrich's project\Projekt over i. En ulempe jeg kan se herved er, at så synkroniseres alt heri, hvilket jeg ikke tror er hensigtsmæssigt og dels bliver de enkelte filers stinavne længere end de er i forvejen. Lange filnavne bør ikke være noget problem idag - men det skal også være sådan at lokal backup og kommende online backup, stadig vil kunne fungere. Jeg går ud fra at man ikke helt kan komme uden om tjenester som DropBox, SugarSync og lignende - men jeg spørger lige alligevel: Der er ikke en funktion indbygget i Windows, der kan dette? Jeg kunne måske godt stille flere eksempler op - men jeg tror disse eksempler er repræsentative.
|
||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
||
![]() |
||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
|
Hvordan med sikkerheden i disse cloud løsninger? Jeg mener det er fint nok til billeder af moster Oda, men hvad med følsomme forretningsdokumenter. Jeg spørger da jeg har flere forretningsfolk der spørger om det er noget for dem. Og (nu ved jeg ikke hvor følsomme Thorvalds dokumenter er) måske relevant for Thorvald. Jeg hælder også selv til en server/vpn løsning og så have 100% kontrol.
BS
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 31 ![]() -- ![]() Oprettet: 20-April-2006 Status: Offline Point: 2601 |
|
Hvis man som firma benytter cloud løsninger, er det noget man skal tage MEGET alvorligt. En ting er selve sikkerheden for de data man lægger i skyen, noget helt andet er hvis dataene i skyen er en del af et valideret system i ens firma. Her vil der være meget strenge krav til sikkerhed, som "tilfældige" cloud løsninger formentlig ikke kan garantere. Jeg ville som firma kun benytte løsninger fra cloud firmaer, som kan tilbyde sikre validerede løsninger.
Redigeret af Pallec - 20-Januar-2013 kl. 10:14 |
||
![]() |
||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
|
Det er netop nogen af de ting der er med i mine overvejelser. Har du eksempler på "sikre" cloud løsninger og stiger prisen så det kan betale sig med server/VPN?
BS
|
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
|
Jeg er udemærket godt klar over hvordan en cloudløsning virker. Men jeg kunne bare ikke som en virksomhed tænke mig at lægge data ud via internettet til et andet firma som har skræddersyet deres produkt med lav sikkerhed til private. Her tænker jeg på dropboks. Så derfor gik jeg ikke ud fra at den løsning overhovedet var på bordet. Så burde 3000 kroner + lidt opsætning til en privat server ikke være det som tipper budgettet.
|
||
![]() |
||
|
Første gang dropbox laver et kiks, så er dine data tilgængelige for dem som ønsker det.
Der sidder en hel stripe personer klar til at hente hvad de kan få fingre i den dag dropbox laver endnu en fejl med deres fælles krypteringsnøgle.
|
||
![]() |
||
|
Thorvald, det lyder som om i har et seriøst arbejde kørende med 1000-vis af CAD tegninger på tværs af landegrænser.
Jeg tror måske du skal tænke i andre baner end "hvordan kan vi synkronisere disse filer" Burde du ikke tænke "hvordan kan vi sikre at disse filer ikke kommer i andres hænder" Jeg ved ikke hvor vigtigt jeres arbejde er, men værdien af jeres filer er jo minimum den arbejdsløn i har brugt på at fremstille dem. Så det skal du regne ind i en mulig backupløsning. Den næste værdi er hvorvidt det er noget som en konkurrent ønsker at have fingre i eller om det er noget i laver for en kunde, hvor i kan miste kunden hvis i mister filerne. Måske er sådan køkkenbordsløsning det rigtige for jer, men næsten alle andre virksomheder med flere ansatte og 1000-vis af tegninger, ville nok gribe det anderledes an.
|
||
![]() |
||
Beanie ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2008 Sted: DK Status: Offline Point: 1597 |
|
Alt andet end end serverløsning plus VPN er i mine øjne useriøst til firmabrug.
|
||
![]() |
||
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
|
Nu er vi så begyndt at snakke om sikkerhed her. Og det er selvfølgeligt også fint nok. Lad os først tage et kig på hvordan vores firma er og hvordan vi arbejder.
Vi har et firma i Norge, som er entreprenør firmaets hovedkontor. Her sidder min chef det meste af tiden, samt en sekretær, et par andre folk, samt selvfølgelig ind imellem folkene fra byggepladsen. Herfra foregår styring af byggepladsen og modtag af varer til byggepladsen. En del af varerne kommer fra vores fabrik i Lithauen, hvor vi producerer elementer til vores projekter. Her er der altså en fabrik, administration og tegnestuer. Jeg er ansat i Norge. Den computer min chef bruger, tror jeg er hans eneste computer. Den computer jeg bruger er min private computer, som jeg bruger til arbejdet. Der er så vidt jeg ved ingen decideret sikkerhedspolitik hverken på kontoret i Norge eller i Lithauen. I Lithauen er der vist nok noget Big Brother overvågning af en slags. Engang spurgte de om de skulle installere noget på min computer, men jeg sagde nej. Jeg er den eneste der må installere noget på min computer, da det er min computer, købt for bonuspenge fra firmaet (beregnet til at købe computer for ganske vist). Nå men - hvad angår det vi snakker om her, så er det mig der bestemmer om det er sikkert nok. Og det tror jeg at det er. Men det afhænger også af hvilken slags sikkerhed vi snakker om. A) Sikkerhed mod tyveri af tegninger? B) Sikkerhed mod tab af tegninger? Vedr. B, så går jeg ud fra at hvis SugarSync's server går ned og indholdet slettes, så slettes indholdet ikke på de lokale computere. Så godt skal synkroniseringen så og sige ikke virke. Vedr. A) - det tror jeg ikke der er stor chance for. For det første hvis det nu var tegningsfilerne de stjal, så kan de ikke bruge dem til ret meget uden at have tegneprogrammet og en speciel hardware/software lås, som koster 50-100.000,- og som er et specielt program (ikke AutoCad) og filerne er ikke AutoCad kompatible - det er nogle meget specielle filer. Hvis så der ligger PDF tegninger som de kan stjæle - ja ok, så kunne de i princippet måske kopiere vores huse eller vores produktion. Men hvem skulle stjæle det? Hvis det skulle være kunderne, så skulle de vide præcist hvor de skulle få fat i det henne og det tror jeg ikke der er meget chance for. Andre vil jeg ikke mene kan bruge det vi laver, til ret meget. Så alt ialt tror jeg ikke der er den store sikkerhedsrisiko ved en cloud baseret løsning.
|
||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 5678> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |