|
Netflix vil ikke lave serier eller film i Danmark. |
Besvar | Side <1 234 |
Forfatter | |||
Brixen
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6661 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Se også Deadline fra 8. Juni.
Der behandles konflikten.
|
|||
Venlig hilsen
KB |
|||
csell
Guld medlem Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4695 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Her er et 14 min langt link: Hilsen Carsten.
|
|||
isaac
Super bruger Oprettet: 04-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 481 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det var et rigtigt godt indslag fra Deadline. Altså jeg synes det er godt at Benjamin stiller op og står for skud. Man bliver også en DEL klogere, når man ser Deadline hvad der er op og ned, selvom der kun var 1 af de 3 parter inde i studiet.
Jeg er lidt imellem 2 stole, på den ene side er det tydeligt at skuespillere og producenter har haft og vil have en MEGET lang snabel ned i kassen, og gerne have politikerne på deres side så meget som muligt. Statsbetalt og statsreguleret kunst er vel altid populært, så har man altid en masse magt at forhandle med. Jeg er fint med at man tilbyder sin arbejdskraft så dyrt som muligt, og finder en balance så man trods alt får solgt sin arbejdskraft(og er den statsbetalt har man nok lidt længere snor end på det private marked som feks streaming). Men helt seriøst det med at man skal have betaling igen og igen og igen, uagtet at man ikke påtager sig nogen økonomisk risiko ift produktionen(udover at tage en lidt lavere løn) den model kan jo ikke holde for evigt. Forestil jer at feks håndværkere som murere og betonarbejdere fik betaling hver gang et hus eller en lejlighed blev solgt, eller andre arbejdere skulle have en betaling(ofte en del penge trods alt) hver gang der var en handel ifm deres allerede færdigproducerede håndværk, jamen det ville jo være tvangsbetaling ud over alle grænser. Et produkt er leveret ift feks skuespil eller musik(kommer meget an på om man er hyret eller selv ejer værket så at sige)og hvorfor indenfor nogle som helst rimelige grænser skulle man betales igen og igen og igen? Ja det er ikke direkte det som det handler om alene, også om en urimelig(ifølge medie-platformene)høj betaling ift antal abonnenter osv. Altså man vil snylte og snylte på fremtidig indtjening selvom man HAR fået betaling for det arbejde man har udført. Gudskelov findes den model kun meget få steder, det er LIDT det samme snak om copyright og varemærker(der har jo også mange kæpheste) men det er en anden snak. Der ville jeg også ønske at man fik meget mere frihed og åbenhed ift hvem der må producere og lave hvad. Gavne flest muligt så at sige, og ikke meget få. Man har rettigheder og ejerskab udover normal logik og fornuft(det er min egen holdning) og det går udover en masse der så er ret begrænset ift ophavsret, royalties, rettigheder osv.
|
|||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19464 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Den afregningsform findes allerede hos selskaberne. Den blev også brugt, da man indspillede Matador (læs evt artiklen jeg har linket til tidligere)
Problemet er ikke betaling for arbejdet, eller betaling for antal visninger. Problemet er at betalingen bliver sat ud fra antal abonnenter den enkelte tjeneste har og ikke antal aktuelle visninger. Klaus
Redigeret af KlausDM - 10-Juni-2022 kl. 14:36 |
|||
isaac
Super bruger Oprettet: 04-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 481 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Ja det var streaming-modellen, den fik jeg godt fat i, at de ville have betaling steg(og faldt) i takt med stigning af antal eller fald af abonnenter. En ting er også hvad man har gjort før, en anden ting er hvad der skal ske i fremtiden. Jeg ønsker ligesom vel hovedparten af danskerne(forhåbentligt) at der produceres dansk kvalitetsindhold for fremtiden, hvad serier og film angår. Men igen det er godt nok også svært at sætte det helt i perspektiv, da de tal der var tale om ikke bliver oplyst. Der har været tal fremme der hedder 500-600% stigning ift tidligere betalinger. Håber virkelig der findes en løsning, og feks musik-streaming har jo vist at der KAN findes en løsning, omend det også betyder en betragtelig nedgang for musikerne uanset hvad. Helt principielt så tror jeg mange i det danske samfund(ja det er bare et gæt selvklart) ikke støtter modellen, både den der sikrer fremtidig betaling(royalties men det er trods alt den milde variant), og specielt ikke den der stiger ift antal abonnenter(den meget unfair variant ift streamingselskaberne). Det er også gentaget til ukendelighed på bla recordere.dk, men hvor mange brancher får man gentagende betaling UDEN at eje produktet, eller have noget som helt med produktet at gøre andet end at have være med til at producere det? Det er vel på linje med håndværkere og fabriksarbejdere, kunne vi forestille os at de som udgangspunkt fik betaling mere end 1 gang? Nå men uanset hvad jeg mener, så findes der forhåbentligt en løsning, så alle parter kan leve med det, og det gælder sådan set også en fair betaling for både produktionen og for produktet, ikke kun medieplatformen. |
|||
Rasmus Larsen
Guld medlem FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4579 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg synes ikke, at Deadline programmet hverken perspektiverede udfordringerne eller gav indblik i sagen. Det var vel mest et partsindlæg med lidt kritiske spørgsmål undervejs.
Grunden til at DRTV og TV 2 Play i opstarten havde svært ved at omstille sig til at konkurrere med Netflix var, at deres beregningsmodel netop var på løbende basis, modsat Netflix's beregningsmodel. Derfor fik vi danske streamingtjenester, hvor indholdet kom og gik. Man forsøgte så at sige at videreføre broadcast-modellen som streamingtjeneste. Broadcast er lineært, hvor der skal planlægges en programflade. Derfor giver det også mening, at når programmer genudsendes løbende, så får folkene bag indholdet løbende betaling. Det er sådan modellen fungerer. Abonnementsbaserede streamingtjenester er typisk opbygget om et indholdskatalog. Det er en anden struktur, som kræver en anden beregningsmodel. Så når danske producenter går ud på denne måde, så er det jo dels et forsøg på at holde fast i den gamle model – det har intet at gøre med "den danske model" for broadcast er ikke noget unikt dansk – dels et forsøg på at få en snabel ned i streamingtjenestens kasse. På broadcast kunne man sende 24 timer i døgnet, men kun 12-16 af disse timer var relevante. Det er ikke meget indhold. På streamingtjenester ligger der hundredevis eller tusindevis af tilter, så det kan være lidt svært at forstå, hvorfor danske produktionsfolk mener, at deres indhold giver dem ret til kompensation baseret på hele streamingtjenestens katalog, altså totalomsætningen. Og nu har ikke kun udenlandske men også nordiske og danske streamingtjenester sagt fra. Det er de jo i deres gode ret til, når to parter forsøger at diktere, hvad en tredje part skal betale. Det mest interessante i Deadlines program var del, at vi fik syn for, at de danske produktionsfolk i deres tidligere udmeldinger ikke talte sandt. Heller ikke denne gang tør de publicere aftaleteksten, som er indgået.
|
|||
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|||
Besvar | Side <1 234 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |