recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværk i mit nye hjem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværk i mit nye hjem

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Boeniz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boeniz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Netværk i mit nye hjem
    Sendt: 03-Marts-2013 kl. 14:34
Hej folkens.

Jeg står overfor en flytning, og i mit nye (brugte) hus, skal der renoveres en smule, så jeg har mulighed for at skjule de kabler, jeg regner med at trække. Jeg regner med at benytte 20mm tomrør til at trække 2 x cat 6 kabler til mine enheder. Jeg har efter bedste evne forsøgt at lave en optegning over, hvordan skidtet skal forbindes, så jeg kan godt lige bruge lidt feed back på, om det er helt håbløst.

Til top
Aladdin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 03-Marts-2013
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Aladdin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 15:32
Det ser bestemt ikke håbløst ud, men går ud fra din bærbar er trådløs så den får helt sikkert forbindelse fra din router.

Arbejder selv som elektriker og den løsning du vælger der er der rigtig mange der bruger.

Hvad har du brugt til at "tegne" dit netværk i ?

Til top
Boeniz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boeniz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 16:03
Det var godt at høre.

Den bærbare skal sikkert bruges trådløst, men den får en fast plads, så vil godt have mulighed for nemt at kable den. Det er nemmest ved overførsel af store filer til NAS'en.

Jeg har været lidt i tvivl om, Dune og NAS skulle have direkte forbindelse med hinanden, men det er altså ikke tilfældet?

For øvrigt ved jeg ikke lige, hvilke stik jeg skal bruge til vægmonteringen. Kan du som elektriker hjælpe mig på vej?. Jeg mener, når jeg har trukket cat 6 fra switch til pc, og næste vægstik så er fx smart tv. Er det nogle særlige stik man benytter til at føre kablet videre?

Jeg har brugt programmet Microsoft Visio, som er et tilkøbsprodukt til Office-pakken. Man kan vist hente en gratis prøveversion hos Microsoft.

Til top
Aladdin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 03-Marts-2013
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Aladdin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 16:38
Dune og nas har jo forbindelse til hinanden via switchen, i den har alt i princippet forbindelse til hinanden.

Jeg ville få lavet et dobbelt pds udtag bag alle fjernsyn samt alle andre steder i huset hvor du har en idé om du måske ville få brug for et internet udtag, sammen med det ville jeg få lavet en stikkontakt..
Det er dog ikke verdens billigste løsning jeg nævner her, men den er værd at tage med i overvejelserne nu hvor alle fjernsyn er internet opkoblet.

Jeg ville sætte et ganske almindelig data vægudtag som den her http://www.wattoo.dk/lk-fuga-dataudtag-1-modul-1088010985-1088011007-1088010998 
Den passer til disse konnektere http://www.wattoo.dk/konnektor-kat-6-utp-1088002951
Det er en standard løsning som de fleste elektrikere vil anbefale dig.

Du kan ikke linke videre fra det ene vægudtag til det næste.. Hvert enkelt vægudtag til forbindes til din switch, så hvis du har 12 vægudtag og du trækker dobbelt pds kabel (cat6) så skal du bruge en switch med minimum 24 porte hvis endda ikke flere.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 17:29
Alternativet til den "store" switch er at slutte det hele i et patch panel, og så kan man selv tilslutte andet udstyr efterhånden.

Det giver også mulighed for at sammenkoble 2 stik udenom switchen, hvis kablerne f.eks skal bruges til andet end net-trafik.

/ask
Til top
Boeniz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boeniz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 16:52
Jeg er desværre ikke helt inde i forskellen på en patch og switch, men det vil jeg da lige undersøge Smile

Jeg har været ved tegnebrættet igen og forsøgt at lave et billede af, hvordan huset ser ud, og hvordan jeg indtil videre regner med at trække netværkskablerne. Desuden skal der trækkes et antennekabel og vel noget strøm , som Aladdin nævner. Hvis jeg ellers har forstået det rigtigt, så kommer jeg til at trække en del tomrør. Egentlig havde jeg tænkt mig at montere et 20 mm tomrør til de 2 cat6 kabler og et 16 mm til antennekablet. Er der nogen, der har bedre ideer?

Redigeret af Boeniz - 04-Marts-2013 kl. 16:53
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 19:57
Et patch panel er sådanset bare hvor alle kablerne fra installationen slutter i et panel, hvorfra de så kan tilsluttes andet udstyr som man lyster:

google billed søgning på patch panel

Derfra kan man så via korte kabler tilslutte alle aktive porte til f.eks en switch. Man kan også "patche" to porte samme ved bare at forbinde dem direkte med et kort kabel - hvis man ønsker direkte forbindelse mellem 2 stik i huset udenom alt andet.

/ask
Til top
Boeniz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boeniz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 20:14
Det lyder da meget smart, men jeg tror, jeg nøjes med switch i første omgang. Tak for input Smile
Til top
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bhund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 20:29
Jeg var igennem lidt det samme ifm flytning, havde i første omgang gjort som foreslået herover. Router til switch og så derfra rundt i huset afsluttet i udtag med konnektor. Burde jo være lige til, men ak. Noget kabel er lavet til rj45 glasstik i begge ender og andre til konnektorer. Jeg måtte derfor fjerne alle konnektorer, afslutte med glasstik og så køre det i en hun/hun samlemuffe.

Til top
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bhund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 20:31
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114822&KW=&PID=1190125&title=twisted-eller-straight#1190125
Til top
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bhund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 20:34
Konnektorer og dertil hørende Fuga udtag har jeg af samme grund liggende, så vælger du den løsning, kan vi da muligvis finde ud af noget. Det har været sat op, men måtte jo så pille det ned igen med det samme:(
Til top
Boeniz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boeniz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 20:53
Hold da k... Bhund. Det var da ellers noget af en omgang, du har været igennem. Den håber jeg inderligt at slippe for Smile

Jeg har mulighed for at købe cat6 kabler gennem mit job, så der kan jeg få nogle fine rabatter, men jeg vil da gerne være helt sikker på at jeg køber det rigtige kabel. Er der nogen, der kan linke til noget?
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu