recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværk i mit nye hjem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværk i mit nye hjem

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Markh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 23:47
Oprindeligt skrevet af Boeniz Boeniz skrev:

Hold da k... Bhund. Det var da ellers noget af en omgang, du har været igennem. Den håber jeg inderligt at slippe for Smile

Jeg har mulighed for at købe cat6 kabler gennem mit job, så der kan jeg få nogle fine rabatter, men jeg vil da gerne være helt sikker på at jeg køber det rigtige kabel. Er der nogen, der kan linke til noget?

Du skal sådan set bare sørge for at købe installationskabel med fast kerne, så kan det bruges sammen med LK's dataudtag. Et (dyrt) eksempel på et sådan kabel er Lexcom 250 - det koster ca. 10 kr. meteren vejledende.

/Mark
Til top
Boeniz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-November-2008
Sted: Denmark
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boeniz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 18:07
Jeg tror efterhånden, jeg har styr på kabelindkøbet Smile

Men det her patch panel rumsterer stadig lidt. Er ideen med dét at lave en pæn "finish"? I mit tilfælde skal jeg vel have 6-8 kabler, som skal starte i "teknikrummet" (entrè). Kan man indbygge et patch panel i væggen, og lade kablerne gå ud i de forskellige tomrør fra den, eller har jeg misforstået det? Jeg kan ikke lige se, alternativet, men igen... jeg er temmelig grøn på feltet Smile Jeg sætter stor pris på Jeres hjælp!
Til top
HamDenFede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Point: 350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HamDenFede Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 18:27
Panelet har den funktion, at alle dine kabler fra udtagene i huset slutter i en række hun-stik. Din switch har en række tilsvarende stik. Ideen er så at du via korte patchkabler 'patcher' dit udstyr og signaler til de rigtige rum.
Mvh. HamDenFede
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 18:51
Den overordnede ide med at dele strækningen op i installation og patch er nok at det er nemmere at skifte det 1m lange patchkabel NÅR det giver løse forbindelser end at skifte hele strækningen. En ordentlig installation er altid delt op på denne måde :-)

BS
Til top
Boeniz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boeniz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 21:40
Nu hvor jeg er blevet lidt klogere, skal der helt sikkert også investeres i en patch!

Mht. trækning af kablerne: Har jeg forstået det rigtigt, at jeg er nødt til at bruge seperate tomrør til hvert udtag? Altså ét tomrør/2xcat6 til stik 1, nyt tomrør/2xcat6 til stik 2 etc? Derudover tomrør til antennestik og kabel til alm strøm? Der skal da bruges lidt rør Big smile
Til top
HamDenFede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Point: 350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HamDenFede Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 09:42
Ét tomrør til hvert sted i huset du skal have et udtag (med to net stik). To Cat6 kabler kan sagtens løbe i samme rør, hvis der altså er plads. Jeg ved ikke om det er godt at trække antennekablet i samme rør også, da antennesignaler er noget følsomme overfor støj etc. Samtidig har trækning af kabler det med at blive urimelig meget mere bøvlet, jo flere kabler du stopper i samme rør.

Mvh. HamDenFede
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1575
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 10:40
Der er en del god information at hente her: http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/krydsfelt.php
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af Aladdin Aladdin skrev:

Jeg ville få lavet et dobbelt pds udtag bag alle fjernsyn samt alle andre steder i huset hvor du har en idé om du måske ville få brug for et internet udtag, sammen med det ville jeg få lavet en stikkontakt..
Det er dog ikke verdens billigste løsning jeg nævner her, men den er værd at tage med i overvejelserne nu hvor alle fjernsyn er internet opkoblet.

Selvom det her i den grad giver/gav mening, så vil jeg godt lige understrege, at anbefaling af dobbeltstik ikke længere kan argumenteres på samme måde som blot for nogle få år siden.

Eksempel:
Bag ved/i og omkring mit TV i stuen, der skal jeg (potientielt) bruge minimum 5 stik forbindelser.
1. TV
2. A/V Receiver
3. DVB-C boks (Yousee)
4. Sony PS3/konsol
5. HTPC/MediaCenter

Så at anbefale dobbeltstik her, gør sådan set hele argumentet en anelse idiotisk, (no offence). Løsningen er desværre noget mere kostbar, nemlig en ekstra switch. På den måde spare jeg godt nok det ekstra patch kabel, og bruger istedet kun et, men med en ekstra switch.

Min pointe med det her er, at man skal måske lige tænke sig lidt om, og se en smule på evt. fremtiden, i stedet for at bare kaste dobbelt, tripple eller flere stik i væggen med dertilhørende patch kabler. For 3 eller flere patchkabler i et 20mm rør, det kan godt gå hen og blive en "spændende" opgave Wink

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 11:35
Hvis man er "gammel nok" eller kan huske at man har set det, så kan et patch panel sidestilles med en gammel manuel betjent telefoncentral, hvor damen sad og skabte forbindelse imellem flere mulige abbonenter ved at føre et kabel/stik fra et sted til et andet. Det er i princippet præcis det samme der sker i et patch panel.

Til top
Boeniz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boeniz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Aladdin Aladdin skrev:

Jeg ville få lavet et dobbelt pds udtag bag alle fjernsyn samt alle andre steder i huset hvor du har en idé om du måske ville få brug for et internet udtag, sammen med det ville jeg få lavet en stikkontakt..
Det er dog ikke verdens billigste løsning jeg nævner her, men den er værd at tage med i overvejelserne nu hvor alle fjernsyn er internet opkoblet.

Selvom det her i den grad giver/gav mening, så vil jeg godt lige understrege, at anbefaling af dobbeltstik ikke længere kan argumenteres på samme måde som blot for nogle få år siden.

Eksempel:
Bag ved/i og omkring mit TV i stuen, der skal jeg (potientielt) bruge minimum 5 stik forbindelser.
1. TV
2. A/V Receiver
3. DVB-C boks (Yousee)
4. Sony PS3/konsol
5. HTPC/MediaCenter

Så at anbefale dobbeltstik her, gør sådan set hele argumentet en anelse idiotisk, (no offence). Løsningen er desværre noget mere kostbar, nemlig en ekstra switch. På den måde spare jeg godt nok det ekstra patch kabel, og bruger istedet kun et, men med en ekstra switch.

Min pointe med det her er, at man skal måske lige tænke sig lidt om, og se en smule på evt. fremtiden, i stedet for at bare kaste dobbelt, tripple eller flere stik i væggen med dertilhørende patch kabler. For 3 eller flere patchkabler i et 20mm rør, det kan godt gå hen og blive en "spændende" opgave Wink

Det er da en meget god pointe. Så jeg kan altså bare trække ét kabel fra patch panelet til fx dér, hvor jeg vil placere tv'et, og så hér placere endnu en switch? De små dobbeltstik tiltaler mig, da det jo ser nogenlunde ok ud. Men man kan vel få noget lignende som switch...
Til top
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bhund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 12:34
Jeg har også kun et stik i hver rum, skal der bruges flere opkoblinger, så vil jeg hellere trække et kabel hen til eksempelvis tv-møbel og så gemme switch der.

Et enkelt sted hvor jeg skulle bruge to stik, brugte jeg denne:

Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 13:11
Hvis man alligevel er igang med et trække så ville jeg nok personligt overveje at trække 2 kabler frem, i tilfælde at man engang feks skal have IP-TV så kan det, så vidt jeg husker, hos blandt Waoo ikke køre på samme netværk som computere etc. Der skal være direkte kabel fra router til boks.
Hos mig selv har jeg dog kun et enkelt ned i stuen og så står der en switch så receiver, tv, etc. kan komme på nettet.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu