|
Netværk i mit nye hjem |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Forfatter | ||
Markh ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-August-2006 Sted: København Status: Offline Point: 317 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du skal sådan set bare sørge for at købe installationskabel med fast kerne, så kan det bruges sammen med LK's dataudtag. Et (dyrt) eksempel på et sådan kabel er Lexcom 250 - det koster ca. 10 kr. meteren vejledende. /Mark |
||
![]() |
||
Boeniz ![]() Bruger ![]() Oprettet: 03-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 74 |
|
Jeg tror efterhånden, jeg har styr på kabelindkøbet
![]() Men det her patch panel rumsterer stadig lidt. Er ideen med dét at lave en pæn "finish"? I mit tilfælde skal jeg vel have 6-8 kabler, som skal starte i "teknikrummet" (entrè). Kan man indbygge et patch panel i væggen, og lade kablerne gå ud i de forskellige tomrør fra den, eller har jeg misforstået det? Jeg kan ikke lige se, alternativet, men igen... jeg er temmelig grøn på feltet ![]() |
||
![]() |
||
HamDenFede ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 01-April-2007 Status: Offline Point: 350 |
|
Panelet har den funktion, at alle dine kabler fra udtagene i huset slutter i en række hun-stik. Din switch har en række tilsvarende stik. Ideen er så at du via korte patchkabler 'patcher' dit udstyr og signaler til de rigtige rum.
|
||
Mvh. HamDenFede
|
||
![]() |
||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
|
Den overordnede ide med at dele strækningen op i installation og patch er nok at det er nemmere at skifte det 1m lange patchkabel NÅR det giver løse forbindelser end at skifte hele strækningen. En ordentlig installation er altid delt op på denne måde :-)
BS
|
||
![]() |
||
Boeniz ![]() Bruger ![]() Oprettet: 03-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 74 |
|
Nu hvor jeg er blevet lidt klogere, skal der helt sikkert også investeres i en patch!
Mht. trækning af kablerne: Har jeg forstået det rigtigt, at jeg er nødt til at bruge seperate tomrør til hvert udtag? Altså ét tomrør/2xcat6 til stik 1, nyt tomrør/2xcat6 til stik 2 etc? Derudover tomrør til antennestik og kabel til alm strøm? Der skal da bruges lidt rør ![]() |
||
![]() |
||
HamDenFede ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 01-April-2007 Status: Offline Point: 350 |
|
Ét tomrør til hvert sted i huset du skal have et udtag (med to net stik). To Cat6 kabler kan sagtens løbe i samme rør, hvis der altså er plads. Jeg ved ikke om det er godt at trække antennekablet i samme rør også, da antennesignaler er noget følsomme overfor støj etc. Samtidig har trækning af kabler det med at blive urimelig meget mere bøvlet, jo flere kabler du stopper i samme rør.
|
||
Mvh. HamDenFede
|
||
![]() |
||
quarkir ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-August-2006 Sted: København, DK Status: Offline Point: 1575 |
|
Der er en del god information at hente her: http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/krydsfelt.php
|
||
mvh
Jesper \ The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Selvom det her i den grad giver/gav mening, så vil jeg godt lige understrege, at anbefaling af dobbeltstik ikke længere kan argumenteres på samme måde som blot for nogle få år siden. Eksempel: Bag ved/i og omkring mit TV i stuen, der skal jeg (potientielt) bruge minimum 5 stik forbindelser. 1. TV 2. A/V Receiver 3. DVB-C boks (Yousee) 4. Sony PS3/konsol 5. HTPC/MediaCenter Så at anbefale dobbeltstik her, gør sådan set hele argumentet en anelse idiotisk, (no offence). Løsningen er desværre noget mere kostbar, nemlig en ekstra switch. På den måde spare jeg godt nok det ekstra patch kabel, og bruger istedet kun et, men med en ekstra switch. Min pointe med det her er, at man skal måske lige tænke sig lidt om, og se en smule på evt. fremtiden, i stedet for at bare kaste dobbelt, tripple eller flere stik i væggen med dertilhørende patch kabler. For 3 eller flere patchkabler i et 20mm rør, det kan godt gå hen og blive en "spændende" opgave ![]() |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Hvis man er "gammel nok" eller kan huske at man har set det, så kan et patch panel sidestilles med en gammel manuel betjent telefoncentral, hvor damen sad og skabte forbindelse imellem flere mulige abbonenter ved at føre et kabel/stik fra et sted til et andet. Det er i princippet præcis det samme der sker i et patch panel.
![]() |
||
![]() |
||
|
Det er da en meget god pointe. Så jeg kan altså bare trække ét kabel fra patch panelet til fx dér, hvor jeg vil placere tv'et, og så hér placere endnu en switch? De små dobbeltstik tiltaler mig, da det jo ser nogenlunde ok ud. Men man kan vel få noget lignende som switch...
|
||
![]() |
||
Bhund ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 329 |
|
Jeg har også kun et stik i hver rum, skal der bruges flere opkoblinger, så vil jeg hellere trække et kabel hen til eksempelvis tv-møbel og så gemme switch der.
Et enkelt sted hvor jeg skulle bruge to stik, brugte jeg denne: |
||
![]() |
||
db89 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
|
Hvis man alligevel er igang med et trække så ville jeg nok personligt overveje at trække 2 kabler frem, i tilfælde at man engang feks skal have IP-TV så kan det, så vidt jeg husker, hos blandt Waoo ikke køre på samme netværk som computere etc. Der skal være direkte kabel fra router til boks.
Hos mig selv har jeg dog kun et enkelt ned i stuen og så står der en switch så receiver, tv, etc. kan komme på nettet. |
||
Hold jer fra simplyelectronics.net
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |