recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværk over hele huset
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværk over hele huset

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
kme Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Januar-2014
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kme Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Netværk over hele huset
    Sendt: 27-Juni-2019 kl. 12:27
Jeg våger lige det ene øje; Hvad er det bedste produkt til at lave dækning i HELE huset?

Jeg har kigget på Googles Nest system - er det det bedste, det er jo ikke lige frem det billigste, eller er der noget andet jeg bør overveje.

Jeg har PT en stor Linksys router som jeg skal slukke / tænde med mellemrum, vi har stuehus med 5 meter til udhus og der er ingen dækning i udhuset selv om routeren står ca 5 meter fra udhuset.....ret irriterende . . . . . . 
Til top
orm08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2010
Status: Offline
Point: 228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér orm08 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2019 kl. 12:41
har selv Google wifi (Mesh), det er super nemt at sætte op og virker perfekt

Har dog ikke store nørd faktor, men hvis du ikke selv ønsker at nørde for meget med det, er det et godt valg

Mht. til signal til udhuset: Det tog mig en del tid at finde ud af, at lav energi vinduer blokerer wifi signal. Jeg kunne se wifi routeren gennem 2 vinduer (vinkel hus) men signalet var super dårligt, på trods af der kun var 7 m.. Nu har jeg sat en af Google wifi op i vinklen, og alt kører perfekt.

Vi har flat tag, så kan ikke bruge loftet, det kan ellers være en mulighed
Til top
madsklit Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-September-2010
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madsklit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2019 kl. 01:28
Oprindeligt skrevet af orm08 orm08 skrev:

har selv Google wifi (Mesh), det er super nemt at sætte op og virker perfekt

Har dog ikke store nørd faktor, men hvis du ikke selv ønsker at nørde for meget med det, er det et godt valg

Mht. til signal til udhuset: Det tog mig en del tid at finde ud af, at lav energi vinduer blokerer wifi signal. Jeg kunne se wifi routeren gennem 2 vinduer (vinkel hus) men signalet var super dårligt, på trods af der kun var 7 m.. Nu har jeg sat en af Google wifi op i vinklen, og alt kører perfekt.

Vi har flat tag, så kan ikke bruge loftet, det kan ellers være en mulighed

Der er et lag af sådan en metal Folie i lav energiruder, så det er det der genere dit wifi, er kun fordi jeg er tømrer jeg ved det, så det er godt spottet 👍
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2019 kl. 01:59
Jeg bruger selv Ubiquiti og har sat ekstra access punkter op i f.eks. garage og et ekstra hus vi har på grunden.

Jeg er meget tilfreds med løsningen, men det er kræver nok en indre nørd for der er mere konfiguration i det end mange andre produkter. Tilgengæld er det meget fleksibelt.


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2019 kl. 18:14
det kommer jo helt og holdent an på designet af ens hus. Kan man nøjes med en enkelt enheds løsning, eller skal man op og lave noget dedikeret wireless med flere AP'ere. Det første du skal gøre er at finde en tegning over dit hus.
Herefter tager du en passer og gør så du kan lave en cirkel der har en radius på 5m og 10m i den skala som din tegning er i. Og så vælger du nogle områder som SKAL have netværk, og så gælder det ellers om at finde nogle punkter hvor radius 5m dækker de vigtigste områder, og så laver du med radius 10m og ser hvor mange AP'ere du har brug for. 

Centrene af de cirkler vil så være der hvor du bør ophænge diverse AP'ere. - det er dog ikke altid lige let, så nogle steder må man gå på kompromis, og der må gerne være overlap af AP'ere - især de vigtigste steder.

5m er den typiske radius for optimal signalstyrke for et 802.11ac netværk (5ghz) og 10m er ved at være grænsen for signalstyrken, mens 2,4ghz dækker ok indenfor 10m

når du har fundet ud af det. så kan vi meget lettere hjælpe
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2019 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg bruger selv Ubiquiti og har sat ekstra access punkter op i f.eks. garage og et ekstra hus vi har på grunden.

Jeg er meget tilfreds med løsningen, men det er kræver nok en indre nørd for der er mere konfiguration i det end mange andre produkter. Tilgengæld er det meget fleksibelt.


understøtter de wifi 6 ?
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2019 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg bruger selv Ubiquiti og har sat ekstra access punkter op i f.eks. garage og et ekstra hus vi har på grunden.

Jeg er meget tilfreds med løsningen, men det er kræver nok en indre nørd for der er mere konfiguration i det end mange andre produkter. Tilgengæld er det meget fleksibelt.

understøtter de wifi 6 ?


Nej, ikke endnu.
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
buenso80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2010
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér buenso80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 20:37
Godaften

Jeg "låner" lige denne tråd, da jeg tænker at mit spørgsmål passer meget godt ind i sammenhængen.

Som trådstarter er jeg (selvfølgelig) også interesseret i at få et godt netværk.

Derfor drog jeg i power.dk da de for tiden har tilbud på 3 stk tp-link deco m4 ac1200

Da jeg bor forholdsvis småt (100kvm i et plan), blev jeg enig med en sælger om at sættet måske var "overkill" dækningsmæssigt og for langsomt (ac1200)

Jeg blev istedet anbefalet en Dacota Platinum ac2600 som jeg dog ikke umiddelbart kan se, er en Mesh router, som dem fra tp-link (Deco) er . Men der er dog mulighed for udbygning i form af flere routere i forlængelse.

Dacota routeren er på papiret meget hurtigere end deco m4, og prisen afspejler også at den burde være af bedre kvalitet en deco m4 (1stk dacota koster det samme som 3 deco m4 på tilbud).

Mine tvivl går nu på om denne Dacota Platinum router virkelig er "Platinum", da jeg ingen test/reviews kan finde på den. Som i overhovedet..

Derfor spørger jeg nu jer kære recordere.dk brugere: Er der nogle eller nogen der kender til denne router. Er den bedre og hurtigere end deco m4 til 100kvm bolig med 2 hjemmeboende børn der gamer og streamer?

Det skal siges at jeg ikke er interesseret i at have en kæmpe Asus router stående med en masse funktioner jeg ikke kommer til at bruge alligevel. Ej heller er jeg interesseret i Googles Mesh routere.

Kiggede udelukkende på deco m4 fordi jeg syntes at de ville passe godt ind i mit hjem, og kan egentlig rigtig godt lide dacota routerens udseende også. Hvis den altså er pengene værd..

Edit: Jeg har fundet ud af, at Dacota udelukkende importeres og forhandles af power, samt at Platinum modellen er fra 2018.


Redigeret af buenso80 - 02-August-2019 kl. 21:17
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 21:49
Hvorfor køber du ikke bare en ubiquiti Long range?
En kan så rigeligt dække både hus og have.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af buenso80 buenso80 skrev:


Jeg blev istedet anbefalet en Dacota Platinum ac2600 som jeg dog ikke umiddelbart kan se, er en Mesh router, som dem fra tp-link (Deco) er . Men der er dog mulighed for udbygning i form af flere routere i forlængelse.


Jeg har aldrig nogensinde hørt eller læst om Dacota Premium routere, så jeg ville selv undgå dem - ikke mindst fordi jeg ikke sådan lige kan finde et website med f.eks firmware opdateringer m.m.

Er den medfølgende ISP router ikke tilstrækkeligt til 100  m2?


Redigeret af hedberg - 02-August-2019 kl. 22:59
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
buenso80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2010
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér buenso80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 23:02
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvorfor køber du ikke bare en ubiquiti Long range?

Tak for dit indlæg. Den vil jeg kigge nærmere på.
Til top
buenso80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2010
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér buenso80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

1) Jeg har aldrig nogensinde hørt eller læst om Dacota Premium routere, så jeg ville selv undgå dem - ikke mindst fordi jeg ikke sådan lige kan finde et website med f.eks firmware opdateringer m.m. 

2) Er den medfølgende ISP router ikke tilstrækkeligt til 100  m2?

1) God pointe

2) Jeg syntes ikke dækningen er imponerende (Yousee adsl router) f.eks hvis jeg går ud i haven 5-6 meter fra routeren, så falder hastigheden drastisk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu