recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværk over hele huset
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværk over hele huset

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 23:44
Brug 2,4GhHz netværk, hvis du skal række langt.
Placer router centralt i huset.

Klaus
(min YouSee DSL router kan nå helt over i garagen)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 00:00
Oprindeligt skrevet af buenso80 buenso80 skrev:


2) Jeg syntes ikke dækningen er imponerende (Yousee adsl router) f.eks hvis jeg går ud i haven 5-6 meter fra routeren, så falder hastigheden drastisk


Hvis det kun er udenfor, så kan det altså skyldes at dine ydermure og vinduer hæmmer wifi signalerne. Jeg læste et sted at lav energi ruder f.eks. har en tynd metal film, som meget effektivt reflekterer signalet.

Hvis dit eksisterende AP virker tilfredsstillende indendørs, så kunne du eventuelt overveje at sætte et AP op udendørs. Det har jeg selv gjort fordi jeg heller ikke havde dækning i en meget stor del af haven.





Redigeret af hedberg - 03-August-2019 kl. 00:03
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 01:07
1. Du er blevet taget noget så eftertrykkeligt i bagenden af power. - De har lavet deres eget brand, så denne "dacota premium" er blot en eller anden kineisk crap router som med specs ser fine ud, men som teknisk efter al sandsynlighed er noget rage lort. Dertil er jeg langt mere bekymret for den firmware og software der ligger på den. Generelt er der ualmindelig dårlig historik omkring "kineserroutere" og deres firmwares som typisk er hullede som sier. MEN sælgeren har nok en seriøs god dækning på den, så derfor sælger han hjertens gerne op.
2. din "afsky" for tp-link og google mesh er helt og aldeles ubegrundet. Vil måske endda gå så langt som at sige det du vitterlig burde sætte dig lidt mere ind i tingene inden du kommer med den slags udtalelser.  - Der er masser af producenter der laver mesh netværk, og jo det KAN virkelig hjælpe dig. Det er nemt at sætte op, det er nemt at vedligeholde, og det er driftsstabilt. - jeg kan næsten garantere du ikke får nogen af delene med det du har købt nu.
3.  Hvad angår dækning, så kommer det helt og holdent an på opbygning af hus, hvor mange enheder man skal have på, samtidig, hvor stor hastighed man forventer at få. Skal man game og have ungerne på hele tiden, så er nogle af de punkter jeg ridser op i punkt 2 temmelig vigtige, men ja "gamer routerne" ligner et eller andet totalt bullshit. Jeg synes virkelig netgear, asus har ladet det tage totalt overhånd, men faktum er at de faktisk er ganske gode. og særdeles stabile. - især Asus hvor du nu selv kan opbygge dit eget mesh netværk hvis du har flere af deres enheder.
Modsat KlausDM så vil jeg på ingen måde anbefale 2,4GHz båndet da det ganske enkelt ikke kan bære nogen performance der er værd at skrive hjem om. (især ikke hvis man sender data internt i huset, hvis det bare er på internet, så er det fint nok. der er begrænsningen i høj grad selve internethastigheden du betaler for.) Klaus nævner dog en ekstrem vigtig ting, nemlig placeringen af routeren. i 5GHz båndet vil du have maksimal performance i en radius af omkring 5m fra placeringen af routeren. Alt derudover vil stille og roligt begynde at dale. Ved 10m begynder det så småt at blive problematisk med dækning. Især hvis der er mange vægge mellem og især hvis de er lavet af hård beton og ikke bare Leca blokke. Den mest "optimale" løsning er nok at dele huset i det gyldne snit og så have en router samt en ekstender ca 1/3 inde fra hver ende af huset, så du har "total dækning". Det kræver kun meget lidt viden hvis man ikke vil gå MESH vejen som sætter sig selv op.
Til top
buenso80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2010
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér buenso80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 07:34
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:


din "afsky" for tp-link og google mesh er helt og aldeles ubegrundet. Vil måske endda gå så langt som at sige det du vitterlig burde sætte dig lidt mere ind i tingene inden du kommer med den slags udtalelser.  - Der er masser af producenter der laver mesh netværk, og jo det KAN virkelig hjælpe dig. Det er nemt at sætte op, det er nemt at vedligeholde, og det er driftsstabilt. - jeg kan næsten garantere du ikke får nogen af delene med det du har købt nu.


Tak for dine meget uddybende svar. Jeg ved dog ikke hvordan du er kommet frem til, at jeg afskyr tp-link?

Det var netop tp-link, jeg fra starten havde tænkt mig at købe, men blev som sagt anbefalet Dacota istedet, da denne er ac2600 istedet for ac1200 på deco m4, samt at jeg umiddelbart ikke har brug for 3 routere.

Dermed ikke sagt, at jeg ikke "lytter" til dine råd. Mit håb var egentlig bare, at en eller anden herinde måske havde gode erfaringer med disse Dacota routere, således at min anelse om, at jeg var blevet "bollet" bagi, ville blive skudt i sænk.

Jeg har nu kigget lidt på Deco M9 plus, da jeg som sagt gerne vil have en (på papiret) hurtigere og kraftigere router end deco m4.

Igen - her er absolut ingen afsky for tp-link, ej heller Asus, Netgear, Linksys etc.
Jeg har en Asus ac86u, som jeg udelukkende bruger til openvpn. Men som jeg tidligere nævnte, så er den stor og i mine øjne ikke særlig køn. Wifi hastigheden er jeg heller ikke imponeret over. Det til trods for at jeg bor i et træhus.

Min opfattelse af wifi-dækning er, at jeg har maksimale upload og download hastigheder uanset hvor jeg befinder mig i hus eller have.

Jeg ender nok med 3 mesh enheder med kabel imellem, for ikke at miste hastighed ;-)

Til top
Tmann Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2011
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 15:39
Billigste løsning for dig er at købe en edge router fra Ubiquiti, samt et AP. På den måde er du bedst dækket i hele huset.

Egen erfaring, jeg har selv denne løsning så bare med 2 APer til at dække 200kvm. 

Min hastighed 300/60 ind i huset og når jeg måler trådløst har jeg det som kommer ind i huset.

Meget tilfreds.
Sony 85” KD-85XF8596
Panasonic 4K Blu-ray DMP-UB900
Denon AVR-X6300H Reciever
B&W 683 Fronter
B&W HTM61 Center
B&W DS3 Surround
B&W ASW610XP Subwoofer
Sony PlayStation 4 PRO
Nvidia Shield TV
Til top
flex195 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 459
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flex195 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af Tmann Tmann skrev:

Billigste løsning for dig er at købe en edge router fra Ubiquiti, samt et AP. På den måde er du bedst dækket i hele huset.

Egen erfaring, jeg har selv denne løsning så bare med 2 APer til at dække 200kvm. 

Min hastighed 300/60 ind i huset og når jeg måler trådløst har jeg det som kommer ind i huset.

Meget tilfreds.

Undskyld jeg lige bryder ind i tråden. Kunne godt tænke mig, at vide om du har konstant dækning når du bevæger dig rundt med den løsning, eller du mister dækning når der skiftes mellem de 2 Ubiquiti enheder? Er ved at være godt træt af Waoo smart wifi der ikke opretholder forbindelsen når jeg går fra rum til rum.

Mvh Brian 
Mvh Brian
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 21:09
Oprindeligt skrevet af flex195 flex195 skrev:

Undskyld jeg lige bryder ind i tråden. Kunne godt tænke mig, at vide om du har konstant dækning når du bevæger dig rundt med den løsning, eller du mister dækning når der skiftes mellem de 2 Ubiquiti enheder? Er ved at være godt træt af Waoo smart wifi der ikke opretholder forbindelsen når jeg går fra rum til rum.


Jeg har 7 access punkter fra Ubiquiti installeret. Jeg oplever ikke normalt "sticky clients" som ikke vil slippe AP'et og det er få pakker der misses når f.eks. min laptop skifter fra det ene AP til et andet.

Men Ubiquiti tvinger ikke umiddelbart klienterne til at skifte over på et andet - så der er ingen garanti for at de skifter ordenligt. Det er op til dine klienter.

Vores primære klienter er iphone, ipad og et par Lenovo laptops med Windows 10.

Mvh,
Thomas
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
T-Mann Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-September-2014
Sted: DK
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Mann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 23:15
Hej Brian

“Dækningen” bliver selvfølgelig dårligere  når jeg bevæger mig væk fra det ene AP, men min enhed hopper lynhurtig over på det andet uden jeg bliver kablet helt af mit wifi. 

Det skal dog siges jeg har været nød til at lege lidt med sendestyrken på dem begge to. Således at de lige overlapper hinanden.

Det vil sige hvis du tegner 2 cirkler så skal de gerne lige overlappe hinanden lidt.

Er meget tilfreds og imponeret over hvor nemt det virker, af et til dels prosumer produkt.

Har selv haft Waoo før vi flyttede. Dog med kun 1 AP. 
Der er de færreste modems med indbygget wifi som jeg oplever fungere særlig godt. Men et eller andet sted skal producenterne jo spare.... desværre.
Til top
flex195 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 459
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flex195 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 23:30
Tak for svar til jer begge to. Jeg bruger Huawei P20 lite og M5 tablet, de har begge 2 problemer med, at opretholde forbindelsen. Waoo siger at hastigheden mellem smart wifi enhederne skal ligge mellem 800-900 mbps for, at jeg ikke vil opleve udfald, det er så godt som umuligt med de 3 enheder jeg allerede har fra dem. Jeg vil prøve, at kigge på nogen AP fra Ubiquiti. Jeg har ikke de store krav andet end god dækning og de kan levere den 300/300 forbindelse jeg betaler for. 

Har i et forslag til hvilke jeg skal kigge efter uden det løber op i flere tusind kroner? Boligen er 173 m2 I 2 plan samt en bio i en tidligere garage. 
Mvh Brian
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top
buenso80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2010
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 200
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér buenso80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2019 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af Tmann Tmann skrev:

Billigste løsning for dig er at købe en edge router fra Ubiquiti, samt et AP. På den måde er du bedst dækket i hele huset.

Egen erfaring, jeg har selv denne løsning så bare med 2 APer til at dække 200kvm. 

Min hastighed 300/60 ind i huset og når jeg måler trådløst har jeg det som kommer ind i huset.

Meget tilfreds.


Tak for din anbefaling.
Jeg kørte til en anden Power og leverede Dacota routeren retur.
Fik en god snak med en fornuftig sælger ,som iøvrigt ikke kendte til Dacota (deres eget import-produkt).
Blev anbefalet Deco M5, men da de havde tilbud på M9, gav det god mening at opgradere.
Jeg har iøvrigt kunne læse mig til at M9 er lidt hurtigere end M5, da m9 har et ekstra 5ghz bånd at gøre godt med, mht kommunikationen imellem enhederne, hvor M5 godt kan halte lidt, da de mangler det ekstra bånd. (Ret mig gerne hvis jeg tager fejl).
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2019 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af flex195 flex195 skrev:

Har i et forslag til hvilke jeg skal kigge efter uden det løber op i flere tusind kroner? Boligen er 173 m2 I 2 plan samt en bio i en tidligere garage. 


Har du en plantegning og hvilke materialer er der i væggene?

Som udgangspunkt ville jeg tro du skulle bruge et AP til hver etage og et til garagen/biografen. Men det kommer jo an på udformning af hus, materialer i vægge og hvor optimalt man kan placere AP'er.

Hvis du vil gå Ubiquiti vejen, så er det billigste AP vidst et AC Lite og alternativt Long Range modellen. Først nævnte kan fåes til 626 kr/stk.

Men de er jo mange modeller og de tilbyder lidt forskelligt. F.eks. kunne deres In-Wall godt være interessant i en biograf hvor man måske ønsker sig et par netværks porte ekstra (op til 4 indbygget i AP'et). Jeg har selv sat sådan en op i stuen ved TV'et, så Xbox'en, Playstation og TV'et er kablet. Streaming og gaming er bare bedre når udstyret er kablet.


Redigeret af hedberg - 04-August-2019 kl. 13:36
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2019 kl. 17:56
problemet med at slippe et AP er i ligeså høj grad et problem for selve enhederne. En af de store udfordringer er at en enhed understøtter 802.11ac, men kan have alt fra 1 til 3 antenner. Jo flere antenner, jo bedre mulighed har den for at connecte til forskellige netværk/ap'ere. Så har man en enhed med kun 1 antenne så vil den først skulle slippe det pågældende punkt når der ikke er mere "saft" i netværket. Man kan have det vildeste netværk og man kan ødelægge det hele på grund af de pågældende enheder der kobler sig op. indtil mu-mimo understøttelsen var der rigtigt store problemer med at enheder med 1 antenne ville lukke af for alle andre enheder. (det var noget man lærte i skoleverdenen. Siden da har det været krav om minimum 2 antenner og et intel wireless kort i stort set samtlige enheder til det offentlige fordi det var det der lavede det mest stabile netværk og man kunne loadbalance enhederne i det trådløse netværk.)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu