|
Ønskes: Stationær til gaming. |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | |||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Jeg kan slet ikke forestille mig en computer i dag uden SSD disk i. Livet er simpelthen for kort til at sidde og vente på en mekanisk dims ala traditionel disk eller hybrid. Bare det at starte OS op, har jeg ikke tålmodighed til. Alle mine maskiner har fået skiftet disk, og jeg går aldrig på kompromis med det igen. Så dyre er de jo heller ikke. Så kan man altid tilføje en hybrid disk til ligegyldige data og billeder af moster Oda´s 90 års fødselsdag ![]()
Hehe, god fornøjelse
![]() |
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
||
Den rig er ikke et dårligt bud, men den ligger jo også i den tunge økonomiske ende på 12K. |
|||
![]() |
|||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
||
Og ja, jeg ved godt at 16gb ram er bedre end 8gb, men hvis budgettet er som det er, kan man jo altid udvide med en ekstra 8gb stang senere når pengene er til det - 8gb kan sagtens fungere til at starte med. Trådstarter kan også vælge at betale det ekstra med detsamme, det er ikke fordi jeg siger han skal nøjes med 8gb - men det er et bedre sted at spare end på eks. grafikkort for det er langt nemmere og billigere at opgradere til mere ram end at skifte til et bedre grafikkort senere. Kabinettet er valgt ikke for at imponere, men fordi det er et super godt kabinet både når vi taler bygge kvalitet og når vi taler indvendigt design i forhold til montering af enheder osv. (jeg bruger det selv til min gamer rig) - uden at det koster mere end dårligere kabinetter. Vil man have et vindue i kan man vælge det i konfiguratoren for pc'en for yderligere 149,- og så kan man se det fine RGB lys som bundkortet er udstyret med default. Der mangler ikke en masse gejl indeni for det :)
Redigeret af spawn - 11-April-2018 kl. 22:34 |
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19563 |
||
Hmmmmm, står der ikke netop at det er en 6 core model? Klaus |
|||
![]() |
|||
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2006 |
||
Begge har SSD, så loadtime er minimeret på begge (Det er svært at blive klog på forskellen da der ikke står modelnumre på default modellen). Men det er som reglen kun en forskel man kan måle, ikke mærke i praksis. Begge systemer har generelt omtrent samme eller ligefrem helt ens ydende komponenter på de fleste parametre. Asus/Topdata computeren har dog f.eks. lidt bedre ram og et bedre udrustet bundkort, men ikke noget i overhovedet kommer til at skulle bruge eller mærke noget som helst til med et enkelt GTX 1060. Så det er ikke merprisen værd, med mindre man skal bruge det bedre udrustede bundkort til at overclocke eller køre SLI (altså sammenkoble TO grafikkort for ekstra ydelse) og dermed udnytte flere HSIO lanes på bundkortet. På begge systemer er det i øvrigt grafikkortet der i forhold til resten af systemet er LANGT den største flaskehals i forhold til spil ydelsen. Dernæst kunne det med hensyn til nogle meget få enkelte spil (ingen af de nævnte) blive mængden af ram, som er 8GB på begge. Så der er penge sparet på i praksis tilsvarende ydelse med mm-vision computeren og der vil kunne hentes usammenligneligt meget mere spil-ydelse på som det første at bruge flere penge på at gå efter et større grafikkort (F.eks. et GTX 1070 eller større - til andre nyere/tungere spil end de nævnte) end et større bundkort eller hurtigere ram som giver så marginal en ydelsesforskel at den ikke er værd at tale om. Det eneste der reelt i praksis taler for Asus'en er hvis man er til et bestemt branded mærke (eller kabinet design) over et andet.
Det eneste der imho giver mening at opgradere på den (afhængigt af hvilken skærm man har - Hvis man f.eks. har en 4K skærm eller har VR og vil have bedre kvalitet via supersampling) er grafikkortet til enten et GTX 1080 (Det passer ikke at GTX 1070ti generelt er hurtigere end GTX 1080, men det er ofte næsten lige så hurtigt) eller endnu bedre et GTX 1080Ti 11gb som er den GPU der aktuelt helt klart ville skalere bedst til resten af systemet, i hvert fald så længe næste GPU generation ("GTX 2080") ikke er på gaden endnu. Man kunne evt også tilvælge en SSD med mere plads, SÅFREMT man ellers har behov for det. Ellers er det jo et ganske dueligt system der aktuelt kværner alt hvad man smider efter det på f.eks. en 1080p eller 1440p skærm - undtaget ved brug af supersampling.
Personligt, helt enig - Har det personligt på samme måde. ...Det kan dog ikke forhindre at jeg kunne finde på at anbefale det, hvis økonomien virkelig er så stor en faktor at man end ikke overvejer f.eks. et GTX 1070 i forhold til GTX 1060. I >98% af alle spil betyder det jo ikke noget for selve spilydelsen om man har SSD eller ej - når først man har ventet færdig på at det har loaded. Og hvis folk kan finde sig i ventetiden på en konsol, kan mange vel også på en PC? - Selv om jeg så ikke selv kan. Redigeret af TBC1 - 12-April-2018 kl. 04:32 |
|||
![]() |
|||
jan203 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Oktober-2010 Sted: dk Status: Offline Point: 761 |
||
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.
|
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19563 |
||
![]() |
|||
||
Sorry jeg læste forkert da jeg slog den op..
Mht til RAM var det set i forhold til prisen. Er man på jagt efter en gamer rig til 6-7000,- så er det måske ikke de 3-400,- man skal spare for at nøjes med 8GB RAM. Selvfølgelig kan det snildt fungere med 8GB, og derfor er det måske heller ikke det første valg. Men de 3-400,- får man jo ikke meget ekstra GPU kraft ud af alligevel. Skal du fx fra et GTX1050 til et GTX1060 GPU kort, så ligger prisforskellen mere typisk på 7-800,-. I bund og grund handler det om at kende sit behov. I denne tråd er det rimelig specifik, CS-Go og Fortnite. Begge spil kører fremragende på et 1050 GPU. Og så er det spørgsmålet, hvor man skal lægge de 7-800,- som forskellen på GTX1050 og GTX1060 er. På GTX1060 eller måske 8GB mere RAM. En tredje mulighed kunne være at opgradere fra 256GB SSD til en 512GB. Personligt tror jeg ikke på, at man mærker så stor forskel på 1050/1060 med de spil der er i omtale. Og ud fra det, så ville jeg nok droppe GTX1060 og fokusere på andet jeg kan optimere, som har betydning. Igen i forhold til prisen.
Og nej, maskinen vil ikke være fremtidsikret. Men den er allerede forældede inden den købes. Så den fremtidssikring ligger meget fjern uanset hvad. Der mener jeg, at man lige så godt kan bygge til det behov man nu engang har. Når/hvis behovet ændre sig, så må man tilsvarende ændre sin konfiguration/opbygning. |
|||
![]() |
|||
||
For mig, handler en SSD ikke bare om spillet eller applikationerne man bruger. Det handler om helheden fra man trykker på tænd knappen til systemet er klar til brug.
Jeg er nok blevet mere utålmodig på mine ældre dage, men jeg må erkende, det er lige så nakkehårene stritter, hvis ikke mine maskiner er klar, når jeg synes de skal være det. Oven i det, så er der også det med støjen. En mekanisk 3.5" disk larmer mere end en SSD. Igen er det nok bare mig, men støj har også fået en markant større betydning for mig med tiden. Sidst, så er der det med strøm fobruget.. Okay, som gamer er det nok ret lige gyldigt, da en seriøs gamer rig bruger rigelig strøm i forvejen. Men som workstation og specielt bærbar maskiner, der har det en væsentlig betydning, synes jeg. Et alternativ til en gamer rig er at smide en mindre SSD i som system disk, (fx en 120GB) og så have en traditionel disk til data (evt hybrid disk). Det er prismæssig det næste bedste alternativ jeg kan komme på, og er den løsning jeg også selv benytter, på maskiner som rummer meget data, fordi SSD diske fra 500GB og op koster stadigvæk en formue. Jeg bruger dog min. 256GB SSD diske, da min workstation indeholder flere store applikationer til bla musik produktion, (sammen med en hulens masse andre bras man får samlet igennem tiden, fordi man er et fjols til at begrænse sig og rydde op ![]() |
|||
![]() |
|||
pipper ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 03-December-2005 Sted: Kolding Status: Offline Point: 2058 |
||
Tror det bliver denne her.
https://www.mm-vision.dk/visiongaming/vision-game-VG-pc Jeg talte lige med dem i telefonen og de mente det ville være en god ide at opgradere fra 8 GB ram til 16, for at undgå at lagger. Desuden ville det være en god ide med en større SSD harddisk fortalte de. Så begynder den jo at ryge derop af i pris. mht. Windows. Er det lovligt at downloade en prøve version fra Windows 10 og derefter købe en licens på ebay. ? |
|||
![]() |
|||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
||
#Kandersen
Man skal lægge de ekstra penge på det bedre grafikkort ved at gå fra 1050 til 1060 istedetfor ram eller noget andet. 1. fordi grafikkortet indiskutabelt er det vigtigste i forhold til gaming performance, og der er en væsentlig forskel i performance fra 1050 til 1060. 1060 er dobbelt så kraftig/hurtig som 1050. Der vil til gengæld stort set ikke kunne mærkes forskel på 8gb eller 16 gb ram når man spiller et spil der ikke kræver mere end 8gb ram. Det er hovedsagligt ved multitasking mellem mange forskellige aktive programmer at ram får en betydning - ellers bliver de ekstra 8g ram aldrig udnyttet til nogetsomhelst. Jeg vil postulere at 80% af de normale hjemme brugere der tror de skal bruge 16gb og køber derefter har reelt ikke hverken brug for det eller gavn af det og udnytter det aldrig. 8gb er rigeligt til langt det meste som almindelige brugere laver. Ud af de 2000 pc klienter jeg administrerer på jobbet har vi kun et ganske lille fåtal med mere end 8gb ram - de resterende 19xx klienter i alle mulige funktioner i en global virksomhed klarer sig med vores standard 8gb uden nogensinde at klage over ram ressourcer :) Bevares, det koster ikke sindsygt meget at smide en ekstra klods i, det koster dog ca. 700 at gå fra 8-16 gb ram, hvilket er detsamme som at gå fra GTX 1050 til GTX 1060 der vil fordoble grafikperformance. Så klart helere bruge de 700,- på grafikken, og så vente med ekstra ram til der er penge til det. 2. fordi når man først har fået sin gaming pc, så bliver kravene ikke ved med at være kun fortnite og CS - inden ret længe bliver man interesseret i noget andet som måske kræver minimum 1060 for at køre med en rimelig fps. 3. fordi, når man opdager no. 2 og skal bruge et 1060, så er det for dyrt at skifte fra 1050 - så taler vi jo ikke kun om forskellen i prisen, men om at skille sig af med det første 1050 til en væsentlig forringet brugt pris og investere fuld pris i et nyt 1060 Så køb nu den gamer pc med minimum GTX 1060 - resten kan man bedre fedte med ;) Redigeret af spawn - 12-April-2018 kl. 18:14 |
|||
![]() |
|||
||
Ja det er en god ide hvis man vil være helt på toppen - men det er noget vrøvl at det skulle lagge hvis man vælger at vente. Jeg har flere gaming venner der kører Destiny 2, FarCry 5 og mange andre helt nye spil med kun 8gb ram uden problemer. Det er også noget sludder med en større SSD - den kommer med 256gb hvilket er mere end rigeligt til at køre system og programmer samt en pæn mængde data i de standard windows foldere som dokumenter, billeder, video osv. - invester hellere i en ekstra dedikeret disk til at gemme spil o.lign. på. Det kan enten være en stor standard disk 2-3 TB eller en mindre SSD 256-512gb hvis loadtider i spil er vigtigere end storage behovet. Ved at adskille system og data disk øger du også performance og sikkerhed, og gør det nemmere at resette din system disk, hvis behovet opstår. Så hvis økonomien kun er til en af disse to valg lige nu, så ville jeg anbefale den ekstra disk Redigeret af spawn - 12-April-2018 kl. 18:22 |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |