recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nvidia Shield eller ATV 4K?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nvidia Shield eller ATV 4K?

 Besvar Besvar Side  <1 891011>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2021 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Nej, værre. At den påfører kunstigt skarphed, ofte ændret perspektivfokus i billedet og til tider ændrer farvesætningen gør det ikke bedre.


Well, som du ser, er der nogen der opfatter det som en forbedring og fremhæver det som noget man bør bruge.


Klaus
det bedre end det Apple tv disker med
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2021 kl. 12:09
Det er vel en smagssag.

Derudover er opskalering slet ikke noget Apple nævner, så de opskalerer sandsynligvis bare helt normalt uden at tilføre noget.

Redigeret af lunddal - 11-Februar-2021 kl. 12:21
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2021 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

... Disse systemer er aktiveret i TV-skærme i 'Dynamisk' og lign. profiler men naturligvis ikke i profilerne med korrekt billede. Nvidia har altså ikke opfundet den dybe tallerken her - men de har solgt det effektivt, kan jeg konstatere. ...
Interessant nok! Når det drejer sig om opskalering er der så en "korrekt metode"? Jeg tænker på, at hvis man går fra 2K til 4K er det så at kopiere 1 pixel til de omkringliggende 3 pixel eller er det at tage gennemsnittet fra nabo pixel eller ??????
miri
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2021 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

  Interessant nok! Når det drejer sig om opskalering er der så en "korrekt metode"? Jeg tænker på, at hvis man går fra 2K til 4K er det så at kopiere 1 pixel til de omkringliggende 3 pixel eller er det at tage gennemsnittet fra nabo pixel eller ??????

Hej.

Citat fra mit tidligere link: 'Stunning video enlargements with groundbreaking AI technology.
Trained on thousands of videos and combining information from multiple input video frames, Topaz Video Enhance AI will enlarge and enhance your footage up to 8K resolution with true details and motion consistency. Using intelligent AI technology, Video Enhance AI is the most powerful video upscaling software ever released.'

Hvis det skal være godt, bruger man AI (Artificial intelligence).

Jeg ved ikke hvordan afspille boksene gør det.

Hilsen Carsten.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2021 kl. 18:31

Dobbeltpost.


Redigeret af csell - 11-Februar-2021 kl. 18:33
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2021 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Hvis det skal være godt, bruger man AI (Artificial intelligence).

Ikke nødvendigvis.
Og i bund og grund er det ikke AI, men machine learning. 
I den sidste ende er der nogen der sætter regler op for, hvad resultatet skal blive.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

... Disse systemer er aktiveret i TV-skærme i 'Dynamisk' og lign. profiler men naturligvis ikke i profilerne med korrekt billede. Nvidia har altså ikke opfundet den dybe tallerken her - men de har solgt det effektivt, kan jeg konstatere. ...
Interessant nok! Når det drejer sig om opskalering er der så en "korrekt metode"? Jeg tænker på, at hvis man går fra 2K til 4K er det så at kopiere 1 pixel til de omkringliggende 3 pixel eller er det at tage gennemsnittet fra nabo pixel eller ??????

Man kan se metoden som en funktion af tid og processorkraft. Den mest simple, som tager mindst tid, er hvor man kigger på de nærmeste pixels og så forsøger at beregne et gennemsnit fra "naboerne" (kendt som nearest neighbour-metoden).

Derfra kan man bevæge sig opad, hvis man har mere tid og/eller processorkraft. Denne oversigt giver en fin introduktion: https://renderpool.net/blog/image-scaling/

Det som bl.a. TV-producenter og Nvidia så er begyndt at gøre i senere år er så at tage maskinlæring i brug. Man træner på forhånd via forskellige fremgangsmåder, f.eks. et GAN (generative adversarial network). Det bliver til en database/opslagstabel, som TV'et kan vælge fra, når det identificerer objekter eller andet i billedet. Så kan den også variere sin tilgang lidt ift. typen af indhold. TV'et foretager ikke fuld analyse i realtid - det ville være alt for tungt på 4K/8K og så 24-60 billeder per sekund - men i nogle tilfælde samles noget data ind, der sendes tilbage til udviklerne, så de kan træne deres algoritmer videre. Det er en interessant tilgang, som Sony mig bekendt var først med (i 2012). De solgte det ikke som "AI". Problemet er imidlertid, at nogle aktører i samme proces begynder at arbejde med farver, perspektiver i billedet og andet. Og efter min opfattelse bør dét, som Nvidia Shield (og flere TV) gør, betegnes som billedredigering fremfor opskalering. Jeg synes, at det er vigtigt at adskille de to for at have en meningsfyldt dialog om det. At ændre orange til rød i nogle scener, som f.eks. Nvidia Shield kan finde på, har ikke noget med opskalering at gøre.

Opskalering skal jo til for at få billedet i fuld skærm. Det er formålet på et TV. Det andet er billedbehandling, om end man så kan debattere, hvor grænsen går. Billedbehandling hører til i studierne. Et af argumenterne for at gøre det på TV'et var engang, at film ikke bare kunne genudgives. En VHS eller DVD ligger fast, som den er - billedfejl eller ej, forkert farvesætning eller ej. Men i dag kan studierne jo næsten med et knipseslag udgive en ny udgave af filmen til streaming; i højere kvalitet, med fraklippede scener osv osv.


Redigeret af Rasmus Larsen - 12-Februar-2021 kl. 11:59
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

.... Opskalering skal jo til for at få billedet i fuld skærm. Det er formålet på et TV. Det andet er billedbehandling, om end man så kan debattere, hvor grænsen går. Billedbehandling hører til i studierne. Et af argumenterne for at gøre det på TV'et var engang, at film ikke bare kunne genudgives. En VHS eller DVD ligger fast, som den er - billedfejl eller ej, forkert farvesætning eller ej. Men i dag kan studierne jo næsten med et knipseslag udgive en ny udgave af filmen til streaming; i højere kvalitet, med fraklippede scener osv osv.
Jeg tror, at jeg grundlæggende er enig med dig. Opskalering handler om at "fylde de tomme pixels" i respekt for "originalen" - dvs evt. farvefejl (der kan være tilsigtet af instruktør) følger med og skal ikke korrigeres...

Det som jeg er usikker på er om man kan undgå en eller anden form for "billedbehandling, der muligvis alligevel kan tilføre fejl. Hvis man går fra 2K til 4K ved bare at kopiere 1 pixel til de omkringliggende 3 nye, så er man tro mod det oprindelige materiale - det vil fortsat se ud som 2K(!). Men hvis man forsøger at gætte/beregne andre værdier for de "nye" pixels, så er det vel en form for billedbehandling - der opstår vel en mulighed for, at der gættes/regnes galt og man "tilfører fejl" til det opskalerede billede, der ikke er i overensstemmelse med originalen. En sort pixel med en hvid nabo pixel skal det føre til en mellemliggende grå pixel ved opskalering? - eller kan man (man=algoritmen) gennemskue, at den sorte pixel er en del af en linje og den nye pixel bør derfor være enten sort eller hvid.... Som din henvisning siger, så er der ingen konge-algoritme, der bare er bedre end alle andre - Min oplevelse har indtil nu været, at jeg helst slog billedbehandlingen fra eller reducerede den til et minimum - men jeg har ikke set Nvidias løsning (Min Shield er en 2015)...
miri
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2021 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af mskp mskp skrev:

Oprindeligt skrevet af transporter transporter skrev:

Jeg forventer at se cirka 0 lokale mkv rips Smile

Det er endnu ikke lykkedes mig at få lånt min kammerats Apple TV til testning, men håber på, at det bliver snart. Så kan vi forhåbentlig komme nærmere en beslutning.


Haha, så er det sgu lidt overkill, det som vi sidder og nørder med her. Hvis det primært er til streaming tjenester og det som de kan tilbyde i form af billede og lyd så køb en ATV 4K. Den er fantastisk og har apps til stort set alt.


Helt enig, køb et Appel tv, det er en dejlig boks 👍
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Highway 2 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-December-2020
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Highway 2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2021 kl. 17:11
Hvor stor HDD har du tilsluttet din router? 
Kan se jeg kan få enclosure med mulighed op til 20 TB...
Hvilket mærke har du brugt til at lagre dine HDD i? 
Western digital? 
Hvordan ligger "ripper" du dine film over på de HDD du har tilsluttet din router? Jeg har tidligere brugt dvdfab..
Til top
Highway 2 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-December-2020
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Highway 2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2021 kl. 17:13
Mit spørgsmål er rettet til Dkiceman🙂
En ting mere. Synes din router køre lige så godt som før du havde tilsluttet en ekstern HDD? 
Til top
Highway 2 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-December-2020
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Highway 2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2021 kl. 17:21
Spørgsmål mere🙂
Ville det være en mere stabil løsning at købe en Shield pro og sætte en ekstern HDD (12tb)til den og så bruge infuse app til afspille? Dette sat overfor at sætte ekstern HDD i router og derefter bruge eksempelvis ATV 4 til at afspille over router fra ekstern HDD. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 891011>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu