|
Nvidia Shield eller ATV 4K? |
Besvar ![]() |
Side <1 56789 11> |
Forfatter | |||
Hbar ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 213 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Dør Atmos ikke i PCM. Metadata som gør det til Atmos lyd bliver vel tabt i PCM. Må altid være reciveren som skal afkode Metadata for at se hvilket højtaller setup brugeren har og tilpasse metadata hertil. Den eneste måde at overfører metadata data er som bitstream. Er vel også derfor at Dolby Digital Atmos bitstreamet og reciveren netop skriver Dolby Atmos i displayet. Men ellers er jeg enig i at hvis man ikke bruger Atmos delen og kun har et 5.1 eller 7.1 setup, så er PCM ganske fint. Redigeret af Hbar - 08-Februar-2021 kl. 09:10 |
|||
![]() |
|||
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4059 |
||
Nu er system lyde ikke vigtig når man ser film. og jeg kan fortælle at google assistenten svare fint tilbage selvom vi ser film i bitstreame. så hvis det er det du mener, så er det mere apple tv der har en udfordring. Det kan godt være til live indhold men de kører jo ikke lige trueHD lydspor, så der er det jo underordnet . |
|||
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
|||
![]() |
|||
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4059 |
||
På apple tv, udpakker den DD+ Atmos til pcm + mate 2.0 som kan sende atmos videre. Men der mener jeg stadig der at der sker noget med lyden, for den er knap så detaljeret som på shield 2019. hvis man tester sammen film på disney+/ netflix mellem apple tv og shield |
|||
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
|||
![]() |
|||
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4662 |
||
Til formålet med Atmos via PCM har Dolby udviklet Dolby MAT 2.0 (Metadata-Enhanced Audio Transport). Det er PCM med metadata. Læs eventuelt mere om det i denne guide til Dolby Atmos: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1591177061 Eller i Dolbys dokumentation her: https://professional.dolby.com/siteassets/tv/home/dolby-atmos/dolby-atmos-for-home-theater.pdf Det er korrekt, at mange systemer ikke viser Dolby Atmos i display, når de modtager Dolby MAT 2.0. I stedet vises PCM. Det er dog uden betydning.
|
|||
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|||
![]() |
|||
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4662 |
||
Der er tusindvis af rapporter online om forsinkelse ved bitstream, særligt fra folk, der ikke forstår hvorfor bitstream ikke er optimalt med konsolspil. I andre tilfælde omhandler det videresending via HDMI ARC, men det skyldes transkodning. Der er en grund til, at f.eks. Xbox sender Atmos-spillyd ud som MAT 2.0. At konsoller har mulighed for at bitstreame surround og/eller Atmos skyldes, at de også er afspillere til film og serier. Til spillyd skal man bruge PCM-output. På moderne systemer tager det typisk 100ms +/-50ms at udpakke et bitstream. Det er fint med pakketeret indhold som film/serier, da billedet kan korrigeres tilsvarende. Der er intet tabt ved at forsinke billedet, men det kan være svært at afgøre forsinkelsen 100%. Man kan derimod ikke forsinke billed-output fra et PC/konsolspil, og kun i begrænset omfang gøre det med live-indhold - at foretrække helst ikke. Hvor følsom man er overfor forsinkelse, billedhak osv. varierer som bekendt meget fra person til person. Hvad har Dolby TrueHD med sagen at gøre? Du er klar over, at et TrueHD-signal også er komprimeret og skal udpakkes, ikke sandt?
Redigeret af Rasmus Larsen - 08-Februar-2021 kl. 10:39 |
|||
|
|||
![]() |
|||
||
om hvad de gør på xbox med atmos til spil, er denne sag uvedkommende. Hvad trueHD har med sagen at gøre? det har det for os der kører egne rips, på bl.a plex som Highway 2 også havde tænkt sig. Han skulle vide, at apple tv ikke kan sende trueHD atmos videre. Og det eneste atmos der var på apple tv hvad via DD+ og på den måde som apple tv pakker den(trueHD) ud på lyder ikke bedre end det DD+ som apple tv afspiller. Derfor som en filmelsker med hjemmebio, der er bitstream stadig at fortrække |
|||
|
|||
![]() |
|||
||
Jeg taler ikke kun om film. Jeg taler om Dolby Atmos som helhed på tværs af medietyper; film, spil, live-indhold osv. Og så siger jeg, at bitstream kun er egnet til pakketeret indhold. Man skal være opmærksom på, at Atmos kræver PCM-output til visse typer indhold.
Har man det med i sine betragtninger og vurderer man, at det ikke er vigtigt, så er det jo fint. Personligt ville jeg da være ked af at ende men en løsning, som ikke kan levere Atmos på visse medietyper, hvis jeg havde været ude og investere en del i en Atmos-lydopsætning. Afspilleren skal vel gerne holde nogle år og vælger man f.eks. en brugt Shield 2017 fremfor en Shield 2019, så vil man opleve begrænsninger på Atmos-delen - nok særligt senere hen.
HDMI ARC er for så vidt sagen uvedkommende. Jeg nævner det som noget, du skal ignorere, når du skal ud og finde rapporter på nettet, hvor folk har udfordringer med bitstream og AV-sync. Du tror jo ikke på, at det er tilfældet. Og så trækker jeg Xbox (med Atmos) ind som eksempel, så du har noget at begynde med i din informationssøgning. |
|||
|
|||
![]() |
|||
||
Som du siger, så shield 15/17 kan ikke håndtere atmos via DD+, men via trueHD atmos som bitstream, true. Og det ser du som en begrænsning, den kun kan håndtere den ene måde med atmos. Jamen Apple tv 4k. kan kun atmos via dd+, og ikke via trueHD som jeg ser en begrænsning der det udelukker os der har egen server med egne rips. hvor på som shield 2019 som du selv skriver kan afvikle atmos på begge måde, og jeg kun godt. Highway 2 spurgte til forskellen mellem apple tv 4k og shield 2019. Jeg forklaret det med lyden. hvorpå du stadig holder på, der ingen forskel er mellem bitstream og apples dekodning om til pcm. det kan godt være der ikke er forskel på når lytter på en sonos Arc eller anden soundbar i den prisklasse. Men det er der på en dedikeret højtaler setup. Hvis vi tager en udpakket DTS hd master/ trueHD på et apple tv 4k og lytter på sammen film på netflix, disney+ eller itunes. Lyden er næsten ens i detaljer, og dynamikken. Men hvis vi tager bitstream, kontra streaming DD+, det er dag og nat forskel. Og jeg er ikke den eneste der har pointeret det, og det ved du. Så når en person har til øje med at afspille egne ris via plex, med dedikeret setup, vil jeg til en hver tid anbefale shield, ov er alt andet, så længe den er den eneste der tilbyder best of both worlds. |
|||
|
|||
![]() |
|||
||
Det vedrører som sagt Dolby Atmos i både spil, live-tv og andet realtidsindhold.
Hvad der er vigtigt for trådstarter eller andre som stiller spørgsmål i denne tråd, synes jeg ikke, du skal gøre dig til herre over. Information fremlægges og så må folk selv vurdere, om det spiller en rolle for dem. TrueHD vs. DD+ er kun en side af sagen. Bitstream vs. PCM output er en anden side af sagen ift. hvordan Atmos kan udnyttes nu og fremadrettet. Det er en vigtig betragtning, som ikke mange er opmærksom på.
|
|||
|
|||
![]() |
|||
Deschain ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-August-2017 Sted: San Junipero Status: Offline Point: 983 |
||
Siger en som ALDRIG kunne finde på at køre ud af en tangent som ikke omhandler det oprindelige spørgsmål i en tråd......
![]() |
|||
![]() |
|||
||
![]() |
|||
|
|||
![]() |
|||
Highway 2 ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 23-December-2020 Status: Offline Point: 43 |
||
Ja, vi komme vidt omkring 😁
Det lyder til at valget må være Shield. Jævnfør alsidighed, mulighed for at tilslutte eksterne HDD, køre Plex server. Videre har jeg set mig frem til at Shield er hurtigere samt jeg synes om deres opsætning og måden hvorpå de viser indhold via apps installeret. Har set en del test på YouTube angående setup at Plex server sammen med enten ATV el Shield. De fleste anbefaler Shield pro.
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 56789 11> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |