recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny 4K media streamer til NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny 4K media streamer til NAS

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Den eneste grund til at jeg ikke bruger Shield, er at Infuse ikke kan køre på den Cry

Hvis Infuse kommer med en App til Shield, så bliver min ATV 4K skiftet ud.


der har du plex eller kodi

Ved jeg, men jeg vil have Infuse.
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Online
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 12:19
har alle de der Plex - infuse - mrmc - men synes Plex er lettest at gå til udefra hjemmet - hvilket betyder en del for mig. Men vil da overveje den shield - lyder max fed :) nogen der har prøvet at spille games på den ?
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

har alle de der Plex - infuse - mrmc - men synes Plex er lettest at gå til udefra hjemmet - hvilket betyder en del for mig. Men vil da overveje den shield - lyder max fed :) nogen der har prøvet at spille games på den ?
jeg har gamet på min anno2015 model. Det slipper den godt fra
Til top
Kim Dahl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Marts-2007
Status: Offline
Point: 309
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim Dahl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 12:57
Jeg har kigget lidt mere på Nvidia shield. Der er flere det skriver at billedkvaliteten er dårlig på shield. Er det noget I har oplevet og er drt stadig gældende på 2019 modellen?

Jeg har læst lidt om Vero 4K. Nogen der har erfaring med den. 
Mitsubishi HC4900

Panasonic BD30

Onkyo TX-SR805
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Kim Dahl Kim Dahl skrev:

Jeg har kigget lidt mere på Nvidia shield. Der er flere det skriver at billedkvaliteten er dårlig på shield. Er det noget I har oplevet og er drt stadig gældende på 2019 modellen?

Jeg har læst lidt om Vero 4K. Nogen der har erfaring med den. 
alle test af de nye 2019 overgår selv Apple tv 4k i billede kvalitet
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 14:18
Jeg har taget springet fra ATV 4K til Shield 2019 i stuen (ATV 4K gør aktuelt tjeneste i soveværelset)

Her er mine erfaringer kort opsummeret:

ATV 4K er mere convenient til apps som Netflix m.fl streaming apps (de apps der er kompatible med ATV's fuldautomatiske match funktioner) grundet dens mulighed for aktivering af fuldautomatiske skift af framerate. På Shield 2019 er man [i hvert fald som beta] stadig selv nødt til at aktivere et dermed kun semi-automatisk framerate skift, når man vil matche framerate, (kræver aktuelt alt fra 1 til 2 eller flere tryk på fjernebetjneningen, afhængigt af hvordan man lige konfigurerer sin personlige opsætning)

Shield med f.eks. Kodi (eller Plex) er til gengæld ATV med Infuse (eller Plex) overlegent til afspilning af lokale filer (hvor der på Shield lige som på ATV er fuldautomatisk switch af framerate og colorspace) af følgende grunde:

- Kodi æder alt og kan i modsætning til Infuse åbne DVD og BluRay menuer i stedet for Infuse's arbitrære valg eller det at man skal sidde og gætte sit til hvilke titler af måske flere hundrede i en diskfolder struktur der nu lige dækker over den rigtige udgave af filmen eller hvilket afsnit af serien fra en diskstruktur man lige skal se som den første eller næste.

- Mulighed for bitstreamet lyd samt PCM output helt op til 32 bit/192 Khz

- Shield har 5 forskellige opskaleringsniveauer, hvor det laveste trins svarer til ATV'ets opskaleringskvalitet, mens især det højeste opskalrings imho er så kraftigt at det får et direkte kunstigt udseende, mens de mere moderate niveauer (særligt AI-Low) imho giver en billedkvalitet der er ATV'et langt overlegent og ligner det upscale man får på high-end TV med AI-upscale. Særligt når der er tale om godt kildemateriale, som en 1080p BluRay, kan Shield 2019 levere et upscale der virkeligt vil noget og virkeligt får den gode kilde virkeligt godt og overlegent opskaleret til et 4K panel. Det minder af opskaleringskvalitet meget godt om de AI-opskaleringsalgoritmer der er på de nyere 4 og 8K TV fra Sony, Samsung og LG (blot med muligheden for som bruger for selv at justere på AI-opskaleringsstyrken på Shielden). Når man lader streamingboksen outputte 4K er det jo dén der kommer til at stå for opskaleringen i stedet for TV'et og der er ATV'ets opskalering imho altså bare ikke hverken lige så godt som Shieldens eller de benævnte TV med AI-baseret opskalering. Så med mindre man stiller output til hhv 720p, 1080p eller 4K alt efter materialet man ser på sit ATV til opskalring på et TV med god AI-opskalering, så kan der jo være god ide og fordel i at have en god opskaleringen i mediestreameren, så man får udnyttet en god opskalering det sted i kæden den rent faktisk forgår (hvilket vil sige i mediestreameren. hvis den står til 4K output), selv hvis man har et af de TV eller projektorer der ellers selv er gode til at opskalere.

Og for lige at imødegå den der med at det jo er en signalbehandling: Ja, opskalering er altid en signalbehandling og den kan ikke undgås eller slås fra med mindre man vil se billedet som et lille frimærke på skærmen. Idéen om at opskalering er en hel neutral algoritme hvor f.eks. 1 pixels bare bliver til 4 eller 9 identiske pixels (det man kalder Nearest-neighbor interpolation) er i praksis ikke gældende på noget udstyr anno 2020 - Gud ske tak og lov heller ikke på ATV'et (for det ville give et ekstremt jagged resultat som ingen ville finde sig i). Så det er med andre ord udelukkende et spørgsmål og hvor mange og hvor gode og komplekse algoritmer der er i brug. Og her har Shielden (2019 versionen) så flere forskellige niveauer (inkl. 3 niveauer af AI opskalering, baseret på Nvidia'a neurale netværk) som man manuelt selv kan vælge alt efter temperament og hvad kildematerialet bedst kan bære af opskaleringsstyrke. De moderate settings på Shielden kan så som minimum måle sig med AI upscale eksemplerne fra Sony, Samsung og LG, med deres respektive algoritmer baseret på deres neurale netværk. AI, der er det seneste skud på opskalerings-stammen regnes som det aktuelt højeste opskaleringsniveau - Se f.eks https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_gallery_of_image_scaling_algorithms

Alene denne funktion gør imho Shielden en overvejelse værd som upgrade, hvis man skal opskalere f.eks Netflix og 1080p Bluray til 4K output. (med mindre man i forvejen har et godt TV med god AI-opskalering og f.eks. lader ATV'et outputte 1080p ved 1080p materiale osv.) 




Redigeret af TBC1 - 15-Januar-2020 kl. 15:43
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Kim Dahl Kim Dahl skrev:

Jeg har kigget lidt mere på Nvidia shield. Der er flere det skriver at billedkvaliteten er dårlig på shield. Er det noget I har oplevet og er drt stadig gældende på 2019 modellen?

Jeg har læst lidt om Vero 4K. Nogen der har erfaring med den. 
alle test af de nye 2019 overgår selv Apple tv 4k i billede kvalitet

Har du nogle links til sammenlignende tests?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Kim Dahl Kim Dahl skrev:

Jeg har kigget lidt mere på Nvidia shield. Der er flere det skriver at billedkvaliteten er dårlig på shield. Er det noget I har oplevet og er drt stadig gældende på 2019 modellen?

Jeg har læst lidt om Vero 4K. Nogen der har erfaring med den. 
alle test af de nye 2019 overgår selv Apple tv 4k i billede kvalitet


Har du nogle links til sammenlignende tests?
ikke lige på hånden. Men lontv på YouTube har anmeldt den, er hvad jeg lige kan huske i hoved

Redigeret af T-Duck - 15-Januar-2020 kl. 16:46
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Kim Dahl Kim Dahl skrev:

Jeg har kigget lidt mere på Nvidia shield. Der er flere det skriver at billedkvaliteten er dårlig på shield. Er det noget I har oplevet og er drt stadig gældende på 2019 modellen?

Jeg har læst lidt om Vero 4K. Nogen der har erfaring med den. 
alle test af de nye 2019 overgår selv Apple tv 4k i billede kvalitet


Har du nogle links til sammenlignende tests?
ikke lige på hånden. Men lontv på YouTube har anmeldt den, er hvad jeg lige kan huske i hoved

Generelt er der ret få anmeldelser af den refresh Shield 19 jo trods alt kun er. De fleste sammenligninger der findes handler om features (Storage, Dolby Vision kompatibilitet og den slags) med kun få referencer til AI og videoprocesseringen. Googler man det er de de her 3 man får:

https://www.tomsguide.com/face-off/apple-tv-4k-vs-nvidia-shield-tv
https://www.androidcentral.com/nvidia-shield-tv-vs-apple-tv-4k
https://www.t3.com/features/nvidia-shield-4k-tv-vs-apple-tv-4k

...som højst svinger sig op til udsagn som: "[shield] has AI upscaling for sub-UHD content" [benævnt som et plus] og "it's easy to argue that the new NVIDIA Shield TV offering the most impressive visual features. I'm referring to the new AI-enhanced upscaling" - Men jeg har heller aldrig set nogle direkte sammenligninger på nettet ud over det.

Det er dog relativt nemt at sammenligne, da Shield 2019 har en AI-upscale demo mode og billedkvaliteten uden AI upscale matcher upskaleringen på ATV'et godt. Og man for så vidt også godt finde nogle YouTube klip der viser lidt fra demo mode på Shielden (for what it is worth, da det trods aæt er svært at påstå at man kan fange kvaliteten af det i en YouTube video med et kamera fotograferende en TV skærm Wacko ...men f.eks. https://youtu.be/yQ7-CN3XH20?t=62 ...Desværre er de fleste nok af den slags video nok med enten fra AI-high eller medium, selv om jeg personligt finder at det er AI-low der giver det bedste resultat.

Men man kan man da i det mindste finde omtaler at 2019 versionens AI upscale i de reviews der trods alt eksisterer:
https://hdguru.com/review-nvidia-shield-tv-streams-brilliant-4k-hdr/
https://www.techradar.com/reviews/gaming/games-consoles/nvidia-shield-1287106/review

Redigeret af TBC1 - 15-Januar-2020 kl. 18:52
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

okay - ja så er det Pro versionen der skal kigges på - ser sjovt ud med spil til også.   Skal man bare købe en controller med og så er man kørende på den front
Ja. Det behøver ikke engang være deres egen. Den kan også bruges med PS4 controlleren og den nye udgave af Xbox One controlleren. 
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Online
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 18:04
og hvad koster spillene ? Sådan ca. 

Fedt jeg har en ps4 controller liggende
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

og hvad koster spillene ? Sådan ca. 

Fedt jeg har en ps4 controller liggende
Du skal spille dine egne spil fra fx Steam. Og du skal så betale abonnement til Geforce Now. Det er streaming ligesom Google Stadia. 
Men det er ikke noget jeg selv har prøvet. 
Der findes også spil der kan spilles direkte fra konsollen, men det er små titler. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu