recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny antenne fanger ikke DR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny antenne fanger ikke DR

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny antenne fanger ikke DR
    Sendt: 28-Juni-2021 kl. 16:40
Som nogen måske ved bor jeg i Sverige, lidt udenfor Lund. Vi har haft en gammel Danmarks-antenne på taget, som indtil sidste sommer fungerede helt ok. Så fik vi lavet nyt tag, og i den forbindelse blev antennen pillet ned, og vi troede egentlig ikke vi ville savne den. Men nu har jeg købt en ny antenne: 
(UHF, DVB-T2, kanal 21-60 osv ... den burde virke) og sat den op på taget i samme højde og samme retning som den gamle (Gladsaxe, 46 km borte i fugleflugtslinie, det meste over vand), og vi fanger både en masse TV2-kanaler, 6'eren, DK4 osv, men vi får ikke en eneste af DRs ind. Søger jeg manuelt på kanal 40 626.0 MHz er der 0% signal, nærmest som om der ikke ER nogen kanal!? Forstår det ærligt talt ikke.

Lidt tillægsinfo:
1) ja, antenne peger den rigtige vej (ved godt, at "pilen" skal pege modsat sendemasten 🤓)
2) alt udstyr kan vise DVB-T2 MPEG-4
3) der sidder ikke noget gammel skillefilter eller lign. på signalvejen. Vore to UHF antenner (den anden peger mod Hörby) går ind i dette mastfilter: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/antenner-tillbehor/antennfilter/televes-mastfilter-for-vhf-och-2x-uhf-p30365
4) ved godt jeg bare kunne prøve med en forstærker, men den gamle antenne fungerede helt fint uden.

På forhånd tak for alle gode råd!


Redigeret af jacobe - 28-Juni-2021 kl. 17:26
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2021 kl. 17:14
Du har vel ikke smidt den gamle antenne ud? Hvis ikke, så smid da den op igen, så bør der være OK til DK?
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2021 kl. 17:19
Den gamle antenne røg i containeren.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2021 kl. 17:38
Hej.

Hvad kan man prøve. Jo, man kan prøve at koble sig uden om samledåsen. Det vil sige forbinde antennen direkte til TV'et.

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 28-Juni-2021 kl. 17:39
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2021 kl. 18:05
Link:

Ser ud til du har 2 sendere at vælge imellem, afhængig af din præcise adresse.
Kortet har felt til indtast af adresse, men virker vist ikke med Sverige som bopæl LOL
Men der kan klikkes med mus på kortet på adresse. Wink




Hvornår kunn du tage DR med den gamle antenne, før eller efter omlægning til DVB-T2 d. 2. juni 2020?

EDIT: Sendere og Frekvenser;



Redigeret af JørgenT - 28-Juni-2021 kl. 18:09
Mvh. JørgenT
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2021 kl. 18:29
Jørgen, jeg kan ærligt talt ikke huske hvornår jeg sidst så DR, men det kan godt have været før omlægning.

Hvad angår sendere, så lavede jeg lige dette:


Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2021 kl. 19:22
Havde du også to antenner og en combiner på den tidligere installation?
Jeg tror Hörby-antennen opfanger støj på 626Mhz længere oppe/inde i Sverige. Og når det kombineres med et (ellers godt) signal på samme frekvens fra din Gladsaxe-antenne ødelægger de hinanden.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2021 kl. 19:35
Er Sverigesantennen også skiftet ud?

Sidder dipolerne på de to antenner 23 eller 69 cm fra hinanden.

Har Sverigesantennen god afskærmning bagud?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2021 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af Thomas.T Thomas.T skrev:

Havde du også to antenner og en combiner på den tidligere installation?

Ja, det havde jeg, men den gamle "dåse" var med det gammeldags "Danmarksfilter", som jeg har læst et sted at man ikke bruger længere. Derfor købte jeg ny.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Er Sverigesantennen også skiftet ud?

Nej, det er stadig den gamle.

Oprindeligt skrevet af Thomas.T Thomas.T skrev:

Sidder dipolerne på de to antenner 23 eller 69 cm fra hinanden?

Øh, det må du lige omformulere, ved ikke helt hvad du mener! Embarrassed

Oprindeligt skrevet af Thomas.T Thomas.T skrev:

Har Sverigesantennen god afskærmning bagud?

Det ved jeg ikke - som du nok kan forstå har jeg ikke megen så forstand på det! Men hvad har det med Danmarksantennen at gøre, da?

(Edit: flere billeder, og jeg beklager hvis de er alt for store, sidder på min telefon og kan ikke gøre så meget ved størrelsen Confused)

Vores nye antenne på taget (Danmark ligger i retning mod højre Smile):



Vores Sverige-antenne på loftet (de to antenner sidder altså ikke på samme mast):



Vores gamle dåse, den gamle Danmark-antenne sad i indgangen længst til højre:




Redigeret af jacobe - 28-Juni-2021 kl. 21:28
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2021 kl. 21:43
Jeg kan se at man i Sverige har en del små 100W hjælpesendere på 626Mhz
De kan forstyrre (via din Hörby-antenne), hvis de er tæt nok på...og din antenne har høj gain.

@KlausDM Mht. afskærmning bagud (og deraf evt. udfasning af signal), så tror jeg ikke det er problemet. For som jeg læser det, er der ikke problemer med andre danske MUX'er.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2021 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af Thomas.T Thomas.T skrev:

De kan forstyrre (via din Hörby-antenne), hvis de er tæt nok på...og din antenne har høj gain.

Tak for info, har været listen igennem og de nærmeste af disse sendere ligger 300 km væk, så det kan næppe være problemet.

Jeg forstår heller ikke, hvordan jeg kan fange visse danske kanaler, men ikke en eneste på MUX1?!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2021 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Ja, det havde jeg, men den gamle "dåse" var med det gammeldags "Danmarksfilter", som jeg har læst et sted at man ikke bruger længere. Derfor købte jeg ny.

Det gamle filter sørgede for at kun de to danske kanaler kom ind vi "Danmarksantennen" og de resterende signaler kom ind fra den anden antenne.

Lige nu har du alle signaler kommende ind fra begge antenner.
Teoretisk set, er bølgelængden på 626MHz 46 cm lang. Hvis afskærmningen bagud på sverigesantennen ikke er særligt kraftig og du har ½ (eller 1½, 2½, 3½ osv) bølgelængde i forskel på afstanden til din sender, kan de to signaler udfase hinanden.

Jeg ville prøve at pille sverigesantennen fra og se om der så kommer signal igennem på kanal 40.

Den gamle antenne, hvor lang var den og hvor mange reflektorer (de små pinde foran dipolen der modtager signalet) havde den?
Var det en "ond lang satan", eller en "lille fimset" som den du har fået nu?


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu