|
Ny effekt, er der lydforskel? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
furious jt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3728 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 21-Juli-2016 kl. 06:36 |
Hej
Jeg overvejer at skifte min marantz 8077 med en anden og kraftigere effektforstærker. Jeg har tænkt lidt på en Nad m25 da de fås til en rimelig pris brugt. Er der nogen der ved om en effektforstærker farver lyden eller om det kun er forforstærkeren som gør det? Jeg vil gerne have en "mørk/varm" lyd da jeg har Mk 150mk2 som højtalere hele vejen rundt og de er ret lyse i lyden. Min forforstærker er en marantz av7702mk2 som jeg er fint tilfreds med. jeg mangler bare noget mere power som stadig skal give en varm lyd. Er der nogen som har erfaring med en Nad m25 som kan anbefale den?
|
|
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs |
|
![]() |
|
Flash! ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2016 Status: Offline Point: 444 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er spild af penge med mindre du virkelig har brug for mere effekt. Anekdoter om lydfarvning er omtrent lige så troværdige som kabelanmeldelser når vi vel og mærke allerede er oppe i det kvalitetsniveau som der er tale om her. Mere effekt fiber ikke varm lyd, men for lidt effekt giver tydelig forvrængning når forstærkeren ikke længere kan levere den nødvendige spænding til den fulde amplitude. Det sker ikke før du spiller tordnende højt. Gør du ikke det vil gevinsten, eller ulempen, ved at skifte forstærker være tæt på nul.
|
|
![]() |
|
JackD84 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-Januar-2014 Sted: Jylland Status: Offline Point: 755 |
Det kommer an på hvor højt du spiller, hvis lyden er skinger ved lav volume, er det sikkert højttaleren. Jeg har haft dem inde af døren. Jeg har haft dem kort ind ad døren, jeg kan nikke genkendende til den hårde analytiske lyd. Det er ikke til at sige om det er dette du oplever ud fra dit indlæg. Du kan evt. gå ud og lytte til et par andre højttaler mærker der har en lidt varmere klang hos forhandlere og se hvordan du oplever disse. De er ikke så effektive dine højttalere så hvis du hører ved høj volume, kan du sikkert opleve dette. Der skal meget effekt til at få de sidste dB. med hvis vi er oppe i reference level i lydtryk når du ser film. Dette vil give en hård og kedelig lyd ved at de forvrænger. |
|
![]() |
|
furious jt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3728 |
tak for jeres svar.
Efter rekalibrering osv synes jeg egentlig jeg har fået en ok lyd og jeg synes ikke der er noget der forvrænger ved det niveau jeg ser film på. Jeg tænkte bare at en effekt med flere muskler og derved mere overskudville give en bedre lyd uanset lydniveau.
|
|
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Selvfølgelig er der forskel i lyden fra forstærker til forstærker. Hvert mærke har deres egen lydfilosofi, og med det kendskab jeg har til NAD, er deres en meget fyldig og bas orienteret lyd.
|
|
![]() |
|
Tak for svar Kampus:) Nu spørger jeg nok dumt, MEN gælder dette også en effektforstærker? Jeg ved det gælder en alm. surround receiver, det har jeg oplevet masser af gange. Spørgsmålet er så om det er min forforstærker eller effekt der "farver" lyden, eller måske begge? :)
|
|
7.2.4 atmosbio
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Der blir jeg dig svar skyldig. Har aldrig ejet en NAD effekt, kun en surroundforstærker.
|
|
![]() |
|
JackD84 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-Januar-2014 Sted: Jylland Status: Offline Point: 755 |
Jeg har ejet Miller Kreisel 150 MKI. Det er den højttaler jeg har ejet kortest tid. De var for meget skingre og lyse i lyden. Lidt det samme som du nævner. Jeg har ejet Dynaudio, Gamut, JBL, System Audio og nu har jeg Meridian. Alle højttalere på nær Gamut har været sluttet til min anlæg og her faldt Miller & Kreisel mindst i min smag. De var for lyse og tynde i lyden. De havde heller ikke den vandre naturlige klang som Dynaudio Audience 82. Det er stadig kvalitet du ejer, men den lyse klang er jeg sikker på er højttalerne.
|
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
Helt enig.
Hvis du vil have varmere lyd er det højttalerne du skal kigge på. Dermed ikke sagt at du kam hente noget på forstærkeren. Her mener jeg faktisk at der kan hentes meget. Meeen. Med mit sparsomme kendskab til mk højttalere er det desværre her problemet ligger. Jeg ved godt at jeg fornærmer mange mk ejere nu. Det er bare ikke en musikalsk højttaler. Klangen hælder mod det lyse. Til gengæld er det en meget dynamisk højttaler hvilket gør den god til film. I bedste mening. |
|
![]() |
|
Nu vi snakker Dynamisk savnede jeg noget krop og fylde. Mine 87 kg DSP5500 fra Meridian er meget mere dynamisk så dynamiske at det er skræmmende og samtidig musikalske. Miller Kreisel er lavet til fim, men som musik interesseret manglede jeg noget krop, fylde, varme, naturlighed og en mere let flydende klang. Mit råd er at gå ud at lytte på højttalere der er mere musikalske og derefter sætte noget musik på der hjemme og sammenlign.
Du kan ikke løse det med forstærker kun. Der er noget at hente, men tror ikke lige her det er løsningen. Jeg vil mene det er højttalerne og ikke din forforstærker og effekt. En så lyst klingende højttaler kan hverken løses med processor og effekt. Du vil sikkert opleve du mangler noget klarhed og nuancering som du er vandt til. Og kast dig ikke ud i kabler. Ordentlige stik og kabel skal blot sikre signalet når frem. Et kabel skal ikke ligges mærke til det bedste er du ikke ligger mærke til det. Lyt til andre højttalere først inden du går ud og tømmer dine lommer. Redigeret af JackD84 - 21-Juli-2016 kl. 12:20 |
|
![]() |
|
Jeg synes nu meget godt om lyden i mine højtalere. De bruges udelukkende til film i dedikeret hjemmebio:)
Nu søger jeg en ny og kraftigere effekt såfremt jeg vil få noget ud af det. Jeg vil i den forbindelse bare være sikker på den ikke ændrer lyden så den bliver lysere end den er nu. Lyden er fin nu, den må bare ikke blive lysere. Jeg kan godt se at dette kan misforstås i mit første indlæg:) Og jeg bliver skam ikke fornærmet over at nogle ikke bryder sig om lyden af Mk højtalere. Sådan er vi jo så forskellige:)
Redigeret af furious jt - 21-Juli-2016 kl. 12:22 |
|
7.2.4 atmosbio
|
![]() |
|
Lygtemanden ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-Maj-2007 Status: Offline Point: 245 |
Jeg er blevet utrolig glad for min ATI 1805 den har givet meget mere bund og dybte til mine ls80
|
|
Sony 55x9005b
Sony PS4 Panasonic DMP BDT310 Harman Kardon AVR 370 JBL LS80 JBL LS40 JBL LS Center JBL LS 120P |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |