recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny PC skærm, hvad skal man vælge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny PC skærm, hvad skal man vælge?

Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2015 kl. 14:53
Ja.

M.v.h.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2015 kl. 15:00
Mht. Dell-diskusionen, så har jeg haft mindst 10 Dell-skærme i alt fra 19" til 34" og kun én af dem er afgået ved døden efter mindst 6 års intensiv brug (den ene af mine 20"-modeller). På de øvrige var der en af 24"-modellerne, som havde noget stads siddende i det ene hjørne, hvor Dell kom og ombyttede den på adressen inden for 3 dage.

Det er mulig, at du ikke er vild med selve logoet, men kvaliteten af skærmene kan jeg godt nok ikke sætte en finger på.

Pt. har jeg 2x 27" IPS-panel, 1x 20" VA-panel, 1x22" TN-panel og 1x34" IPS panel, hvor alle undtaget 34"-modellen har mindst 5 år på bagen og de kører fuldstændigt som da jeg tændte dem første gang.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2015 kl. 15:22
Henrik B. Tak.

Torben Rasmussen > Ja det er - som jeg også skrev - nok bare mig der er underlig, og det indrømmer jeg også gerne, men efter en del læsning på nettet nu, så er jeg kommet frem til at Dell U2415 er en ganske god 24" tommer skærm, så det er jo nok den jeg bør stile efter hvis man kigger på "value for money".

Asus kunne være et godt alternativ, men der er bare så mange der skriver godt om Dell synes jeg.

Med Dell U2415 har man - af hvad jeg kan forstå - en god allround skærm + lidt mere til.
          
Til top
MDusen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-August-2011
Sted: Lyngby, DK
Point: 108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MDusen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2015 kl. 16:54
Jeg har fulgt med på tråden og har lige bestilt en U2415 - da WAF også var i top Super at der altid er så mange der kommer med konstruktive input - tak for det!!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2015 kl. 17:07
Hvad er WAF?

Men tak for dit svar, det gør det da bare endnu mere interessant
          
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2015 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Hvad er WAF?

Men tak for dit svar, det gør det da bare endnu mere interessant

WAF = Wife acceptance factor. En egenskab som oftest bringes på banen af mænd som er pussy whipped.

Flere definitioner findes her:
http://www.avsforum.com/forum/89-speakers/539462-what-waf.html, f.eks.

"WAF: A term pussy whipped enthusiasts use to explain why they had to buy unobtrusive equipment they would otherwise have avoided. Or their wive's are able to think for them.....or they are afraid of their wife...or they are weak."

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2015 kl. 18:20
Haha, og så sad jeg og ledte efter noget der mindede om "WAF" under specifikationerne. FLOT!

Men så blev jeg da det klogere!
          
Til top
MDusen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-August-2011
Sted: Lyngby, DK
Point: 108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MDusen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2015 kl. 21:39
beklager forvirringen. Måske var det en ide at få det med på specifikationen
Men "WAF'en" var vigtig da det var en skærm til konens kontor....alternativet var en æbleting dvs jeg sparede lidt så der er lidt ekstra til herreværelset
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2015 kl. 22:35
Det er da 100 % forståeligt, og rart med nogle ord på til forklaringen af betydning

Jeg er næsten sikker på at det bliver den Dell U2415 skærm da den får de bedste ord med på vejen. Den Asus ser også lækker ud, men jeg kan godt leve med at spare de 300-400 kr. ved at købe Dell.

Hvordan vil det egentlig se ud, hvis jeg sætter en PlayStation 4 til sådan en 1920x1200 IPS skærm?
          
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 08:09
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Det er da 100 % forståeligt, og rart med nogle ord på til forklaringen af betydning

Jeg er næsten sikker på at det bliver den Dell U2415 skærm da den får de bedste ord med på vejen. Den Asus ser også lækker ud, men jeg kan godt leve med at spare de 300-400 kr. ved at købe Dell.

Hvordan vil det egentlig se ud, hvis jeg sætter en PlayStation 4 til sådan en 1920x1200 IPS skærm?

Hvis 16:9-kilder er af betydning for dig bør du måske læse denne anmeldelse: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2415.htm

Se under "Additional Gaming Features":

"Aspect Ratio Control -   The U2415 has 3 options for aspect ratio control through the OSD 'Display' menu as shown above. There are options for 16:10 (wide), 5:4 and 4:3 only. Disappointingly there is no option for 16:9 format which seems very odd given the massive adoption of that aspect ratio and 1920 x 1080 resolutions. There is no 1:1 pixel mapping mode either. This isn't a problem really for PC gaming since you can let the graphics card handle the scaling, but for connection of external devices, games consoles, Blu-ray players etc, the lack of hardware aspect ratio control for 16:9 format content might be a problem. If those are some of your desired uses, you would probably be better going for the very similar, but 16:9 aspect ratio U2414H model."

Hvis man i stedet tager en tilfældig anden 24" IPS-skærm med 1920x1200 opløsning såsom BenQ BL2411PT ser man følgende i manualen under "Picture Advanced -> Display Mode":

---

Full: Scales the input image to fill the screen. Ideal for 16:9 aspect images.

Aspect: The input image is displayed without geometric
distortion filling as much of the display as
possible.

---

Lige bortset fra at teksten ud for "Full" er forkert (skulle have stået 16:10) så er det "Aspect" man her har brug for. Et FullHD-billede vil stå 1:1 med sorte bjælker på en 1920x1200 skærm med denne funktion.

De eneste tidspunkter man ville have brug for faste 16:10/4:3/5:4-størrelsesforhold i menuen som ved Dell U2415 ville være i tilfælde, hvor skærmen ikke er i stand til selv at finde ud af det indgående signal. Men er det virkelig et reelt problem?

Og så måske alligevel ikke:
http://www.prad.de/new/monitore/test/2013/test-benq-bl2411pt-teil9.html

"Skalierung,Bildraten und Deinterlacing

Die HD-Auflösungen 720 und 1080 skaliert der BL2411PT korrekt als Vollbild. Es gibt zwar noch die Option "Seitenverhältnis", doch die wird bei keinem unserer getesteten Videos aktiviert: jedes zugespielte Format wird vollflächig wiedergeben. Große Probleme wirft das nicht auf, denn es werden ja nur HD-Formate akzeptiert, die alten SD-Formate (4:3 interlaced) zeigt er ohnehin nicht."

Det lyder som om, at Aspect-funktionen IKKE fungerer så godt som brugervejledning ville antyde.

Nej, hvis 16:9-input fra andre enheder end en PC er vigtig for dig så køb en 16:9-skærm eller sørg for, at den skærm du køber, kan skalere det korrekt.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 10:21
Det tyske du skriver er jeg ikke sikker på at jeg forstår korrekt, men jeg kan forstå at skærmen vil give et problem ved 16:9 visninger. Jeg så også en YouTube anmeldelse hvor de nævnte noget om at det så underligt ud fra en PlayStation da den ikke kørte 16:9, og nu forstår jeg så det en del bedre.

Hvis jeg bestemmer mig for at den skal kunne bruges både til PC og PS4 så anbefaler de selv i den test at man kigger på U2414H, men er den samme årgang og lige så god som den U2415? Sammenligner jeg specs inde på Proshops hjemmeside har 2414H 2ms mere (8ms) og den har lidt lavere lysstyrke, men har det nogen betydning?

Hvis 16:9 er vigtigt er der så andre skærme man burde overveje i stedet? Nu er du selv inde på en BenQ, men af hvad jeg kan læse og hvad jeg kan forstå på dig, så gør den så ikke jobbet godt nok alligevel.

Tak.
          
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2015 kl. 10:40
Mht. response time er begge skærme (U2414H og U2415) så tæt på hinanden, at det nærmest er ligegyldigt. Når vi kommer til lag, så er U2414H dog noget bedre med 4 ms ift. U2415 med 7,7ms.

Hvis du går efter 16:9 indhold, så er U2414H at foretrække frem for U2415. Du mister i al fald ikke performance. Kun 120 linjer vertikalt... Wink
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu