recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny PC skærm, hvad skal man vælge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny PC skærm, hvad skal man vælge?

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2015 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

vil vove den påstand at det er minimalt generende når du kun skalerer ned til 1080p. Det ses til gengæld ret kraftigt ved lavere opløsninger. Mit radeon 5770 kan ikke trække diablo3 i mere en max 1280x800 i ordentlig kvalitet, og DET kan virkelig ses. Er dog ved at "bygge om" så der kommer en i5 med geforce 960 i, det glæder jeg mit vildt meget til at se D3 på

Kan se du er hoppet på PC vognen igen, Claus... Wink
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Mentalisac Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Februar-2012
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mentalisac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2015 kl. 17:05
nu snakker i meget om opløsningsmidler.
Hvad med Hz?
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2015 kl. 19:33
@claus og azrael

OK det er modtaget. Men vil det så betyde at jeg skal være ekstra sikker på at de spil jeg spiller mest (WoW, D3, LoL, BF4) de ser OK ud i native 2560 x 1440? Har set nogle YouTube film om hvor de gamer med den opløsning sammen med et GTX 660, men ved ikke om hvordan det ser ud IRL. Men på YouTube så det fint nok ud.

Men som claus siger, så er der ikke meget at se fra 2560 x 1440 til 1920 x 1080? Det kan jo kun komme an på en prøve.

Jeg tænker dog også bare lidt, hvis mit grafikkort er i den "lave" ende, så hvorfor købe en U2515H hvis jeg kan "nøjes" med en U2415? Det er vel ikke noget dårligt køb med en U2415? Så kommer det "problem" så bare at jeg kun kan spille mine spil i 1900x1200? Eller er det noget problem?
          
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2015 kl. 19:51
Igen, hvis du spiller mest ved 1920 x 1080 og/eller ønsker at sætte en spillekonsol til, så ville du måske få mest ud af U2414H. Men det med skalering og interpolering er altid sådan en sag. Det vil altid stå ringere end ved native opløsning. Spørgsmålet er så hvor meget ringere, og det kan være et svært spørgsmål at besvare.

Køber du en U2415 med en opløsning på 1920 x 1200, så kan du sagtens spille i 1920 x 1080 sålænge du gør det fra PCen. Der vil driverne nemlig skalere korrekt for dig. Men du kan altså ikke sætte en konsol til og forvente, at den viser et korrekt billede, da skærmen netop ikke skalerer fra 16:9 til 16:10 for dig.

Når alt dette så er sagt, så kan jeg godt se det forlokkende i at købe en U2515H med den højere opløsning. Den er jo alt andet lige ret billig. Men hvis du ikke kan udnytte opløsningen eller den måske ligefrem skaber problemer for dig (slet ikke sikkert, men alt er muligt), så er billig måske stadig for dyr.

Jeg tror for øvrigt, at WoW, D3 og LoL nok kan køre OK med dit grafikkort ved 2560 x 1440. Snakker vi BF4 eller CS:GO så er jeg straks mere tvivlende.

Håber ikke jeg har forvirret dig endnu mere nu... Wink
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2015 kl. 08:39
Måske du kunne have noget ud af at læse dette indlæg (+ kommentarer) på Reddit:
Sometimes I regret upgrading to 1440p from 1080p for gaming purposes. If you are thinking of buying a 1440p monitor, you might want to take a few things into account.

Sandheden er, at selv ved 1080p er det tænkeligt, at du vil få problemer med at køre alle spil på max. Du nævnte vist ikke noget om, hvilken CPU du har, men det kan også være en faktor.

Mange PS4 og Xbox One-spil kører også mindre end 1080p internt og opskaleres til 1080p. Hertil kommer mange af de videoer, du måtte se på nettet eller 720p-flow-TV på en 1080p fladskærm osv. Ja, tingene ser bedre ud på en skærm, hvor man kan køre tingene 1:1, men det kræver det rigtige materiale og noget "ordentligt" udstyr for at kunne levere varen.

Hvis spil er det vigtigste og budgettet ubegrænset er der Asus PG278QE (TN) eller Acer XB270HU (IPS) (og husk så lige 2 stk. grafikkort i SLI til at udnytte en af de skærme), men taler vi om en eksisterende maskine med nogle år på bagen og et budget på 2.500 kr. er det spørgsmål om, hvor meget du vægter desktop-oplevelsen, når du ikke spiller på maskinen.

Jeg vil næsten sige, at hvis jeg alligvel skulle opskalere fra 720p pga. manglende kræfter ville jeg heller opskalere til 1440p end til 1080p. Billedet bliver blødt at se på i begge tilfælde, men det vil være mere grumset at se på ved 1080p.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2015 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

vil vove den påstand at det er minimalt generende når du kun skalerer ned til 1080p. Det ses til gengæld ret kraftigt ved lavere opløsninger. Mit radeon 5770 kan ikke trække diablo3 i mere en max 1280x800 i ordentlig kvalitet, og DET kan virkelig ses. Er dog ved at "bygge om" så der kommer en i5 med geforce 960 i, det glæder jeg mit vildt meget til at se D3 på

Kan se du er hoppet på PC vognen igen, Claus... Wink

Har jeg skam været hele tiden Marc. har bare ikke "gidet" rode i meget lang tid. Men den gamle q9400 har sg set bedre dage, så er sg lidt tvunget, og så er der lige et par ting jeg har måttet overveje. win10, project cars samt en ordentlig encoding maskine til alt det jeg optager fra TV har gjort det lidt nødvendigt at "lege".

hvad angår grafikdelen, så er et gtx960 lavet til at kunne køre stort set alle nye spil i 1080p for fuld skrue. - det er i hvert fald det de selv siger er årsagen til det blev lavet.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2015 kl. 10:21
Som både azrael og GlobulusDK er inde på, det med at hvorfor have en skærm der KAN køre 1440, hvis jeg ikke KAN køre med den opløsning alligevel? Det er præcis der hvor mine tanker ligger. Som han også er inde på i den artikel fra reddit, så giver det ikke så meget mening for mig at have en skærm der måske kan køre 1440p, hvis jeg alligevel skal skalere ned til 1080p?

Men som GlobulusDK slutter sit indlæg af med, mener du så alligevel at du ville vælge en 1440 skærm? Men hvad hvis jeg ikke kan trække det? Jeg plejer som sagt at spille fx World of Warcraft i 1920x1080 Widescreen på High settings med omkring 70-100 fps. I raids hvor der sker en masse kan jeg droppe til 30 fps, men overall performer min computer fint med den opløsning på High settings. Men hvordan vil det være med en 1440 skærm?

Min cpu er forresten en INTEL-i5-3450.

Til slut: Spil er vigtigt for mig, og det er vigtigt for mig at det kører flydende, og der må ikke være problemer med at trække det jeg spiller. Som sagt har jeg det OK med at kører WoW i High settings til omkring de 70-100 fps i normale omgivelser.
Men selvom spil er vigtigt, så er budgettet dog stadig på de 2.500 kr. max, så derfor vil jeg gerne undgå at overkill mig selv.

Redigeret af ladiesman217 - 16-Maj-2015 kl. 10:23
          
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2015 kl. 21:48
så gå efter en skærm med 120hz (eller g-sync) og 1080p opløsning. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2015 kl. 23:30
Hvad baserer du de valg ud fra Claus? Min CPU eller? Jeg er som sagt ikke helt inde i det her område.

120 hz eller g-sync, hvad skal jeg helt præcist kigge efter der?

Mener du noget 144Hz, 1 ms, 1080p FullHD fra BenQ?

Redigeret af ladiesman217 - 16-Maj-2015 kl. 23:50
          
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2015 kl. 12:20
gaming gaming og gaming. - du siger selv at gaming er din første prioritet, derfor er næsten alt andet fuldkommen ligegyldigt. hvis din primære fokus er spil med FPS spil eller andre spil hvor der sker voldsomt meget på skærmen, så er det alfa og omega. Så er "billedkvaliteten" næsten ligegyldig. Grunden til at JEG købte en u2515h var ikke for at spille, men for at skrive og tegne. (og spille noget D3 og project cars, og det kan den sagtens)
G-sync er variabel opdateringshastighed lavet i samarbejde med nvidia. Asus, Benq, acer er nogle af de eneste med den slags skærme. Vil æde min hat på at elmutanten nok skal have en enkelt eller 2 skærme stående som kan den slags i den lokale biks. og ja +120hz skærme er specifikt for gamere. ingen andre har egentlig nogen som helst brug af den funktion.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2015 kl. 13:10
Tak Claus!

Men hvor stor forskel billedekvalitetsmæssigt er der på denne BenQ "24 3D LED XL2411Z i forhold til de andre Dell med IPS panel? Er der en mega stor forskel? For det sker da at jeg også roder med grafiske opgaver og lidt billederedigering på amatørniveau, men det ikke i nærheden af hvor meget der bliver gamet.
          
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2015 kl. 17:09
du kan jo prøve at google nogle videoer eller reviews af den? - jeg har desværre ikke mulighed for at sige dig hvor stor forskellen vil være. Men når det er ren amatør og hobby så er 100% farvegengivelse og alt det der komplet irrelevant. de 2 brugsscenarier er desværre så langt fra hinanden som du kan komme, så du er nødt til at vælge hvilken vej du vil gå.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu