recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny pc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny pc

Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2017 kl. 12:02
I det setup du skitserer, vil SSD være flaskehals - gå i stedet efter eks. Samsung 960 Pro 512gb til ca. 2500kr.
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-960-pro-mz-v6p512bw-512-gb-id-14718022.aspx
De arbejdsopgaver og programmer du nævner ligger ikke op til 32Gb - 16Gb er fint - men jeg vil dog også mene at processorvalg er overkill. Jeg udskifter så selv ca hver 3-4. år og har hele tiden en god computer, men vælger ikke topudstyr - 30 år med computere har lært mig at "fremtidssikret" ikke findes :-)

Redigeret af tipsen - 23-Marts-2017 kl. 12:03
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2017 kl. 12:07
Tipsen.

Så du at der var en som skrev, at M2 SSD'er har varmeproblemer, så de throttler = hastigheden sænkes markant. Derfor jeg foreslår en PCI-E SSD i stedet for.

M.v.h.
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-December-2008
Sted: Denmark
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2017 kl. 15:56
Hvad er det helt præcist at du mener en normal SSD vil være flaskehals for?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2017 kl. 20:51
Henrik B - M.2 og pci-e er identiske. M.2 ER en pci-express port. men du tænker nok mere på de pci-e kort med kæmpe store køleprofiler som koster latterligt mange penge.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2017 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Henrik B - M.2 og pci-e er identiske. M.2 ER en pci-express port. men du tænker nok mere på de pci-e kort med kæmpe store køleprofiler som koster latterligt mange penge.

Jeg er udmærket klar over at M.2 kører på PCI-express bus'en. Netopd erfor jeg kalder dem for M2 og PCI-E, så man kan adskille de to.

Og nej, PCI-E er netop ikke svinedyre længere! Og ja, anbefalingen skyldes netop at de har egen køleprofil - som langtfra er stor - så de slipper for at blive "stegt", som M2 diskene gør.

M.v.h.
Til top
morelli Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Maj-2007
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér morelli Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2017 kl. 22:51
Den ene eller den anden harddisk. Det er jo lige meget. Den tunge filtrafik sker på Nas'en. Her er det WD's røde harddiske der er førende. Og det er ikke SSD.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2017 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Så du at der var en som skrev, at M2 SSD'er har varmeproblemer, så de throttler = hastigheden sænkes markant. Derfor jeg foreslår en PCI-E SSD i stedet for.
Jeps. En problemstilling som meget tæt på ingen brugere vil støde på i praksis - i særdeleshed ikke trådstarter med hvad der må betragtes som meget "let" belastning af computeren og dernæst er problemet endnu mindre med de nye diske;

"We don't quite want to say that thermal throttling is something you never need to worry about with the 960 Pro, but what we are willing to say is that unless you have a piece of software that is capable of reading or writing hundreds of GB of data at 2-3.5 GB/s, you are very unlikely to ever encounter throttling. And even if you do, when the 960 Pro throttles it tends to still be faster than the 950 Pro at it's best, so you probably would not notice the drop in performance."

- jvf Puget Systems, som vel har været primus motor på den problemstilling?

Vil stadig mene at 960 Pro er et fabelagtigt drev p.t.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2017 kl. 23:23
Definer "normal" SSD?

Trådstarter nævner sin 840 Evo og jeg nævner min 840 Pro - SSD'er med 4-5 år på bagen... - de ER flaskehalse i det setup der skitseres - og de danner naturligvis flaskehals i forhold til diskoperationer og dermed den samlede performance af systemet.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2017 kl. 23:26
WD Red er "førende" som i "mest udbredte", men ikke nødvendigvis bedste eller hurtigste alternativ til din NAS.

Mener du at valget af SSD er nærmest ligegyldigt for performance på den stationære, men du vil gerne give kassen for en top-processor?
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-December-2008
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2017 kl. 23:40
Vil sige det er fuldstændig unødvendigt med en M.2 SSD, en SATA SSD kan være helt fin til dit og mange andres behov.

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

M.2 og pci-e er identiske. M.2 ER en pci-express port.
Nej, de er ikke identiske, en M.2 port er meget mindre end en PCI Express port.

Her kan du se forskellen på en PCI Express port og en M.2 port, der er kæmpe forskel:

@tipsen
en normal SSD er det der er mest normalt at bruge, altså en SATA SSD ;)
Trådstarter ser ikke ud til at have behovet for en M.2 SSD af hvad jeg kan læse, så det ville være direkte spild af penge.
Hvilke diskoperationer er det du mener en SATA SSD vil være flaskehals for, som trådstarter laver?

Redigeret af Flick - 23-Marts-2017 kl. 23:45
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2017 kl. 23:43
Ja, ja, det er ikke en PCI-E port, men M.2 kører direkte på PCI Express bus'en...

M.v.h.
Til top
morelli Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Maj-2007
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér morelli Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2017 kl. 06:32
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

WD Red er "førende" som i "mest udbredte", men ikke nødvendigvis bedste eller hurtigste alternativ til din NAS.

Mener du at valget af SSD er nærmest ligegyldigt for performance på den stationære, men du vil gerne give kassen for en top-processor?

Jeg HAR jo en Ssd harddisk, der er væsentlig hurtigere end en traditionel harddisk, så det er da en start. Og som sagt er de store filflytninger på Nas'en. Det kan da godt være at en nyere SSD vil forbedre det samlede system en smule, men skal jeg holde et nogenlunde budget, er der vel andre steder, der er vigtigere.

Start måske en selvstændig hdd tråd, så kan i slås dér , jeg vil egentlig bare videre i min computerindkøbsjagt
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu