|
Ny pc |
Besvar ![]() |
Side <12345 7> |
Forfatter | |||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
SSD'en vil have stor betydning for hastigheden af opstart og brug af Windows og de tilhørende programmer. Vi er enige om at det er pænt ligegyldigt i forhold til at overføre et nyt blu-ray rip på 10GB til en HDD-baseret NAS. Effektivt vil en ny 960 Pro måske være 4-5 gange hurtigere end en gammel 840Evo - og hvis man bygger et spritnyt system baseret på en processor til 3000-3500kr, så vil det i min optik være fuldstændigt latterligt at forkrøble systemet ved at beholde en gammel og langsom SSD. (måske endda trådstarter ikke har fået fikset de performanceissues der var på 840'eren) Trådstarter: Hvis du vil bruge SSD'en til OS'et og ikke til ren lagerplads for dine arbejdsfiler, så vil jeg mene at du til det brug du skitserer vil mærke meget større forskel på skift af SSD til ny model fremfor valg af din Ryzen i forhold til eks. en Core i5 maskine. Fair nok at du ikke tror det er relevant for maskinens performance, men du tager fejl og en diskussion omkring SSD'er (som du kalder HDD'er?) er derfor relevant for sammensætning af en god maskine. Redigeret af tipsen - 24-Marts-2017 kl. 07:43 |
|||
![]() |
|||
morelli ![]() Bruger ![]() Oprettet: 05-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 99 |
||
Super. Jeg skal tage dine betragtninger af lagringsmedier med i mine overvejelser.
|
|||
![]() |
|||
zulfo ![]() Moderator gruppe ![]() ![]() Branchemedlem Oprettet: 05-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3701 |
||
Hvad angår skærm, så pas på med at vælge en for lille skærm ved 4K.
Jeg havde en Acer Predator XB281HK som er en ellers ok (men billigt) 4K gamer skærm i 28" - og det blev altså for småt for mig, jeg måtte faktisk "zoome" på skrivebordet - selv med læsebriller på ![]() Ved siden af den havde jeg faktisk en Dell 27" stående. Jeg har skiftet dem begge til en 34" 3440x1440 (Acer X34) - den er pebret, men du kan godt finde widescreen skærme billigere - og jeg er rigtig glad for pladsen! |
|||
Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414 |
|||
![]() |
|||
azrael ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-Maj-2006 Sted: Tilst Status: Offline Point: 1694 |
||
Lige et par indspark mere:
M.2 er *ikke* lig med PCIe! M.2 er mere et format. M.2 kan fås som PCIe, SATA og USB, og det er faktisk slet ikke svært at ende med en M.2 SATA SSD. Læs mere om M.2 her. PCIe SSDs er i dag meget ofte adaptere, som tager en M.2 PCIe SSD. Det har den fordel, at man senere kan flytte selve M.2 SSDen til et passende M.2 slot på motherboardet, men så mister man den store køleprofil, der ofte sidder på PCIe adapteren. En anden ting er understøttelsen i Windows. Windows 7 kan f.eks. ikke boote fra PCIe SSDs. På den helt sikre side, også mht. NVMe (efterfølgereren til SATA protokollen), er man først med Windows 10, men det giver så igen helt andre problemer. Hvis det skal være en god skærm i 21:9 format er LG 34UM88-P. Læs en anmeldelse (på tysk) her. Anmeldelserne på prad.de er *meget* seriøse! |
|||
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
|||
![]() |
|||
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4718 |
||
Hej. Jeg har ikke haft mulighed for at poste dette indlæg før nu. Men vælger alligevej at gøre det: Trådstarter vælger at have mange af sine data liggende på mekaniske diske på en NAS. Det kan der være mange gode grunde til. Jeg tror, at han sikker også har andre data liggende på sin NAS. Ellers kunne han overveje at at sætte sine WD Red ind i sit nye Ryzen kabinet. Men lige meget hvor han sætter dem, vil jeg foreslår at han kører RAID. Det vil både sikre mod fejl og samt gøre læsningerne hurtigere. Hvis han sætter f.eks. 4 stk WD Red i et RAID 5 vil læsningerne bliver op til 4 gange hurtigere, da de vil være spredt over alle 4 diske. Det er hvad der er mulig uden at man skal op i SAS server diske. Men jeg kan ikke se nogen grund til at bruge gammeldags SSD diske med et 6 Gbps SATA 3 Interface. Jeg har set PCi-e 3.0 x4 SSD diske der kører 32Gbps. Det er mere end 5 gange hurtigere end SATA 3. Sådan en vil jeg foreslå at man bruger som lokal disk. Så kommer vi allerede ind på køling. Jeg forventer at når man vælger kabinet og køler(re), så vil vi vælge løsninger der giver en god og tilstrækkelig køling. Hvor man ønsker at placere en M.2 SSD Disk vil jeg men kommer meget an på hvor meget den interne harddisk kommer til at køre? Men ellers viser en hurlig søgning, at der findes billige PCI-e 4X M.2 SSD Adaptorer med en stor køleplade fra Kina til $10.50 + Porto. Jeg tror ikke at den vil passe til alles brug. Men for visse vil det sikkert være en god og billig løsning. Hilsen Carsten.
Redigeret af csell - 24-Marts-2017 kl. 08:58 |
|||
![]() |
|||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
||
+1 til zulfo's skærmovervejelser - har selv 2560x1440 på en 27" og det er også passende til den skærmstørrelse og den afstand for mig.
Redigeret af tipsen - 24-Marts-2017 kl. 09:42 |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
||
Vrøvl! Jeg har inden Win10, kørt med en PCIe SSD som bootdrev, i næsten 3 år! M.v.h. |
|||
![]() |
|||
||
Det er nogle meget flyvske forslag, men det er også en lidt løs beskrivelse fra trådstarter.
"Budgettet er ca 10000 tror jeg" "Jeg mangler, processor, blæser, kabinet, ram, bundkort, strømforsyning, grafikkort og skærm(e) harddisk?" Hvad menes der med "harddisk" ovenfor - det kan ikke være til NAS'en, da det skrives at "den er der styr på" - men er det så en ekstra lagerdisk til den stationære, så OS'et ligger på en SSD og resten på en alm. harddisk - eller er det alligevel en åbning for at anskaffe en ny SSD som fejlagtigt kaldes for en harddisk? NB: "...synes jeg det er mere overskueligt at bruge Windows til at flytte filerne fra eet sted til en andet, frem for at bruge Qnaps interface til opgaven...". Hvis interface til QNap er for svært/uoverskueligt til basale filoperationer, så overvej da at kigge på Synology - det er piece-of-cake og meget overskueligt - man kan nemt afprøve en demo-udgave på nettet og se om GUI'en er noget for én - og boksene kan nogenlunde det samme. (men ved godt at det kan være lidt religiøst at skifte mærke...) Hvis der et budget på samlet 10.000kr, så skal der vel bruges 3500-4000kr på en fornuftig skærm og så er der 6.000-6.500kr til selve computeren. Så har jeg svært ved at se sammenhængen i at basere den på en processor til 3.000-3.500kr - specielt med udgangspunkt i "Jeg bruger pc til kontorarbejde. Hvis jeg både har netbank, pdf dokumenter og Excel åben..." og "Desuden udpakker jeg gerne filer efter download. Disse processer tager hundrede år, specielt når jeg flytter, udpakker og redigerer i filerne..." Fint nok at man vil have en processor til 3.000-3.500, men så skal budgettet justeres og man skal gøre sig klart at det ikke er fordi behovet overhovedet er i nærheden af at nødvendiggøre det, men fordi man synes det er sjovt at have noget nyt og hurtigt. Hvis det er tilfældet, så bør resten af setuppet selvfølgelig harmonere med processorvalg - man sætter heller ikke en F1-motor i en Lada og forventer at det giver en "fuldkommen" bil... NB2: Hvis du udpakker en 10GB-fil fra NAS'en på din computer og derefter gemmer de udpakkede filer på NAS'en, så vil det tage tid da filen først skal kopieres til computeren, dernæst læses og udpakkes og derefter kopieres tilbage til NAS'en - det kan hurtigt tage 4-5min på et velsmurt setup. Den opgave bør løses direkte på NAS'en via det interface den tilbyder - det er eksempel på at kigge på processerne til de opgaver du udfører - det er ikke sikkert at du bruger dine ressourcer bedst muligt. Redigeret af tipsen - 24-Marts-2017 kl. 10:36 |
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19563 |
||
Morelli
Ud fra dine beskrivelser af arbejdsopgaver, vil jeg klart mene at den Medion computer jeg har linket til, mere end rigeligt vil være et bud. Brug de resterende penge på skærme og evt opgradering af NAS. Hvis du bruger windows filhåndtering til at flytte filer på NAS, er det oftest ikke computeren der er begrænsningen, men NAS'en. HAr selv en ældre NAS til at stå, hvor sletning af en masppe emd en 12000-15.000 filer tog flere timer at slette. Udpakker du zip filer på NAS, får du en masse trafik til og fra NAS, fordi din computer henter filen (eler stumper heraf) pakker ud og sender tilbage. Kopier hellere zip filen til din pc, lad den pakke ud så hurtigt den kan og kopier så de udpakkede filer til NAS. Klaus |
|||
![]() |
|||
||
Helt enig - der er ikke behov for det vilde.
|
|||
![]() |
|||
||
|
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
||
![]() Mest rationelle og luftige indlæg i denne debat! Og helt enig - som med Tipsens betragtninger omkring SSD (PCIe). M.v.h. |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |