recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny receiver til kommende surround?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny receiver til kommende surround?

 Besvar Besvar Side  <1 13141516>
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 09:43
Mht phase/delay, jeg tror godt du ved hvorfor jeg skrev efterklang i gåseøjn, men du vælger alligevel igen igen og tvære i det, hvilket er trættende. Jeg ved selvfølgelig godt det ikke er efterklangen man fjerner. Men når du får højttalere til og spille i phase, giver det synlige forbedringer på spektrogrammet, dvs hurtigere udringning/kortere "efterklang". Dette er selvfølgelig ikke det primære formål med delay/phase tweaking, men blot en bonus effekt.
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 10:19
Rum EQ i bassen , vil jo også forbedre lyden fra mellemtone. Ikke direkte . Men indirekte.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Mht phase/delay, jeg tror godt du ved hvorfor jeg skrev efterklang i gåseøjn, men du vælger alligevel igen igen og tvære i det, hvilket er trættende. Jeg ved selvfølgelig godt det ikke er efterklangen man fjerner. Men når du får højttalere til og spille i phase, giver det synlige forbedringer på spektrogrammet, dvs hurtigere udringning/kortere "efterklang". Dette er selvfølgelig ikke det primære formål med delay/phase tweaking, men blot en bonus effekt.

Det kan godt være du synes det er trættende, men jeg synes det er misvisende at bruge ordet i den sammenhæng som du gør hér, og hvis jeg skal give et bud på hvorfor du skriver det i anførselstegn, så er det at grunden til at du overhovedet BRUGER ordet, og derfor nu hvor du godt kan se at du har skrevet noget vrøvl vælger at bruge anførselstegn, er det for at forsvare brugen af ordet i første omgang - i stedet for bare at indrømme at du skrev noget forkert. Du skrev:

"Et eller andet sted er det jo også "lidt" noget ævl. Hvis du har set et spectrogram med før og efter måling ved brug af parametrisk eq, ville du vide man kan fjerne rigtig meget uønsket efterklang. Man ønsker naturligvis ikke og fjerne alt efterklang, da musikken så ville dø fuldstændigt, og mangle dynamik."

Her bruger du ikke anførselstegn om ordet efterklang, og dermed bliver dette udsagn lodret forkert. Hvis det handler om at du mente noget andet end efterklang, så skriv da for helvede dét!

Det JEG synes er trættende, er at folk ikke bare kan skrive når de har erkendt at de har skrevet noget vrøvl, for så behøvede jeg jo ikke blive ved med at vade rundt i det, det gør jeg kun fordi jeg netop ikke har fået opfattelsen af at man har erkendt det. Jeg har bare et oprigtigt ønske om at så mange som muligt, inklusive jeg selv, skal nå frem til den rigtige forståelse af tingene. Det handler ikke om at JEG vil have ret, det handler om at jeg gerne vil have at VI har ret.


Redigeret af Otto J - 16-Januar-2014 kl. 10:33
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

"Bare lige så vi har det med, en EQ kan ikke fjerne efterklang. "

Et eller andet sted er det jo også "lidt" noget ævl. Hvis du har set et spectrogram med før og efter måling ved brug af parametrisk eq, ville du vide man kan fjerne rigtig meget uønsket efterklang. Man ønsker naturligvis ikke og fjerne alt efterklang, da musikken så ville dø fuldstændigt, og mangle dynamik.

Her er et godt eksempel på det:
http://www.acousticfrontiers.com/whats-new/2012/11/1/audyssey-xt32-vs-parametric-eq.html

Forresten: Dette spektogram, som du bruger (brugte?) som argument for at EQ godt kan fjerne efterklang (med eller uden gåseøjne?), det viser jo netop kun bas-området, op til 250 Hz. Jeg har højt og larmende skrevet at EQ under "transition frequency" godt kan forbedre efterklang. Debatten er om det kan OVER rummets transition frequency. Er vi enige om, at det kan det ikke?
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 

Du skrev:

"Et eller andet sted er det jo også "lidt" noget ævl. Hvis du har set et spectrogram med før og efter måling ved brug af parametrisk eq, ville du vide man kan fjerne rigtig meget uønsket efterklang. Man ønsker naturligvis ikke og fjerne alt efterklang, da musikken så ville dø fuldstændigt, og mangle dynamik."

Otto, kan du ikke forklare hvad der er så forkert i det Thomas har skrevet, for jeg forstår det stadigvæk ikke. (beklager at jeg er så fatsvag)

Hvad skulle der stå i stedet for efterklang for at det var rigtigt? Jeg var også af den opfattelse at et spektrogram kan vise efterklang eller resonans (er de 2 ord egentlig ikke synonymer?). Spektrogrammet bliver bedre efter EQ. Hvad er det som er så forkert?
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 10:49
"Jeg har højt og larmende skrevet at EQ under "transition frequency" godt kan forbedre efterklang."

Dette har jeg vist overset. Men det er super så er vi er enige, og har vist været det hele tiden.
Resten du skriver omkring min brug af gåseøjn osv, er ren flueknepperi i min verden. Så vil undlade og kommentere det yderligere.
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:



Otto, kan du ikke forklare hvad der er så forkert i det Thomas har skrevet, for jeg forstår det stadigvæk ikke. (beklager at jeg er så fatsvag)

Jeg har aldrig udelukket muligheden for at jeg forklarer mig dårligt Smile

Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Hvad skulle der stå i stedet for efterklang for at det var rigtigt? Jeg var også af den opfattelse at et spektrogram kan vise efterklang eller resonans (er de 2 ord egentlig ikke synonymer?). Spektrogrammet bliver bedre efter EQ. Hvad er det som er så forkert?

At dét jeg taler om er efterklang over transition frequency, og det spektogram Thomas har fremført viser hvad der sker under transition frequency. EDIT: Taget ud af kontekst, er sætningen ikke teknisk set forkert, det medgiver jeg gerne.

Derudover, at spektogrammet ganske rigtigt viser efterklangen, men ikke KUN det. Du vil kunne forbedre spektogrammet ved at formindske højttalernes delay- og fasefejl, og group delay. Derfor kan EQ, eller måske rettere en korrigering af delay og fase, godt forbedre spektogrammet uden at det har noget som helst med efterklang at gøre. Jeg vil i den sammenhæng påstå - som Diraq gør i dit citat - at det du foretager er højttalerkorrektion, og ikke rumkorrektion.

Hvis du har et spektogram der viser noget andet ved højere frekvenser, vil jeg gerne se det.



Redigeret af Otto J - 16-Januar-2014 kl. 11:10
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 11:08
godt så - lad os komme videre i debatten. Det er sku rart der en gang imellem er en tråd som bare lugter lidt af nørderi :-)

Kan man på Dirac pille alle de filtre af som den selv har beregnet sig frem til. Sådan at man i virkeligheden sætter en max EQ?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:


Dette har jeg vist overset. Men det er super så er vi er enige, og har vist været det hele tiden.
Resten du skriver omkring min brug af gåseøjn osv, er ren flueknepperi i min verden. Så vil undlade og kommentere det yderligere.

Jeg er uenig.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 11:36
"Kan man på Dirac pille alle de filtre af som den selv har beregnet sig frem til. Sådan at man i virkeligheden sætter en max EQ?"

Du kan selv bestemme target curve hvis det er det du mener. Og det kan man med en ekstrem høj opløsning. Her er ikke noget med 9 eller 32 bånd, du kan nærmest gøre alt ved kurven. Så ja, hvis Dirac vil korrigere helt vildt i et område, kan du selv ændre dette til en mindre korrektion.
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:


Aha, jeg skal lige ha dette billede printet på nethinden. Så er jeg med igen (tror jeg LOL) Takker!

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

godt så - lad os komme videre i debatten. Det er sku rart der en gang imellem er en tråd som bare lugter lidt af nørderi :-)

Kan man på Dirac pille alle de filtre af som den selv har beregnet sig frem til. Sådan at man i virkeligheden sætter en max EQ?

Enig Smile

Jeg er ikke helt klar over om det er dette du mener men man kan ihvertfald selv bestemme hvor højt der skal korrigeres. I dette tilfælde har jeg prøvet op til lige over 1khz. Det er bare at flytte den vertikale bar frem eller tilbage afhængig af hvor man vil stoppe. Ud over det og target curve, som du kan hive i som du vil og indsætte punkter til kurve bøjninger (orange cirkler) er der ikke de store muligheder for justering.



Edit: Så ikke at Thomas allerede har svaret Confused



Redigeret af Berdel - 16-Januar-2014 kl. 11:45
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2014 kl. 12:38
Berdel:Det var præcis det jeg mente. Så mulighderne for at tweake, uden at skal være hængt op på alt eller intet, er absolut til stede. Hvilke filtre bruger Dirac?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 13141516>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu