recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny receiver til kommende surround?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny receiver til kommende surround?

 Besvar Besvar Side  <1234 16>
Forfatter
Besked
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 08:34
Jeg tror ikke du skal læse tråden som for eller imod Nad.

Jeg kender ikke de nyere modeller, men Nad har altid haft mere power end specifikationer siger.

Receiveren skal stå hos dig. Så det er først og fremmest dig der skal være tilfreds.

Der er større forskel på receivere end man lige umiddelbart tror, så prøv at låne noget med hjem til et lyt.

Finger reglen er at jo mere power, jo bedre styr på højttalerne.

Jeg har en ældre Denon med 110w per kanal hjemme. I sommerhuset står en Nad med 60w per kanal. De har lige meget power.

Forvirret?

Ud i diverse butikker og lyt. Når feltet er snævret ind til to kan du låne med hjem og teste.

Held og lykke med jagten.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 08:49
Hvorfor er det lige at valg af surround-receiver altid bliver kogt ned til "kan den trække højttalerne"? 
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 08:57
"Hvorfor er det lige at valg af surround-receiver altid bliver kogt ned til "kan den trække højttalerne"? "

Det er forholdsvis den altafgørende faktor når den skal trække 5-9 højttalere ved reference niveau. Der vel nærmest intet i denne verden som er mere belastande end og lytte til en receiver som er trukket ned i knæ :-D
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Hvorfor er det lige at valg af surround-receiver altid bliver kogt ned til "kan den trække højttalerne"? 
 
Det er vist noget der stammer fra Expert og andre kæder i Jylland.
 
Husker udtrykket helt tilbage fra min barndom.
 
Måske skulle man hellere sige: spiller de godt sammen.....
 
Jeg er af den overbevisning at ved at sætte den rigtige forstærker på givne højttalere kan give lydforbedring som eller ville koste mange penge.
 
Derfor er det vigtigt af få prøvet tingene af inden man køber.
 
Og der er sgu da forskel om man smider en diesel motor eller en benzin motor under hjelmen på dytten.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

"Hvorfor er det lige at valg af surround-receiver altid bliver kogt ned til "kan den trække højttalerne"? "

Det er forholdsvis den altafgørende faktor når den skal trække 5-9 højttalere ved reference niveau. Der vel nærmest intet i denne verden som er mere belastande end og lytte til en receiver som er trukket ned i knæ :-D

Selvfølgelig er det ikke ligegyldigt at forstærkeren kan trække højttalerne, jeg synes bare det får lov til at overskygge det faktum at der er meget forskel på lydkvaliteten af de forskellige produkter, langt udover dét at have effekt nok. Og nok så vigtigt, så synes jeg det ofte er en teoretisk debat hvor forskellene blæses op til meget mere end hvordan det opleves i praksis. Sagt på en anden måde, hvis en NAD T757 er en reel begrænsning i praksis, så er en Pioneer 2022 det altså også. Jeg mener med andre ord ikke at det er irrelevant om forstærkeren kan trække højttalerne, men reelt kan INGEN integrerede surround-receivere trække 9 højttalere til reference-niveau.

Det er med andre ord ikke (kun) fokuseringen på udgangseffekt jeg har et problem med, det er begrebet "nok". Det er en fejl at definere en given receiver som per definition "nok" til et bestemt sæt højttalere, for afhængigt af hvor stort et rum man har, og hvor højt man ønsker at spille (jeg har hørt om folk der foretrækker at se film ved -30 dB...), så er "nok" et yderst variabelt begreb. Med andre ord, om en given forstærker kan trække et givent sæt højttalere, afhænger af forholdene.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:


 
Måske skulle man hellere sige: spiller de godt sammen.....
 
Jeg er af den overbevisning at ved at sætte den rigtige forstærker på givne højttalere kan give lydforbedring som eller ville koste mange penge.
 
Derfor er det vigtigt af få prøvet tingene af inden man køber.
 
Og der er sgu da forskel om man smider en diesel motor eller en benzin motor under hjelmen på dytten.

Jeg er helt enig i at det er en afgørende faktor at de enkelte produkter fungerer godt sammen, herunder at de er dimensionerede til opgaven. Jeg synes bare netop der ligger meget mere i dét, end "har den effekt nok", og jeg synes det er ærgerligt at der på dette site bruges så lidt energi på hvordan tingene rent faktisk lyder, i forhold til hvor meget plads der gives til teoretiske diskussioner om hvilken forstærker der er kraftigst.

(Jeg ved godt det er nemt at kritisere mig for netop at snakke for meget om teori og for lidt om hvordan JEG så synes tingene lyder, men som branchemedlem er jeg begrænset i min ytringsfrihed).
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 12:57
Otto: under normale omstændigheder giver jeg dig ret her, altså det vigtigste er 100% om det lyder godt, hellere lidt færre kræfter men at det så synger... Derudover kommer ting som brugervenlighed m.m også til at spille en rolle i de fleste hjem.

Jeg tror bare du overser lidt en detalje, trådstarter lyder (for mig) som om han fokuserer mest på hvordan han får gang i de lektor, helst så vaserne falder ned fra hylden... Derfor tror jeg det er en rigtig vigtig faktor i hans jagt, at finde en forstærker med overarm... Ellers bliver han ikke tilfreds ;)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Otto: under normale omstændigheder giver jeg dig ret her, altså det vigtigste er 100% om det lyder godt, hellere lidt færre kræfter men at det så synger... Derudover kommer ting som brugervenlighed m.m også til at spille en rolle i de fleste hjem.

Jeg tror bare du overser lidt en detalje, trådstarter lyder (for mig) som om han fokuserer mest på hvordan han får gang i de lektor, helst så vaserne falder ned fra hylden... Derfor tror jeg det er en rigtig vigtig faktor i hans jagt, at finde en forstærker med overarm... Ellers bliver han ikke tilfreds ;)

Spørgsmålet gælder da også trådstarter. Men ja jeg tillod mig at tage den op på et mere generelt plan, hvilket nok kan kategoriseres om hijacking af tråden.

Men hvis jeg skal svare mere konkret til trådstarter, så er det som andre vist også har skrevet nok svært at finde noget der giver noget mere, inden for den prisramme der er trukket op, og i praksis vil du nok ikke finde noget som helst der giver "nok" i denne sammenhæng. Så pointen er den samme: Det handler ikke om at få "nok", men om at få så meget som muligt inden for de rammer der er til rådighed. Det bliver alligevel ikke "nok".
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 14:21
"NAD T757 er en reel begrænsning i praksis, så er en Pioneer 2022 det altså også"

Ved ikke hvor den konklusion kommer fra, det lyder som om du tror der næsten ingen forskel er på de to maskiner?!? Min personlige erfaring med Lektor serien er netop, den lyder langt mere præcist, magtfuld og med meget mere punch når de får en ordentlig røvfuld klasse D watt i røven. Med en middelklasse klasse a/b receiver kan de derimod INTET i bassen.

" Med andre ord, om en given forstærker kan trække et givent sæt højttalere, afhænger af forholdene"

En SC2022 kan trække et Lektor 5.1 til deres absolutte max, tro mig, dermed slipper man for og tænke på forholdende. Mine gamle fronter (Lektor 8) kunne ikke mere da jeg gik fra min receiver på 2x130W til en Rotel rb-1572 på 2x250W. Med andre ord de var spillet helt op med de 130W, og kan bare ikke sluge mere, med mindre man vil have sine ører til og bløde. Ergo en receiver kan i nogle tilfælde levere "nok", ja faktisk rigeligt!

"og jeg synes det er ærgerligt at der på dette site bruges så lidt energi på hvordan tingene rent faktisk lyder"

Ja det er så fordi jeg bruger Dirac rumkorrektion fra min HTPC, hvilket kan få de fleste forstærker/højttaler/rum akustik sammensætninger til og lyde fantastisk.
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


.....

Det er med andre ord ikke (kun) fokuseringen på udgangseffekt jeg har et problem med, det er begrebet "nok". Det er en fejl at definere en given receiver som per definition "nok" til et bestemt sæt højttalere, for afhængigt af hvor stort et rum man har, og hvor højt man ønsker at spille (jeg har hørt om folk der foretrækker at se film ved -30 dB...), så er "nok" et yderst variabelt begreb. Med andre ord, om en given forstærker kan trække et givent sæt højttalere, afhænger af forholdene.
 
Ja. Bare lige for at sætte det i perspektiv for dem der ikke lige ved det (hvis ingen allerede har nævnt det), så er -10db i runde tal 10 gange mindre gennemsnitlig effekt end 0db og -20db er 100 gange mindre. Der er med andre ord kæmpe forskel på hvor meget effekt der er nødvendig alt efter hvor højt man spiller. Dertil kommer også afstanden til højttalerne og højttalernes følsomhed.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 15:18
Det er nok ikke de få ekstra watt der giver den store forskel, enig. Men der medfølger bare et hvis overskud, ekstra dynamik, og mere kontrol/punch i de lidt kraftigere receivere.
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Det er nok ikke de få ekstra watt der giver den store forskel, enig. Men der medfølger bare et hvis overskud, ekstra dynamik, og mere kontrol/punch i de lidt kraftigere receivere.
 
Ja det kan godt være. Det er subjektive beskrivelser der er særdeles vanskelige at forholde sig til og som jeg meget sjældent begiver mig ud i, da det er min overbevisning at folk bruger de samme ord på vidt forskellig måde og derved bidrager til forvirringen frem for at mindske den. Jeg ved seriøst ikke hvad du konkret mener med "overskud", hvordan "kontrol" og "punch" relaterer sig til hinanden og hvad der menes med "dynamik". Det er alt sammen noget der lyder flot og plusordsagtigt, men jo mere man tænker over hvad der egentlig menes jo mere synes de at tabe enhver form for betydning. Det ord du bruger oversætter jeg i øvrigt alle sammen, i min subjektive forståelse, til noget der er langt mere afhængigt af højttalerne and af forstærkeren (så længe man ser bort fra de mest anemiske AV recievere).
 
Jeg ved helt enkelt ikke hvordan man bærer sig ad med at tale om hvordan noget lyder over et internetforum. De eneste gange jeg haft glæde af den slags samtaler har være når flere personer har været til stede til det samme demo arrangement eller været til den samme koncert, så de har haft den samme referenceramme. Så kan man som regel spore sig ind på hvad folk mener.


Redigeret af dpny - 07-Januar-2014 kl. 16:00
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu