recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny receiver til kommende surround?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny receiver til kommende surround?

 Besvar Besvar Side  <12345 16>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Det er nok ikke de få ekstra watt der giver den store forskel, enig. Men der medfølger bare et hvis overskud, ekstra dynamik, og mere kontrol/punch i de lidt kraftigere receivere.

Modsat dpny, så synes JEG bare at det så ville være mere interessant at tale om dét, i stedet for at putte det hele ned i en stor skål der hedder "kraftig". Problemet som jeg oplever er jo netop at nogle af de produkter (her tænker jeg ikke kun på surround-receivere) der bevisligt har meget power, netop IKKE leverer varen på disse og andre områder. Hvis vi er enige om at det ikke er watt'ene i sig selv der er det interessante, men dén lydkvalitet det medfører, så er det da også lydkvaliteten vi skal snakke om. Jeg vil påstå at alle de ting du taler om, gør en Rega Brio bedre end en Onkyo eller Pioneer surround-receiver til 15.000,- - og det er bestemt ikke fordi den er "kraftigere".
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

"NAD T757 er en reel begrænsning i praksis, så er en Pioneer 2022 det altså også"

Ved ikke hvor den konklusion kommer fra, det lyder som om du tror der næsten ingen forskel er på de to maskiner?!? Min personlige erfaring med Lektor serien er netop, den lyder langt mere præcist, magtfuld og med meget mere punch når de får en ordentlig røvfuld klasse D watt i røven. Med en middelklasse klasse a/b receiver kan de derimod INTET i bassen. 

Medmindre en Dali Lektor på magisk vis opfører sig markant anderledes end de højttalere jeg har hørt Pioneer receivere på, så er jeg ganske enkelt lodret uenig. Og dermed bliver det svært for os at diskutere årsagen.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:



En SC2022 kan trække et Lektor 5.1 til deres absolutte max, tro mig, dermed slipper man for og tænke på forholdende. Mine gamle fronter (Lektor 8) kunne ikke mere da jeg gik fra min receiver på 2x130W til en Rotel rb-1572 på 2x250W. Med andre ord de var spillet helt op med de 130W, og kan bare ikke sluge mere, med mindre man vil have sine ører til og bløde. Ergo en receiver kan i nogle tilfælde levere "nok", ja faktisk rigeligt!

Jeg er nødt til lige at kommentere dit ræsonnement her: Jeg ved virkelig ikke hvad det er du har oplevet, men jeg nægter simpelthen at tro på at du har makset enhederne på en Lektor 8 ud, før forstærkeren klipper, med en 130 watt forstærker. Not gonna happen, Klasse D eller ej. Jeg benægter ikke at du har oplevet det sådan, men så er din oplevelse ikke retvisende overfor virkeligheden. Måske synes du bedre om lyden af en klasse D forstærker der klipper end en klasse A/B forstærker der klipper, men klipper - det gør den.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 16:31
@ Otto

Jeg synes ikke det er uinteressant at tale om lyd og det er jo heller ikke sådan at sproget er helt ubrugeligt så man slet ikke kan tale om det. Der er bare det ved det,at mange synes at have meget let ved at klistre alle mulige ord på deres oplevelser der reelt ikke bidrager til forståelsen af hvad der menes. Dertil kommer at der nogen gange går mode i at beskrive bestemte mærker på en bestemt måde. Jeg vil vædde min hat på at mange af de beskrivelse falder til jorden med et brag hvis man prøvede at sammenlige på bare en lille smule kontrolleret vis. Er det f.eks en objektiv sandhed at yamaha og NAD er "varmt" klingende og hvad betyder det i det hele taget at de evt. er dét, og hvor kommer den egenskab fra?
 
EDIT: Lad mig lige pinde ud at jeg ikke forsøger at lægge op til endnu en blindtest debat, men på et forum som dette hvor der dagligt bliver givet så mange velmenende og gode råd baseret på subjektive oplevelser, så er det vel ikke helt i skoven at man prøver at forholde sig til den måde man taler om tingene.


Redigeret af dpny - 07-Januar-2014 kl. 17:16
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 16:58
Hvorfor ikke diskutere kvaliteten af surroundprocessoren? Hvis vi blot tager udgangspunkt i to mærker fra HFK, så vinder Denon på lyden i surround.
Går vi skridtet videre til en stor tysk test af de helt store receivere fra Onkyo, Pioneer og Denon, blev konklusionen den samme. Pioneer og Onkyo blev målt til flest kræfter, men Denon blev udpeget som sejrsherre. Og hvorfor så det, bedst lydende af de tre, som blev tilskrevet markedets måske bedste surroundprocessor. Til trods for de forskellige wattydelser, ville alle tre receivere klare sig uden problemer.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 17:28
Det kan man da godt diskutere. Det er nok væsentligt mere relevant end at diskutere om en forstærker er på 100w eller på 110w. Spørgsmålet er så bare hvad der menes med kvalitet og hvordan det afgøres hvem der vinder.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

En SC2022 kan trække et Lektor 5.1 til deres absolutte max, tro mig, dermed slipper man for og tænke på forholdende. Mine gamle fronter (Lektor 8) kunne ikke mere da jeg gik fra min receiver på 2x130W til en Rotel rb-1572 på 2x250W. Med andre ord de var spillet helt op med de 130W, og kan bare ikke sluge mere, med mindre man vil have sine ører til og bløde.


Det vil jeg absolut betvivle.

Kender du artiklen om Dali 7 og effekt?
Den er stadig meget gældende og min påstand er at 600W i et sæt Lektor 8 ikke vil få nogle "ører til at bløde".

http://moppe.dk/Images/Dali7-1.jpg
http://moppe.dk/Images/Dali7-2.jpg

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
PWS87 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Maj-2007
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PWS87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 19:29
Det er godt nok lækkert med så meget respons herinde :) Men må sige jeg har "stukket hånden i en hvepserede". Ikke forstået på en negativ måde, for det er spændende læsning om hvordan en receiver skal vurderes og hvordan lyd skal vurderes. 

Grunden til jeg kiggede på den pioneer 923 er, at jeg var en tur i Hifiklubben Aalborg forleden. For ligesom og høre deres bud på hvad jeg skulle sætte pengene i. Her blev jeg anbefalet Denon´s X2000 forstærker. Da den lå i prislejet ca. 4.000 kroner, så tænkte jeg Pioneer'en var i samme klasse?

I forhold til den NAD der bliver foreslået, så tror jeg den ligger lidt udenfor budgettet. Er ikke klar til at smide +5.000 kr. på en receiver. 
Selvfølgelig kunne jeg godt tænke mig en forstærker med en stor "overarm", men ved også hvad dette koster. Jeg kan selvfølgelig godt lide god lyd, men når jeg sidder og ser en film eller hører en skive. Så sidder jeg der ikke for at finde fejl i lyden, men nyder lyden der kommer. Hvis dette giver mening. 

Kan se Hifiklubben har den Denon X2000 på bud til 3.800 lige nu. Hvordan er den receiver i forhold til et Lektor surround sæt? Og hvordan performer den i forhold til Pioneer vsx-923?
Hvis jeg skal se efter noget brugt, hvad ville I så anbefale i dette marked?

På forhånd mange tak, ved godt der er mange spørgsmål, men sådan er det og være nybegynder :)

Mvh. Peter

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 19:54
Når testholdet konkluderede på lyden, så var det i forhold til detaljering, evnen til et åbent lydbillede, surroundeffekternes gengivelse osv.
En gennemgang af testen af en times varighed på youtube, udført af hollywood-zuhause.de.
De testede receivere er sc-lx86, tx-nr 5010 og avr-4520.
http://www.youtube.com/watch?v=DEkJhDvmxg
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 20:09
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

En SC2022 kan trække et Lektor 5.1 til deres absolutte max, tro mig, dermed slipper man for og tænke på forholdende. Mine gamle fronter (Lektor 8) kunne ikke mere da jeg gik fra min receiver på 2x130W til en Rotel rb-1572 på 2x250W. Med andre ord de var spillet helt op med de 130W, og kan bare ikke sluge mere, med mindre man vil have sine ører til og bløde.


Det vil jeg absolut betvivle.

Kender du artiklen om Dali 7 og effekt?
Den er stadig meget gældende og min påstand er at 600W i et sæt Lektor 8 ikke vil få nogle "ører til at bløde".

http://moppe.dk/Images/Dali7-1.jpg
http://moppe.dk/Images/Dali7-2.jpg

Klaus
 
Spændende læsning. Post endeligt mere af den slags.Smile Blev lidt forbavset over resultat hvis man kan kalde det det.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 20:15
Ok. Nu ved jeg da så hvem du refererer til. De har i ny ny næ noget interessant at se selvom jeg ikke lige er en ørn til tysk. 

Med det sagt, kan du så ikke forstå hvad det er jeg mener når jeg siger at det er vanskeligt at forstå hvad der menes med de forskellige ord der bliver brugt til at beskrive forskellene mellem to apparater. Prøv at tænke over det: "Detaljering". Vil de have mig til at tro på at den ene reciever gengiver flere "detaljer" end den anden når værten lige har stået og vist, med måleudstyr, at forvrængningen er yderst beskeden på de testede apparater? Det hænger simpelt hen ikke sammen. Enten kan de ikke måle eller også så passer det simpelt hen ikke at den ene "mangler" noget som den anden kan gengive. Hvad var det for detaljer der ikke blev gengivet på forstærkeren med lavest "detaljering"?
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 20:39
Oprindeligt skrevet af PWS87 PWS87 skrev:

Det er godt nok lækkert med så meget respons herinde :) Men må sige jeg har "stukket hånden i en hvepserede". Ikke forstået på en negativ måde, for det er spændende læsning om hvordan en receiver skal vurderes og hvordan lyd skal vurderes. 

Grunden til jeg kiggede på den pioneer 923 er, at jeg var en tur i Hifiklubben Aalborg forleden. For ligesom og høre deres bud på hvad jeg skulle sætte pengene i. Her blev jeg anbefalet Denon´s X2000 forstærker. Da den lå i prislejet ca. 4.000 kroner, så tænkte jeg Pioneer'en var i samme klasse?

I forhold til den NAD der bliver foreslået, så tror jeg den ligger lidt udenfor budgettet. Er ikke klar til at smide +5.000 kr. på en receiver. 
Selvfølgelig kunne jeg godt tænke mig en forstærker med en stor "overarm", men ved også hvad dette koster. Jeg kan selvfølgelig godt lide god lyd, men når jeg sidder og ser en film eller hører en skive. Så sidder jeg der ikke for at finde fejl i lyden, men nyder lyden der kommer. Hvis dette giver mening. 

Kan se Hifiklubben har den Denon X2000 på bud til 3.800 lige nu. Hvordan er den receiver i forhold til et Lektor surround sæt? Og hvordan performer den i forhold til Pioneer vsx-923?
Hvis jeg skal se efter noget brugt, hvad ville I så anbefale i dette marked?

På forhånd mange tak, ved godt der er mange spørgsmål, men sådan er det og være nybegynder :)

Mvh. Peter

 
Jeg vil anbefale dig at udkigge dig et par modeller der kan det du gerne vil bruge dem til og som passer med budgettet. Få dem hjem og prøv dem. Det giver dig en meget bedre ide om hvad -du- synes om. Ikke bare hvad lyden angår, men lige så meget i forhold til betjening og funktioner der IMO er mindst lige så vigtige parametre, når det er noget man skal bruge ofte.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu