recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny stereoforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny stereoforstærker

 Besvar Besvar Side  <1234 10>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2019 kl. 15:22
Hvis du skulle ende med at købe en Hegel, så synes jeg i øvrigt at du burde forkæle dig selv med denne fjernbetjening. Den der plejer at følge med Hegel-apparater er for snoldet. Nedenfor ses i øvrigt et billede af min egen Hegel fjernbetjeningssamling



Jeg har i øvrigt besluttet at sætte min Creek 50A til salg. Den kørte mine R55'ere rigtig godt, og bedre end den Creek Evo 2 jeg havde før, selvom 50A på papiret har lidt mindre kræfter. Den har ingen digitale indgange (og det er den første version man ikke kan sætte Ruby DAC-modulet i), men så kan de resterende 4k i budgettet jo bruges på en fin DAC med fjernbetjening og det hele fra DBA.
Til top
fredvej Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2010
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 91
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fredvej Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2019 kl. 15:41
https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=159439&KW=&title=s-nad-7400-stereoreceiver

Et ordentlig muskelbundt!  Billig, vintage og rent analog  :-D
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2019 kl. 18:27
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Jeg gad godt nok ikke eje en forstærker uden digitale indgange. Sikke noget bøvl.


Tja. Jeg tænder for min og skifter så input på min DAC. Samme fjernbetjening(er) som styrer DAC'en kan i øvrigt styre volumen på min forstærker.

Alle problemer kan løses hvis man har penge nok, men i €1000 klassen skal man kigge sig grundigt for hvis man vil have en funktionel dac+forstærker løsning. Dertil kommer at det nok heller ikke er bedre, med mindre man abonnerer på diverse audiofile teorier.

Tænker ikke at det vejen frem med separate enheder.


Redigeret af Mefisto - 16-November-2019 kl. 18:28
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2019 kl. 21:49
Der stod ikke noget om at din præference for indbygget DAC havde noget at gøre med heromtalte budget, men det er da legende let at finde en yderst brugbar løsning for mindre end otte stærke:

https://www.dba.dk/integreret-forstaerker-creek/id-1061211600/

https://www.dba.dk/dac-hegel-hd12-perfekt/id-1060841081/

Jeg mener at DAC’en skal snakkes lidt i pris, men så er der jo bare flere penge til et godt kabel og den føromtalte fjernbetjening.

Redigeret af Naiera - 16-November-2019 kl. 21:49
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2019 kl. 06:13
Ja brugt :-)

Man kan jo gøre som man vil og jeg er ikke ude på at hive mine personlige præference ned over hovedet på nogen. Kommentaren gik på at en løsning med ekstern dac ofte bliver dyrere og mere bøvlet. Bla. fordi der ofte ikke medfølger remote til en dac. Man KAN sikkert godt finde en amp + dac der gør det hele og holder et budget der minder om det der er lagt op til, men er det ikke bare at gå over åen efter vand.


Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2019 kl. 08:35
Næh.
Til top
sbndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbndk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2019 kl. 14:03
Midt i min googlen falder jeg også over Cambridge CXA60: https://hifi-freaks.dk/stereo/forstaerkere/cambridge-cxa60.html 

Den har måske ikke lige så mange watt på papiret som nogle af de andre, men den skulle have overordentlig god lyd. 

Er der nogen, der kender denne? 
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2019 kl. 14:20
Jeg stod med samme dilemma for cirka et år siden.


Jeg kan kraftigt anbefale den, men hus at gå efter D3 versionen, der ikke har de samme børnesygdomme som den første version.

Du får det hele her. 3 analoge indgange, en pladespillerindgang, 1 optiks og 4 coax indgange. Den skulle efter sigende have en rigtig god Dac, men jeg kan ikke huske detaljerne. 

Den bør kunne findes til 3000-4000 brugt
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2019 kl. 14:52
Det utydeligt hvordan du er kommet frem til "80 watt eller mere", men forskellen på 80 og 60 watt er ubetydelig. Det er i nærheden af 1 db og du bemærker først forskéllen når den ene begynder at klippe og den anden ikke gør. Altså i et meget smalt område på en til halvanden db, ved fuldt party-niveau. Du har heller ikke noget ud af at købe en super kraftig forstærker, med mindre du vil drive vanskelige højttalere eller spille latterligt højt.

Hvor højt man kan spille afhænger også af højttaleren. - Dine Lektor 8 kan spille betydeligt højere med en 60W forstærker end en kompakt højttaler kan med en 80 eller 100W. For det første kan de tåle mere effekt og for det andet har de snildt 3-4 db bedre følsomhed*. Den bedre følsomhed tænker de færreste over, men realiteten er ved samme "effekt" ( som i virkeligheden er samme udgangsspænding) spiller en L8 betydeligt højrere end f.eks. en L2. Der skal mindst hældes 2x effekt i den lille for at spille lige så højt og næsten al effekten havner i een lille svingspole med med varme, store membranudslag og forrængning tilfølge.

*En 4 db mere følsom højttaler spiller lige så højt ved 60W som den højttaler man sammenligner med ved 150W (!)


Redigeret af Mefisto - 17-November-2019 kl. 14:53
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2019 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Du har heller ikke noget ud af at købe en super kraftig forstærker, med mindre du vil drive vanskelige højttalere eller spille latterligt højt.


DLS R55 er lidt vanskelige, i og med at de er 4 ohm.
Til top
sbndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbndk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2019 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det utydeligt hvordan du er kommet frem til "80 watt eller mere", men forskellen på 80 og 60 watt er ubetydelig. Det er i nærheden af 1 db og du bemærker først forskéllen når den ene begynder at klippe og den anden ikke gør. Altså i et meget smalt område på en til halvanden db, ved fuldt party-niveau. Du har heller ikke noget ud af at købe en super kraftig forstærker, med mindre du vil drive vanskelige højttalere eller spille latterligt højt.

Hvor højt man kan spille afhænger også af højttaleren. - Dine Lektor 8 kan spille betydeligt højere med en 60W forstærker end en kompakt højttaler kan med en 80 eller 100W. For det første kan de tåle mere effekt og for det andet har de snildt 3-4 db bedre følsomhed*. Den bedre følsomhed tænker de færreste over, men realiteten er ved samme "effekt" ( som i virkeligheden er samme udgangsspænding) spiller en L8 betydeligt højrere end f.eks. en L2. Der skal mindst hældes 2x effekt i den lille for at spille lige så højt og næsten al effekten havner i een lille svingspole med med varme, store membranudslag og forrængning tilfølge.

*En 4 db mere følsom højttaler spiller lige så højt ved 60W som den højttaler man sammenligner med ved 150W (!)

Ja, jeg skulle nok ikke have skrevet noget om effekten alene. Jeg tror ønsket må være god lyd (med styr på bassen) fremfor effekt. De DLS 55 indbyder ikke til rockkoncert-lydtryk (ifølge mine ører). 

Jeg har også, som en helt og aldeles outsider, haft kigget på sådan noget som en lidt ældre Denon PMA 1500. 
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2019 kl. 16:33
Hvis du vil have (bedre) "styr på bassen" skal du koncentrere dig om at få fat i nogle højttalere der kan spille bas, som du mener det skal lyde. Du får (næsten) intet ud af at skifte forstærker med mindre det du har nu er totalt anæmisk. -Alternativt en subwoofer. Forskellen mellem forskellige højttalere  er uendeligt meget større end mellem to normale hifi forstærkere.

Redigeret af Mefisto - 17-November-2019 kl. 16:36
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu