recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny stereoforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny stereoforstærker

Besvar Besvar Side  <12345 10>
Forfatter
Besked
sbndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbndk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2019 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis du vil have (bedre) "styr på bassen" skal du koncentrere dig om at få fat i nogle højttalere der kan spille bas, som du mener det skal lyde. Du får (næsten) intet ud af at skifte forstærker med mindre det du har nu er totalt anæmisk. -Alternativt en subwoofer. Forskellen mellem forskellige højttalere  er uendeligt meget større end mellem to normale hifi forstærkere.

Ja, det er jo selvfølgelig også en måde at anskue det på. Det kan godt være, at jeg må droppe tanken om, at få mere (kontant og dybere) bas - eller punch - ud af de DLS. 

Jeg må lidt i tænkeboks igen :) 
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2019 kl. 16:49

Hvis du vil have (bedre) "styr på bassen" skal du koncentrere dig om at få fat i nogle højttalere der kan spille bas, som du mener det skal lyde. Du får (næsten) intet ud af at skifte forstærker med mindre det du har nu er totalt anæmisk. -Alternativt en subwoofer. Forskellen mellem forskellige højttalere  er uendeligt meget større end mellem to normale hifi forstærkere.

Jeg har haft mange højttalere og mange forstærkere. Jeg giver helt ret i at Højttalerne er den komponent der betyder mest for lyden, men lige når det komme til bassen, så skal der altså noget strøm til at styre den ordentligt. 
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1669
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2019 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg har haft mange højttalere og mange forstærkere. Jeg giver helt ret i at Højttalerne er den komponent der betyder mest for lyden, men lige når det komme til bassen, så skal der altså noget strøm til at styre den ordentligt. 

Strømmen i kredsen er den samme ved samme indstilling på volumenkontrollen (samme udgangsspænding), da højttalerens impedans er den samme uanset hvilken forstærker man tilslutter den og da alle normale, transistorbaserede hififorstærkere har en udgangsimpedans på tæt ved nul.

> Det kan kun være når man presser citronen helt til grænsen af hvad forstærkeren kan præstere (begyndedende forvrængning) at der kan være nogen relevant forskel mellem to forstærkere.

> Ved normale lytteniveauer, som for det meste er 10-20 db under hvad en alm forstærker kan præstere er der ingen forskel. Der er i hvert fald ingen logisk forkaling andet end at folk "oplever" det. Det kan man så vælge at tro på er reelt, eller lade være.

Redigeret af Mefisto - 17-November-2019 kl. 17:00
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19473
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2019 kl. 17:22
Mefisto,

Til et sæt DLS R55 vil de fleste forstærkere gøre det godt, omend de kræver en smule mere end eksempelvis et sæt typiske Dali højttalere.

Men hælder du nu et par B&W på i stedet, så kan det godt være at udgangsimpedansen i de fleste forstærkere er tæt på 0 i en Ohms målesituation. Der skal forstærkeren pludseligt til at levere strømmen i en grim fasevinkel og der kommer de fleste forstærkere til kort.

Et godt rå er at kigge på effekten i 8 ohm og 4 ohm (og gerne 2 ohm). Kan forstærkeren blive ved med at fordoble effekten, er der god chance for at den kan styre hvad som helst. Stiger effekten kun 50 % ved 4 ohm i forhold til 8, så kan du være næsten sikker på at et sæt besværlige B&W vil få forstærkeren til at tabe kontrollen over bassen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kasperp Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-December-2007
Sted: Næstved,Denmark
Point: 233
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasperp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2019 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg har selv et godt øje til Hegel og Creek, men sidstnævnte tror jeg ikke sælges her i landet længere. Hi-Fi Klubben har overtaget Hegel, men de synes ikke at sælge deres billigste forstærker, kaldet Röst

Röst er udgået, og er erstattet af H120.

Jeg ville bestemt også kigge efter noget brugt Hegel. (hvilket jeg selv gør for tiden Smile)

Redigeret af Kasperp - 18-November-2019 kl. 09:47
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2019 kl. 09:47

Strømmen i kredsen er den samme ved samme indstilling på volumenkontrollen (samme udgangsspænding), da højttalerens impedans er den samme uanset hvilken forstærker man tilslutter den og da alle normale, transistorbaserede hififorstærkere har en udgangsimpedans på tæt ved nul.

> Det kan kun være når man presser citronen helt til grænsen af hvad forstærkeren kan præstere (begyndedende forvrængning) at der kan være nogen relevant forskel mellem to forstærkere.

> Ved normale lytteniveauer, som for det meste er 10-20 db under hvad en alm forstærker kan præstere er der ingen forskel. Der er i hvert fald ingen logisk forkaling andet end at folk "oplever" det. Det kan man så vælge at tro på er reelt, eller lade være.

Min viden er ikke særligt teknisk funderet men jeg synes i den grad man kan høre forskel. Når der spilles højt synes jeg der forskel hvor let det er at høre de forskellige toner i basområdet. 

Mere vigtigt og meget overset er hvordan det lyder når der spilles lavt. Ved ikke så gode forstærkere så har bassen det med helt at forsvinde ved lave lydstyrker, men s lidt bedre forstærkere bedre får hele spektret med ved lave lydstyrker. 

Jeg synes med andre ord at der nemt kan være relevant forskel på hvordan forstærkere lyder og det gælder også selvom citronen ikke bliver presset.
endnu en hifi-flygtning

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12326
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2019 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Kasperp Kasperp skrev:

Röst er udgået, og er erstattet af H120.

OK. Den fremgår stadig af deres hjemmeside, så jeg troede at den stadig var på mode.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1669
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2019 kl. 16:00

Min viden er ikke særligt teknisk funderet men jeg synes i den grad man kan høre forskel. Når der spilles højt synes jeg der forskel hvor let det er at høre de forskellige toner i basområdet. 

Mere vigtigt og meget overset er hvordan det lyder når der spilles lavt. Ved ikke så gode forstærkere så har bassen det med helt at forsvinde ved lave lydstyrker, men s lidt bedre forstærkere bedre får hele spektret med ved lave lydstyrker. 

Jeg synes med andre ord at der nemt kan være relevant forskel på hvordan forstærkere lyder og det gælder også selvom citronen ikke bliver presset.

Ja ja, det kan jeg ikke afvise at du oplever, - jeg konsaterer bare, at forkllaringsmodellen om "strøm" ikke virker særligt sandsynlig. Da slet ikke ikke hvis det du i virkeligheden mener er ved lav lydstyrke. Lav lysstyrke = lav udgangsspænding = lav strøm. Der er ingen grund til at tro at nogen normal transistorforstærker ikke skulle være i stand til at håndtere -10 - 20db fra fuld udstyring.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2019 kl. 07:30

Ja ja, det kan jeg ikke afvise at du oplever, - jeg konsaterer bare, at forkllaringsmodellen om "strøm" ikke virker særligt sandsynlig. Da slet ikke ikke hvis det du i virkeligheden mener er ved lav lydstyrke. Lav lysstyrke = lav udgangsspænding = lav strøm. Der er ingen grund til at tro at nogen normal transistorforstærker ikke skulle være i stand til at håndtere -10 - 20db fra fuld udstyring.

Pointen er at der kan være ret stor forskel på forstærkere. Om det skyldes strømforsyning, kondensatorer, lyttebank ellerlignende, er egentligt ikke det jeg vil sige. Bare at noge fortærkere har bedre styr på bassen end andre.
endnu en hifi-flygtning

Til top
Lykkegard Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 22-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lykkegard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2019 kl. 10:35
Hvor er du bosat henne #0?
Til top
sbndk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Januar-2007
Sted: Denmark
Point: 589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sbndk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2019 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af Lykkegard Lykkegard skrev:

Hvor er du bosat henne #0?

I 8300 Odder :) 
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
Til top
Lykkegard Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 22-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lykkegard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2019 kl. 10:59
Jeg har en NAD C375BEE med digitalt modul stående som jeg ikke benytter mig af lige nu. Desværre er IR modtageren røget i den så volume-styring sker manuelt på fronten.
Jeg bor i Skanderborg og du skal være velkommen til at give den et lyt/låne den hvis det på nogen måde kan hjælpe dig i den rigtige retning :)

Til top

Besvar Besvar Side  <12345 10>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu