recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny SUB med punch til bio, sealed vs ported?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny SUB med punch til bio, sealed vs ported?

 Besvar Besvar Side  <1 23242526>
Forfatter
Besked
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 12:44
Det var faktisk ikke det jeg skrev. Jeg skrev at hvis det måler forskelligt så lyder det forskelligt. - Forudsat at dine øre er følsomme nok til at opløse forskellen. Ellers vil de stadig lyde ens selvom de ikke er det.
Jeg kan ikke komme i tanke om to forskellige subwoofere der på alle områder måler ens. Jegtror heller ikke det eksisterer. Hvis to subwoofere måler helt på alle områder så er de ens (ikke forskellige) og vil under de samme omstændigheder lyde ens.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

 

ja - papir performance....respons er dyb. Forvrænging er lav. Men hvis enheden fra starten af er tung og langsom. det ændre " ingen forvrænging" ikke på. da det hovedsagligt er internethandel. Så skal de jo præcis sælges på papir performance
Første gang da jeg hørte en af deres top modeller. Nøj hvor var jeg skuffet. Tung og one note performance. Velodyne er jeg dog heller ikke imponeret af.
DIY er vejen frem ,hvis man vi ha top perfomence til "billige" penge.


Nu er vægt en meget dårlig parameter for "langsom bas".
Spole induktansen er en vigtigere parameter, for det er strømmen igennem spolen som er den styrende faktor for enhedens impuls respons (er højtaleren med passiv delefilter, så skal den med i regnestykket).





Men vægt er jo præcis det man bruger , for at få en enhed til at gå dybt. ( bland mange andre parameter ) så ligegyldigt er det jo ikke.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

 

ja - papir performance....respons er dyb. Forvrænging er lav. Men hvis enheden fra starten af er tung og langsom. det ændre " ingen forvrænging" ikke på. da det hovedsagligt er internethandel. Så skal de jo præcis sælges på papir performance
Første gang da jeg hørte en af deres top modeller. Nøj hvor var jeg skuffet. Tung og one note performance. Velodyne er jeg dog heller ikke imponeret af.
DIY er vejen frem ,hvis man vi ha top perfomence til "billige" penge.


Nu er vægt en meget dårlig parameter for "langsom bas".
Spole induktansen er en vigtigere parameter, for det er strømmen igennem spolen som er den styrende faktor for enhedens impuls respons (er højtaleren med passiv delefilter, så skal den med i regnestykket).





Men vægt er jo præcis det man bruger , for at få en enhed til at gå dybt. ( bland mange andre parameter ) så ligegyldigt er det jo ikke.


Øh, jo vægt er ikke så vigtigt, især ikke ved bass ( alt kan self. blive overgjort).
FS er en funktion af vægt og hvor stiv de bevægelige dele er.
I en kasse bliver funktionen af enhedens bevægelige dele på virket, så kassen har meget stor påvirkning på lyden.

Men vægt alene er ikke vigtigt!
.....
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

 

ja - papir performance....respons er dyb. Forvrænging er lav. Men hvis enheden fra starten af er tung og langsom. det ændre " ingen forvrænging" ikke på. da det hovedsagligt er internethandel. Så skal de jo præcis sælges på papir performance
Første gang da jeg hørte en af deres top modeller. Nøj hvor var jeg skuffet. Tung og one note performance. Velodyne er jeg dog heller ikke imponeret af.
DIY er vejen frem ,hvis man vi ha top perfomence til "billige" penge.


Nu er vægt en meget dårlig parameter for "langsom bas".
Spole induktansen er en vigtigere parameter, for det er strømmen igennem spolen som er den styrende faktor for enhedens impuls respons (er højtaleren med passiv delefilter, så skal den med i regnestykket).





Men vægt er jo præcis det man bruger , for at få en enhed til at gå dybt. ( bland mange andre parameter ) så ligegyldigt er det jo ikke.


Øh, jo vægt er ikke så vigtigt, især ikke ved bass ( alt kan self. blive overgjort).
FS er en funktion af vægt og hvor stiv de bevægelige dele er.
I en kasse bliver funktionen af enhedens bevægelige dele på virket, så kassen har meget stor påvirkning på lyden.

Men vægt alene er ikke vigtigt!


jeg skriver jo netop også " bland andre parameter"
med bevægelige dele , vil vægten altid have en indflydelse.

jeg syntes dog at vi bevæger os lidt væk fra debatten.
Hvad er din holdning eks til målinger vs hvordan en given sub spiller ? Mener du at to forskellige enheder som måler ens. Lyder de også ens ?
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:



jeg skriver jo netop også " bland andre parameter"
med bevægelige dele , vil vægten altid have en indflydelse.

jeg syntes dog at vi bevæger os lidt væk fra debatten.
Hvad er din holdning eks til målinger vs hvordan en given sub spiller ? Mener du at to forskellige enheder som måler ens. Lyder de også ens ?


Hvis de måler ens, så kan du ikke køre forskel i en ABX.
Men her taler jeg om "alle" målbare parametre skal være ens.

Det er nemt at bruge eq til at få en portet og lukket subwoofer til at have ens frekvens gang, men vil lyde forskellige.
.....
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:



jeg skriver jo netop også " bland andre parameter"
med bevægelige dele , vil vægten altid have en indflydelse.

jeg syntes dog at vi bevæger os lidt væk fra debatten.
Hvad er din holdning eks til målinger vs hvordan en given sub spiller ? Mener du at to forskellige enheder som måler ens. Lyder de også ens ?


Hvis de måler ens, så kan du ikke køre forskel i en ABX.
Men her taler jeg om "alle" målbare parametre skal være ens.

Det er nemt at bruge eq til at få en portet og lukket subwoofer til at have ens frekvens gang, men vil lyde forskellige.


Power respons - group delay etc?

Har du hørt svs Subs? Hvis ja . Hvad syntes du ?
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:



jeg skriver jo netop også " bland andre parameter"
med bevægelige dele , vil vægten altid have en indflydelse.

jeg syntes dog at vi bevæger os lidt væk fra debatten.
Hvad er din holdning eks til målinger vs hvordan en given sub spiller ? Mener du at to forskellige enheder som måler ens. Lyder de også ens ?


Hvis de måler ens, så kan du ikke køre forskel i en ABX.
Men her taler jeg om "alle" målbare parametre skal være ens.

Det er nemt at bruge eq til at få en portet og lukket subwoofer til at have ens frekvens gang, men vil lyde forskellige.


Power respons - group delay etc?

Har du hørt svs Subs? Hvis ja . Hvad syntes du ?

Hvis enheden ikke press ud til det sidste, så vil power respons være stort set ens. Group delay er en parameter man ikke bare lige kan fjerne med eq. 
Her til kommer de fundnementale forskelle at det ene er en resonans system med port resonans, og den anden er ikke. Man kan ikke bare lige efter ligne det i en lukket kasse.
En portet har også en fasevridning, som en lukket (stort set) ikke har, det vil påvirke lyden, særligt når den skal spille sammen med andre højttalere.
Nej, jeg ejer ikke en, men har hørt dem op til flere gange - jeg har ikke selv været fristet til at bruge mine penge.


Redigeret af Notfast - 16-Juli-2016 kl. 18:46
.....
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:



jeg skriver jo netop også " bland andre parameter"
med bevægelige dele , vil vægten altid have en indflydelse.

jeg syntes dog at vi bevæger os lidt væk fra debatten.
Hvad er din holdning eks til målinger vs hvordan en given sub spiller ? Mener du at to forskellige enheder som måler ens. Lyder de også ens ?


Hvis de måler ens, så kan du ikke køre forskel i en ABX.
Men her taler jeg om "alle" målbare parametre skal være ens.

Det er nemt at bruge eq til at få en portet og lukket subwoofer til at have ens frekvens gang, men vil lyde forskellige.


Power respons - group delay etc?

Har du hørt svs Subs? Hvis ja . Hvad syntes du ?


Hvis enheden ikke press ud til det sidste, så vil power respons være stort set ens. Group delay er en parameter man ikke bare lige kan fjerne med eq. 
Her til kommer de fundnementale forskelle at det ene er en resonans system med port resonans, og den anden er ikke. Man kan ikke bare lige efter ligne det i en lukket kasse.
En portet har også en fasevridning, som en lukket (stort set) ikke har, det vil påvirke lyden, særligt når den skal spille sammen med andre højttalere.
Nej, jeg ejer ikke en, men har hørt dem op til flere gange - jeg har ikke selv været fristet til at bruge mine penge.



jeg har også hørt dem en nogle gang. Og min oplevelse er at de lever deres eget liv. Integrationen imellem sub og de resterende højtaler , har været dårlig ( trods manuel EQ ) Min egen teori er at de mangler speed og nuancering fra 50hz og op. Hvilket gør overgangen fra sub til satteliter umulig.
Min parameter ved alle systemer , er at de skal spille fullrange. hvilket i min verden betyder at det skal lyde som om at der står fullrange højtalere , hele vejen rundt. Har hørt rigtig mange systemer . Og det forekommer desværre ret sjældent.

ved nærmere eftertanke vil jeg ikke disse nogle subs.

jeg kan bare konstatere , at jeg aldrig har hørt et setup med SVS , som har været godt. Men det gælder nu også for andre subs. Måske at rum - EQ - opsæt - rum har været flaskehalsen. Så hvis der er nogen i midtjylland ( deromkring ) som har et setup med en SVS sub ( helst portet ) som vil vise det frem. Så er jeg klar :-)
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2016 kl. 17:16
Når nu sealed sub har sine fordele og ulemper og en sealed sub vise versa, kunne man forestille sig et dual setup med en af hver kombineret med en minidsp, kunne det tænkes at de to typer ville komplimentere hinanden? Dette er bare et tanke eksperiment, jeg har ingen teoretisk grundlag for at det skulle være sådan. Men måske der er et klogt hoved kan dele sin viden eller erfaring?

Helt konkret tænker jeg i forhold til mit eget setup med en kombination af en SVS pb1000 og en sb1000?
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2016 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af jonit jonit skrev:

Når nu sealed sub har sine fordele og ulemper og en sealed sub vise versa, kunne man forestille sig et dual setup med en af hver kombineret med en minidsp, kunne det tænkes at de to typer ville komplimentere hinanden? Dette er bare et tanke eksperiment, jeg har ingen teoretisk grundlag for at det skulle være sådan. Men måske der er et klogt hoved kan dele sin viden eller erfaring?

Helt konkret tænker jeg i forhold til mit eget setup med en kombination af en SVS pb1000 og en sb1000?


Du vil ikke få kun fordelene.

Men flere er bedre
.....
Til top
xzioN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Maj-2016
Status: Offline
Point: 281
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xzioN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2016 kl. 17:40
Man anbefaler aldrig en lukket og en åben sub da samspillet er dårligt.
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2016 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Man anbefaler aldrig en lukket og en åben sub da samspillet er dårligt.
Hvorfor?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23242526>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu