recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybegynder køb af pladespiller
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nybegynder køb af pladespiller

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2016 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af Kim_ Kim_ skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Min Rega er vel ca. 20-25 år gammel og kører stadig med samme rem.
Sikkert, men den knækker stadig før mit hjul går i stykker, det kan du være 100% sikker på.

Nu var det dig der skrev "den er 30 år gammel, så lang tid havde en rem ikke holdt."

Men hvad er problemet i at skifte en rem efter 20 til 30 år. Dette kan gøres for 150 kr.

For mig har lyd en langt større vægtning.
Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2016 kl. 20:54
The main parameters are:

• Overhang (difference mounting distance - effective length (= distance pivot centre to stylus tip)
  • Offset angle
Please note, that it is the effective length that counts (distance pivot centre to stylus tip), and not the physical length of the arm wand.
Thus, "winding up" a long wand into a S- or J-Shape ( one could also consider something like a Q or Omega ;)) is irrelevant for the tonearm geometry.

It does not matter, whether you reach the effective legth (and hence the correct overhang) and the necessary offset angle with a bent arm (J-shaped or S-shaped) or with a straight arm.

But there is still a difference.

They behave differently when you are playying a warped record, i.e. when the arm moves up and down.
In that case the tip of the stylus moves on a segment of a circle, resulting in a change of the azimut (due to the offset angle).

With J- and S-shaped arms, the resulting error is bigger than with a straight arm.

Some people argue, that one advantage of bent arms is the better dampening of resonances.

The best arm in Paladin's drawinf is the long straight arm (e.g. a 12" arm).
As the radius of the arm is larger, the tracking error is smaller.
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
Brianigenigen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 624
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brianigenigen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2016 kl. 22:00
Hmmmmmm

Da jeg var knægt, der satte man sin pladespiller til forstærkeren, det bliver da ikke mere plug and play.
Hvad gør man i dag 😳
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2006
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2016 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

Hmmmmmm

Da jeg var knægt, der satte man sin pladespiller til forstærkeren, det bliver da ikke mere plug and play.
Hvad gør man i dag 😳

Phono indgangen har været væk fra mange forstærkere i en årrække, så skal man ha' en RIAA forstærker, enten indbygget i pladespilleren - eller eksternt

Og så er der sikkert også noget med MM eller MC (moving magnet/moving coil)

Redigeret af vclarke - 20-Oktober-2016 kl. 23:26
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 09:21
Sjovt at læse tråden.

Selvom det gamle format for længst burde være dødt er der stadig mennesker der insisterer på at det er den bedste måde at lytte til musik på.

Selv opgav jeg LPen for mange år siden. Det blev for besværligt i forhold til CD og nyere digitale formater. Jeg anderkender dog at der findes nostalgikere som gerne vil lytte til LP.

Grunden til at jeg lige giver mit besyv med er...... Husk at tænke på akustisk tilbagekobling. Min anbefaling går derfor ikke på direkte eller remdrev. Heller ikke formen på pickup arm. Derimod vil jeg helt klar gå efter flydende ophæng. Det havde B&O og Thorens i gamle dage.

Hvilke pladespillere der bruger det i dag aner jeg faktisk ikke.
Til top
pnhh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-August-2006
Sted: Lystrup
Point: 874
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pnhh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 09:28
Mufti jeg opgav pladespilleren for 25 år siden.Men nu har jeg fået lyst til at prøve igen.

Takker for forslag.
Oppo 93. Lg 55 b6
Audio Classic rørforstærker 509. Audio Classic forforstærker 8285LX. Audio Classic riaa. Clear Audio Concept. Zu Audio Omen Def.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af pnhh pnhh skrev:

Mufti jeg opgav pladespilleren for 25 år siden.Men nu har jeg fået lyst til at prøve igen.

Takker for forslag.

Det samme var min intention for 3 år siden, da jeg har en lille pladesamling stående fra fortiden. Men opdagede at jeg ikke kunne leve med den tynde lyd fra pladespilleren, og vidste at der skulle en del nørderi og kroner til at få lyden som jeg ønskede den. Så solgte det hele igen, og er tilfreds med CD.
Til top
pnhh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-August-2006
Sted: Lystrup
Point: 874
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pnhh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 10:37
Tak Kampus.Det kunne værre man bare skulle købe den billigste Rega og så se om man vil satse på en pladespiller.
Oppo 93. Lg 55 b6
Audio Classic rørforstærker 509. Audio Classic forforstærker 8285LX. Audio Classic riaa. Clear Audio Concept. Zu Audio Omen Def.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 10:45

Tak Kampus.Det kunne værre man bare skulle købe den billigste Rega og så se om man vil satse på en pladespiller.

Det lyder som en god ide, og så lige få en "bedre end standard" pickup på.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 10:48

Eller kig i DBA. Der er en del der sælger de "originale" rega planar. Evt. sætte en ny pickup på.

Jeg har taget min frem igen, efter den havde ståede i mange år i et skab og jeg hører da indimellem en LP.
Nogle LP'er lyder ad h. til. Mens andre lyder rigtig godt. Nogle af de gamle prøvede jeg at sammenligne med Streaming i FLAC via IPAD og AppleTV og her var der mega stor forksel til fordel for LP'en.
Til top
Bruger udmeldt 37 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 08-Juli-2013
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 37 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 12:15
Har lige købt en Pro-Ject RPM 1 Carbon pladespiller hos Hi-Fi Klubben.

https://www.hifiklubben.dk/stereo/pladespillere/pro-ject-rpm-1-carbon--pladespiller/

Det er en fyldig varm og blød lyd, det er helt fantastisk at høre igen efter mange år uden, det er noget helt andet end den sterile og kolde lyd fra en cd, nu lytter jeg virkelig rigtig til musik igen, ikke bare noget der mere er som baggrundsstøj.

Det er en anden måde at lytte og opleve musikken på.Thumbs Up

Så min gemte samling af LP'er og singler kommer frem igen, og jeg skal helt klart til at købe min musik på LP'er igen når det er muligt med nye udgivelser.Big smile

Jeg skal have opgraderet med Ortofon 2M Blue MM-pickup på et tidspunkt, går nok ikke så lang tid.Tongue

Redigeret af Jan2013 - 21-Oktober-2016 kl. 12:25
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2016 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af Jan2013 Jan2013 skrev:

Så min gemte samling af LP'er og singler kommer frem igen, og jeg skal helt klart til at købe min musik på LP'er igen når det er muligt med nye udgivelser.Big smile

Det kan du jo allerede nu. Der kommer masser af udgivelser på LP.
Problemet er nok at finde butikker i DK.

Men sidst jeg var i Mediamarkt i Flensborg, så var ½ af den ene endevæg kun til LP'er, gamle og nye. F.eks Volbeat albud kunne man købe på LP.

Da jeg købte L. Cohens Popular Problem, købte jeg den på både LP og CD.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu