|
Nybegynder køb af pladespiller |
Besvar | Side <1234> |
Forfatter | ||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4113 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nu var det dig der skrev "den er 30 år gammel, så lang tid havde en rem ikke holdt." Men hvad er problemet i at skifte en rem efter 20 til 30 år. Dette kan gøres for 150 kr. For mig har lyd en langt større vægtning.
|
||
helljohn
Guld medlem Oprettet: 25-Juni-2004 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 2046 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
The main parameters are:
Thus, "winding up" a long wand into a S- or J-Shape ( one could also consider something like a Q or Omega ) is irrelevant for the tonearm geometry. It does not matter, whether you reach the effective legth (and hence the correct overhang) and the necessary offset angle with a bent arm (J-shaped or S-shaped) or with a straight arm. But there is still a difference. They behave differently when you are playying a warped record, i.e. when the arm moves up and down. In that case the tip of the stylus moves on a segment of a circle, resulting in a change of the azimut (due to the offset angle). With J- and S-shaped arms, the resulting error is bigger than with a straight arm. Some people argue, that one advantage of bent arms is the better dampening of resonances. The best arm in Paladin's drawinf is the long straight arm (e.g. a 12" arm). As the radius of the arm is larger, the tracking error is smaller. |
||
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
|
||
Brianigenigen
Guld medlem Oprettet: 19-Maj-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 624 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hmmmmmm
Da jeg var knægt, der satte man sin pladespiller til forstærkeren, det bliver da ikke mere plug and play. Hvad gør man i dag 😳 |
||
vclarke
Guld medlem Oprettet: 13-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 738 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Phono indgangen har været væk fra mange forstærkere i en årrække, så skal man ha' en RIAA forstærker, enten indbygget i pladespilleren - eller eksternt Og så er der sikkert også noget med MM eller MC (moving magnet/moving coil) Redigeret af vclarke - 20-Oktober-2016 kl. 23:26 |
||
Mufti
Guld medlem Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4907 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Sjovt at læse tråden.
Selvom det gamle format for længst burde være dødt er der stadig mennesker der insisterer på at det er den bedste måde at lytte til musik på. Selv opgav jeg LPen for mange år siden. Det blev for besværligt i forhold til CD og nyere digitale formater. Jeg anderkender dog at der findes nostalgikere som gerne vil lytte til LP. Grunden til at jeg lige giver mit besyv med er...... Husk at tænke på akustisk tilbagekobling. Min anbefaling går derfor ikke på direkte eller remdrev. Heller ikke formen på pickup arm. Derimod vil jeg helt klar gå efter flydende ophæng. Det havde B&O og Thorens i gamle dage. Hvilke pladespillere der bruger det i dag aner jeg faktisk ikke.
|
||
pnhh
Guld medlem Oprettet: 26-August-2006 Sted: Lystrup Status: Offline Point: 874 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Mufti jeg opgav pladespilleren for 25 år siden.Men nu har jeg fået lyst til at prøve igen.
Takker for forslag.
|
||
Oppo 93. Lg 55 b6
Audio Classic rørforstærker 509. Audio Classic forforstærker 8285LX. Audio Classic riaa. Clear Audio Concept. Zu Audio Omen Def. |
||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det samme var min intention for 3 år siden, da jeg har en lille pladesamling stående fra fortiden. Men opdagede at jeg ikke kunne leve med den tynde lyd fra pladespilleren, og vidste at der skulle en del nørderi og kroner til at få lyden som jeg ønskede den. Så solgte det hele igen, og er tilfreds med CD. |
||
pnhh
Guld medlem Oprettet: 26-August-2006 Sted: Lystrup Status: Offline Point: 874 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tak Kampus.Det kunne værre man bare skulle købe den billigste Rega og så se om man vil satse på en pladespiller.
|
||
Oppo 93. Lg 55 b6
Audio Classic rørforstærker 509. Audio Classic forforstærker 8285LX. Audio Classic riaa. Clear Audio Concept. Zu Audio Omen Def. |
||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det lyder som en god ide, og så lige få en "bedre end standard" pickup på. |
||
PerW
Funktioner
Tak(0)
|
|
Eller kig i DBA. Der er en del der sælger de "originale" rega planar. Evt. sætte en ny pickup på. Jeg har taget min frem igen, efter den havde ståede i mange år i et skab og jeg hører da indimellem en LP.
Nogle LP'er lyder ad h. til. Mens andre lyder rigtig godt. Nogle af de gamle prøvede jeg at sammenligne med Streaming i FLAC via IPAD og AppleTV og her var der mega stor forksel til fordel for LP'en. |
||
Bruger udmeldt 37
-- Oprettet: 08-Juli-2013 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Har lige købt en Pro-Ject RPM 1 Carbon pladespiller hos Hi-Fi Klubben.
https://www.hifiklubben.dk/stereo/pladespillere/pro-ject-rpm-1-carbon--pladespiller/ Det er en fyldig varm og blød lyd, det er helt fantastisk at høre igen efter mange år uden, det er noget helt andet end den sterile og kolde lyd fra en cd, nu lytter jeg virkelig rigtig til musik igen, ikke bare noget der mere er som baggrundsstøj. Det er en anden måde at lytte og opleve musikken på. Så min gemte samling af LP'er og singler kommer frem igen, og jeg skal helt klart til at købe min musik på LP'er igen når det er muligt med nye udgivelser. Jeg skal have opgraderet med Ortofon 2M Blue MM-pickup på et tidspunkt, går nok ikke så lang tid. Redigeret af Jan2013 - 21-Oktober-2016 kl. 12:25 |
||
PerW
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det kan du jo allerede nu. Der kommer masser af udgivelser på LP. Problemet er nok at finde butikker i DK. Men sidst jeg var i Mediamarkt i Flensborg, så var ½ af den ene endevæg kun til LP'er, gamle og nye. F.eks Volbeat albud kunne man købe på LP.
Da jeg købte L. Cohens Popular Problem, købte jeg den på både LP og CD. |
||
Besvar | Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |