recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nye højttaler med basport på bagsiden ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nye højttaler med basport på bagsiden ?

Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 11:23
Når jeg nogen gange spiller højt og der er bas tung numre så kommer der bare rigtig meget luft ud  af porten.

I en anden tråd anbefalede jeg et sæt quad  s-2 til en herinde, prisen var 3000kr og han købte dem og var glad for dem, nu der igen et sæt til salg for 3000kr (synes de er meget pænere i valdnød)

Højtalerne som jeg har, har fået gode anmeldelser og svært at vide hvordan de lyder lige præcis med mit anlæg og rum,derfor skal,kan man også først bedømme lyden når man har fået dem og evt spillet dem til.

Har tit læst om nogen som lytter til højttalere i en butik som bliver lidt skuffet når de for dem hjem med det anlæg og rum (akustikken) man har. Man skal jo bruge dem i ens egen hjem og ikke i butikken.

Hvis jeg skal komme med et kritikpunkt af højttalerne så kan bassen godt være lidt slank, men er velkontrolleret og kan sagtens tåle noget effekt

Redigeret af gasolin - 27-Februar-2021 kl. 11:32
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Har lige fået et Audiovector QR 1 ind af døren og de spiller godt, lige indtil jeg spillede et bas tungt nummer, både forstærkeren og højttalerne kunne klarede det, men jeg oplevede en udsædvanlig stor mængde luft fra den lange smalle bassport i fronten (nearfield) og det kom bag på mig.

Hvorfor er det et problem?
Ja, det må guderne vide.... 
Om luften skubbes ud forfra eller bagfra (ikke for at være sjov Smile), er vel lige meget?!
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 11:32
For nogen er det vigtig at passporten ikke sidder på bagsiden hvis de skal stå tæt på et hjørne 

Basport på bagsiden kan også gøre designet lidt mere kompakt
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 11:33

For nogen er det vigtig at passporten ikke sidder på bagsiden hvis de skal stå tæt på et hjørne 

Basport på bagsiden kan også gøre designet lidt mere kompakt
Men din sidder jo foran, det er det du siger er problemet? På den måde kan de jo placeres som du vil?
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 12:01

Når jeg nogen gange spiller højt og der er bas tung numre så kommer der bare rigtig meget luft ud  af porten.

Når jeg så rykker mine DLS R66 “rundt” op spiller techno med fuld banan, så kommer der satme også rigtig meget luft ud af portene på dem!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 12:04

Eller hænges op på væggen.

Klaus
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 12:24
Oplevede også det med luften på et sæt dali lektor, tror de vare de store 3'er

Det ødelægger det lidt når man bruger højtalkeren som nearfiled

Bortset fra et brugt sæt Quad S-2 til 3000kr (ribbon tweeter) kan jeg ikke rigtig se noget fornuftigt alternativ

Redigeret af gasolin - 27-Februar-2021 kl. 12:25
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 12:31
Når du nu kender til det og ved du ikke kan lide det, hvorfor køber du så en højttaler med port foran?

Klaus
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 12:54
Læste ikke noget om problemet og det var nogen af de bedste nye højtalere til under 10000kr, skulle være bedre en Dynaudio evoke 10 til 9999kr for er et sæt(ifølge test ligger de desværre omkring 82 db i følsomhed), kef ls50 meta har vidst ikke så dyb bas,men skulle lyde ret godt,Elac Carina BS243.4 har et super flad frekvensgang fra den lavere mellemtone og op samt en god fyldig bund, lidt dyrere end QR 1, dali menuet 7998kr, høj kvalitet men er måske lidt lille og så havde jeg ikke flere "nye" valgmuligheder

Brugt er man jo afhængig af hvad folk vil sælge, nye er mest i disse tider om modellen er på lager

Når man køber højttalere er det jo bedste at lytte til dem med det anlæg man har og i det rum de skal bruges i, desuden er der som minimum 14 dages returret ved køb af nye højttalere som der ikke er ved at købe brugt på f.eks dba

Redigeret af gasolin - 27-Februar-2021 kl. 13:04
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Den ene ledning skulle lige forlænges vha. en stump ledning og en samlemuffe, da anlægget ikke kan flyttes hvorfra det står nu.

Og skulle diskanten være rigelig høj, kan man vel bare justere lidt på Treble-knappen. Det er vel det, den er der til?

Men de seneste indlæg kunne da flyttes over til "Den store kabeltråd"! LOL

I mine unge dage hvor jeg forsynede mit bofællesskab med en glimrende Luxman/JBL kombi, var det mere vigtigt at der kunne spilles op til fest og højttalerne ikke stod et sted hvor de kom til skade ved fysiske udfoldelser. Hifi var ikke prioriteret.

Højttalerplaceringen betød at jeg også forlængede det ene kabel med ekstra ledning og en samlemuffe. Konsekvensen var at lydniveauet var højere i den kanal uden samlemuffe på ledningen. Selvfølgelig intet problem da forstærkeren havde en balanceknap, så det kunne justeres væk.

Har du tjekket om du har samme lydniveau i begge kanaler efter ti tilføjede en samlemuffe?

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 16:08
Har samme lydniveau i begge højttaler, bruger ikke samlemuffe

Der bare masser af luft fra porten nå jeg når op på 80 med elektronisk musik
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Status: Online
Point: 2205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Den ene ledning skulle lige forlænges vha. en stump ledning og en samlemuffe, da anlægget ikke kan flyttes hvorfra det står nu.

Og skulle diskanten være rigelig høj, kan man vel bare justere lidt på Treble-knappen. Det er vel det, den er der til?

Men de seneste indlæg kunne da flyttes over til "Den store kabeltråd"! LOL

I mine unge dage hvor jeg forsynede mit bofællesskab med en glimrende Luxman/JBL kombi, var det mere vigtigt at der kunne spilles op til fest og højttalerne ikke stod et sted hvor de kom til skade ved fysiske udfoldelser. Hifi var ikke prioriteret.

Højttalerplaceringen betød at jeg også forlængede det ene kabel med ekstra ledning og en samlemuffe. Konsekvensen var at lydniveauet var højere i den kanal uden samlemuffe på ledningen. Selvfølgelig intet problem da forstærkeren havde en balanceknap, så det kunne justeres væk.

Har du tjekket om du har samme lydniveau i begge kanaler efter ti tilføjede en samlemuffe?

Ingen forskel i lydtrykket. Der er også kun tale om ca. en halv meters forlængelse.

Men på min arbejdsplads, hvor der indtil fornyligt stod et musikanlæg henne i det ene hjørne, og den ene højttaler, ca. 20 meter væk derfra, og den anden under ti meter fra anlægget, der kunne der høres forskel, når balanceknappen stod i midterstillingen. Værkstedet er under ombygning, så ved ikke, om anlægget kommer til at stå ligesådan igen.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu