|
Nyt fastramme lærrede hvilet stof? |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | |
PlasmaFreak
Super bruger Oprettet: 24-November-2010 Status: Offline Point: 305 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 07-Juli-2012 kl. 13:36 |
Hej.
Jeg vil skifte mit 113" 16:9 motor lærred ud med et fast ramme lærred i 2.35:1. Spørgsmålet er så om jeg skal vælge en grå eller hvid dug. Jeg bruger projectoren til alt. TV, Spil, Blu ray, Blu ray 3D og DVD Men mest Blu ray og Blu ray 3D og det er det vigtigste. Med den grå er jeg bange for at billedet bliver for mørkt i 3D men med en gain på 1.2 er det måske ikke tilfældet? Rummet er med hvide vægge og hvidt loft. Men med mørklægning så der stort set ikke kommer lys ind. Jeg bruger Panasonic PT-AT5000E Det lærred jeg har kigget på er Draper Frame Vision 115” 275x114,5 2.35:1 FlexWhite http://www.drapergroupltd.co.uk/en/products/screens/fixed_screens.aspx?pid=60&aid=75&dss=true ReAct II http://www.drapergroupltd.co.uk/en/products/screens/fixed_screens.aspx?pid=60&aid=78&dss=true |
|
Pony65
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er et svært spørgsmål at besvare.
Jeg har samme Panasonic projektor som dig og jeg læste rundt om på nettet, undersøgte muligheder + har selv både haft Grå og hvid lærred. Jeg valgte hvid til min pga. jeg troede at jeg ville bruge 3D mere, men det gør jeg ikke. Jeg har også et lærred i 2.35:1 og det er en fed fornemmelse at se film i det format, men du skal sørge for at du kan flytte undertekster op i billedet eller se film uden undertekster. Hvis jeg skulle vælge i dag ville jeg måske vælge et grå, men i samme format som jeg har nu for filmoplevelsen i 2D. Hvis du går meget op i 3D ville jeg vælge et 16:9 i hvid. Og 16:9 fordi alle 3D film er i det format og så er du fri for at tænke på undertekster. Skriv igen hvis der er andet du ønsker belyst. Hvor lange sidder du fra lærred ? 114 cm i højden på lærred så skal du ikke længere væk end 3-3,5 meter ellers bliver dit 16:9 billede for lille NB. syntes ikke rigtig dine link til lærred virker !
|
|
PlasmaFreak
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg bruger HTPC med TMT5 og nogen film kan jeg flytte underteksterne på andre kan jeg ikke. Men ind til videre dem jeg har testet med har alle undertekster været oppe i billedet og ikke nede i det sorte. Det er 3D filmene jeg ikke har kunne flytte dem i men det er måske fordi de bliver flyttet rundt i fx. Avatar. Så der er låst.
Hvordan flytter du undertekster hvis du gør det? Jeg hælder også til det grå men jeg ved også at vi kommer til at se mere og mere 3D for der kommer efterhånden mange gode film i 3D. Men spørgsmålet er om den højere gain opvejer den grå farve? Prøv linket her: http://www.drapergroupltd.co.uk/en/products/screens/fixed_screens.aspx?pid=60&aid=78&dss=true http://www.drapergroupltd.co.uk/en/products/screens/fixed_screens.aspx?pid=60&aid=75&dss=true |
|
Pony65
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
Funktioner
Tak(0)
|
Så virker link og det ser ud til at være et godt lærred i en god kvalitet.
Men Men Men Men Men Men Du skal passe på med valg fra 113" 16:9 til 115" 21:9 du gå faktisk ned i størrelse på et 16:9 billede Et 113" 16:9 er 141 cm højt Et 115" 21:9 er 115 cm højt Og det er faktisk betydeligt mindre, se billede Du kan selv regne lidt på størrelser her http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1195184951 Men svar evt. lige på hvor langt du har fra lærred til siddeplads. Jeg ville vælge hvid dug og så gøre som jeg gør ved film i 2D, sætte projektor i film mode. Hvis du vælger et 21:9 lærred skal du op i en 140" for at bibeholde samme 16:9 billed som du har nu, men så får du også et kæmpe 21:9 billede med masser af wow effekt. Men igen, hvor langt sidder du fra lærred ?
|
|
Pony65
Funktioner
Tak(0)
|
Har kun Yousee boks, kan jeg slå undertekster fra gør jeg det og ser uden ( ved 21:9 billeder ) og får derved den rigtige biograf effekt. Hvis undertekster ikke kan fjernes flytter jeg billedet med zoom, se min bio tråd i signatur, der er der billeder af setup.
|
|
PlasmaFreak
Funktioner
Tak(0)
|
Ang. siddeafstand så sidder vi ca. 4,5-4.7 meter fra lærredet.
Det bliver måske lidt småt i 16:9 men det er jo stort set kun serier og den slags der er i 16:9 resten burde være i 2.35:1 eller noget der imellem? Den næste størrelse er 300cm bred hvilket giver mig en højde på 127cm og 136" diagonalt hvilket også er en mulighed men ved ikke om jeg kan overbevise kæresten :D Hvis jeg vælger 300cm har jeg ca. 20cm luft ud til siderne til mine væg hængte højtalere. Så det er max. Zoom kan også godt klare størrelsen men det kommer ud i yderpositionen. Men når jeg bruger http://www.projectorcentral.com/ siger den at gain skal være 1.2 og 1.0 er for lidt. Jeg har stadigt ikke forstået hvad forskellen er på hvid 1.0 og gråt 1.2. Gain 1.0 giver lyset tilbage 1:1 mens 1.2 giver det tilbage 1:1,2 så det burde give mere lys selv om det er gråt? Vi ser mest film på blu ray og serier på dvd. Ved filmene vil størrelsen ikke være noget problem da de er 2.35:1 eller der op ad. Serierne er i 16:9 så der vil vi få et meget mindre billede ca. 20" mindre. Selv med det større lærred på 300cm "mister" vi ca. 10" i 16:9. Begynder at holde øje med hvor teksterne er i billedet og om de kan flyttes. Ind til videre har alle været i selve billedet eller har været flytbare. Men der kommer nok nogen der ligger i det sorte, der ikke kan flyttes, der må jeg jo have en ekstra memory på projektoren selv om det ikke bliver det mest optimale. Vi kan ikke undvære undertekster da min kæreste ikke er så god til engelsk. Men det er igen et spørgsmål om kæresten går med til at det fylder lidt mere på væggen, eller må vi finde os i et mindre 16:9 billede. PS. Jeg har leget med den udregner fra flatpanels men har brugt zoom på projektoren og en tommestok for at se hvor stort billedet bliver det er lidt nemmere når man ser det irl. |
|
PlasmaFreak
Funktioner
Tak(0)
|
PPS jeg har forresten holdt øje med din bio og den er blevet rigtig flot efter du har malet hele væggen.
Jeg ser ikke meget TV eller stort set intet lige for tiden sætter hellere en god film over end at se på alle de dumme reklamer og kendis wannerbees :D Den sidste månede har vi haft TVet til 4 gange det er Fredag når ungerne skal se Disney show. Så dit prolem med yousee har vi ikke også fordi vi slet ikke kan tage yousee herude på landet. |
|
Pony65
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for de pæne ord om min bio, jeg er også rigtig glad for resultatet.
Dit spørgsmål kan deles op i 3 = Størrelse, farve og gain. 1. Størrelse: Jeg sidder i stort set samme afstand som dig og hvis du vælger er 21:9 lærred må du ikke gå under 120 cm i billede højde, det vil du fortryde. Det lyder og ser stort ud, men efter den første film vil du sige wow og efter en 10-15-20 film vil du sige "det var godt vi ikke valgte mindre" Jeg bliver stadig imponeret over wow effekten når der vises en film i 21:9 Hvis du vælger mindre bliver dit 16:9 billede for lille og din 3D oplevelse er væk. 2. Farve: White or Gray, uanset hvad du vælger er det forkert !!! Gray er til rum med hvide vægge og Projektorer med lav kontrast, og hvor du ønsker et godt sort niveau. Det kan gå lidt ud over lys og gøre farver matte. White er til mørke rum og Projektorer med høj kontrast, og hvor du ønsker lyse og klare farver. Og til 3D skal du bruge alt det lys du kan. 3. Gain: I dag hvor Projektorer er så gode og har en høj Luminans og kontrast , er det ikke nødvendig med en masse "lys tilbage kast" . Du kan være uheldig med en gain over 1.0 at opnå det der hedder "stjernestøv" effekten eller hotspotting, hvor lærredet prøver at kaste mere lys tilbage end der kommer hen på lærred. Gain større en 1.0 bruges mest til mødelokaler etc. og er ikke helt godt i en hjemmebio. ( kun hvis du har en dårlig Projektorer og det har du langtfra ) Læs lidt om gain her: ( er på engelsk ) http://www.projectorcentral.com/projector_screens_gain.htm NB. i dit tilfælde ville jeg vælge et hvid med gain 1.0 og "Go Big" Redigeret af Pony65 - 08-Juli-2012 kl. 12:02 |
|
PlasmaFreak
Funktioner
Tak(0)
|
Først vil jeg lige sige mange tak for din hjælp.
Du siger de ting jeg selv ville sige til andre ang. størrelsen. Man fortryder aldrig man har købt det lidt større. Kun lidt for lille :-) Det var også min første indskydelse at vælge hvid men blev i tvivl. Mit nuværende er gråt og jeg må skrue helt op eller næsten helt op for brightness når vi ser 3D ellers bliver det alt for mørkt og dunkelt. Jeg er bare bange for at miste den sorte men det tror jeg ikke bliver det store problem når rummet er mørklagt. Skal bare lige overbevise hende om at det ikke er for stort til vores stue, hehe wish me luck. ;-) |
|
p.las
Guld medlem Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hold dig fra High gain dug med mindre dr står Stewart på dugen.
|
|
PlasmaFreak
Funktioner
Tak(0)
|
Jamen tror også det bliver det hvide. Så må vi se hvad det bliver med størrelsen :D
|
|
Pony65
Funktioner
Tak(0)
|
Spændt på at høre dit/jeres valg, poster du billeder ?
|
|
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |