Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Thorvald
Guld medlem
Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7908
|
Sendt: 20-April-2008 kl. 14:23 |
frimann85 skrev:
Hvor længe siden er det du gav 20.000 for den? :D |
Thorvald skrev:
Hmm, frimann85, det er jo et godt spørgsmål - 5-6 år siden. |
Hej, jeg faldt lige over købsbeviset og den er faktisk købt d. 25-01 2005 for 19.240,- inkl. 19" fladskærm og højtalere, tastatur og mus, så den er kun lidt over 3 år gammel.... Jeg overvejer at sælge den for 4.500,- og for 5.000, hvis skærm og højtalere, tastatur og mus skal gå med.
|
Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
|
Pizzabager
Redaktionen
Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
|
Sendt: 20-April-2008 kl. 14:53 |
Thorvald skrev:
frimann85 skrev:
Hvor længe siden er det du gav 20.000 for den? :D |
Thorvald skrev:
Hmm, frimann85, det er jo et godt spørgsmål - 5-6 år siden. |
Hej, jeg faldt lige over købsbeviset og den er faktisk købt d. 25-01 2005 for 19.240,- inkl. 19" fladskærm og højtalere, tastatur og mus, så den er kun lidt over 3 år gammel.... Jeg overvejer at sælge den for 4.500,- og for 5.000, hvis skærm og højtalere, tastatur og mus skal gå med.
|
Jeg tror desværre du vil få svært ved at sælge den overhoved, og slet ikke til den pris
Computer udstyr bliver forældet rigtig hurtigt, idag kan du få en komplet computer, der er væsenligt hurtigere end din for omkring 5000 kr, hvis man samler selv.. Man kan få en bærebar der er hurtiger end din for 5-6000 kr.. så det salg bliver nok svært..
|
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 20-April-2008 kl. 14:53 |
@Thorvald Hvis du overvejer quadcore CPUer (4 kerner), bør du undersøge om din software kan udnytte fire kerner (eller to kerner for den sags skyld). Hvis ikke, er du nok bedre stillet med en dual core, for eksempel Intel E8400 baseret.
Jeg tvivler på at du kan få 4500 for din gamle computer. De computere som du har listet bør ikke koste mere end 6-7000 kr. og der er sket temmelig meget med computere i de sidste tre år. En realistisk pris er snarere 1000-1500 kr. (så vidt jeg husker er din CPU en rigtig strømsluger, hvilket trækker ned). Let's face it, tre år gammelt computerudstyr er næsten værdiløst, medmindre man selv kan bruge det til et eller andet.
I din situation ville jeg købe en ny computer i stedet for at blive ved med at opgradere den gamle. Men lad være med at købe Amitech... 20k for denne pakke i januar 2005 lyder meget dyrt efter min mening.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
Ken_T
Guld medlem
Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
|
Sendt: 20-April-2008 kl. 17:02 |
THorwald:
Jeg gætter på at din computer frembringer temmelig meget støj, set i relation til at den kunne være næsten støjfri. Præsis den CPU du bruger er kendt for at have et højt strømforbrug og det er man nødt til fjerne med en effektiv blæser. Det støjer faktisk. Det er ikke kun en CPU blæser der støjer i dit tilfælde, det gør strømforsyningen faktisk også, da den jo også skal køles. Og strømforbruget betaler du måske ikke selv, men ellers kunne det jo godt være et problem.
Og så er der varmen der hvor du arbejder. Måske betyder det ikke noget i dit tilfælde, men i et mindre rum kan det være plagsom om sommeren.
Man er kommet langt med hensyn til et lavt strømforbrug og dermed mindre støj i dag. Og det er virkeligt et fremskridt der rykker. Det betyder mere end man aner at sidde ved siden af en støjsvag computer når man arbejder som heller ikke udvikler varme.
Du skulle alvorlig overveje at skifte til noget mere moderne. Det koster ikke alverden at lave noget bedre. Jeg mener når du nu er i gang. Det ville du nok ikke fortryde. Som JesperLund er inde på er det måske tid til noget andet end at lappe på det gamle.
Og så er der hastigheden på en ny computer af den rette slags. Der er meget stor forskel når du sidder og arbejder. Måske syntes du din CPU er hurtig, men den er langsom efter dages standard.
Du kan købe en core2 duo E8200, et Asus bundkort hertil med 775 sokkel, 2GB ram og en Sata harddisk for under 2200 kr., bragt til din dør. Så mangler du et grafikkort hertil, med PCI-E sokkel. Der skal ikke meget til for at erstatte det du har med noget meget bedre. Det kan altså ikke løbe så højt op.
Køb ikke et grafikkort der kræver for meget strøm, hvis du vil anvende i det kabinet du nu har, du har vist kun 300watt tilrådighed?
Bedst er nok at sælge det gamle og købe alt nyt, hvis det nu skulle være vejen frem. Du har været villig til at ofre 20000 på en computer på et tidspunkt, så du lyder jo ikke som manden der er bange for at bruge et beløb på sagen?
|
|
Thorvald
Guld medlem
|
Sendt: 21-April-2008 kl. 07:11 |
Pizzabager skrev:
Jeg tror desværre du vil få svært ved at sælge den overhoved, og slet ikke til den pris
Computer udstyr bliver forældet rigtig hurtigt, idag kan du få en komplet computer, der er væsenligt hurtigere end din for omkring 5000 kr, hvis man samler selv.. Man kan få en bærebar der er hurtiger end din for 5-6000 kr.. så det salg bliver nok svært.. |
Det er trods alt en ret god computer, så mon ikke jeg kan få i det mindste et sted mellem 3 - og 4.000 for den. Der er trods alt 536 GB harddisk i den, hvoraf den ene er en 10.000 rpm Western Digital system disk. Den er god til bl.a. videoredigering. Og den skal naturligvis ikke sælges til folk der samler selv, hvilket jeg heller ikke selv gør.
JesperLund skrev:
Jeg tvivler på at du kan få 4500 for din gamle computer. |
Lad os lade det komme an på en prøve - der sker jo ikke noget ved at sætte den til salg og se hvad der kommer ud af det.
JesperLund skrev:
De computere som du har listet bør ikke koste mere end 6-7000 kr. og der er sket temmelig meget med computere i de sidste tre år. |
De computere jeg har listet koster fra 7.000,- og op. Men jo, jeg bliver da også overrasket når jeg kigger på computere - 7.000 for en færdigbygget computer med qudcore, 1 TB HDD osv. er da ret ok.
JesperLund skrev:
I din situation ville jeg købe en ny computer i stedet for at blive ved med at opgradere den gamle. Men lad være med at købe Amitech... 20k for denne pakke i januar 2005 lyder meget dyrt efter min mening. |
Jeg tror jeg er enig i, at jeg ikke vil forsøge at opgradere den, jeg får mere ud af evt. at købe en ny - ellers må jeg bruge min bærbar hvor den stationære ikke kan klare det. 20k i januar 2005 - ja, men det var vist noget af det bedste jeg kunne få dengang med de specifikationer og til den pris.
JesperLund skrev:
Hvis du overvejer quadcore CPUer (4 kerner), bør du undersøge om din software kan udnytte fire kerner (eller to kerner for den sags skyld). Hvis ikke, er du nok bedre stillet med en dual core, for eksempel Intel E8400 baseret. |
Se nu begynder vi at snakke om interessante ting. Hvad mener du med min software - tænker du på software generelt eller tænker du på mit tegneprogram? Tænker du på om tegneprogrammet ikke kan køre på en quadcore computer eller tænker du på om det kan udnytte de 4 kerner og dermed blive hurtigere??
Ken_T skrev:
Jeg gætter på at din computer frembringer temmelig meget støj, set i relation til at den kunne være næsten støjfri. ... Og strømforbruget betaler du måske ikke selv, men ellers kunne det jo godt være et problem. |
Hmm., nææhh, det ved jeg ikke, det er ikke så galt. Ja hvis jeg bøjer hovedet ned under bordet kan jeg hører den står og kører. Strømmen betaler jeg selv ja. Og strømforbruget er steget siden jeg først flyttede ind i lejligheden, men mon ikke det også skyldes DVD-optagere, fjernsyn osv. Men selvfølgelig - kunne jeg mindske det ved at udskifte computeren, var det da en interessant tanke.
Ken_T skrev:
Og så er der varmen der hvor du arbejder. Måske betyder det ikke noget i dit tilfælde, men i et mindre rum kan det være plagsom om sommeren. |
Jo, der er da som regel lidt lunere på mit hjemmekontor end i resten af lejligheden - måske med undtagelse af stuen om sommeren - denne vender mod syd og kontoret mod nord.
Ken_T skrev:
Bedst er nok at sælge det gamle og købe alt nyt, hvis det nu skulle være vejen frem. |
Jo hvis jeg skulle holde op med at bruge min stationære (og sælge den) er der to muligheder:
1) Køb af ny stationær computer.
2) Eller at koble skærm og tastatur til min bærbare og så bare bruge den. Ulempe: Dennes kræfter kan også komme til kort - specielt når jeg om et par måneder er igang med det næste store projekt, der er større end det jeg sidder og arbejder på nu. Fordel: Jeg skal ikke flytte data frem og tilbage mellem stationær og bærbar når jeg skal rejse. (men med en stærkere ny computer, ville dette ikke være nogen større ulempe i forhold til den bærbares ulempe).
Ken_T skrev:
Du har været villig til at ofre 20000 på en computer på et tidspunkt, så du lyder jo ikke som manden der er bange for at bruge et beløb på sagen? |
Ja, men det kan jeg ikke så godt idag, min gæld er blevet et problem. Men jo jeg betaler gerne lidt mere for noget godt kram. Jeg har to gamle bærbare stående på bordet ved siden af mig til en samlet værdi af 50.000,- De er på vej ud efter at de har ligget i skuffen i en del år uden at virke. Jeg har nu indset at det ikke kan betale sig at gemme dem mere, endsige at ofre penge på at reparere dem - måske vil det koste 4.000,- pr. stk. at reparere dem (hvis de kan repareres med de reservedele der er tilgængelige) og det kan jeg ikke får for dem ved salg. Det er barskt. Lidt historie anekdote:
- Altima Superb, 14,2", Pentium 2 333 MHz, 64 Mb ram, 6,4 GB HDD. 29. marts 1999 - pris 30.000,-
- Vega+1850, 15", Pentium 4 2,5 GHz, 1GB ram, 60 GB HDD. 7. november 2002 - pris uden windows 20.000,-
Hvis vi skal fortsætte historien vedr. ny computer - er der nogen, der har kommentarer til de computere jeg har fundet? Jeg synes Acer Aspire Prestige serien, ser interessant ud. Men hvad er det for noget med "AMD PHENOM". Det er ikke Intel processorer vel??
|
Thorvald.
|
|
Pizzabager
Redaktionen
|
Sendt: 21-April-2008 kl. 08:48 |
Thorvald skrev:
Hvis vi skal fortsætte historien vedr. ny computer - er der nogen, der har kommentarer til de computere jeg har fundet? Jeg synes Acer Aspire Prestige serien, ser interessant ud. Men hvad er det for noget med "AMD PHENOM". Det er ikke Intel processorer vel??
|
når jeg har købt nye dele til min computer før i tiden, har jeg aldrig valgt topmodellen, netop fordi forskellen mellem topmodellen, og den lige nede under i ydelse er måske 10% men prisen ofte 30-40%. og brugt prisen på de 2 dele er ca den samme efter 1 år.
Amd Phenom er en quad core AMD cpu.( kan også være en trippel core) og Nej det er ikke Intel.
|
|
Thorvald
Guld medlem
|
Sendt: 21-April-2008 kl. 09:53 |
Ok - Acer Aspire M5100 er heller ikke topmodellen, men den "mindste" i Prestige serien, såvidt jeg kan se.
Jens Krause fra Dietrichs skrev:
Hi Thorvald,
very few programs split up their calculations to different tasks, and Dietrich's does not, either. So we do not benefit from dual core or quad core technology. The only advantage is that you can go on working in another program without problems while Dietrichs is calculating a complex operation. I think the only reason for computer manufacturers to introduce the multi-core technology is that the CPU-speed has been pushed to the limits and they need new marketing arguments. My recommendation: If you can switch 4 processors with lower speed against two or one processors with higher speed each, you should do that.
Best regards, Jens |
Thorvald skrev:
So basically most programs uses only one of the cores in dual core, quad core processors?? And does that mean that with a 2,2 GHz quadcore the programs only take benefit from 0,55 GHz, and this is much lower than a 3 GHz single core processor?? |
Pizzabager skrev:
Amd Phenom er en quad core AMD cpu.( kan også være en trippel core) og Nej det er ikke Intel. |
Er det godt eller skidt? Jeg har aldrig prøvet andet end Intel.
|
Thorvald.
|
|
jeje
Guld medlem
Oprettet: 19-Januar-2008
Point: 568
|
Sendt: 21-April-2008 kl. 13:24 |
Dit program kan altså kun bruge en kerne, så hvis du ikke vil lave andet samtidigt på computeren, så er det spild af penge at betale for 4 kerner. Hvis du vil have en hurtig processor så vælg Intel Core 2 Duo, fx E8400 3 GHz.
En Phenom processor på 2,2 GHz indeholder 4 kerner, som ved fuld belastning hver kører 2,2 GHz. Jeg vil tro sådan en kerne har lidt lavere ydelse end en Pentium 4 3,2 GHz.
Redigeret af jeje - 21-April-2008 kl. 13:24
|
|
Thorvald
Guld medlem
|
Sendt: 21-April-2008 kl. 14:51 |
Ok - så hver af kernerne kører med den hastighed der er angivet for processoren. Og så selvfølgelig fordi det er en nyere arkitektur, så er den enkelte kerne relativt hurtigere end en tilsvarende P4, med samme hastighedsangivelse.
En core 2 duo på 3 GHz er således også alt andet lige hurtigere på den enkelte kerne end min nuværende P4 3,2 GHz. Hvor meget hurtigere mon? Svarende til P4 4,5 GHz??
Er der nogen, der kender en webbutik, hvor man selv kan tilpasse sådanne computere som Acer's Aspire Prestige serie??
Redigeret af Thorvald - 21-April-2008 kl. 14:53
|
Thorvald.
|
|
Pizzabager
Redaktionen
|
Sendt: 21-April-2008 kl. 14:57 |
jeje skrev:
Dit program kan altså kun bruge en kerne, så hvis du ikke vil lave andet samtidigt på computeren, så er det spild af penge at betale for 4 kerner. Hvis du vil have en hurtig processor så vælg Intel Core 2 Duo, fx E8400 3 GHz.
En Phenom processor på 2,2 GHz indeholder 4 kerner, som ved fuld belastning hver kører 2,2 GHz. Jeg vil tro sådan en kerne har lidt lavere ydelse end en Pentium 4 3,2 GHz. |
Øhhhh Nej.. en P4 3,2 yder ikke som en kerne fra en phenom, så skulle den jo også yde som en kerne fra en core2duo som kørte 2,2 ghz.. Intel og amd yder ret tæt på det samme, når de kører det samme GHZ..
Nu ved jeg godt du er intel mand, men det er da at forvride tingene en hel del..
Det betyder så ikke jeg vel anbefale ham at købe en phenom, som han rigtig nok, sikkert ikke har behov for.. ikke lige nu ihvertfald.. men da den prismæssigt ligger på ca det samme som en Intel E8400, så tror jeg nu den kunne være et ligeså godt bud, hvad er forresten det program som kun kan bruge en kerne?? det må da være lidt oldnordisk, kommer der ikke update til sådan et program??
|
|
Pizzabager
Redaktionen
|
Sendt: 21-April-2008 kl. 15:02 |
Thorvald skrev:
Thorvald skrev:
So basically most programs uses only one of the cores in dual core, quad core processors?? And does that mean that with a 2,2 GHz quadcore the programs only take benefit from 0,55 GHz, and this is much lower than a 3 GHz single core processor?? |
|
Ved ikke hvem der har skrevet den tekst, men det er da en gang HØ. man deler ikke hastigheden op så en 2,2ghz cpu med 4 kerner er på 0,55 på hver kerne.. hver kerne er på 2,2 GHZ.. så ja hver kerne på 2,2 er mindre en 3 ghz, men det er jo slet ikke det spring de snakker om..
men som manden(jens) skriver, hvis deres program ikke kan udnytte 4 kerne, er en dual core nok det bedste.. for så kan computeren bruge den ene kerne til dit program alene, og den anden til at kører windows osv..
|
|
Pizzabager
Redaktionen
|
Sendt: 21-April-2008 kl. 15:24 |
Nu blev jeg lige nysgerrig, og måtte søge efter en sammenligning mellem ydelsen på en intel og amd cpu.. og fandt en test og sammenligning mellem phenom x4 9600, og intel Core2quad Q6600.
selvom de skriver de muligvis har en fejl på Phenom cpu'en, (ved ikke om det er den fejl de senere har fundet ud af på allesammen, så de nu har B3 versionen istedet.. så meget er jeg ikke inde i det..)
test resultater her.. Intel cpu'en kører en marginalt højere hastighed, så jeg vil sige resultater taller for sig selv, Phenom er marginalt langsommere på det hele hvilket vil sige at Intel og Amd, er ca. lige så hurtige Mhz per Mhz.. men at intel dog har lavet cpu'er med væsentlig højere GHZ end amd, dog også til væsentlige højere priser..
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-review s/3327-amd-phenom-x4-9600-performance-preview-5.html
|
|