recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt grafikkort.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt grafikkort.

Besvar Besvar Side  <12345 11>
Forfatter
Besked
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2008 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

Dit program kan altså kun bruge en kerne, så hvis du ikke vil lave andet samtidigt på computeren, så er det spild af penge at betale for 4 kerner. Hvis du vil have en hurtig processor så vælg Intel Core 2 Duo, fx E8400 3 GHz. En Phenom processor på 2,2 GHz indeholder 4 kerner, som ved fuld belastning hver kører 2,2 GHz. Jeg vil tro sådan en kerne har lidt lavere ydelse end en Pentium 4 3,2 GHz.

Øhhhh Nej.. en P4 3,2 yder ikke som en kerne fra en phenom, så skulle den jo også yde som en kerne fra en core2duo som kørte 2,2 ghz..

Ikke enig. P4 3,2 yder stort set som en Phenom kerne 2,2 og en C2D kerne 2,2.

Intel og amd yder ret tæt på det samme, når de kører det samme GHZ..

Kun hvis du sammenligner de nyeste serier: C2D og Phenom. P4 er langsommere.

Nu ved jeg godt du er intel mand, men det er da at forvride tingene en hel del..

Jeg er AMD-mand, men vil ikke afvise Intel. Ingen forvridning; derimod er det vist gået lidt for hurtigt for dig denne gang.

Det betyder så ikke jeg vel anbefale ham at købe en phenom, som han rigtig nok, sikkert ikke har behov for.. ikke lige nu ihvertfald.. men da den prismæssigt ligger på ca det samme som en Intel E8400, så tror jeg nu den kunne være et ligeså godt bud, hvad er forresten det program som kun kan bruge en kerne?? det må da være lidt oldnordisk, kommer der ikke update til sådan et program??

Men hver kerne i E8400 yder mere end hver kerne i Phenom, da klokken er højere. Derfor er E8400 bedre.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7908
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2008 kl. 15:44

Øhhhh Nej.. en P4 3,2 yder ikke som en kerne fra en phenom, så skulle den jo også yde som en kerne fra en core2duo som kørte 2,2 ghz.. Intel og amd yder ret tæt på det samme, når de kører det samme GHZ..

Nu ved jeg godt du er intel mand, men det er da at forvride tingene en hel del..

Nu er det jo et forsøg på så at sige at sammenligne GHz'ene for de forskellige typer CPU'er - lidt ligesom man kan sige som tommelfingerregel at en pentium M 1 GHz, omtrent svarer i hastighed til en P4 2 GHz. Eller noget i den retning...

hvad er forresten det program som kun kan bruge en kerne?? det må da være lidt oldnordisk, kommer der ikke update til sådan et program??
Programmet hedder Dietrichs - www.dietrichs.com og http://user.dietrichs.com . Jeg kan da spørge om der i kommende opdateringer kommer understøttelse af 2 eller flere kerner. Men i øvrigt er der vist mange programmer, der kun understøtter én kerne. Hvad med officepakken, photoshop mm. - hvordan ser det ud med dem (også de lidt ældre versioner)?

Ved ikke hvem der har skrevet den tekst, men det er da en gang HØ. man deler ikke hastigheden op så en 2,2ghz cpu med 4 kerner er på 0,55 på hver kerne.. hver kerne er på 2,2 GHZ.. så ja hver kerne på 2,2 er mindre en 3 ghz, men det er jo slet ikke det spring de snakker om..

Det var mig, der spurgte om det var sådan det forholdt sig - jeg vidste det jo ikke (før nu). Hver kerne er altså på 2,2 GHz, men pga. den nyere arkitektur er de 2,2 GHz vel hurtigere end en 2,2 GHz P4, f.eks.

Er der nogen, der kender en webbutik, hvor man selv kan tilpasse sådanne computere som Acer's Aspire Prestige serie??

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2008 kl. 16:24

Dit program kan altså kun bruge en kerne, så hvis du ikke vil lave andet samtidigt på computeren, så er det spild af penge at betale for 4 kerner. Hvis du vil have en hurtig processor så vælg Intel Core 2 Duo, fx E8400 3 GHz. En Phenom processor på 2,2 GHz indeholder 4 kerner, som ved fuld belastning hver kører 2,2 GHz. Jeg vil tro sådan en kerne har lidt lavere ydelse end en Pentium 4 3,2 GHz.

Øhhhh Nej.. en P4 3,2 yder ikke som en kerne fra en phenom, så skulle den jo også yde som en kerne fra en core2duo som kørte 2,2 ghz..

Ikke enig. P4 3,2 yder stort set som en Phenom kerne 2,2 og en C2D kerne 2,2.

Intel og amd yder ret tæt på det samme, når de kører det samme GHZ..

Kun hvis du sammenligner de nyeste serier: C2D og Phenom. P4 er langsommere.

Jeg er AMD-mand, men vil ikke afvise Intel. Ingen forvridning; derimod er det vist gået lidt for hurtigt for dig denne gang.

Det betyder så ikke jeg vel anbefale ham at købe en phenom, som han rigtig nok, sikkert ikke har behov for.. ikke lige nu ihvertfald.. men da den prismæssigt ligger på ca det samme som en Intel E8400, så tror jeg nu den kunne være et ligeså godt bud, hvad er forresten det program som kun kan bruge en kerne?? det må da være lidt oldnordisk, kommer der ikke update til sådan et program??

Men hver kerne i E8400 yder mere end hver kerne i Phenom, da klokken er højere. Derfor er E8400 bedre.

Okay okay, det er nok gået hurtigt, så længe vi er enige om amd og intel nye cåu'er er ca lige hurtige clock for clock, så er det fint.. og ja P4 er langsommere.

Og jeg gav dig også ret omkring dualcore cpu til hans forbrug..

Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2008 kl. 16:28
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Øhhhh Nej.. en P4 3,2 yder ikke som en kerne fra en phenom, så skulle den jo også yde som en kerne fra en core2duo som kørte 2,2 ghz.. Intel og amd yder ret tæt på det samme, når de kører det samme GHZ..

Nu er det jo et forsøg på så at sige at sammenligne GHz'ene for de forskellige typer CPU'er - lidt ligesom man kan sige som tommelfingerregel at en pentium M 1 GHz, omtrent svarer i hastighed til en P4 2 GHz. Eller noget i den retning...

hvad er forresten det program som kun kan bruge en kerne?? det må da være lidt oldnordisk, kommer der ikke update til sådan et program??
Programmet hedder Dietrichs - www.dietrichs.com og http://user.dietrichs.com . Jeg kan da spørge om der i kommende opdateringer kommer understøttelse af 2 eller flere kerner. Men i øvrigt er der vist mange programmer, der kun understøtter én kerne. Hvad med officepakken, photoshop mm. - hvordan ser det ud med dem (også de lidt ældre versioner)?

Ved ikke hvem der har skrevet den tekst, men det er da en gang HØ. man deler ikke hastigheden op så en 2,2ghz cpu med 4 kerner er på 0,55 på hver kerne.. hver kerne er på 2,2 GHZ.. så ja hver kerne på 2,2 er mindre en 3 ghz, men det er jo slet ikke det spring de snakker om..

Det var mig, der spurgte om det var sådan det forholdt sig - jeg vidste det jo ikke (før nu). Hver kerne er altså på 2,2 GHz, men pga. den nyere arkitektur er de 2,2 GHz vel hurtigere end en 2,2 GHz P4, f.eks.

Er der nogen, der kender en webbutik, hvor man selv kan tilpasse sådanne computere som Acer's Aspire Prestige serie??

de nye amd'er og intel er ca ligeså hurtige clock for clock(p4 er rigtig nok langsommere), og en quadcore cpu vil ikke være hurtigere til programmer der kun kan bruge 1 kerne, dog en fordel at have en dualcore, da nummer 2 kerne så kan tage sig af alt det andet..

ved ikke nogen steder man kan bygge en Acer(jeg har aldrig brudt mig meget om acer) men at få bygget en pc, kan man gøre her..

WWW.shg.dk dog skal man selv vælge delene, og det kan være svært hvis man ikke ved så meget om det..

Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2008 kl. 16:39

Ok - så hver af kernerne kører med den hastighed der er angivet for processoren. Og så selvfølgelig fordi det er en nyere arkitektur, så er den enkelte kerne relativt hurtigere end en tilsvarende P4, med samme hastighedsangivelse.

Ja

En core 2 duo på 3 GHz er således også alt andet lige hurtigere på den enkelte kerne end min nuværende P4 3,2 GHz. Hvor meget hurtigere mon? Svarende til P4 4,5 GHz??

Det er nok udmærket som en tommelfingerregel.
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2008 kl. 16:56
Thorvald

Her kan man tilpasse sin computer:

dell.dk

Vælg "Små og mellemstore virksomheder".

Jeg ved ikke, om man kan få lov at købe en tilpasset model som privat. Men måske kan du købe den gennem din arbejdsgiver.

Edit: rettet link

Redigeret af jeje - 21-April-2008 kl. 16:57
Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2008 kl. 17:12

Thorvald

Her kan man tilpasse sin computer:

dell.dk

Vælg "Små og mellemstore virksomheder".

Jeg ved ikke, om man kan få lov at købe en tilpasset model som privat. Men måske kan du købe den gennem din arbejdsgiver.

Edit: rettet link

Synes faktisk dell laver nogen glimrende maskiner, og man kan vælge en del forskellige modeller..

Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2008 kl. 17:38

Thorvald Her kan man tilpasse sin computer: dell.dk Vælg "Små og mellemstore virksomheder". Jeg ved ikke, om man kan få lov at købe en tilpasset model som privat. Men måske kan du købe den gennem din arbejdsgiver. Edit: rettet link

Synes faktisk dell laver nogen glimrende maskiner, og man kan vælge en del forskellige modeller..

Jeg tror, at Dells maskiner er gode til dem, som ikke skifter bundkort. Og skal man sælge en brugt computer er det sikkert en fordel, at der står Dell på den. Men man skal ikke købe en Dell, hvis man kan finde på at skifte bundkortet, for jeg har læst, at Dell ikke overholder standarden. Førhen overholdt de heller ikke standarden for strømforsyningsstik, men det er vist fortid.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2008 kl. 20:51

[...]hvad er forresten det program som kun kan bruge en kerne?? det må da være lidt oldnordisk, kommer der ikke update til sådan et program??

Er Excel 2003 oldnordisk?

Multi-threaded programmering er en non-triviel opgave. Det er ikke bare et spørgsmål om at vælge en nyere compiler. Afhængig af hvad dit program laver, skal du måske starte helt forfra med udviklingen/programmeringen.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Niels Chr Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2005
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2008 kl. 21:25

]
Jeg tror, at Dells maskiner er gode til dem, som ikke skifter bundkort. Og skal man sælge en brugt computer er det sikkert en fordel, at der står Dell på den. Men man skal ikke købe en Dell, hvis man kan finde på at skifte bundkortet, for jeg har læst, at Dell ikke overholder standarden. Førhen overholdt de heller ikke standarden for strømforsyningsstik, men det er vist fortid.

Korrekt, dell maskiner har ikke standard MB, mens øvrige komponenter alle er standrd. - jeg arbejder som sys admin i en større virksomhed som udelukkende bruger Dell som stationære kontor maskiner - dells maskiner (optiplex) er yderst støjsvage, lavet til hurtigt at skifte dele (i tilfælde af repration) og har en levetid på ca. 3 år - herefter bryder de notorisk sammen....sjovt at dell tilbyde on-site garanti i 3 år...

Tilbage til tråden: jeg syntes thorvalds eget forslag med et tastatur / mus til hans bærbare og omdanne denne til en "stationær" lyder som det mest optimale (økonomiske) - hvis denne løsning her og nu dækker behovet, skal han vælge den løsning - når/hvis behovet opstår for en kraftigere maskine skal han købe den til den tid - idet han om ½-1 år får væsentlig mere for de samme penge - udviklingen stopper ikke i morgen.
I øvrigt kan jeg oplyse at Nvidias 7950 kort bestemt ikke er noget ringe kort - det har samme ydelse som deres "nyere" 8600 kort som jeg benytter til vista - hvis thorvald er sikker på at det er grafikkortet som er hans flaskehals er det da en billig opgradering.
har du prøvet at starte taskmanager samtidig med at du benytter dit CAD program ? - det kan sige noget om det er CPU eller GPU / MEM du har problemmer med (understøtter dit CAD program OpenGL ? - hvis ikke laves alle beregninger sikkert af CPU'en og er din flaskehals)
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7908
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2008 kl. 22:06

Oprindeligt skrevet af Niels Chr Niels Chr skrev:

Tilbage til tråden: jeg syntes thorvalds eget forslag med et tastatur / mus til hans bærbare og omdanne denne til en "stationær" lyder som det mest optimale (økonomiske) - hvis denne løsning her og nu dækker behovet, skal han vælge den løsning - når/hvis behovet opstår for en kraftigere maskine skal han købe den til den tid

Ja, indtil videre gør jeg nok ikke noget - og hvis behovet opstår kan jeg jo som sagt bare arbejde på den stationære. Og hvis behovet opstår yderligere, så kan jeg overveje at købe ny stationær.

Dell? Jeg synes ikke mulighederne for tilpasninger var særlig stor.

Oprindeligt skrevet af Niels Chr Niels Chr skrev:

har du prøvet at starte taskmanager samtidig med at du benytter dit CAD program ? - det kan sige noget om det er CPU eller GPU / MEM du har problemmer med (understøtter dit CAD program OpenGL ? - hvis ikke laves alle beregninger sikkert af CPU'en og er din flaskehals) 

Jeg prøvede lige, men ved ikke helt hvad jeg skal se efter. Dog ses det at CPU ryger op på 100% så snart jeg åbner OpenGL. Se de efterfølgende billeder.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
abacus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Februar-2005
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2008 kl. 23:53

Angående Dell, så fik jeg tilbud på en 4 års on site garanti da jeg for nyligt købte en ny pc, så de må da være bedre end du siger

Min gamle Dell er nu over 5 år og kører trods flittig brug stadigvæk.

Til top

Besvar Besvar Side  <12345 11>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu