|
Nyt smart home |
Besvar | Side <1234 5> |
Forfatter | |||||||||
lahan
Guld medlem Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9393 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||||
|
|||||||||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19525 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||||
Som man tænder og slukker på den kontakt der ikke er der? Klaus
|
|||||||||
lahan
Guld medlem Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9393 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||||
Nå ja vores strømforbrug var så også ca 20% mindre end normalt. |
|||||||||
lahan
Funktioner
Tak(0)
|
||||||||
Så det enste de kræver er strøm. Ryger strømmen, så er resultatet det samme som i dit tilfælde.
|
|||||||||
lahan
Funktioner
Tak(0)
|
||||||||
Verisure er det et af de systemer som koster 5000kr pr år ? Yale den må jeg kigge på. Min plan var også at aktiveres alarm systemet, så skal dørene låses og strømmen til fx sonos cuttes. Dit tricks med aftensmad lyder interssant.
|
|||||||||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||||
Et smarthjem er jo ikke smart, hvis man skal rode med det eller justere hele tiden. Det er først smart, når man netop ikke skal gøre det.
Men det betyder ikke, at man ikke kan få et behov for at justere/ændre noget. Når det sker, så kan man også gøre den justering/ændring smart |
|||||||||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||||||||
Det er også gammeldags. Faktisk er det helt tilbage til 80érne.. Men det betyder ikke, at det er dels utroligt stabilt, og så har det et hav af muligheder. Det gælder bare om at kunne udnytte dem. Alene tanken om 128 ind og udgange, det åbner ekstremt mange muligheder. (Det er muligt at få mange flere ved fx at bruge to controllere).
Jeg kender ikke noget system, som ikke har een eller anden form for mangler, hvor man må tænke ud i 3.part løsninger. Mht IHC, så er et af de største irritationers momenter, at det fx ikke har noget så simpelt som en rum thermostat med display. Det fandtes engang, men LK solgte det kun i Norge. På den anden side, så er det omvendt nok een af de ting som man sjældent har brug for at ændre på alligevel, specielt hvis man har tung gulvvarme. Og i værste fald, så kan man købe deres (dog hundedyre) app, og se temperaturen via den. Men det er alligevel ufatteligt at sådan en dims ikke eksistere.
Problemet med flere systemer er oftest, at du dermed også har flere forskellige systemer at skulle holde opdateret og konfigurere. Og langt mere kan gå galt. Så selvom jeg selv har flere systemer, så er grundanlægget (IHC) altid kørende. Og det der kan gå galt med de andre, det kan vi oftest leve uden, (nice to have features), når/hvis det går galt.
Kommer an på hvad du mener med "opgraderet" og "håbløs forældet". Jeg har IHC alarm, og jeg synes faktisk det er enormt godt, specielt taget i betragtning af, at det er vanvittig simpelt opbygget. Til gengæld er logikken omvendt ekstrem stærk. Der er nærmest ikke noget jeg ikke kan få det til. Så behovet for at opgradere det, det kræver lidt flere detaljer om, hvad det i givet fald skulle kunne.
Mit valg af skærm er primært så jeg kan se husets aktuelle status. Dvs temperatur, fugtighed, alarm status, skalsikring, ventilation, co2 og på den måde hurtig se og kunne overskue, om der er noget der evt fejler, eller ikke står som forventet. Med tiden bliver der også tilført data over aktuelt energiforbrug, samt mulighed for historiske data. Og muligvis også overvågningskamera.
Hvis du havde IHC, så kunne du i løbet af 5 minutter programmere den LK kontakt om til, at tænde/slukke/dæmpe et lampeudtag du bruger, (blot for at give dig et hint om, hvad IHC fx vil sige).
Jeg kender godt Niko, og særligt også Hue (jeg har selv Hue). Sidstnævnt er og bliver jeg ikke fan af. for mig handler et smarthjem ikke bare om lys. Men også resten af hjemme. Og lyset skal kunne justeres uden begrænsninger, og i øvrig uden at være afhængig af en app. Det hælper lidt at Hue kan arbejde med fx GA, og man derigennem kan bruge stemmestyring. Men Hue som grundlæggende, det giver meget lidt mening i min verden. Mine Hue lamper styres på IHC tryk, dog igennem 3.part system, da IHC ikke kan snakke med andre systemer direkte.
Gider du så fortælle mig, hvordan du besvare et "ring" (en der trykke på dørklokken) ? Hos mig skal jeg for det første have min mobiltelefon, (det er fair nok, da det er svært at gøre det anderledes). Jeg får også notifikation om, at det ringer på døren med det samme.. Men trykker jeg på notifikationen, så sker der nada. Jeg skal fysisk selv manuelt, åbne mobilen (fingeratryk) gå ind i appen, og vælge Live view, hvorefter jeg lige skal vente mindst 10-12 sekunder, før Live view er klart. Derefter kan jeg besvare.. Det er så uigennemtænkt, at man ganske enkelt ikke fatter, at man overhovedet kan finde på at lave sådan noget. +10-12 sekunder lyder ikke af meget (nok nærmere 20 for hele proceduren. Men det er meget, for den der står og venter.
Hvorfor vente på Wifi6? Der kan gå en rum tid endnu før vi se det herhjemme. Og dernæst, så skal der ligesom være udstyr der bruger det. Heldigvis er det jo Ubiquiti, så det er netop at ændre/opgradere senere. (jeg bruger selv Ubiquiti Unifi her, og kunne ikke drømme om at vælge andet). |
|||||||||
Kandersen
Funktioner
Tak(0)
|
||||||||
Yep, fuld styrke eller slukket.. Så må man håbe det er til at leve med en 9watt LED, der hvor den sidder
|
|||||||||
lahan
Funktioner
Tak(0)
|
||||||||
@kandersen
Bruger du ring eller rapid ring app ? På IOS skal du installere begge, når det ringer på så er det den hurtige rapid ring app der benyttes. Tryk på notifikationen for at svare et ring. Kan være det virker anderledes på Android.
|
|||||||||
LofterPalle
Super bruger Oprettet: 17-Marts-2020 Status: Offline Point: 399 |
Funktioner
Tak(0)
|
||||||||
Det med varmeproblemer kender jeg alt til. Hvis termostaterne er indstillet korrekt burde du ikke opleve de problemer. Men skal også se på hvordan er varmerør trukket. Er det 1 strengs system eller 2 strenget? Dit problem lyder som om det kunne være et-strenget.
|
|||||||||
LofterPalle
Funktioner
Tak(0)
|
||||||||
Har selv Danfoss, men ja korrekt at de har deres lukket system, og det synes jeg egentligt er fint, da det skal passe sig selv. Du har jo ikke brug for at regulere på varmen hele tiden, det skal den selv finde ud af. Nogle gange kan ting godt blive for smart.
Redigeret af LofterPalle - 05-August-2020 kl. 07:24 |
|||||||||
LofterPalle
Funktioner
Tak(0)
|
||||||||
Jeg ved ikke meget om emnet, men jeg ved der nogle kollegaer igennem mit arbejde der har implementeret det i sit hus. Kig på HomeAssistant. Det kan også tale med IHC. Fx. brugte han det til at når han netværk finder hans telefon, kunne det tænder lyset i hans hus som han havde bestemt skulle tænde. Det ret smart.
Redigeret af LofterPalle - 05-August-2020 kl. 07:51 |
|||||||||
Besvar | Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |