recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt tv efter 10 år
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt tv efter 10 år

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
JacobH Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JacobH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt tv efter 10 år
    Sendt: 12-Februar-2021 kl. 14:13
Hej,

Jeg har et gammelt Sony 55NX723, som jeg har været rigtig glad for. Også selvom det ikke har givet det bedste billede til vores streamingbehov i flere år nu. Men et nyere og bedre tv lokker. 55 eller 65 tommer.

Jeg har kigget på Samsung Q95T, som jeg godt kan lide pga. One Connect og mulighed for montering helt fladt på væggen. 

Jeg kan dog læse, at mange anbefaler LG CX. Og det ser også lækkert ud. 

Men hvad passer bedst til mit behov?

Vi streamer alt. TV 2 Play, DR, Netflix, Viaplay, HBO og mere. Vi ser meget sport (primært Formel 1) og film/serier. Pt. gennem vores Apple tv-boks. 

Vi har en stor og til tider lys stue. Vi lever med vores gamle Sony, så måske lysstyrken på OLED også er til at leve med. Jeg ved ikke, hvor stor forskellen er. Men vi kan ikke lukke for alle lysindfald, så det må ikke være værre end det gamle Sony. 

Da vi havde plasma, var jeg ret nervøs for burn-in, men jeg ved reelt ikke, hvor stort problemet er med OLED. 

Nogle videoer YouTube påstår, at man næsten ikke kan se forskel på de to tv (hvilket taler for Samsung), mens andre siger, at der er kæmpe forskel (hvilket taler for OLED). 

Budgettet er omkring de 15.000.

Jeg håber på et par gode råd til at tage den rigtige beslutning :-)

//Jacob


Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Online
Point: 4438
Funktioner Funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 14:56
Målt på billedkvalitet er der meget stor forskel. Vi taler reelt så godt som markedets bedste billedkvalitet (LG CX) kontra billedkvalitet i middelklassen (Samsung Q95T).

Målt på billedkvalitet står Q95T dårligt i sammenligningen med mindre du kan få den markant billigere end LG CX. Samsung Q95T kan reelt heller ikke fremvise HDR, hvilket mere og mere indhold udgives i.

Der er forskel på TV-platformene i skærmene, webOS kontra Tizen, men hvis du bruger Apple TV, så spiller det ingen rolle. Samsungs eksterne One Connect-boks er smart, synes jeg, men er dog også blevet en stor kasse i seneste udgaver.

Der er risiko for burn-in på OLED, særligt på de første generationer. Producenterne hævder, at risikoen er kraftigt formindsket i de nyere generationer, men reelt ved vi der jo ikke før der er gået nogle år og køberne kan melde tilbage.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 15:11
JacobH_ du nævner billedkvalitet i forhold til streaming. Der skal du bare være klar over,at der kan være nogle kvalitets-issues,som intet TV kan rette op på . Jeg tænker først og fremmest live-sport via streaming, som i rigtigt mange tilfælde er en temmelig tvivlsom oplevelse . 
Ellers har Rasmus givet dig svar på hvad der er det absolut bedste udgangspunkt lige nu.Hvis ikke du har været der, bør du gå over på hans site Flatpanels.dk, og læse nogle test. Og i langt de fleste stue miljøer vil OLED’s lysoutput forøvrigt være mere end godkendt . . 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af JacobH JacobH skrev:

Vi har en stor og til tider lys stue.


Hvilket absolut ikke er noget problem er for et OLED tv.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JacobH Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JacobH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 15:48
Hej alle,

Tusind tak for svar. Både på billedkvalitet og mht. lysstyrke på OLED. Det er virkelig brugbart. 

Jeg ved godt, at sport ikke er den bedste oplevelse på streaming, men det er bare sådan, det er. Som sportsjournalist ser jeg meget sport, særligt motorsport, og jeg kan leve med det på mit gamle Sony, så det går nok også på et nyt tv :-)

Det er mere film og serier, hvor kvaliteten gerne må være god. 

Prismæssigt ligger de to tv jo tæt op ad hinanden, så det taler jo for LG. Er dette egentligt det “normale” LG CX: https://www.bilka.dk/produkter/lg-55-oled-tv-oled55cx6/100535259/

Det ender jo nok med OLED. Men er der andre end LG, jeg burde overveje? Jeg har læst i timevis på Rasmus’ fine hjemmeside, der er virkelig god og informativ, og der bliver også talt godt om Philips OLED. 

Og så må jeg arbejde på at slappe af mht. burn-in :-) På plasma kunne man få lidt beskyttelse ved at “køre  tv’et til” i de første timer. Gælder det for OLED?

Endnu engang - stor tak!


Redigeret af JacobH - 12-Februar-2021 kl. 15:49
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6974
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 15:57
alle nye OLED er utrolig meget ens da paneler kommer fra samme fabrik

Så kun med meget trænet øjne eller måle udstyr kan forskelle påvises.

Men der er meget andet at tage stilling til ved køb af tv

Hdmi indgange og versioner 
Styresystem 


Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4249
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 16:16
Panasonic Oled skiller sig ud fra de andre Oled TV. De seneste to årgange er især bemærkelsesværdige da billedkvaliteten her er så meget lig den man kender fra Plasma TV. Dvs varm og ikke så analytisk, og derfor især god til at gengive flow TV og streaming af lavere kvalitet. Og fodres det med 4k HDR materiale, er det i stand til at levere 1000 nits lysstyrke i peaks, som er det lysoutput LCD/LED hidtil har været førende i.
Til top
OleA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 658
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér OleA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 16:27
jeg har selv Panasonic, som jeg er meget tilfreds med. Det er dog lidt dyrere end LG. 

Du kan få 65” LG til 15000


Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Panasonic Oled skiller sig ud fra de andre Oled TV. De seneste to årgange er især bemærkelsesværdige da billedkvaliteten her er så meget lig den man kender fra Plasma TV. Dvs varm og ikke så analytisk, og derfor især god til at gengive flow TV og streaming af lavere kvalitet. Og fodres det med 4k HDR materiale, er det i stand til at levere 1000 nits lysstyrke i peaks, som er det lysoutput LCD/LED hidtil har været førende i.

Kan du henvise til test som bekræfter det du skriver.

Vi er enig i 2000 modellerne kan levere tæt på 1000 nits og laver verdens bedste oled tv

Men ord som varm og bedre til at gengive flow tv syntes jeg ikke bliver beskrevet i test.



Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Panasonic Oled skiller sig ud fra de andre Oled TV. De seneste to årgange er især bemærkelsesværdige da billedkvaliteten her er så meget lig den man kender fra Plasma TV. Dvs varm og ikke så analytisk, og derfor især god til at gengive flow TV og streaming af lavere kvalitet. Og fodres det med 4k HDR materiale, er det i stand til at levere 1000 nits lysstyrke i peaks, som er det lysoutput LCD/LED hidtil har været førende i.

Kan du henvise til test som bekræfter det du skriver.

Vi er enig i 2000 modellerne kan levere tæt på 1000 nits og laver verdens bedste oled tv

Men ord som varm og bedre til at gengive flow tv syntes jeg ikke bliver beskrevet i test.



Jeg er godt klar over du ikke er enig, det kan jeg jo læse ud fra din generalisering, at alle Oled TV skulle præstere ens fordi alle paneler kommer fra LG. Det viser jo bare din uvidenhed om at der er forskel på “billedmotorer” eller processorer i de forskellige TV. Har du selv et Oled TV, og i så fald hvilket?

Jeg kan ikke henvise til nogen test der underbygger mine egne betragtninger. Du kan se det som en nyttig brugeroplysning af en der har ejet flere Oled TV.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2021 kl. 06:25
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Panasonic Oled skiller sig ud fra de andre Oled TV. De seneste to årgange er især bemærkelsesværdige da billedkvaliteten her er så meget lig den man kender fra Plasma TV. Dvs varm og ikke så analytisk, og derfor især god til at gengive flow TV og streaming af lavere kvalitet. Og fodres det med 4k HDR materiale, er det i stand til at levere 1000 nits lysstyrke i peaks, som er det lysoutput LCD/LED hidtil har været førende i.

Kan du henvise til test som bekræfter det du skriver.

Vi er enig i 2000 modellerne kan levere tæt på 1000 nits og laver verdens bedste oled tv

Men ord som varm og bedre til at gengive flow tv syntes jeg ikke bliver beskrevet i test.



Jeg er godt klar over du ikke er enig, det kan jeg jo læse ud fra din generalisering, at alle Oled TV skulle præstere ens fordi alle paneler kommer fra LG. Det viser jo bare din uvidenhed om at der er forskel på “billedmotorer” eller processorer i de forskellige TV. Har du selv et Oled TV, og i så fald hvilket?

Jeg kan ikke henvise til nogen test der underbygger mine egne betragtninger. Du kan se det som en nyttig brugeroplysning af en der har ejet flere Oled TV.

Man kan til gengæld læse at du gør dig en del i "HIFI-begreber" som hverken kan verificeres eller falcificeres fordi de grundlæggende er substans- og definitionsløse. Det er HIFIbavl om igen, bare applikeret på billede.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2021 kl. 07:02
Til Munch

Jeg ejer flere OLED TV 

Modellerne er fra LG og Panasonic      så er det på plads 
Og de blev ikke købt i går Wink

Vi er bare ikke enig i dine "varme" påstande
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu