recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - oddessy sub placering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

oddessy sub placering

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
blumenburg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-April-2012
Sted: mesinge/fyn
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér blumenburg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: oddessy sub placering
    Sendt: 25-August-2020 kl. 23:05
hey
har kørt min nye sub ind med oddessy idag
og er lidt i tvivl om hvordan det kan være sub 
efterfølgende angives til at stå 7 m væk og sættes til -5 db
den stå ca 2,5 m væk og jeg har som udgangspunkt stillet alt bag på sub som producent angiver som et godt udgangspunkt.
umiddelbart syntes jeg den spiller fint men undre mig nu alligevel over resultatet

vh jens
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 4664
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2020 kl. 23:32
audyssey måler hvor meget delay sub har, og øger distancen for at få signal til at komme før til sub.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér blumenburg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 05:47
det er jeg med på, men undrer mig alligevel over de 7 m
canal digital sat
Marantz SR7009

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 08:58
Faseforskydning i forhold til fronter.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér blumenburg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 10:16
er det noget jeg skal ændre på eller er det iorden ud fra reciverens korrektion
canal digital sat
Marantz SR7009

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 10:58
Du kan se hvordan fase står bag på sub. Står den på 0 og sub er på samme væg som fronter, skal du ikke ændre noget.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér blumenburg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 11:13
fase står på 0 og den står ved sidevæg til venstre for sweetspot
canal digital sat
Marantz SR7009

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 11:17
Hvis sub ikke har membran i samme retning som fronter, forklarer det at der er stort delay før bassen rammer sweetspot. Så det kompenserer audyssey for.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvis sub ikke har membran i samme retning som fronter, forklarer det at der er stort delay før bassen rammer sweetspot. Så det kompenserer audyssey for.

Subbens retning er fløjtende ligegyldig når det gælder bas - den spreder alle retninger :)

Men det er rigtigt hvad de andre siger: En sub har typisk forstærker og anden signalbehandling indbygget som, når man måler, får det til at se ud som om, den står længere væk. Ingen grund til at ændre noget. 

Hvis du vil rode med det, kan du evt. sætte noget musik med typisk "techno-bas" på og justere et par meter frem og tilbage for subben og se om du opnår bedre lyd. Audyssey er ikke kendt for at ramme rigtigt ift. optimalt sub-delay. 
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér blumenburg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 17:50
ja undskyld alle mine spørgsmål, men jeg er sgu lidt forvirret.
min nye sub har osse rumkorrektion, men hvordan prioriterer man i imellem reciverens og subbens korrektioner eller sagt på en anden måde hvordan griber man kalibrering an med denne udfordring?
canal digital sat
Marantz SR7009

Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af blumenburg blumenburg skrev:

ja undskyld alle mine spørgsmål, men jeg er sgu lidt forvirret.
min nye sub har osse rumkorrektion, men hvordan prioriterer man i imellem reciverens og subbens korrektioner eller sagt på en anden måde hvordan griber man kalibrering an med denne udfordring?
Normalt optimerer man sub først og så kører forstærkerens korrektion efterfølgende. Hvis du mener det alvorligt burde du investere i en UMIK-1 målemikrofor og sætte dig ind i pc-programmet REW for at kunne måle og optimere. Din sub kan være totalt dårligt placeret og Audyssey kan have problemer med overgang mellem sub og højtalerne. Jeg kan anbefale Home Theater Gurus på YouTube omkring placering og justering af sub. De 7m i afstand lyder af meget, vil tro at den bliver mindre hvis fasen sættes til 180.

Redigeret af Steen6400 - 26-August-2020 kl. 19:07
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér blumenburg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 19:37
lyder spændende, starter med YouTube og tager den derfra. I forhold til placering, så tror jeg der kommer til at flyde blod hvis jeg skal overbevise hjemmestyret om en anden placering end nu😬
canal digital sat
Marantz SR7009

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu