recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Navigation og CarFi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ok at passager tager GPS med, bruger v kørsel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOk at passager tager GPS med, bruger v kørsel

Besvar Besvar Side  <1234>
Afstemningsspørgsmål: Må passager tage sin GPS med og bruge den under kørsel (nat/dag) ??
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
10 [15.38%]
48 [73.85%]
2 [3.08%]
2 [3.08%]
3 [4.62%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 00:17
Oprindeligt skrevet af MoTiNI MoTiNI skrev:

Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

Regner også med at skulle bruge den i ferie til London, Berlin og andre steder............. :-) Gider ikke stå og ligne en dum turist med kort udslået................ :-/

MVH JAN

Tror squ der er ligeså mange der vil få en griner af at du jokker rundt med bil GPS i hånden LOLLOLLOLLOL

Så er det god at man har bla. Apple iPhone med GPS, dem er der jo ingen der griner af når men jokker rund med den i håndet, ellers er der skam lavet GPS til Cykler.
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 09:35

.
Det at lave en afstemning er svært må jeg indrømme......
når du vælger et emne som næsten, ved lov, er enstemmigt slået fast er korrekt på en måde. du bør kunne se udfaldet allerede nu.

Dit eksempel er lige så godt som folk som mener det ikke er et problem at tale i telefon mens man kører, som også er et problem for mange, og acceptere problemet er også svært.

At føre en dialog mens man kører er ikke acceptabelt, hvis alt skal være korrekt.. For førers koncentration er nemlig så ikke fokuseret på hvad der sker forude. Mennesker har rigtig svært ved at flere opgaver samtidig.

Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Point: 24766
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 09:50
Selvfølgelig er det tilladt, at fortælle fører om hvilken vej man gerne vil. I privat bil så bestemmer fører så selv om han vil følge det. Men kommer du ind i en taxi, så skal han følge dine anvisninger, uanset om ruten er længere eller kortere. Der er det kunden der bestemmer.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 10:16
det er da fint nok du har en GPS i tasken, hvis man får brug for det, men som sagt det er 100% førerens valg, det er hans bil, og det er ham der har penge i den.

Kører man sammen med en om man betaler eller ej, så er det stadig føreren der sidder med en bil til en x kr som han har ansvaret over.

Personligt ville jeg blive pissed, hvis jeg kendte vejen, men hele tiden havde en mister know it all, der sad og sagde, hey vi skal den vej det er meget lettere.

Jeg pendler mellem flere fabrikker. fra Holstebro men enten til Lem, Ringkøbing, Århus, Hammel and so on, og har nået en ro omkring trafikken, man ved sådan i kroppen, hvilke dage den 2-3 km længere vej faktisk giver værdi fordi man rammer en eller anden lille kø et sted. og der er GPS bare et irritation moment, hvis jeg rammer et uheld, og skal have en alternativ rute, men kender også de fleste alternative ruter.

så personligt ville jeg ikke have at en passager sidder og glor ned i hans tomtom hele vejen. irritere også på den måde, som hvis folk sidder og glor ind på ens skærm mens man arbejder, man føler sig overvåget.

nu gider jeg ikke have folk med generelt som arbejdskørsel, tager en med hvis han har bil problemer en dag eller andet, men normalt er min dag flexibel, så kan ikke have folk med. så har ikke det issue i hverdagen.

men i privat livet har jeg det på samme måde, min kæreste gider sjældent køre bil, så hvis jeg ikke har brug for hendes vejvisning så skal hun ikke komme med den, så kan hun sidde bag rattet istedet, hvilket jeg er villig til at give hende, da jeg er 2-3 timer bag rattet hver dag.
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 10:56
Jeg ville sgu smide dig af ved nærmeste busstoppested hvis du sad med en GPS og fortalte mig hvilken vej vi skulle Wink
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4944
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 11:40
Jeg ville mene juan08 skulle spørge i hvert tilfælde om han skulle tage sin GPS med i bilen, hvis han skulle køre langt som passager i en bil.

Hvis føreren siger nej, så kunne juan08 have den med, men lade den være slukket i tasken. Hvis føreren så på et tidspunkt var gået helt kold, så kunne juan08 spørge føreren pænt om han ville have GPS'en tændt og køre efter den.

Ellers skal man efter min mening bare lade føreren køre bilen...

Redigeret af Cyberguyen - 25-Januar-2010 kl. 11:40
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 11:58
Temmelig sort tråd imo.

Mine 2 cents:

1) Hvis føreren er ok med at du bruger gps'en til at vejllede kan jeg ikke se hvad den store forskel er mellem det, og så hvis du sad med et kort og gav vejlledninger, eller hvis føreren for den sags skyld selv havde en gps som han brugte.

2) Hvis føreren ikke er ok med at du sidder med gps'en og leger "backseat driver" så skal den bare pakkes væk, og så snakker I om vind og vejr i stedet.

Det kan vel ikke være så svært..??
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 19:32

Det at lave en afstemning er svært må jeg indrømme......
Har forsøgt at være seriøs dels, da jeg startede dels med mine forskellige indlæg.
Jeg er bekendt med, at hvis jeg griber rat eller håndbremse er det mit ansvar og er ansvarlig for følgeskader på bil og andre trafikanter  (hårde som bløde) Men det ikke det det drejer sig om.
Og hvis det er det jeg har givet udtryk for beklager jeg meget.

Du kan jo starte med at afklare den tvivl om forståelsen af dit spørgsmål, som flere af os har givet udtryk for.

Spørger du, om det er i orden, at en passager bruger en GPS, selv om føreren af bilen ikke ønsker det?

Eller spørger du, om det er i orden, at en passager bruger en GPS, hvis det er aftalt med føreren?

Til top
juan08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-August-2008
Point: 149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 20:34
Hej Allan Olesen

Da jeg startede afstemning gik tanken på det etik/moral i at medbringe en GPS, som passager.

En ting er hvad der foregår i køretøjet et andet er hvad jeg skal skrive i første indlæg/afstemning

Jeg valgte at skrive overskrift efter 2 gange at havde medbragt Gps som passager.

Men ved næste kørsel vil   jeg spørger, om det er iorden jeg tænder  den medbragte GPS.........!Og høre hvad føre af køretøj beslutter og respektere afgørelse!

(Den ene køretur (1)havde føren faktisk en Iphone m indbygget GPS, men han valgte at vi bruge Garmin og vi satte den fast i Iphone holder i forruden/instrumentbrædtet)
Jeg mener ikke at det er iorden at bruge en GPS uden føren ønsker det ......Med citat: "jeg griber ind i kørslen" OG citat: "   magtkamp mellem mig og føren"  Kunne tolkes som om jeg vil gribe rat og pluselig føre bilen....Beklager meget misforståelsen ,men jeg forsøgte bare at skrive i korte sætninger .

mvh JAN

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 21:48

Jeg mener ikke at det er iorden at bruge en GPS uden føren ønsker det ......

Fint nok. Men hvorfor er du så i tvivl om, at det er i orden at bruge den, hvis føreren ønsker det? Der må jo være en grund til, at du føler behov for at spørge, og den grund har jeg stadig ikke fattet.
Til top
juan08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-August-2008
Point: 149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 22:01
Hej

Grunden er Etisk/moral ....
+
For et par år siden skulle vi til Prag m fly. Vi kørte fra Århus til Lufthavnen i København UDEN Gps.......Og siden hen har jeg haft den uhyggelige tanke, at motorvej kunne være spærret pga trafikuheld og vi så ville side fast (5 personer) uden at kunne gøre en døjt, med det resultat at fly afgik uden os......... Vi  kunne vende køretøjet og køre hjem........Halløj for en ferie
Heldigvis lige den dag valgt ingen, at køre galt mellen Århus/København.
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Maj-2006
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 22:16
Godt nok det mest underlige spørgsmål jeg har set længe. Du kan se alt det du vil på din GPS, men hvis føreren ikke vil rette sig efter det kan du jo ikke gøre så meget. Der er ikke noget ulovligt ved det hvis ikke du sidder og river i rattet.

Som du skriver det, lyder det lidt som om det kunne være en taxa eller bus du sad i og kiggede på din GPS, hvis det er generelt du mener, så kan jeg godt nok ikke helt forstå dit problem. Så længe føreren ved hvor han skal hen så kan du vel bare lade ham køre og så kan du kigge på din GPS som du har lyst til. At du så sikkert er ret træls at have med ud at køre, er en anden ting.

Jeg tænder også nogle gange gps i tlf., når jeg er med andre ude at køre, men det er kun hvis vi skal være der på et bestemt tidspunkt og vi derfor kan se ca. ankomsttid eller afstand. Det kan man i det mindste bruge til noget.

Så kan du glæde dig over at have en GPS den dag chaufføren ikke ved hvor i skal hen.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu