recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Oled eller Qled
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Oled eller Qled

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2022 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Nogle gange når folk skamroser et produkt er det fordi det er den “rigtige” holdning, personligt ville jeg vælge det tv, jeg syntes havde det bedste billede.

 
Hvorhenne, hvor længe og hvordan bedømmer du så det ? 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2022 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Nogle gange når folk skamroser et produkt er det fordi det er den “rigtige” holdning, personligt ville jeg vælge det tv, jeg syntes havde det bedste billede.
Hvis du tar “skamroser” og sætter sammen med “bedste billede”, så er vi enige Wink
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2022 kl. 16:08
Jeg har 3 OLED i huset - et fra Sony, LG og Panasonic - har ikke set skyggen af retention på nogle af dem - jeg havde et VT 50 Panasonic Plasma indtil for nylig og der var retention prompte og man kunne også se hvor der havde været sorte bjælker og undertekster - tv'et var ISF kalibreret så det var ikke fordi jeg kørte vivid profil Tongue
Jeg har på mit Panasonic OLED og Sony OLED faldet i søvn hvor det har stået på det samme billede i længere tid og der er intet at spotte og billedet - ja jeg savner hverken plasma eller LCD LED Smile
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2022 kl. 17:26
Jeg købte for et par år siden et gammel plasma tv, fordi det jo var super engang ;-)

Jeg syntes det "blinkede" helt vildt... Måske du ikke kan bruge det til alverden, det var blot for illustrere at alt ikke var godt i gamle dage (måske det var slidt op, gav trods alt 100 kr for det ;-) )

Er selv lykkelig ejer af et B6 og et HZ1000, begge OLED og ville aldrig vælge andet - specielt ikke når de stort set koster det samme som et LCD tv, der er en "ro" over billedet som jeg ikke oplever ellers.

Det hedder vist nok PVM eller noget deromkring, som jeg åbenbart er følsom overfor
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2022 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

"QLED" er LCD og implementeringen spænder fra billedkvalitet i den lave middelklasse til billedkvalitet lige under OLED (hvor QLED dog er markant dyrere). Så det er svært at klassificere "QLED" konkret. Det afhænger af modellen.


QLED er er ensfarvede LED belysning, ligesom WOLED er ensfarvede OLED belysning.
både QLED og WOLED laves i flere prisklasser.

klassificerIng at både QLED og WOLED afhænger at modellen da begge fås i forskellige modeller.




Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2022 kl. 20:01
Gamechangeren er,at OLED uanset model og klassificering styrer lyset på pixel niveau - hvorimod LCD(QLED) ALTID  er begrænset til at styre lyset i nogle ganske få zoner . 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2022 kl. 05:09
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

"QLED" er LCD og implementeringen spænder fra billedkvalitet i den lave middelklasse til billedkvalitet lige under OLED (hvor QLED dog er markant dyrere). Så det er svært at klassificere "QLED" konkret. Det afhænger af modellen.


QLED er er ensfarvede LED belysning, ligesom WOLED er ensfarvede OLED belysning.
både QLED og WOLED laves i flere prisklasser.

klassificerIng at både QLED og WOLED afhænger at modellen da begge fås i forskellige modeller.





Faktuelt forkert. Og jeg har allerede forklaret dig hvorfor i optil flere andre tråde.

En bagbelysning er noget, der lyser bag et andet element (hvori lyset så kan styres). F.eks. en LED-belysning bag et LCD panel. Det element, som aktivt regulerer billedet (dvs. skærmteknologien) er LCD-panelet. QLED er alene et marketingudtryk og det bruges på tværs af kantbelyste LCD TV, bagbelyste LCD TV, zone-styrede LCD TV og dobbeltlags LCD TV. Dvs. klassificering som QLED giver ingen mening.

OLED er en lysdiode med OLED-materiale i flere lag (og farver), som filtreres af passive farvefiltre. Skærmteknologien er OLED fordi det aktivt regulerende element er de enkelte OLED-pixels. Der findes ingen bagbelysning i OLED.

På samme måde er QD-OLED en lysdiode i blå, som konverteres med kvanteprikker (quantum dot) til rød og grøn. Det aktivt regulerende element er OLED, dvs. skærmteknologien. Kvanteprikkerne er ikke skærmteknologien. Der er ingen bagbelysning.

Samme forhold gælder microLED. Ingen bagbelysning.

At du bliver ved med at ødelægge folks tråde her på forummet med dit vrøvl er desværre beskæmmende


Redigeret af Rasmus Larsen - 07-Marts-2022 kl. 13:39
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2022 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af Steffen32 Steffen32 skrev:

Jeg har valgt en Qled fra Samsung, hvilket stod rigtigt flot ud af kassen. Så jeg vil klart gå den vej, hvis jeg var dig. Super billede til god pris.
Kan godt være, du synes, det ser flot ud af kassen, men jeg kan garantere dig, billedkvaliteten ligger langt væk fra den såkaldte standard, hvilket sikkert  ikke vil virke så imponerende i starten, men når først du har vænnet dig til billedkvaliteten, vil du opdage et meget mere naturligt billede, hvor græs ikke ligner kunstgræs, nyhedsværterne ikke ligner de netop er hjemvendt fra 14-dages ferie på Gran Canaria, langt bedre detaljer især i mørke scener, mere naturlige bevægelser osv., derfor er det absolut at anbefale at bruge tid på at indstille billedet bedst muligt.

Det skal siges, jeg kender til talrige eksempler på folk, der stædigt holder fast i den store farvelade med masser af soap opera-effekt, hvor jeg mener, de ikke har givet det mere naturlige og korrekte billede den tid, det tager at vænne sig til, før man er overbevist...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2022 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Det skal siges, jeg kender til talrige eksempler på folk, der stædigt holder fast i den store farvelade med masser af soap opera-effekt, hvor jeg mener, de ikke har givet det mere naturlige og korrekte billede den tid, det tager at vænne sig til, før man er overbevist...

Gammel artikel, i dag er det knapt så voldsomt, men alligevel tankevækkende.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2022 kl. 13:25
Kan godt huske moppe.dk...  :)
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2022 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

"QLED" er LCD og implementeringen spænder fra billedkvalitet i den lave middelklasse til billedkvalitet lige under OLED (hvor QLED dog er markant dyrere). Så det er svært at klassificere "QLED" konkret. Det afhænger af modellen.


QLED er er ensfarvede LED belysning, ligesom WOLED er ensfarvede OLED belysning.
både QLED og WOLED laves i flere prisklasser.

klassificerIng at både QLED og WOLED afhænger at modellen da begge fås i forskellige modeller.






Faktuelt forkert. Og jeg har allerede forklaret dig hvorfor i optil flere andre tråde.

En bagbelysning er noget, der lyser bag et andet element (hvori lyset så kan styres). F.eks. en LED-belysning bag et LCD panel. Det element, som aktivt regulerer billedet (dvs. skærmteknologien) er LCD-panelet. QLED er alene et marketingudtryk og det bruges på tværs af kantbelyste LCD TV, bagbelyste LCD TV, zone-styrede LCD TV og dobbeltlags LCD TV. Dvs. klassificering som QLED giver ingen mening.

OLED er en lysdiode med OLED-materiale i flere lag (og farver), som filtreres af passive farvefiltre. Skærmteknologien er OLED fordi det aktivt regulerende element er de enkelte OLED-pixels. Der findes ingen bagbelysning i OLED.

På samme måde er QD-OLED en lysdiode i blå, som konverteres med kvanteprikker (quantum dot) til rød og grøn. Det aktivt regulerende element er OLED, dvs. skærmteknologien. Kvanteprikkerne er ikke skærmteknologien. Der er ingen bagbelysning.

Samme forhold gælder microLED. Ingen bagbelysning.

At du bliver ved med at ødelægge folks tråde her på forummet med dit vrøvl er desværre beskæmmende









Jeg undrer mig over hvorfor QLED skal i anførselstegn da både OLED, QLED og hvad tv producenter ellers vælger at kalde deres fladskærme alle sammen bruger en ensfarvede belysning der rammer et farve filter så tv’et kan vise mere end en farve

Jeg ved godt at du gerne vil hive OLED op til at være noget specielt men WOLED er stadig en hvid belysning der rammer et farve filter, noget specielt ville være at der ikke er noget farve filter fordi de enkelte pixels lyste op i den rigtige farve og derfor fjernede behovet for er farve filter, men det lader til at panel producenterne ikke er der endnu
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 05:24
Fordi en skærmteknologi defineres ved det aktivt regulerende element, som kan styre millioner af billedpunkter, dvs. CRT, plasma, LCD, OLED eller microLED. Det er de 5 skærmteknologier indenfor TV.

Hvis du ikke kender forskellen på en transmitterende skærmteknologi (f.eks. LCD) og en selv-emitterende skærmteknologi (f.eks. OLED), så er du velkommen til at spørge – også efter din lange kampagne. Ingen her på forummet får noget ud af dine misforståelser og påståelighed.

I en 4K OLED-skærm sidder der tre lysdioder for hver pixel, dvs. 24,9 mio lysdioder der tilsammen agerer 8,3 mio. pixels/billedpunkter. I en LCD-skærm med LED-bagbelysning sidder der typisk under 100 lysdioder – nogle tusind i de mest avancerede bagbelysninger. LCD-panelet er transmitterende og der er heri flere millioner billedpunkter reguleres. Dvs. LCD er skærmteknologien. LED eller "QLED" i sig selv er alene en belysningtype eller bagbelysning i skærmsammenhæng.

En LCD-skærm har brug for en bagbelysning. Om der derudover bruges filtre (til farve eller andet) har intet at gøre med skærmteknologien, hverken på LCD eller OLED.


Redigeret af Rasmus Larsen - 08-Marts-2022 kl. 06:13
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu