recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Oled eller Qled
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Oled eller Qled

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 05:33
Nu synes jeg vi skal komme tilbage til trådens emne. Kim, hvis du har brug for hjælp til at valget af nyt TV, så er du velkommen til at kontakte mig direkte.
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Fordi en skærmteknologi defineres ved det aktivt regulerende element, som kan styre millioner af billedpunkter, dvs. CRT, plasma, LCD, OLED eller microLED. Det er de 5 skærmteknologier indenfor TV.

Hvis du ikke kender forskellen på en transmitterende skærmteknologi (f.eks. LCD) og en selv-emitterende skærmteknologi (f.eks. OLED), så er du velkommen til at spørge – også efter din lange kampagne. Ingen her på forummet får noget ud af dine misforståelser og påståelighed.

I en 4K OLED-skærm sidder der tre lysdioder for hver pixel, dvs. 24,9 mio lysdioder der tilsammen agerer 8,3 mio. pixels/billedpunkter. I en LCD-skærm med LED-bagbelysning sidder der typisk under 100 lysdioder – nogle tusind i de mest avancerede bagbelysninger. LCD-panelet er transmitterende og der er heri flere millioner billedpunkter reguleres. Dvs. LCD er skærmteknologien. LED eller "QLED" i sig selv er alene en belysningtype eller bagbelysning i skærmsammenhæng.

En LCD-skærm har brug for en bagbelysning. Om der derudover bruges filtre (til farve eller andet) har intet at gøre med skærmteknologien, hverken på LCD eller OLED.





Det jeg ikke har styr på er hvorfor QLED skal i anførselstegn når OLED ikke skal, da alle OLED i øjeblikket er WOLED, så er OLED jo en forkert betegnelse for dem.
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 08:30
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Nu synes jeg vi skal komme tilbage til trådens emne. Kim, hvis du har brug for hjælp til at valget af nyt TV, så er du velkommen til at kontakte mig direkte.

Så du syntes ikke at en tråd med titlen Oled eller Qled, må handle om forskellen på dem ?
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 09:08
QLED er oprindelig betegnelsen på en teknologi der ligesom OLED  styrer lyset på pixel niveau. Samsungs marketingsafdeling snuppede navnet og bruger det nu på traditionel LCD, derfor "QLED" . 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

 Det jeg ikke har styr på er hvorfor QLED skal i anførselstegn når OLED ikke skal, da alle OLED i øjeblikket er WOLED, så er OLED jo en forkert betegnelse for dem.

Du har ikke styr på teknologien. Det er fint, men så skulle du måske gå mere ydmygt til opgaven.

OLED er en skærmteknologi og en fællesbetegnelse for alle typer OLED-paneltyper, såvel WOLED som QD-OLED.

"QLED" er ikke en skærmteknologi, som det sælges i dag. Det er LCD. Marketingudtryk og selvopfundne ord sættes i anførselstegn. Det samme gøres med øgenavne, titler og ord hvortil der er forbehold. Jeg kan henvise til Dansk Sprognævn: https://dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen/§-40-60-tegnsaetning/§-58-anfoerselstegn/


Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Så du syntes ikke at en tråd med titlen Oled eller Qled, må handle om forskellen på dem ?

Kim har spurgt til købsråd, ikke dine misfortåelser udi skærmteknologi. Og nu nåede nogen af os jo at se dine indlæg i tråden, som er blev slettet af moderator.


Redigeret af Rasmus Larsen - 08-Marts-2022 kl. 09:57
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 10:18
Furry, du troller! Samsung QLED=LCD - der er ikke noget at komme efter

Find det bedste eller billigste OLED efter dine præferencer. Intet andet giver mening med de priser OLED er nede i nu. Det kan ikke sammenlignes med LCD. Det er den helt korte version :-) 
Til top
Kimjodder Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-August-2017
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimjodder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 10:50
Kære alle

Tja, jeg ved sgu ikke om jeg er blevet klogere eller mere forvirret ;o) - Jeg kan ihvertfald konstatere jeg har åbnet op for en religiøs krig - det var ikke meningen - beklager....

Jeg fornemmer - LG Oled - er the "shit" som dem jeg kender også siger.

Men, jeg synes også dobbeltop er i den skarpe ende - og tænker, den Sony jeg har som nu er ved og være 8 år gammel, burde være nem og slå, næsten ligegyldigt hvilket panel jeg ender med....

Jeg har faktisk tænkt, at skulle jeg blive mere konkret - så kunne jeg finde på og slæbe min apple TV med ned i en biks, og fornemme den - da det er det medie jeg kender, og alene bruger - så jeg ikke skal stå og være blown away af diverse demoprogrammer - så ved jeg, jeg nok skal se om jeg kan skrue lidt for kontrast og sån....

Men alle siger man skal være specifik ift. oled - jeg tænker så - hvis jeg skal benchmarke op mod eks. 

til 10K i elgiganten - 

LG 65" B1 4K OLED TV


hvad skulle så være alternativet ?

Pft. og go krig - haha
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 11:01
Selvom din 8 år gamle Sony nok bliver nem at slå, så skal du da stadig gå efter den bedst mulige erstatning Smile

Prisen på 65" LG B1 er rigtig god og den vil spille godt sammen med din Apple TV-boks. Hvis det er Apple TV 4K, du har, så får du også mulighed for at opleve indhold i 4K og HDR, hvor sidstnævnte er udvidet dynamik i lys og farver. Her skal man noget højere op i prisklasse på "QLED" LCD. HDR er efterhånden også udbredt på spilfronten, hvis det er noget, du vil prøve kræfter med på et tidspunkt.

Hvis det skal være billigere så sælges et 65" Hisense OLED TV til 7.777 kroner pt. Jeg kan ikke stå inde for skærmen, da jeg ikke erfaringer med den. Det er dog samme OLED-panel som i LG B1.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 11:47
Ingen normalbruger er i stand til at sammenligne/eveluere på TV - og slet ikke i et lysforurenet udstillingslokale . . 
Find dit budget (- og hæv det lidt ) - læs nogle seriøse test ( feks på Flatpanels) - og lyt til gode råd fra folk som rent faktisk har et bredt sammenligningsgrundlag (- i den grad Rasmus Larsen ) 



Redigeret af Lennon - 08-Marts-2022 kl. 11:48
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 13:02
Hisense OLED TV til 7.777  og så med et Apple TV 4k så er du kørende. Eller sæt en alarm op på pricerunner hvis du vil vente til LG eller andre kommer på bud, men panelerne er som sagt de samme på mange af modellerne.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 13:24
En ting at være opmærksom på ift. Hisense. Den har ikke HDMI 2.1 til input-signaler i 4K 120Hz. I dag har det kun mindre relevans sammen med PS5 og Xbox Series X, men en eller anden dag kører en Apple TV-boks vel også op i 120Hz på brugerfladen (der ligger allerede referencer til 120Hz i koderne til Apple tvOS).

Ikke en dealbreaker, men værd at tage med i overvejelserne.
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

QLED er oprindelig betegnelsen på en teknologi der ligesom OLED  styrer lyset på pixel niveau. Samsungs marketingsafdeling snuppede navnet og bruger det nu på traditionel LCD, derfor "QLED" . 


Og OLED er en teknologi hvor en pixel består af tre organiske lysdioder, en rød, en grøn og en blå, derfor kan LG ikke lave OLED ved kun at bruge dioder der lyser hvidt, derfor skal OLED også i anførelses tegn.

Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu