Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
|
Sendt: 13-Januar-2010 kl. 00:02 |
Ole B skrev:
ny teknologi dobbelt så mange kanaler ![Thumbs Down Thumbs Down](smileys/smiley21.gif)
selv med de kanaler de sender nu er det 99% skod så hvad skal vi med flere ??? |
Det kunne også være HDTV udgaver af de eksisterende kanaler.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
reslfj
Guld medlem
Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
|
Sendt: 13-Januar-2010 kl. 00:36 |
JesperLund skrev:
Ole B skrev:
ny teknologi dobbelt så mange kanaler ![Thumbs Down Thumbs Down](smileys/smiley21.gif)
selv med de kanaler de sender nu er det 99% skod så hvad skal vi med flere ??? |
Det kunne også være HDTV udgaver af de eksisterende kanaler.
|
Det er netop anvendelsen til HD, som skal sikres.
Det rigtigt dårlige er ikke, at man nu skal have en ny boks,
Det dårlig er, at man lavede en stor og dyr rapport i 2006-2007 og man ikke behandlede DVB-T2 overhovedet deri, selvom man vidste DVB-T2 ville komme.
Da man vedtog MUX2-6 i sommeren 2007 var tidsplanen for DVB-T2 standardskrivningen fastlagt
Og man vidste især allerede i april 2008, at BBC og den engelske telestyrelse ville anvende DVB-T2 standarden fra analogt sluk i Manchester området (ca december 2009).
Men man overvejde end ikke ikke om datoen 1 november var hensigtsmæssig. Der var alt for mange med elektronik salgsinteresser, som frygtede et dårligt tv salg i 2007/08 og derfor påvirkede politikerne.
Det er helt muligt, at man alligevel ville have valgt den nuværende løsning - men det burde være resultat af en seriøs teknologi og især økonomi vurdering.
Nu endte det med salgs-lobbyisme og 'halvgamle mediefolk' 'der vurderede' - det er ikke en prof måde at skabe grundlaget for en politisk beslutning.
Man kan også have DR mistænkt for, slet ikke at ønske stor kapacitet i muxerne.
For DR ville meget gerne have TO muxer. Med DVB-T2/MPEG-4 og 37 Mbit/sek pr mux ville DR kunne sende 3 HD kanaler og 3 SD kanaler i ÉN mux. De får da aldrig råd til mere end det!
Men det er nu nok kun min overtro - eller er det?
Det er også lykkedes for DR at være den eneste station med en HD kanal på DTT, men det er nu nok mindre godt for DR selv, da DTT nettet som helhed styrkes af et godt samlet udbud.
Som landet faktisk ligger lige nu - kunne vi ikke have overgået til DVB-T2 pr 1 november, men udemærket fx pr 19 maj 2010.
Lars
Boxer har under 65000 kunder, så det kan højest være 65000 bokse der skal skiftes hvis Boxer vil anvende DVB-T2 på MUX6.
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
stigc
Super bruger
Oprettet: 23-Juli-2004
Point: 447
|
Sendt: 13-Januar-2010 kl. 09:32 |
Badsted skrev:
Det er da herligt, at vi får anledning til at få ny teknologi inden for døren, ellers ville vi jo også stadig køre rundt i en Ford T....?
|
Forskellen er bare at, at havde du en Ford-T, så ville du stadig kunne køre rundt på vejene,
mange af dem som har købt nyt fjernsyn nu, skal så om nogle år igen ud og ofre mange penge,
og godt nok er det rart med nyt elektronik, men at skulle afsætte 15-20 tusinde kroner hvert 3 år,
det er sgu formeget, jeg vil godt bruge mine penge på noget nyt istedet for blot at skulle bruge
dem på stadig at kunne se TV, og som en skrev 99% af det der sendes idag er det samme 'skod'
på alle kanaler, så hvorfor stræbe efter flere kanaler der bare sender det som alle andre også sender...
|
Stig
Blot min ringe mening !
|
reslfj
Guld medlem
Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
|
Sendt: 13-Januar-2010 kl. 11:31 |
stigc skrev:
Badsted skrev:
Det er da herligt, at vi får anledning til at få ny teknologi inden for døren, ellers ville vi jo også stadig køre rundt i en Ford T....?
|
Forskellen er bare at, at havde du en Ford-T, så ville du stadig kunne køre rundt på vejene,
mange af dem som har købt nyt fjernsyn nu, skal så om nogle år igen ud og ofre mange penge,
og godt nok er det rart med nyt elektronik, men at skulle afsætte 15-20 tusinde kroner hvert 3 år,
det er sgu formeget, jeg vil godt bruge mine penge på noget nyt istedet for blot at skulle bruge
dem på stadig at kunne se TV, og som en skrev 99% af det der sendes idag er det samme 'skod'
på alle kanaler, så hvorfor stræbe efter flere kanaler der bare sender det som alle andre også sender... |
Man kan ikke ændre udviklingens hastigheden af nogen betydning. Man kan evt springe et mellemtrin over - men afgørende ændre udviklingshastigheden, det kan man ikke.
Men man kan dumme sig ved at tro at ethvert tidspunkt er lige egnet til det store indkøb - sådan er det ikke. Man kan især lade være med at betale 20kkr. Har alligevel gjort det, så kan en simpel STB/PVR boks jo løse problemet.
Det den englelske telestyrelse har gennemtvunget over de sidste 2 1/2 år er, at forlange at både MPEG-2 -> MPEG-4 og DVB-T -> DVB-T2 skiftene skulle skem samtidigt (og samtidigt med det regionvise analoge sluk). Branchen var meget imod, for at sige det pænt.
Hermed så de ud til at UK var meget gammeldags og utålmodige sjæle har skreget op. Men hovedparten af befolkningen kan nu undgå at skulle skifte tv/boks mere end én gang.
Det er et fint eksempel på offentlig regulering, der faktisk gavne befolkningen meget.
Lars ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
B-CLG
Guld medlem
Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
|
Sendt: 13-Januar-2010 kl. 11:50 |
Jeg opfatter ikke en DVB-T2 opgradering om nogle år som noget problem.
På HW siden vil Moore's lov nok sørge for at det ikke bliver en kostbar investering med en ny DVB-T2 boks. Det bliver derimod billigere end DVB-T i dag. På SW siden vil et par år gøre at der kommer bedre styr på standarderne for både lyd, billede og undertekster. En masse børnesygsomme i SW delen vil være væk.
Harddiske bliver ligeledes billigere/større, så jeg vil hellere glæde mig til nye fede PVR-agtige produkter, som er brugervenlige, mindre støjende, mere fejlfri og billigere.
Den linkede artikel vil jeg derfor betragte som temmelig ringe og uperspektiveret. Endnu en omgang: "forskræk forbrugerne" suppe.
/B
Redigeret af B-CLG - 13-Januar-2010 kl. 11:54
|
moho
Guld medlem
Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
|
Sendt: 13-Januar-2010 kl. 11:55 |
England kørte med S/H i en lang årrække, man parallelt sendte fordi der var forskellig linie-antal, ved S/H og Farve, nemlig 450 hhv. 625 linier.
At DK nægter gøre det samme mht. DVB-T2 og DVB-T, betyder kun at vi ikke bekymrer os om DVB-T2 herhjemme.
Problemet er vel reelt at mange herhjemme har indstillet alt vedr. Optagelser, således man er vænnet fra Boksen som hedder PVR (i gamle dage en VHS-Video).
Min påstand er at når der kan være problemer med modtage frie digitale programmer via kabler, er det fordi der sendes både MPEG2 og MPEG4. YouSee gjorde det bestemt dengang man anvendte Sagem60 hhv. Sagem81 som måtte tages retur af Fabriken i Frankrig.
Redigeret af moho - 13-Januar-2010 kl. 11:58
|
keldp
Guld medlem
Oprettet: 16-August-2008
Point: 713
|
Sendt: 13-Januar-2010 kl. 11:58 |
Ja lige netop hvorfor ikke have ventet bare lidt og så få noget der kan bruges i flere år.
det er da ikke smart for dem der købte nyt fjensyn for at ungå en box står med det samme
problem om 4-5 år.der er trods alt en del der ikke skifter fjersyn hver 3-4 år men
har det i rigtigt mange år.
Man kan ikke ændre udviklingens hastigheden af nogen betydning. Man kan evt springe et mellemtrin over - men afgørende ændre udviklingshastigheden, det kan man ikke.
Men man kan dumme sig ved at tro at ethvert tidspunkt er lige egnet til det store indkøb - sådan er det ikke. Man kan især lade være med at betale 20kkr. Har alligevel gjort det, så kan en simpel STB/PVR boks jo løse problemet.
Det den englelske telestyrelse har gennemtvunget over de sidste 2 1/2 år er, at forlange at både MPEG-2 -> MPEG-4 og DVB-T -> DVB-T2 skiftene skulle skem samtidigt (og samtidigt med det regionvise analoge sluk). Branchen var meget imod, for at sige det pænt.
Hermed så de ud til at UK var meget gammeldags og utålmodige sjæle har skreget op. Men hovedparten af befolkningen kan nu undgå at skulle skifte tv/boks mere end én gang.
Det er et fint eksempel på offentlig regulering, der faktisk gavne befolkningen meget.
Lars ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
[/QUOTE]
|
Tv: LG 65" B1 Receiver: Marantz sr 7011 CD Afspiller : YAMAHA CDX-890 BLU-RAY : Panasonic DMR-UBC80 Højtalere Front : Dali, Mentor 5 Center: Dali Suite C 0.8 Bag:Dali Suite Rear. Sub: Dali S 12.
|
moho
Guld medlem
|
Sendt: 13-Januar-2010 kl. 12:08 |
Ole B skrev:
Moore's Lov som gælder for Computerne, har intet med komprimering af Lyd og Billede, som udsendt Tv-medie. Glem alt om DVB-T2.
Jeg har levet længe med vide (kende) MPEG2 via Kablerne, og nu man anvender MPEG4, tænk på hvor mange år som er passeret! Man kan kun spare én gang indenfor det med Billede og Lyd, og det er så det. De som tror noget andet, jeg kan godt vente i 3 år på at få ret, men jeg kan ikke lade være skrive at andre så tager fejl. ![Tongue Tongue](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley17.gif) I den "mellemliggende tid", så tålmodig er jeg trods alt ikke.
Har EU, EBU, European broadcasting Union og International Telecommunications Union ikke eller intet mere at skulle have sagt. Nå nej ITU er jo nu underlagt FN, og dette skal absolut ikke opfattes Positivt, og da slet ikke mht. DVB-T2.
Redigeret af moho - 13-Januar-2010 kl. 12:14
|
moho
Guld medlem
|
Sendt: 13-Januar-2010 kl. 12:23 |
Når nu så mange føler sig snydt over manglende MPEG4 muligheder i Deres Nye Tv (som kun har MPEG2), jeg mener hvordan skal det så ikke blive i kommende år, beklagelser over manglende DVB-T2 modtagelse?
|
RogueAgent
Guld medlem
Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
|
Sendt: 13-Januar-2010 kl. 12:43 |
moho skrev:
Når nu så mange føler sig snydt over manglende MPEG4 muligheder i Deres Nye Tv (som kun har MPEG2), jeg mener hvordan skal det så ikke blive i kommende år, beklagelser over manglende DVB-T2 modtagelse? |
Det er også min umiddelbare tanke... Sagen om en forbruger der fik medhold i en sag i Forbrugerklagenævnet fordi et TV købt i Fona i januar 2008 har jo haft en del opmærksomhed, også her på sitet - men det er da lidt sort hvis så den box som den (og sikkert andre) forbrugere går ud og køber nu, viser sig at være forældet næsten lige så hurtigt som det TV de fik købt...
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
B-CLG
Guld medlem
Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
|
Sendt: 13-Januar-2010 kl. 12:48 |
moho skrev:
Moore's Lov som gælder for Computerne, har intet med komprimering af Lyd og Billede, som udsendt Tv-medie. Glem alt om DVB-T2.
|
Moore's lov drejer sig om antallet af transistorer der kan placeres i en integreret kreds ved samme omkostning. Dette antal har vist sig at blive fordoblet for hver 18 måneder. Da integrerede kredse benyttes mange andre steder end i traditionelle computere, vil Moore's lov også have indflydelse andre steder. I praksis betyder det også at komponenter med et bestemt antal transistorer bliver billigere over tid. Det betyder ligeledes, at komponenterne bliver mindre, og bruger mindre strøm, dvs. udvikler mindre varme. Så Moore's lov betyder noget for hvor meget det koster at fremstille digital elektronik, herunder DVB modtagere, der skal bruge kraft til at dekomprimere lyd og billede. For harddiske gælder tilsvarende "Kryder's lov". Der er væksten vist bare endnu stejlere. /B
Redigeret af B-CLG - 13-Januar-2010 kl. 12:49
|
moho
Guld medlem
|
Sendt: 13-Januar-2010 kl. 13:19 |
I meget gamle dage lavede Kodak 24x36, senere 27x27, herefter noget med 16 for til sidst ende med "Kodak Disc", bunden blev endegyldig nået for kvaliteten. Og Biograffilm er fortsat i str. 17x24. Så så meget for mulige ændringer. Min formodning var at man blev nødt til anvende Glasfibre fordi man var løbet ganske tør for plads i Kobber kabler (Uanset kompirmeringsgradernes muligheder).
I min verden svarer digitale Biograffilm til kunne behandle 24 BMP (BMP svarende til 1 MByte) per sekund og fremvise dette gennem de projektorer man nu anvender.
Hvad da med DVB-C2 og hvornår dette kommer? ![Wink Wink](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley2.gif) Er det også noget Antenneforeningerne skal bestemme, ligesom de gjorde overfor MPEG4!
Redigeret af moho - 13-Januar-2010 kl. 13:32
|