recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ombytning af strømforsyning - reklamationsret?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ombytning af strømforsyning - reklamationsret?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19458
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2012 kl. 18:33

20. Du kan ikke klage over en reparation mere end to år efter, du købte varen

Ikke sandt. Jeg kan klage i tre år, hvis en reparation ikke holder. Så hvis varen er repareret som følge af en reklamationssag et år og 11 måneder efter købet, kan jeg klage over reparationen i op til fire år og 11 måneder efter købet.

Blev der udskiftet en selvstændig del ved reparationen, gælder den almindelige toårige reklamationsret normalt for den del sideløbende med at jeg kan klage over reparationens holdbarhed i op til tre år.

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2012 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Igen understøtter det, at Apple ikke lever op til dine rettigheder.

jvfr mit indlæg ovenfor, det er ikke Apple der ikke lever op til rettighederne, men butikken. Apple må opfinde lige præcist de regler de har lyst til, overfor sine forhandlere. Når du handler direkte hos Apple, på deres hjemmeside eller i en Apple store, så er det en helt anden snak.
Til top
speedy911 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Januar-2012
Sted: Viborg
Point: 91
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér speedy911 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2012 kl. 19:59
Man skal så også bare være klar over at der er forskel på ens rettigheder når man snakker garanti og reklamationsret.

Apple f.eks giver 1 års garanti, det vil sige at Apple vil betale for reparation eller ombytningen af ens produkt i det første år fra købs datoen, uden at stille andre krav til forbrugeren end at produktet ikke har lidt fysisk skade.

Reklamationsretten gælder 2 år fra købsdatoen, de første 6 mdr er det producenten/sælger der har bevisbyrden.Efter de første 6 mdr er det forbrugeren der har bevisbyrden, det vil så sige at man skal bevise overfor sælger/producent at fejlen er opstået under normal brug, og ikke er kommet som følge af forkert brug, overlast ect ect.

At de vælger at ombytte din adapter så lang tid efter købet, når det er en "fysisk skade", der er på den, så synes jeg faktisk at det er en god kundeservice.
VH
Speedy911
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2346
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2012 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Igen understøtter det, at Apple ikke lever op til dine rettigheder.

jvfr mit indlæg ovenfor, det er ikke Apple der ikke lever op til rettighederne, men butikken. Apple må opfinde lige præcist de regler de har lyst til, overfor sine forhandlere. Når du handler direkte hos Apple, på deres hjemmeside eller i en Apple store, så er det en helt anden snak.

Så erstat Apple med Eplehuset.dk. Jeg kender ikke forhandleren, men så vidt jeg kan se handler de primært med udstyr fra Apple. Så er det vel nærlæggende at tro at Apple har dikteret deres egne regler overfor forhandleren?! Det er da før hørt at Apple har deres egen tilgang til købe- og reklamationsloven. Eller måske har de en anderledes lovgivning i Norge og disse har så flyttet med til Danmark?

Men det spiller vel ringe rolle om det er butikken eller leverandøren der tager fejl. Det er forkert lige meget hvad.
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Point: 1128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2012 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Der er to års ny reklamationsret på den del der er blevet ombyttet. Punktum.

Ja ikke. Det er noget fis at påstå, at strømforsyningen er en reservedel og derfor ikke er omfattet.

Hvis de ikke vil bytte den, ved du så hvor man kan klage til ? 
Sådan er Apple jo...
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-September-2008
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fnulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2012 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Der er to års ny reklamationsret på den del der er blevet ombyttet. Punktum.

Ja ikke. Det er noget fis at påstå, at strømforsyningen er en reservedel og derfor ikke er omfattet.

Hvis de ikke vil bytte den, ved du så hvor man kan klage til ? 
Sådan er Apple jo...
Suk....
Til top
Alland82 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Juni-2007
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alland82 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2012 kl. 22:03
Det kunne være lidt interessant at se et billede af den pågældende skade.. Der er mig bekendt ikke noget generelt problem med Apples ladere og ledninger der "på en eller anden måde af sig selv blotter lederne", så at du nu har haft 2 med denne fejl forekommer mig en anelse underligt.. Vi har haft 5 stk forbi herhjemme uden nogen problemer i hvert fald..

//Allan
Elac FS247 | Primare SPA21 | Squeezebox Touch+HiFace
Synology DS411 | LG 55LM670
--------------
Xindak XF-1000S | SB Touch+HiFace m. Welborne PSU | Peachtree Dac-It | Heed CanAmp | B&O H6
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2012 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af Alland82 Alland82 skrev:

Det kunne være lidt interessant at se et billede af den pågældende skade.. Der er mig bekendt ikke noget generelt problem med Apples ladere og ledninger der "på en eller anden måde af sig selv blotter lederne", så at du nu har haft 2 med denne fejl forekommer mig en anelse underligt.. Vi har haft 5 stk forbi herhjemme uden nogen problemer i hvert fald..

//Allan

Den første oplader blev ombyttet fordi den gik i stykker. Den stoppede med at lade. Det er ikke samme fejl der sket 2 gange.

http://billedeupload.dk/images/SFh51.jpg

http://billedeupload.dk/images/lWYj4.jpg
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2012 kl. 22:17

Oprindeligt skrevet af Alland82 Alland82 skrev:

//Allan

Den første oplader blev ombyttet fordi den gik i stykker. Den stoppede med at lade. Det er ikke samme fejl der sket 2 gange.

http://billedeupload.dk/images/SFh51.jpg

http://billedeupload.dk/images/lWYj4.jpg

Link fix
.....
Til top
Alland82 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Juni-2007
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alland82 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2012 kl. 22:18
Ok.. Havde forstået det var samme fejl.. Den der ligner også en de bør æde efter min mening.. Held og lykke..

//Allan
Elac FS247 | Primare SPA21 | Squeezebox Touch+HiFace
Synology DS411 | LG 55LM670
--------------
Xindak XF-1000S | SB Touch+HiFace m. Welborne PSU | Peachtree Dac-It | Heed CanAmp | B&O H6
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2012 kl. 10:46

Så erstat Apple med Eplehuset.dk. Jeg kender ikke forhandleren, men så vidt jeg kan se handler de primært med udstyr fra Apple. Så er det vel nærlæggende at tro at Apple har dikteret deres egne regler overfor forhandleren?! Det er da før hørt at Apple har deres egen tilgang til købe- og reklamationsloven. 

Sjovt nok, så kan jeg ikke huske at have set sager der har handlet om folk der har handlet direkte med Apple, men det kan da godt være de findes. Som regel opstår problemerne fordi en ekstern forhandler ikke overholder lovgivningen. At Apple yder en fabriksgaranti overfor forhandleren, som er ringere end dén forhandleren skal give kunderne, og ringere end dén konkurrerende producenter giver, det kan vi godt blive enige om er dårlig service - men det er på ingen måde på kant med loven. Grunden til at jeg synes det er vigtigt at skelne, er netop at folk ofte får det til at fremstå som om butikken er uskyldig og det er Apple der er slynglen - men sådan er det altså ikke.
Til top
DavidHimself Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Juni-2009
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DavidHimself Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2012 kl. 11:20
Man skal dog huske, at selv om de tager den ind er der ikke garanti for succes. Hvis butikken vurderer at der er tale om almindelig slitage eller en anden "selv-forskyldt" fejl, så få man strømforsyningen tilbage i hovedet igen!
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu