|
Ondt i hoved af fladskærm |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||||
kbaggen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-December-2006 Sted: Roskilde Status: Offline Point: 328 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Hej, jeg har som ekstra soveværelse TV et 32" 720p Phillips som jeg brugte til xbox og jeg oplevede det samme.......træte øjene og ondt i hovedet.........mener/mente selv det var "Ghosting" eller det at hurtigere bevægelser blev udtværret/pixlerede der gav mig problemer! Efter at xbox røg på 55"ST50 i stuen har jeg ikke flere problemer også selv om vi en gang imellem ser TV på dette 32" fjernsyn! Skal siges jeg førhen spillede xbox på et andet plasma og der havde jeg heller ikke problemer!
Derudover søg for ikke at være for tæt på! Min egen terori er som sagt ghosting/pixlering samt at jeg nok især sad for tæt på mens jeg spillede xbox og det var især nok en dårlig combo! Så spiller du xbox/ps3 på TVet? (ps........mit indlæg skal ikke ses som LED/PLASMA-krigens genopstart, men bare mine erfaringer :-)
|
||||
![]() |
||||
E. Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1427 |
|||
(ps........mit indlæg skal ikke ses som LED/PLASMA-krigens genopstart, men bare mine erfaringer Det er der intet galt i Jeg synes ikke det er rimeligt at undlade at diskutere behagelighed ved at se en plasmaskærm...for det er mere behagelig end LED etc. Jeg har begge slags. |
||||
E.L.
|
||||
![]() |
||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|||
Det paradoksale er, at hvis vi nu alligevel skal se lidt på dén kamp, så er LCD/LED bedre stillet end plasma, på dette specifikke punkt. Plasma blinker, det gør LCD ikke, og det er en fordel i forhold til ergonomi. Det er nærmere et spørgsmål om at det specifikke plasma-tv bare har haft et mere korrekt billede end det pågældende LCD tv - hvilket ikke direkte har så meget at gøre med om det er LCD eller plasma. Dét der gør et tv anstrengende at se på, er flere forskellige faktorer: For det første lysforholdene i rummet, i relation til lysstyrken i billedet. Det er usundt at se på et relativt lille, lysstærkt billede i et knaldmørkt rum. Hvis der helt mørkt i rummet, så sørg for at lave lidt dæmpet belysning, det er meget bedre for øjnene. Kunsten er at skabe lys rundt om tv'et, uden at det reflekterer for meget i selve billedet. Blandt andet HD Basics blu-ray skiven indeholder et test-billede der er beregnet til at vurdere dette på øjemål. Dernæst er der selve billed-gengivelsen. Et blinkende billede er som nævnt anstrengende at se på, det samme er et billede med for høj farvetemperatur, for meget sharpness og andre "forbedringer" som producenterne tilfører billedet, især i standard-indstillingerne. Som regel har tv'et en "film" indstilling, som er tættere på en mere rigtig, og ergonomisk bedre gengivelse. Det kan OP jo starte med. Derudover vil jeg sige til OP at ondt i hovedet jo kan komme af mange andre ting, og et enkelt tilfælde er måske lidt hurtigt at vurdere ud fra. Sidst men ikke mindst, få tjekket dit syn. Det lyder måske ulogisk at et større tv så skulle fremprovokere det, men hvis du netop fordi du har fået et nyt tv, sidder og er mere fokuseret på at kigge på hvor godt billedet så er på dét, så kan det godt ubevidst gøre at du anstrenger dig mere, især hvis dit syn i virkeligheden ikke er helt skarpt. Tab af syn sker (som regel) gradvist, og de fleste opdager det ikke før det er rimeligt markant. |
||||
![]() |
||||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4948 |
|||
<sacasm filter on> Derfor er det at Ambilight er så fantastisk, det skaber lys rundt om tv'et og sørger for at man ikke får ondt i hovedet som med alle andre tv. <sacasm filter off>
|
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|||
Bare sæt en pære bag TV'et. En ganske alm varm lys sparepære kan gøre det. Lyset skal nemlig være fast og ikke flimre ;-)
|
||||
![]() |
||||
E. Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1427 |
|||
En pære på 15 mm Hvor køber man disse ? Link tak |
||||
E.L.
|
||||
![]() |
||||
SoundWave ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Maj-2009 Status: Offline Point: 817 |
|||
Endnu bedre er LED. Jeg har to af disse sæt koblet sammen og klistret bag på mit TV: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/60116540/ Det fungerer rigtig godt sammen med en strømspareskinne der sørger for at lyset tændes og slukkes med TV'et. Det giver behagelig lys bag TV'et uden at det generer og giver generelt en bedre oplevelse.
Redigeret af SoundWave - 30-Januar-2013 kl. 12:39 |
||||
![]() |
||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|||
<sarcasm filter off> Jeg har alle dage fremhævet at Ambilight med FAST, HVIDT LYS, i en passende lysstyrke, er en rigtigt god idé. |
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|||
![]() |
||||
![]() |
||||
Denraretiger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2013 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 551 |
|||
Jo er gået fra 32" til 47", men afstanden er også øget med over en meter.
Har ikke spillet det mindste endnu på skærmen og sidder 4-4,5 meter fra skærmen. Vil ikke udelukke ideen om at man fokusere mere på det nye billede, men så alligevel. Rummet er aldrig mørkt og synes tv´et er sat til et så blødt billed som muligt helt uden de hidsige farver. Tænker selv lidt om det er forbi billedet er "sløret" ved hurtige bevægelse, men ikke hakkende. Får familie på besøg imorgen så må jeg se om de mærker noget, eller om det kun mig - sarte mig ![]() ![]() Mvh Emil
|
||||
![]() |
||||
|||
Nå ja, du har et tagnedløb som forhindrer dig i at komme tæt på væggen ![]() ![]() ![]() men en god "lys ide" godt for øjnene Men Philips fladskærm ....nix.. |
||||
E.L.
|
||||
![]() |
||||
|||
|
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |