recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Onkyo brændt af IGEN IGEN !!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOnkyo brændt af IGEN IGEN !!

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Det er vel Otto ansvar, da det er ham der har ændre
fra 4 ohm til 6 ohm. Og hvis dette har gjort at den er brændt af, ja så må
det værre Otto, der skal betale, da garanti sikke ikke dække dette, da det
jo er tale om en fejl betjening, syndes at du skal kontakte Otto.


 


Det var da en gang vrøvl, netop ved at ændre indstillingen fra 4 til 6
ohm burde der ses en højere modstand, og dermed mindre strøm
igennem


der er desværre ret mange muligheder, da man må antage at der ikke
er ændret på opkablingen er det udelukket, det udelukker dog ikke at ht
kabler alligevel har rørt hinanden bagved hvis de ikke er monteret
korrekt.


så er der mulighed for at der simpelthen er en kortslutning intern,
dårligt print, fremmedlegmer der skaber forbindelse etc.


 


at anklage otto er simpelthen for langt ude, en indstilling kan ikke
ændre på om der sker en fejl eller ej, den var kommet uanset om han
havde været der eller ej. jeg er ikke elektronik ekspert, men jeg vil gerne
lægge hovedet på blokken og vove påstanden at det er fysisk umuligt for
en indstilling fra 4 til 6 ohm at forårsage en kortslutning.


Havde nu skrev højer op i tråde "at det kunne der nok værre
noget om". Men sjovet er det at det er de Onkyo der komme fra Tyskland
der brænder samme, nogle der kan give en logis forklaring på dette,
måske er det 110V udgaven der ender i Tyskland og som bliver mod. til
220V, det er kun er en tanke.


så vidt jeg ved er det ikke første gang at en onkyo reciever brænder
af.Måske er den fejlkonstrureret?


godt nok er otto dygtig,men så dygtig er han sku heller ikke


 


Man det er stadig sjovt at det kun er Onkyo der komme fra Tyskland, der
har det med at brænde samme, måske den gode Otto har den logisk
forklarin ?????
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 18:12
Der er nok intet sjovt eller mystisk i det - min egen er fra Tyskland, købt hos en aut. forhandler - og min har der ikke været nogen problemer med.

Jeg synes vitterlig ikke du kan drage nogen konklusion ud fra dit grundlag - måske er der lige så mange procent af de solgte recievere fra DK som er brændt af?


Men trist at den er brændt sammen
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 18:18
den er nok parallelimporterede fra Danmark. Man skal jo også huske at der er blevet solgt flere i tyskland. Men blue dot og afbændte 805 er som regel fra tyskland. Tyskland kan jo også bare været uheldig og fået nogle dårlige produtions serier.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 18:33
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Det var da en gang vrøvl, netop ved at ændre indstillingen fra 4 til 6 ohm burde der ses en højere modstand, og dermed mindre strøm igennem

Huh?

Man stiller vel ikke på en modstand. Modstanden/impedansen fra højttalerne er allerede givet, og inden i forstærkeren skulle der helst ikke sidde nogen modstand og belaste.

Så indstillingen er der nok nærmere for at fortælle forstærkeren, hvor høj impedans højttalerne har. Sandsynligvis for at beskytte forstærkeren mod at sætte for høj spænding på udgangen, så højttalere med lav impedans trækker mere strøm, end forstærkeren kan tåle. Dvs. at man slår en sikkerhed fra, når man stiller forstærkeren på 6 ohm.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 18:49
ved 6ohm levere forstærker mindre størm, og derfor er min 806 mindre varm. Grunden til producenten anbefaler 6 Ohm. En 805 er jo også målt til at levere noget mindre watt ved 6 ohm fremfor 4. Så netop ved 6 ohm burde chancen for en afbrænding være mindre. hvis forstærkeren ikke kan trække højtalerne med 6 ohm, burde lyden jo bare blive dårligere og ikke stik flammer. 

stik flammer så er der noget helt galt. ikke en indstiling fra 4-6 ohm

Redigeret af xcardman - 21-Juni-2009 kl. 18:53
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

En 805 er jo også målt til at levere noget mindre watt ved 6 ohm fremfor 4.

Mener du, at den med samme indstilling er målt til at levere færre watt med 6 ohms højttalere i stedet for 4 ohms højttalere?

Eller mener du, at den med samme højttalere er målt til at levere færre watt ved 6 ohms indstillingen i stedet for 4 ohms indstillingen?



Redigeret af Allan Olesen - 21-Juni-2009 kl. 19:03
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 19:17
Den yder mindre ved 6 ohm til højtalerne. Ergo ved 6 ohm kan den kun trække nogle mindre højtaler end ved 4 ohm. Ellers er en effektforstærker en løsning. en effektforstærker er altid bedre både til små og store højtaler.

6 ohm mindre strøm til højtaler udgangen
4 ohm mere strøm.

onkyo har så ikke været heldig med den strømforsyning på en 805. Har selv mærket en 805 og den bliver alså mere varm end min 806. Den yder også lidt mindre watt eller effekt om man vil 

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 20:08

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Det var da en gang vrøvl, netop ved at ændre indstillingen fra 4 til 6 ohm burde der ses en højere modstand, og dermed mindre strøm igennem

Huh?

Man stiller vel ikke på en modstand. Modstanden/impedansen fra højttalerne er allerede givet, og inden i forstærkeren skulle der helst ikke sidde nogen modstand og belaste.

Så indstillingen er der nok nærmere for at fortælle forstærkeren, hvor høj impedans højttalerne har. Sandsynligvis for at beskytte forstærkeren mod at sætte for høj spænding på udgangen, så højttalere med lav impedans trækker mere strøm, end forstærkeren kan tåle. Dvs. at man slår en sikkerhed fra, når man stiller forstærkeren på 6 ohm.

vi er helt enige, men så vidt jeg har forstået kobler forstærkeren ekstra modstand ind/ud, således at man kan regulerer den tilførte effekt mængde. unødvendig feature hvis skidtet er lavet ordentligt imho

ang 110/220 volt, så ville den brænde af øjblikkeligt hvis det var tilfældet.

chancen for at vi kan gætte rigtigt med så få oplysninger er desværre lig nul, så i stedet for at gætte var det måske en ide at give trådstarter et råd til hvad der kan gøres.

Crown - there is no substitute.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 20:23
Jamen det gør jeg så:

Send den tilbage til forhandleren. 3 gange har de til at udbedre fejlen, før du skal have rettigheden til enten at få en ny eller pengene tilbage.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 20:38
og kan vi så ikke godt slå Otto af banen.han har så absolut intet med afbrændingen at gøre.det er sku lige som at være mekaniker,i samme øjeblik man røre et køretøj,har man det efterfølgene ansvar en måneds tid efter....uanset hvad der sker
Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 20:39

Jeg kan fortælle, at forstærkeren var markant varmere end den plejer at være. Og som sagt, er det eneste vi har ændret, er fra 4 til 6 ohm på højtaler indstillinger.

I skriver jo netop at den skulle blive mindre varm, når man går fra 4 til 6 ohm. Her har det helt klart været omvendt.

Forstærkeren er over 1 år gammel, jeg kan glemme alt om at få en ny....

Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 20:41
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Den yder mindre ved 6 ohm til højtalerne.


Det var ikke et svar på mit spørgsmål.

Men jeg gætter på, at du forsøger at fortælle, at den yder mindre med 6 ohms højttalere. Hvortil jeg vil svare:

Ja, selvfølgelig. Hvis spændingen er givet, og man øger belastningens modstand, får man mindre effekt. Det er fysik på folkeskoleniveau. Men det har ikke noget at gøre med, om den yder mere eller mindre, når man trykker på en knap på forstærkeren.

Jeg downloadede i øvrigt lige en manual. På side 21 kan man læse følgende:
"If the impedance of any of the connected speakers is 4 ohms or more but less than 6, be sure to set the speaker impedance to 4 ohms (see page 45)."

Bemærk ordene "be sure". Det er tydeligvis vigtigt for producenten, at man ikke bruger 4 ohms højttalere med indstillingen sat til 6 ohm, hvorimod han ikke advarer mod den modsatte kombination.


Edit: Og nu fandt jeg så en test, hvor man havde målt på receiveren med begge indstillinger og begge typer belastning,

http://www.hometheaterhifi.com/receivers/469-a-secrets-recei ver-review.html?start=5


>6 ohm setting (default) >4 ohm setting
8 ohm load 144 Watts 36 Watts
4 ohm load 217 Watts* 56 Watts

Man ser tydeligt, at det er 4 ohms indstillingen, der begrænser forstærkerens output - i modstrid med flere udsagn her i tråden.

Hvis man er tvivl om, hvorfor indstillingen er der, og hvad den gør, bør man læse testen. Resume:
Indstillingen 4 ohm er en sikkerhedsindstilling, der skruer ned for strømforsyningens spænding. Den beskytter forstærkeren, men øger risikoen for at brænde højttalerne af på grund af klipning (underforstået: hvis man forsøger at spille lige så højt). Sandsynligheden for at brænde forstærkeren af betragtes dog reelt som teoretisk, da man aldrig spiller med konstant høj effekt.

Nu kan vi så konstatere, at en forstærker er brændt af, efter man har slået sikkerheden fra. Om der er en årsagssammenhæng, er umuligt at vide. Som amerikanerne siger: "Correlation is not causation".








Redigeret af Allan Olesen - 21-Juni-2009 kl. 21:13
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu