recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Onkyo brændt af IGEN IGEN !!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOnkyo brændt af IGEN IGEN !!

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1134
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

Den yder mindre ved 6 ohm til højtalerne.


Det var ikke et svar på mit spørgsmål.

Men jeg gætter på, at du forsøger at fortælle, at den yder mindre med 6 ohms højttalere. Hvortil jeg vil svare:

Ja, selvfølgelig. Hvis spændingen er givet, og man øger belastningens modstand, får man mindre effekt. Det er fysik på folkeskoleniveau. Men det har ikke noget at gøre med, om den yder mere eller mindre, når man trykker på en knap på forstærkeren.

Jeg downloadede i øvrigt lige en manual. På side 21 kan man læse følgende:
"If the impedance of any of the connected speakers is 4 ohms or more but less than 6, be sure to set the speaker impedance to 4 ohms (see page 45)."

Bemærk ordene "be sure". Det er tydeligvis vigtigt for producenten, at man ikke bruger 4 ohms højttalere med indstillingen sat til 6 ohm, hvorimod han ikke advarer mod den modsatte kombination.


Edit: Og nu fandt jeg så en test, hvor man havde målt på receiveren med begge indstillinger og begge typer belastning,

http://www.hometheaterhifi.com/receivers/469-a-secrets-recei ver-review.html?start=5


>6 ohm setting (default) >4 ohm setting
8 ohm load 144 Watts 36 Watts
4 ohm load 217 Watts* 56 Watts


Man ser tydeligt, at det er 4 ohms indstillingen, der begrænser forstærkerens output - i modstrid med flere udsagn her i tråden.

Hvis man er tvivl om, hvorfor indstillingen er der, og hvad den gør, bør man læse testen. Resume:
Indstillingen 4 ohm er en sikkerhedsindstilling, der skruer ned for strømforsyningens spænding. Den beskytter forstærkeren, men øger risikoen for at brænde højttalerne af på grund af klipning (underforstået: hvis man forsøger at spille lige så højt). Sandsynligheden for at brænde forstærkeren af betragtes dog reelt som teoretisk, da man aldrig spiller med konstant høj effekt.

Nu kan vi så konstatere, at en forstærker er brændt af, efter man har slået sikkerheden fra. Om der er en årsagssammenhæng, er umuligt at vide. Som amerikanerne siger: "Correlation is not causation".






Så passer det jo fint, med det jeg oplevede. Forstærkeren har aldrig været så varm før.

Jeg skal hvis lige ha en snak med Otto imorgen....

Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 22:03

det er jo lettere sindsygt at lave et beskyttelseskredsløb der reelt set øger risikoen for at brænde højttalerne af betragteligt.

men som før nævnt i tråden, så burde en termisk sikring og anden form for beskyttelseskredsløb forhindre noget så simpelt som en overophedning.

Crown - there is no substitute.
Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1134
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 22:14

Jeg kan se på et print, der sidder i højre side af forstærkeren, at der er noget, der er smeltet af varmen. Lige over sidder der 4 sikringer.

Jeg har også lige prøvet at sætte strøm på den igen, men standby knappen står bare og blinker....

 

Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 22:20
Man kan brænde en transistor af på en brøkdel af et sekund ved at trække for stor strøm gennem den. Det hjælper en termisk sikring ikke på.

Derfor giver det mening at sikre forstærkeren ved at forhindre den i at afgive så høj spænding, at den kan trække for høj strøm gennem højttalerne.

Risikoen for at brænde højttalerne af er efter min mening overdrevet, medmindre man er døv. Man skruer vel ikke så højt op, at forstærkeren klipper, uden at man lægger mærke til, hvor slemt det lyder.


Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 22:53
fra at lægge mærke til hvor slemt det er og så til at gøre noget ved det, der kan være meget meget langt for nogle mennesker
Crown - there is no substitute.
Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2008
Status: Offline
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 07:19
Blev da godt nok overrasket over at se den beskyttelse der anvendes ved indstilling til 4 ohm. Det må godt nok være en særdeles dårligt designet forstærker hvis den skal tøjres så meget. 56 watt i 4 ohm for en forstærker med de officelle specs den har. Det er jo ligefør vi snakker pc højtaler specs her.

Hvis en forstærker er designet rigtigt er der så meget extra strøm kapacitet i udgangs transistorne at det ikke er det der begrænser, men mere selve strømforsyningen og/eller varme. Begge dele kan beskyttes simpelt, uden at enheden brænder af.

Er iøvrigt enig med kim olsen omkring det med at reagere på klipning. Mange mennesker specielt til fest er så tonedøve over for klipning at man skulle tro det var løgn.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 07:43
Jeg ved snart ikke hvad der er og ned. På min 806 bliver den bare utrolig varm ved 4 ohm og ikke ved 6 ohm. Men jeg kunne jo prøve og sætte den til 4 ohm igen.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af huiron huiron skrev:

Mange mennesker specielt til fest er så tonedøve over for klipning at man skulle tro det var løgn.


Mange mennesker incl. mig selv ved ikke hvad klipning er, og hvordan man hører det.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 13:22

Hvad er der dog blevet af ONKYO???

Efter i mange år at have været glad ONKYO-ejer, må jeg med forundring nu læse om, at ONKYO fra at lave bundsolide forstærkere, som trækker ALT - selv en lygtepæl kunne de få til at spille.

Nu skraber de så bunden! Med Ohm-omskiftere og ustabile forstærkere som bliver for varme - Vor herre til hest!

Alt det med Ohm-omskiftere og lign. er én stor gang LO**!! Ingen højttaler i denne verden er stabile rent impedansmæssigt. D.v.s. at ALLE højttaleres impedanskurve svinger op og ned, mellem alt fra 2 til 30 ohm - alt efter frekvens. Noget som betyder mere for forstærkerbelastningen, er fasevinkler.

Hér er der efter min opfattelse klart tale om, at forstærkeren har et varmeproblem....

I mine øjne har ONKYO et seriøst forklaringsproblem!

M.v.h.



Redigeret af Henrik B. - 22-Juni-2009 kl. 13:24
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 13:50
der er skrevet rigtig meget omkring deres 05 modeller og varmeproblemer. Så det kan vel ikke komme bag på nogen.
min 806 bliver alså ikke mere end nogen af de andre forstærker jeg har haft. En harmon 255 var meget mere varm. min tidligere denon 2105 og 806 er nogenlunde lige varme.

De har bare ikke været så heldig med deres 05 model. har da heller ikke hørt om nogen defekt 806 pågrund af varme.

ice power er vejen frem(varmeproblem), men en pioneer koster også det dobbelt af min 806.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 13:52

Jeg må hellere levere en kommentar her, selv om jeg generelt helst ikke vil kommentere på specifikke sager i åbent forum - så helt konkret vil jeg ikke sige andet end at vi er i sund dialog som sagen.

Mht. ohm-indstillingen generelt, så forholder det sig som Allan Olesen har beskrevet - i 4 ohms indstillingen begrænses strømforsyningen, for at forstærkeren ikke bliver for varm. Det er en indstilling der efterhånden er ret normal på surround-forstærkere, men jeg har i al den tid jeg har stødt på dem, aldrig gjort andet end at stille dem på 8 eller 6, af den simple årsag at det er dér den lyder bedst. De fleste, inklusive en producent jeg har spurgt (så kan man diskutere om en salgsrepræsentant rent faktisk har forstand på det), betragter det som en ting der primært er væsentlig i det øjeblik man f.eks. benytter flere sæt højttalere i parallel-kobling, men selv da bør det værste der kan ske være at forstærkerens termiske sikring slår fra - det er dét den er der for. Jeg har i min tid i branchen aldrig oplevet dette som et problem - en hvilken som helst nogenlunde velkonstrueret forstærker, også hvis det var en surround-receiver i 2000,-s klassen, skal kunne trække en 4 ohms højttaler uden behov for ekstra sikringer, især så længe man er under klipningsgrænsen. Især når vi taler om et M&K system, der udover at være notorisk lette belastninger af en 4 ohms højttaler at være (dvs. ikke specielt problematiske mht. impedansforløbet - uden at jeg dog har set en kurve specifikt for de benyttede højttalere), også udmærker sig ved at blive skåret ved 80 Hz, hvilket burde reducere strøm-behovet fra forstærkeren væsentligt, da det meste af energien i lyden ligger i de laveste frekvenser. Derfor er det min generelle opfattelse, uden at det skal læses som en kommentar på hvordan vi håndterer den specifikke situation, at forstærkeren er fejlkonstrueret hvis den ikke kan håndtere dén belastning den er blevet udsat for, hvilket så ovenikøbet forværres af at den termiske sikring ikke har gjort sin opgave.

Jeg har ingen forklaring whatsoever på hvorfor der skulle være forskel på tyske og danske modeller, udover tilfældigheder. De danske forhandlere får (fik i hvert fald dengang) apparaterne leveret direkte fra det tyske lager, så det burde være helt tifældigt hvilke der lander hos hvilken forhandler - MEN der kan være ting jeg ikke er oplyst om i dén henseende, så jeg skal ikke være skråsikker.

Til top
bleze Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2005
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 15:24
Nu bliver man jo helt bange :)   Har en 876'er fra Tyskland
som jeg ikke har pillet ved rigtigt endnu. Vil helst ikke
brænde den af og skulle have den retur der til.

Hvis default er 4 ohm og den kan stå til 6 ohm (ikke 8 vel?
) og man har et mix af 4 ohm (Dali 909) og 8 ohm (paradigm
center + 4 bag), skal den så stå til 4 eller 6 (8 hvis
muligt)?
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu